Pagina 5 van 9

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 02.11.2024 - 14:37
door lint
Wordt wel een heel verhaal zo. Ben benieuwd naar de afloop.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 02.11.2024 - 17:32
door teebee
Volvoradios schreef: 02.11.2024 - 13:35 Ik heb bepaalde kijk op wat garages zo "presteren".
Heb al te vaak prutswerk gezien aan mijn auto's.
Beetje respect voor onze Volvo dealers….
Wellicht een goed idee om eens een echte Volvo dealer zn ding te laten doen….

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 02.11.2024 - 17:34
door teebee
fredhead schreef: 02.11.2024 - 14:19 …… maar wel weet wanneer je eerst een ander de kans moet geven om het op te kunnen lossen.
Dat heeft niets met respect voor de zelfsleutelaar te maken.
+100

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 02.11.2024 - 17:35
door teebee
Volvoradios schreef: 02.11.2024 - 13:42 Ik ben al 13x zonder problemen direct door de Apk gekomen

Ja, banden die versleten waren of lampje van kenteken ofzo. Dat wel soms.
Nou stelt die APK ook niet zo heul veul voor….

Maar je auto door de APK trachten te loodsen met versleten banden ? 🧐😂

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 02.11.2024 - 18:40
door Volvoradios
Banden verslijten gewoon.
1 Keurmeester ging kwartier hele band na totdat hij ÉÉN plek vond (op 1 vd 4 banden) waar het onder de 1,6 mm zat. En dat een knipperlichtje "niet meer oranje genoeg" tja, dat noem ik geen probleem 😋

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 02.11.2024 - 18:42
door Volvoradios
Maar goed:
De bevindingen:
Cylinder 1 12,5 Bar
Cylinder 2 12 Bar
Cylinder 3 12,5 Bar
Cylinder 4 12 Bar

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 02.11.2024 - 19:09
door Volvoradios
Wat betreft binnenste van de cylinders:
Cylinder 1: droog, bougie perfect beeld
Cylinder 2: ligt wat olie op zuiger, bougie "nat" maar verder ok
Voor Cylinder 3 en 4 geldt wat voor Cyl 2 geldt.
Nu weet ik iig meer dan eerst.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 02.11.2024 - 19:17
door Emmevi
Als er olie op de zuiger ligt zou dit er tijdens stilstand van bovenaf in moeten komen toch? Anders zou het al verbrand moeten zijn?

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 02.11.2024 - 19:19
door teebee
Volvoradios schreef: 02.11.2024 - 18:40 Banden verslijten gewoon.
Precies, juist daarom.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 02.11.2024 - 20:52
door Volvoradios
Ik weet nu wel dat de motor in de kern gezond is. De compressiewaardes zijn goed en consistent.
De motor loopt ook erg goed en je merkt niets aan vermogen/ acceleratie.
Missch is het nog geen verloren zaak.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 03.11.2024 - 10:32
door Edwin28
Volvoradios schreef: 02.11.2024 - 08:26 Ik kan bewijzen dat het mankement al aanwezig was. Ik heb met de monteur gesproken die de auto de laatste jaren heeft onderhouden.
Die vertelde me precies wat er laatste jaren aan vervangen is, maar ook dat de auto op het laatst problemen kreeg met olie-/ koelvloeistof verbruik. De vorige eigenaar had er daardoor geen zin meer in (na alle investeringen, die ik eerder noemde) en deed de auto weg en ruilde hem in voor nieuwe Toyota.

Als de verkoper je voor aanschaf heeft uitgelegd dat er olie- en koelproblemen zijn en de vorige eigenaar om die reden de auto van de hand heeft gedaan, verzwakt dat je positie. Als je daarnaast de auto zonder garantie hebt gekocht (dus feitelijk: "geaccepteerd als gezien") en je ook een lagere prijs hebt betaald dan gangbaar is voor een dergelijke auto, helpt dit evenmin. Ik zou gewoon proberen op basis van redelijkheid in overleg te gaan en hopen dat de verkopende partij oog heeft voor je situatie.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 03.11.2024 - 10:50
door WillyWortel2
Volvoradios schreef: 02.11.2024 - 18:40 Banden verslijten gewoon.
1 Keurmeester ging kwartier hele band na totdat hij ÉÉN plek vond (op 1 vd 4 banden) waar het onder de 1,6 mm zat. En dat een knipperlichtje "niet meer oranje genoeg" tja, dat noem ik geen probleem 😋
Een plekje onder de 1,6 mm is nog geen afkeur. Dat hangt er vanaf waar de band minder dan 1,6 mm had.
De APK norm voor banden houdt in over 75% van het oppervlak van de band moet het profiel ten minste 1,6 mm zijn.

De vraag is wel of je er goed aan doet te rijden met banden die zo weinig profiel hebben.
Bij regen grote kans op aqua planing. Bij banden met zo weinig profiel is de kans op een lekke band aanzienlijk groter.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 03.11.2024 - 10:54
door volvo440special
Compressie zegt niet alles over olieverbruik.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 03.11.2024 - 11:57
door Volvoradios
@Edwin28:
Iets preciezer lezen. De verkoper heeft mij helemaal niets verteld over olieverbruik issues.
Ik kwam er via de meegeleverde papieren achter wie de vorige eigenaar was en ook waar die hem laatste jaren heeft laten onderhouden. En toen ging ik researchen.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 03.11.2024 - 12:30
door Volvoradios
"Compressie zegt niet alles over olieverbruik"..
Precies! Maar het sluit wel weer bepaalde dingen uit. Ik denk nu aan valve seals of verstopte carterventilatie. Dat laatste kan tot enorm olieverbruik leiden en vreemde lekkages door de overdruk in blok.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 03.11.2024 - 12:37
door volvo440special
Die olie op je zuigers en natte bougies kan door de PCV komen inderdaad (klepdekselpakking wss). Maar gezien het enorme verbruik en de stand, heb je dikke kans dat je toch de mist ingaat met de compressiemeting. Je olieschraapveren laten waarschijnlijk toch olie door, terwijl de compressieringen nog redelijk goed zijn en door de olie waarschijnlijk ook nog geholpen worden. Hierdoor verbruikt de motor olie, maar is de compressie io.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 03.11.2024 - 13:07
door Volvoradios
Ja, daar had ik over gelezen. Dat maakt de diagnose lastig.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 03.11.2024 - 15:00
door teebee
WillyWortel2 schreef: 03.11.2024 - 10:50
Volvoradios schreef: 02.11.2024 - 18:40 Banden verslijten gewoon.
1 Keurmeester ging kwartier hele band na totdat hij ÉÉN plek vond (op 1 vd 4 banden) waar het onder de 1,6 mm zat. En dat een knipperlichtje "niet meer oranje genoeg" tja, dat noem ik geen probleem 😋
Een plekje onder de 1,6 mm is nog geen afkeur. Dat hangt er vanaf waar de band minder dan 1,6 mm had.
De APK norm voor banden houdt in over 75% van het oppervlak van de band moet het profiel ten minste 1,6 mm zijn.

De vraag is wel of je er goed aan doet te rijden met banden die zo weinig profiel hebben.
Bij regen grote kans op aqua planing. Bij banden met zo weinig profiel is de kans op een lekke band aanzienlijk groter.
Exactly my point…..
Niet echt ‘verstandig’ en ik denk inderdaad ook dat die keurmeester echt geen afkeur op 1 plekje zou doen.

Maar mbt het ‘geknutsel’ om een evt constatering te kunnen doen: de verkopende partij gaat nu niks meer voor hem doen vermoed ik.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 03.11.2024 - 16:09
door Volvoradios
Dus alleen een Volvo garage kan iets aan een auto doen? Zelfs zoiets doodsimpels als uitlezen of compressiemeting?
Ik heb wel voor hetere vuren gestaan.

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Geplaatst: 03.11.2024 - 16:28
door volvo440special
Begrijp ik goed dat je liever zelf een oplossing zoekt en de verkoper vrijstelt van z'n verantwoordelijkheid?
Het is uiteraard jouw keuze, maar iedere cent die jij nu uitgeeft aan diagnose, reparatie of wat ook, had de verkoper eigenlijk (deels) moeten betalen.