Crash

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
IkeV70
5th Gear member

plim schreef: ...

Deze bepaling geldt niet voor ... (knip)
... en voor schade die ontstaat na een periode van 3 jaar na afgifte van het eerste kentekenbewijs.
Volgens mij geldt geen van deze bepalingen voor auto's van 3 jaar of ouder.

-edit-
maar dat schreef je zelf ook al...
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
plim
4th Gear member

IkeV70 schreef:
Volgens mij geldt geen van deze bepalingen voor auto's van 3 jaar of ouder.
precies !
Kay01
2nd Gear member

Ike,

Klopt dat je verzekerd bent voor dagwaarde.

Maar de verzekering/expert kijkt naar de prijzen op de markt waartegen soortgelijke autos te koop staan. Op basis daarvan bepalen ze de dagwaarde.
Er is dus een verband tussen vervangingswaarde en dagwaarde.
nordicman
2nd Gear member

Ja moeilijk geval, ik zou zeker het Taxatieburo op de hoogte brengen van het feit dat je een contra expertise laat doen tbv dagwaarde.
Tevens als je die hebt, de Rechtsbijstand contacten en inschakelen, en dit ook aan de Taxateur mededelen.

Verder alle acties met je auto stopzetten, en vragen naar de opbrengst van het " wrak ".

Voor wat betreft de blauw grijze D5 zonder opties bij de Beemd, deze had in augustus al 1, 5 jaar stil gestaan, en zag er niet uit, reed toen wel goed. dus deze hebben ze inmiddels al 2 jaar in hun bezit.

Check voor aankoop aan de hand van kenteken op RDWsite wanneer de laatste tenaamstelling of APK was, had ik ook gedaan (achteraf)

Bij Unigarant, heb ik bij aanschaf bij Bovag bedrijf 6 maanden aankoop dagwaarde.
Nieuw deed ik altijd bij Londen, 3 jaar tegen nieuwwaarde.
louis
2nd Gear member

Een schade expert die werkt in opdracht van de verzekering heeft maar 1 doel, de schade zo laag mogelijk taxeren.
Dit om twee redenen.

1- Zo houd hij werk. Immers de volgende keer zal de verzekeringsmaatschappij hem weer vragen.

2- Hoe lager hij taxeert hoe hoger zijn bonus.

Probeer een onafhankelijke schade expert te regelen en overleg dit eerst met de verzekeringsmaatschappij.
Willen ze er niet aan meewerken dan weet je genoeg.
Kay01
2nd Gear member

Nordicman,

Ik heb de expert al op de hoogte gesteld dat ik een contra wil laten uitvoeren.
Dit gebeurt mbv de rechtsbijstandsverzekering, die ik helaas ook via CB heb afgesloten! Hoop dat ze onafhankelijk kunnen blijven.

Ik heb dit allemaal per email bevestigd aan de expert inclusief koerslijst, en links naar vergelijkbare auto's. Ik zit er dik op! maar adviezen zijn uiteraard welkom!

Er zijn opkopers uitgenodigd die 4 dagen mogen bieden op de auto.
Daarna wordt de definitieve dagwaarde bepaald ahv hoogste bod (dit vindt ik al vreemd, dagwaarde is dagwaarde en dat is niet afhankelijk van biedingen, een dagwaarde kan niet opeens zomaar stijgen doordat er hoger wordt.
geboden, dit schijnt business as usual te zijn voor de experts)
Najreg
2nd Gear member

Ik zit ook al een tijdje mee te lezen. Met name het verzkerings verhaal doet mij erg vreemd voor. Een paar jaar geleden is een auto van mij gestolen die ik 2 weken in mijn bezit had. De expert vond dat ik wel wat veel voor mijn auto betaald had en ging dus onderzoek doen naar de waarde. Gelukkig bleek daar uit dat het bedrag wel klopte en ik heb dan ook het aankoop bedrag terug gekregen. De verzekering was polisdirect en zij hebben dit toch netjes gedaan. Het lijkt mij dat een verzekering binnen een redelijke termijn het aankoopbedrag vergoed mits dit natuurlijk reeel is. Helaas doet deze verzekering wel moeilijk en ik hoop dat je wel een goede oplossing krijgt aangeboden.
V40 Phase2 102Pk (2001) verkocht nu autoloos (vrouw opel astra van de zaak)
saab 9-3 ss 2.2 Tid 2003.
Frumpy
5th Gear member

Na een soortgelijk debacle met de afwikkeling van een schuldloze total-loss schade aan mijn vorige S80, heb ik mijn lesje geleerd. Financieel aan alle kanten genaaid, heb er nog pijn van in mijn r**t. Helaas niets aan te doen.

Ben nu uitstekend via de ANWB bij Unigarant allrisk verzekerd. Lage premie, no-claim tot 80%, en last but not least de garantie dat bij een total-loss schade gedurende de eerste 3 jaar na aankoop de volledige aanschafwaarde wordt vergoed. 8)

@Kay01,
ben in ieder geval blij dat je het er zelf zonder kleerscheuren van af gebracht hebt.
Succes met je strijd tegen de expert/verzekeringsmij.
nordicman
2nd Gear member

Normaal wordt de Dagwaarde bepaald aan de hand van de Bovag koerslijst, of Autotelex.
Minus opbrengst van " wrak "
Rest uit te keren bedrag.
Dus hoe hoger de " wrakprijs"
Des te minder het de verzekering kost.

Bij Totalloss wel een gespecificeerde rekening vragen voor de afhandeling, deze kan je dan weer opsturen naar je verzekering, want je wordt tenslotte schadeloos gesteld, en hebt geen reparatieplicht meer.( ze zullen wel moeilijk doen in 1e instantie)

Dus bij een beetje tegengas van jouw zijde kan het Totalloss wel eens omgezet kunnen worden in reparatie, als de dagwaarde stijgt, en het " wrak " minder opbrengt dan gedacht.

Veel wijsheid toegewenst.
Kay01
2nd Gear member

Nordicman,
Dank voor de info.

Hoe wordt de dagwaarde in Autotelex bepaald?
Ik neem aan dat dat iets is wat de bedrijven intern gebruiken?

Het klinkt alsof jij reeds zoiets hebt meegemaakt.

Ik denk zelf ook dat als de dagwaarde stijgt, met of zonder tegengas, Total-loss wordt omgezet in reparatie omdat dit voor de verzekering achteraf goedkoper is.
Ik heb dus nog een beetje hoop op een goede afloop.

Ik heb namelijk heel lang gezocht naar deze auto, en deze was toen voor mij precies zoals ik hem gehad zou willen hebben. Dus eigenlijk wil ik hem gerepareerd terug hebben.

De verzekering verzorgt toch automatisch de hele afwikkeling en uitkering, dus eigenlijk begrijp ik niet waarvoor ik de gespecificeerde rekening nodig heb?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ kay, jij bent de eigenaar en in principe de opdrachtgever voor het schadebedrijf, jij moet taxatiekosten en mogelijk stalling betalen en daar berekend een schadebedrijf een vergoeding voor, mogen zijn nu niets repareren vanwege een total loss kun jij de gespecificeerde rekening van die diensten verhalen op jouw verzekering.
Volvo for life
nordicman
2nd Gear member

Hoe wordt de dagwaarde in Autotelex bepaald?
Ik neem aan dat dat iets is wat de bedrijven intern gebruiken?
Dat is een boekje met Inruil (handelsprijzen) en Verkoopprijzen.
Zeg maar hetzelde als ANWB koerslijst, maar dan niet verkrijgbaar voor paticulieren.
Heb ook erg in waarde verhogende zaken zoals trekhaak, en de uitvoering en last but not least: de KM stand.
Als ik terug ga in mijn geheugen, diesels 40.000 km / jaar, alle meer of minder KMs zit een corr. factor in van xx € ct per km.
Heb wat vroegere ervaring ( autoplaatwerker/verkoop).
Kay01
2nd Gear member

Ik begrijp nu dus dat ik de rekening van het schadebedrijf kan verwachten voor de stalling in geval van TL, ik zal dit onthouden.

Zijn de dagwaardes van de Bovag en Autotelex min of meer gelijk aan elkaar?

Ik heb 165D KM voor een auto van precies 5Jaar.
Dus dat zit wel goed denk ik.

Ik heb een korte email gerkegen van de expert, waarin hij benadrukt dat de contr-expert eerst een gesprek met hem moet hebben.

Dat heeft nou niet mijn voorkeur, zo'n contra moet toch onafhankelijk en zonder beinvloeding van een ander objectief naar de auto kijken?
Ik vraag me af waar zo'n gesprek voor dient.

Ik had de expert aangegeven dat ik aan ANWB aankoopkeuring had laten verrichten, en groot onderhoud heb laten uitvoeren.
Hij wilde bijde documenten hebben, ivm schade verhalen bij Volvo, terwijl hij al aangaf dat de kans hiertoe nihil is. Toch wilde hij deze docs hebben.

Het onderhoudsrapport heb ik verstuurd, de ANWB keuring kan ik niet vinden.
Waarom zou hij deze docs willen hebben?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Eeen onafhankelijk expert hoeft helemaal geen contact te hebben met de expert van de verzekeraar, stel niet meer dan kopieen te hand van de expert.
Volvo for life
Gast

@Bart, heb jij niet zo'n autotelexboekje liggen? Ik moet weer opzoek naar een wat nieuwere.
Ik had nog een oude liggen en als ik een beetje omreken dan kan ik begrijpen waarom de expert op de (handelswaarde) bedrag van € 12.000,- kan komen.
Mede gezien km-stand.
Ja, Kay01 ik weet dat dat de gemiddelde nederlander daar geen Volvo S60 van kan kopen, daarom noem ik het ook "handelswaarde".
Ik vind het dan ook niet fair dat (de meeste) verzekeringsmaatschappijen deze waarden gebruiken.

Ik ben heel erg benieuwd hoe het verder verloopt.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@Alex, daarin is de handelswaarde rond de € 10.000,-- (4-2006)
Volvo for life
Kay01
2nd Gear member

Het moet niet gekker worden!!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

voor dat geld vind je er dus geen eentje
(don't shoot the messenger!)
Kay01
2nd Gear member

Net contact gehad met de Expert:

Obv de 2/3 regeling (schadebedrag vs Dagwaarde) heeft men besloten toch over te gaan tot reparatie. Ook mede doordat de expert de dagwaarde heeft bijgesteld naar 14.000 omdat ik accessoires had meeverzekerd.

Ik mag nu zelf beslissen of ik de auto laat repararen, of Total-Loss laat verklaren. Voor EUR 14K heb ik nog steeds geen vergelijkbare Volvo.
Ik kan wellicht proberen de dagwaarde nog wat op te laten schroeven door een Contra expert tot mijn aanschafbedrag, en dan Total Loss laten verklaren.

Heeft iemand nog ervaring met een auto met zo'n grote schade?
Blijf je achteraf nog problemen houden door de schade?
V480-S60
Geartronic member

Ik denk dat het nu niet meer nodig is de dagwaarde op te krikken.

Je bent nu "uit de brand"

Mijn vraag luidt alleen, waar laat je hem repareren. Bij een erkend schadebedrijf, via de dealer of breng je hem zelf weg.
Als het via de VOLVOdealer gaat krijg je de garantie dat ie weer als nieuw is.
Laat je het zelf doen krijg je weliswaar Focwa garantie maar of het dan net zo goed gebeurt?
Ik weet meerdere schadebedrijven die heel betrouwbaar zijn. Maar er zitten ook beunhazen onder. (zelfs FOCWA-bedrijven)

In mijn geval, zie hierboven, is het via de VOLVO-dealer gegaan. En dat is gewoon goed gedaan. Geen waardedaling etc.
Mijn huidige 480 is via een goed adres helemaal overnieuw gespoten. En dat is ook naar tevredenheid uitgevoerd. Werkte zelfs waardeverhogend.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”