V60 D6 AWD Plug-In Hybrid Electric Silver

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27390
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn toerenteller gaat bij 4500 het rood in en stopt bij 5000 toeren en ken dat eigenlijk van alle varianten van de 5 cilinder diesels zo.

Gaat trouwens hard met de kilometers! :)
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29566
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is bij een dieselmotor vrij zinloos om tot het maximale toerental te gaan, het gaat om het koppel bij lagere toerentallen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Bij een automaat heb je niet veel keus Leo. Oh en die vragen stel ik puur uit nieuwsgierigheid. Want in de Power modus schakelt hij soms op richting de 4.800 toeren.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29566
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je kan ook bij een automaat het opschakelpunt wel beinvloeden door de mate van gasgeven. Ik vind die 4800 toeren best veel ook al is het in de power modus.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Bij mijn weten schakelt de automaat altijd bij 4500 toeren.
Zie bijgevoegde filmpjes. https://www.dropbox.com/sh/lppugz9p7n81 ... WpEEa?dl=0
Wat ik niet begrijp is dat de toeren een beetje inhouden bij zo'n 3200 - 3300 toeren.
Zou het kunnen zijn dat de versnelling op dat moment gelocked wordt?
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27390
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

lint schreef: Het is bij een dieselmotor vrij zinloos om tot het maximale toerental te gaan, het gaat om het koppel bij lagere toerentallen.
Om echt hard op te trekken heb je ook met een diesel de pk's nodig en die zitten bij 4000 toeren.
Die paar honderd extra toeren zorgen dat je dan bij de volgende versnelling weer uit komt met volop kracht.

Ben het wel met je eens dat je een diesel vooral rijd voor de kracht en rust onderin :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Hein, in de AWD stand houdt de auto zwz wat in en dat merk je heel goed als je boven de 3.000 toeren uit komt. (vooral in de wat hogere versnellingen)
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Nou Hakan, ik zou best wel eens willen weten van de technische dienst in Beesd wat er nou werkelijk gebeurt.
De filmpjes zijn zowel Power als AWD en beiden in de automaat.
De auto trekt netjes door qua snelheid en toch houdt 'ie in rond die 3200 toeren.
Wat wel opvalt is dat dat inhouden na de Polestar mod korter is geworden.
Gebeurt er iets met de bi-turbo misschien?

Misschien kan Mark van JD uit Lochem ons dat wel vertellen.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Daarom Hakan gewoon in Hybrid rijden!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

als je in de powerstand rustig rijdt, dan schakelt de automaat al bij 2000 toeren
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

lint schreef: Het is bij een dieselmotor vrij zinloos om tot het maximale toerental te gaan, het gaat om het koppel bij lagere toerentallen.
Maar wat klinkt die D5 heerlijk tussen de 3 en 4000 toeren :D 8-)
Afgelopen vakantie na stilstand in de bergen even met de ramen open gereden om de warmte eruit te blazen.
Tegen de bergwand aan klinkt de D5 erg goed, zelfs passagiers viel het op..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29566
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

diesel01 schreef:
lint schreef: Het is bij een dieselmotor vrij zinloos om tot het maximale toerental te gaan, het gaat om het koppel bij lagere toerentallen.
Maar wat klinkt die D5 heerlijk tussen de 3 en 4000 toeren :D 8-)
Afgelopen vakantie na stilstand in de bergen even met de ramen open gereden om de warmte eruit te blazen.
Tegen de bergwand aan klinkt de D5 erg goed, zelfs passagiers viel het op..
Dat zijn hele redelijke toerentallen zo tussen de 3000 en 4000 toeren maar dan is het meer voor het geluid dan voor de acceleratie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

lint schreef:
diesel01 schreef:
lint schreef: Het is bij een dieselmotor vrij zinloos om tot het maximale toerental te gaan, het gaat om het koppel bij lagere toerentallen.
Maar wat klinkt die D5 heerlijk tussen de 3 en 4000 toeren :D 8-)
Afgelopen vakantie na stilstand in de bergen even met de ramen open gereden om de warmte eruit te blazen.
Tegen de bergwand aan klinkt de D5 erg goed, zelfs passagiers viel het op..
Dat zijn hele redelijke toerentallen zo tussen de 3000 en 4000 toeren maar dan is het meer voor het geluid dan voor de acceleratie.
Voor maximaal snelle acceleratie kun je toch het beste rond het toerental blijven waarbij de motor maximaal vermogen levert. Rond de 4000 rpm dus bij een D5.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:



Deze video had ik een paar maanden terug gemaakt. Zoals te zien gaat hij in de eerste versnelling iets verder dan 4.500 toeren. Trouwens dit was met de motormanagementsoftware waar we niet tevreden over waren. Hij rijdt nu een stuk fijner en pakt beter op.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27390
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Rond de 4800 toeren. Het is redelijk wat, maar dat kan het blok wel hebben :)
1e versnelling is altijd flink kort bij een diesel, waarschijnlijk dat Volvo er daarom voor heeft gekozen de automaat in die versnelling net een paar honderd toeren meer te laten maken dan in de andere versnellingen.

Rijd zelf nooit volgas in de eerste versnelling weg maar gok dat mijn oudere geartronic hetzelfde doet
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

fredhead schreef: Rond de 4800 toeren. Het is redelijk wat, maar dat kan het blok wel hebben :)
1e versnelling is altijd flink kort bij een diesel, waarschijnlijk dat Volvo er daarom voor heeft gekozen de automaat in die versnelling net een paar honderd toeren meer te laten maken dan in de andere versnellingen.

Rijd zelf nooit volgas in de eerste versnelling weg maar gok dat mijn oudere geartronic hetzelfde doet
Dat zou heel goed kunnen hoor. Waarom rij je zelf nooit vol gas weg in de eerste versnelling?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27390
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Om de automaat te sparen en met het vermogen/koppel dat ik heb (ook standaard al) slippen de voorbanden toch alleen maar door.
Eerste versnelling half gas en daarna pas het voetje verder naar beneden als ik haast heb
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29566
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb het al eerder gezegd, dat vol gas wegrijden gaat nergens over, is misschien een keer leuk maar dan nog.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27390
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Snelste manier naar de 100 (en verder) is toch echt flink door de toeren heen en niet op max koppel rijden.

Ik ben ook niet van de sprintjes, maar het gebeurd toch wel eens dat je situaties hebt dat het gewoon moet.
Reed gisteren weg van een parkeerplaats, 100 km/h weg en een invoegstrook van nog geen 100 meter
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29566
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Maar dan nog kan je meer gas geven als de auto al rolt, is ook beter voor de automaat/aandrijflijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”