Aangereden bij chicane – schade aan linkerzijde, maar rechter achterlicht defect. Logisch?
Geplaatst: 09.12.2025 - 18:00
Hallo allemaal,
Afgelopen week ben ik met mijn Volvo V90 aangereden bij een verkeersremmer/chicane met van die groene flexibele paaltjes. Ik was al volledig door de chicane heen toen er van de andere kant een dame aan kwam rijden. Zij heeft met haar auto langs de héle linkerzijde van mijn V90 geschuurd – van voor tot achter. Bij het laatste stuk achter voelde ik zelfs duidelijk dat mijn auto een stuk opzij werd gedrukt.
De zichtbare schade is logisch: krassen, deuken en vervorming aan de linkerzijde.
Wat ik minder goed begrijp is wat er daarna gebeurde:
Volvo On Call gaf direct een melding.
Mijn achterlichten geven nu een foutmelding.
Het rechter achterlicht doet het niet meer, terwijl de klap aan de linker kant was.
Ik vraag me af:
Kan het kloppen dat een impact links leidt tot een storing/reductie rechts achter? Zit daar een soort logica, bewuste veiligheid of elektrische gevoeligheid in bij de V90 (bijv. bekabeling, modulen, CAN-bus die uitvalt, of spanning die wegvalt door de klap)? Alle inzichten zijn welkom. Ik hoor graag of anderen iets soortgelijks hebben meegemaakt, of weten hoe de elektrische systemen van de V90 reageren na een zijdelingse aanrijding.
Alvast bedankt!
Afgelopen week ben ik met mijn Volvo V90 aangereden bij een verkeersremmer/chicane met van die groene flexibele paaltjes. Ik was al volledig door de chicane heen toen er van de andere kant een dame aan kwam rijden. Zij heeft met haar auto langs de héle linkerzijde van mijn V90 geschuurd – van voor tot achter. Bij het laatste stuk achter voelde ik zelfs duidelijk dat mijn auto een stuk opzij werd gedrukt.
De zichtbare schade is logisch: krassen, deuken en vervorming aan de linkerzijde.
Wat ik minder goed begrijp is wat er daarna gebeurde:
Volvo On Call gaf direct een melding.
Mijn achterlichten geven nu een foutmelding.
Het rechter achterlicht doet het niet meer, terwijl de klap aan de linker kant was.
Ik vraag me af:
Kan het kloppen dat een impact links leidt tot een storing/reductie rechts achter? Zit daar een soort logica, bewuste veiligheid of elektrische gevoeligheid in bij de V90 (bijv. bekabeling, modulen, CAN-bus die uitvalt, of spanning die wegvalt door de klap)? Alle inzichten zijn welkom. Ik hoor graag of anderen iets soortgelijks hebben meegemaakt, of weten hoe de elektrische systemen van de V90 reageren na een zijdelingse aanrijding.
Alvast bedankt!