940 , snelheids meter duikt, lichtjes inhouden. af en aan.
Geplaatst: 09.12.2025 - 20:12
Hoi,
De laatste paar dagen valt de snelheidsmeter ineens terug. Daar weet ik wat oorzaken voor, connector op het differentieel , bedrading, slechte condensators in de meter zelf, of een te lage boordspanning.
Maar wat me nu opvalt doordat de snelheidsmeter steeds langer 'blijft liggen' is op het moment dat deze wel weer oppakt, er ook een kleine 'boost' voelbaar is tijdens het rijden. Totdat de snelheidsmeter weer terugvalt naar 0 , dan houdt de motor ook weer wat in.
Dus er lijkt een verband te zijn. Het enige wat ik me theoretisch kan bedenken is dat de benzinepomp het af en toe zwaar heeft waardoor hij meer stroom trekt en wat minder benzinedruk geeft. Door de stroompiek trekt hij de boortspanning dan naar beneden waar de snelheidsmeter gevoelig voor is.
De pomp in de tank hoor ik meer dan vroeger en harder bij stationair lopen (dus bij meer terugloop), vandaar dat ik daar aan denk als mogelijke oorzaak
Iemand hier nog andere ideëen ? Doordat het af en aan is, is het ook een beetje lastig om zaken te meten als amperage trekken of benzinedruk..
940 2.3 zonder turbo uit 1993. nieuwe accu en dynamo.
De laatste paar dagen valt de snelheidsmeter ineens terug. Daar weet ik wat oorzaken voor, connector op het differentieel , bedrading, slechte condensators in de meter zelf, of een te lage boordspanning.
Maar wat me nu opvalt doordat de snelheidsmeter steeds langer 'blijft liggen' is op het moment dat deze wel weer oppakt, er ook een kleine 'boost' voelbaar is tijdens het rijden. Totdat de snelheidsmeter weer terugvalt naar 0 , dan houdt de motor ook weer wat in.
Dus er lijkt een verband te zijn. Het enige wat ik me theoretisch kan bedenken is dat de benzinepomp het af en toe zwaar heeft waardoor hij meer stroom trekt en wat minder benzinedruk geeft. Door de stroompiek trekt hij de boortspanning dan naar beneden waar de snelheidsmeter gevoelig voor is.
De pomp in de tank hoor ik meer dan vroeger en harder bij stationair lopen (dus bij meer terugloop), vandaar dat ik daar aan denk als mogelijke oorzaak
Iemand hier nog andere ideëen ? Doordat het af en aan is, is het ook een beetje lastig om zaken te meten als amperage trekken of benzinedruk..
940 2.3 zonder turbo uit 1993. nieuwe accu en dynamo.