Hold en Hybrydestand.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
toppertje
6th Gear member

nog niet zo lang een xc60 T8, en ben nog lerende vwb. bediening ed.
1 van de dingen die ik niet begrijp is dat als ik de functie Hold gebruik in de hybride stand er toch nog elektrisch gereden kan worden en dus stroom uit de hybrideaccu getrokken word.
de functie van Hold is toch dat er geen stroomverbruik meer is om dit op een later tijdstip te gebruiken?
geen glans zonder wrijving
Gouwe
7th Gear member

Hold is een functie waarbij de accu niet verder leeg wordt getrokken dan het op dat moment beschikbare ladingniveau. Tijdens remmen en gas los regenereer je energie die wordt opgeslagen in de accu. Deze stroom wordt alsnog weer ingezet voor de aandrijving indien nodig.
Er zijn wat uitzonderingen. Hier meer info: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 17aae892b/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
toppertje
6th Gear member

Gouwe, dat wat in de handleiding staat had ik uiteraard al gelezen.
vanmiddag had ik nog 9 km elektrisch bereik over, toen Hold aangezet, maar even daarna reed ik wat langzamer waardoor hij van benzine in de hybridestand overging op elektrisch. even later dus nog maar 8 km bereik.
ik was er van uit gegaan dat zoals ook in de handleiding staat dat de stroom bij Hold bewaard blijft.
dit blijkt dus niet te kloppen.
BertZ64
4th Gear member

Zal door de afronding komen (8,4=8 / 8,5=9).
Het is geen exacte wetenschap. Met hold wordt de accu zo goed als mogelijk op niveau gehouden. Maar zoals Gouwe al aangeeft wordt er stroom teruggewonnen en de ICE genereert extra stroom voor de aandrijving indien nodig. En dat kan iets meer of minder zijn dat er wordt gebruikt voor de aandrijving achter.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Gouwe
7th Gear member

Wat BertZ64 ook al zegt, de Hold functie is geen keiharde grens en zoals ik al aangaf: er zijn uitzonderingen. In de gebruiksaanwijzing staat ook dit (nog): De ladingstoestand van de accu kan bij gebruik van Hold worden beïnvloed als de auto bijvoorbeeld zwaar beladen is, als er uitrusting aan de trekhaak is gekoppeld of bij het rijden op een lange oplopende helling.
Kortom, Hold moet je vooral zien als een functie (en in veruit de meeste gevallen werkt die functie heel goed).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
toppertje
6th Gear member

ok, ik had verwacht dat in de Hold stand echt alles op de benzinemotor gedaan werd.
er is dus eigenlijk geen mogelijkheid om echt alleen de benzinemotor te gebruiken?
ook in AWD en power schakelt indien nodig elektrisch bij.

dat automatisch bijladen terwijl Hold ingeschakeld is vind ik maar raar, en niet efficiënt.
Ebe66
2nd Gear member

Niet efficiënt? Misschien, ik neem nog steeds aan dat Volvo het beter weet dan de gemiddelde bestuurder.
Wat ik zelf bij de paar keer dat ik hold bewust gebruikt heb merkte is dat je bijvoorbeeld bij het stoplicht alsnog elektrisch wegrijd en dat de auto na een aantal meters overschakelt op de brandstofmotor. Ik neem aan dat het momentum van de auto dan bv het starten ondersteund. Vervolgens word er een beetje bijgeladen om het gewenste hold level te behouden.
Ik verwacht dat dit best wel efficiënt is.

Vergeet ook niet dat de overige verbruikers ook een rol spelen voor het hold niveau. Stoelverwarming, elektrische kachel, stuurverwarming, luchtbehandeling enz.
Dus zal er om het niveau te behouden een beetje moeten worden bijgeladen.

Maar de verwachting kan kan inderdaad best wel eens botsen met de werkelijkheid :-)
Wat mij b.v. de afgelopen weken verbaasde is dat bij het elektrisch wegrijden (ik rij al mijn woon/werk verkeer uitsluitend elektrisch) met de huidige temperatuur dan toch de brandstofmotor aanslaat.
Het staat in de handleiding maar zonder verklaring. Klein gokje, bij deze temperaturen is de elektrische kachel niet voldoende??
V90 T8 Ultra Executive Edition Polestar 2025 (MY26)

V40 2.0T Europa Prestige 2003
440DL 1.8i
mga1600
6th Gear member

Het systeem van Volvo is totaal anders dan dat van andere PIH’s en ik durf te beweren dat het heel goed werkt en daarbij heel intelligent is.

1) Gisteren heb ik vanwege vers vallende en ook stukgereden sneeuw en bijbehorende gladheid een grote afstand in ‘AWD stand’ geeeden omdat dat de meeste stabiliteit bij het rijden geeft. De benzinemotor loopt dan uiteraard en drijft de voorwieken asn en de elektromotor (in mijn geval van een my24 is dat de ca 145 pk versie) de achterwielen. De controle van de auto is in deze stand opmerkelijk goed, geen enkel moment ook maar iets van wielspim gehad, terwijl ik andere auto’s wel zag ‘ glijden en schuiven’ in de prut

Al rijdende zag ik de resterende elektrische range heel langzaan afnemen en uiteindelijk stabiliseren op 14 km terwijl ik al ruim 150 km in deze ‘contant AWD’ modus reed. En dat was .zonder dat ik ‘Hold’ of zo had geactiveerd.

2) En daarmee behoudt het hybride systeem van Volvo het gecombineerde vermogen van beide aandrijvingen ook ver buiten de elektrische range omdat de ‘generator’ die aan de brandstofmotor is gekoppeld de accu op een zeker peil houdt. .Dat vermogens behoud is bijvoorbeeld bij de (PIH) Audi van mijn zoon niet het geval. Daarbij is de electromotor gekoppeld aan de versnellingsbak en is de 4 wiel aandrijving mechanisch uitgevoerd.. Die auto is normaal best heel snel maar bij die Audi valt het vermogen na een grote afstand merkbaar terug tot dat van alleen de brandstofmotor.

3) Ik heb bij andere ritten ook wel eens de ‘ Hold’ functie toegepast terwijl ik in hybride stand reed. Dat werkte want de elektrische range bleef behouden, maar of dat tot op de kilometer nauwkeurig was weet ik niet meer. Die range- voorspelling ‘kijkt’ ook naar de buitentemperatuur en varieert dan ook wel wat, er wordt ook wat geredeneerd bij het rennen.

4) Meestal rij ik in in hybride stand met daarbij een route of bestemming in het ingebouwde Google Maps, De auto verdeelt dan zelf de de acculading zo efficiënt over de hele rit. In mijn geval verrek ik dan thuis met een electrorange van bijvoorbeeld 70 km. De eerste 15 kilometer rij ik door bebouwde kom en daarna op 80 km wegen. Elektrische kilometers dus. Een kilometer voordat ik de snelweg op rij start de brandstofmotor vanzelf en draait die zachtjes mee. terwijl ik nog op de 80 km2 weg rij en nog plenty range heb. Dat is slim omdat de motor dan al wat voorverwarmd is voordat ik straks echt gas geef op de snelweg en de brandstofmotor het meeste werk gaat doen.
Aan het eind van de ingestelde route (als de ingegeven bestemming is bereikt) staat de range precies op 0. Voor zo’n forse en zware auto is de rit dan opmerkelijk zuinig verlopen dank zij het hybride systeem.

5) Ook opvallend is dat - als ik een keer zonder ingegeven route rij en de accu volledig ‘leeg rij’ - je desondanks vanuit stilstand nog steeds elektrisch op gang wordt gebracht. Wat natuurlijk bijdraagt aan de relatieve zurigheid omdat 2000kg in beweging brengen anders veel brandstof zou kosten.

6)Onder normale omstandigheden in hybridestand merk je (afgezien van het motorgeluid) eigenlijk niet of je nu elektrisch rijdt (focus op RWD) of op brandstof (focus op FWD). Dat wisselen van focus door de gesplitste aandrijving zou storend kunnen zijn geweest, maar dat is het totaal niet. En dat vind ik ook een compliment voor de techniek.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gouwe
7th Gear member

toppertje schreef: 04.01.2026 - 20:44 ...dat automatisch bijladen terwijl Hold ingeschakeld is vind ik maar raar, en niet efficiënt.
Ik ben het helemaal met je eens als je bedoelt dat het bijladen door de ICE gebeurd. Mega inefficiënt inderdaad, want je hebt zo maar 30-40% tijdelijke verhoging van het verbruik.
Ik ben het niet met je eens als het bijladen van de accu wordt gedaan door het opslaan van regeneratieve energie bij afremmen/vaart minderen. Dit is gewoon "gratis" energie die wordt toegevoegd aan de accu (dit merk je ook op de accu meter als je lang in B een berg afrijdt) en deze wordt gebruikt voor extra ondersteuning bij optrekken of je kunt er zelfs helemaal elektrisch mee rijden tot aanhet ingestelde accuniveau van Hold. En dat is precies wat er onder normale omstandigheden ook gebeurt.
Ook in de AWD stand schakelt de e-motor volgens mij niet bij als je de Hold functie gebruikt, tenzij er sprake is van de genoemde uitzonderingen.
Ik gebruik de AWD stand als ik de caravan trek en ik wil voorkomen dat als ik een parkeerplaats/benzinepomp/afrit neem de motor gelijk stopt met draaien na een lange rit van een uur of 3 waarin de auto hard heeft moeten werken. In de AWD stand blijft de ICE draaien en kan de boel verder even afkoelen en smeren.
toppertje schreef: 04.01.2026 - 20:44 .....er is dus eigenlijk geen mogelijkheid om echt alleen de benzinemotor te gebruiken?
ook in AWD en power schakelt indien nodig elektrisch bij.
Waarom zou je dat precies willen dan?
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”