Pagina 1 van 2

schuiven door de bochten

Geplaatst: 27.12.2006 - 19:27
door marcelg
sinds van de week heb ik het gevoel dat bij (sportief) rijden de auto in rechter bochten met de neus niet meer strak stuurt maar naar buiten wil wijken. links heb ik geen problemen

kan het dat de fuseekogels door zijn of dat er andere verbindingen slecht zijn?
het lijkt net of je op glad wegdek rijdt

Geplaatst: 27.12.2006 - 22:27
door ps-amazon
ik zou zoiets eerst in de banden en/of schokbrekers zoeken; slijtage? spanning rondom in orde?

Re: schuiven door de bochten

Geplaatst: 27.12.2006 - 22:35
door Vosje
marcelg schreef:sinds van de week heb ik het gevoel dat bij (sportief) rijden de auto in rechter bochten met de neus niet meer strak stuurt maar naar buiten wil wijken. links heb ik geen problemen

kan het dat de fuseekogels door zijn of dat er andere verbindingen slecht zijn?
het lijkt net of je op glad wegdek rijdt
Je probleem komt me bekent voor. Oorzaak bij mij was inderdaad een versleten stuur- en fusekogel aan de rechterkant. Was met behulp van een bandenlichter goed zichtbaar te maken. Na vervanging van beide kogels was het probleem over.

Geplaatst: 28.12.2006 - 15:24
door mightyspawn
Schuiven de banden ook als je een bocht neemt? Zo staat t in t topic titel namelijk. Misschien dan merkbanden nemen? Ik had el cheapo flamingo banden, nooit van gehoord btw, toen good year erop gegooid en wat een verademing.

Geplaatst: 28.12.2006 - 15:28
door marcelg
heb michelin wintraks eronder met ruim profiel, lijkt me niet dat die "opeens" slecht zijn geworden.

heb eerder het vermoeden dat me stuurkogels nu echt spelling hebben(waren tijdens de apk nog binnen limieten)

Geplaatst: 01.01.2007 - 20:58
door marcelg
stuurkogels hebben meer dan 1mm speling, is het schuiven door dit of kan het ook iets anders zijn?

Geplaatst: 02.01.2007 - 14:09
door Vosje
marcelg schreef:fuseekogels hebben meer dan 1mm speling, is het schuiven door dit of kan het ook iets anders zijn?
Fuseekogels hebben met meer dan 1 mm veel te veel speling! Speling mag zo goed als niets zijn! Heel snel vervangen voordat je met deze auto in de sloot terecht gaat komen. Laat meteen ook even de speling op je stuurkogels meten!

Groeten,

Vosje

Geplaatst: 02.01.2007 - 17:11
door marcelg
sorry had het verkeerd geschreven het waren niet me fusee maar me stuurkogels.

Geplaatst: 03.01.2007 - 13:07
door Vosje
marcelg schreef:sorry had het verkeerd geschreven het waren niet me fusee maar me stuurkogels.
Zelfde verhaal als voor de fuseekogels! Ook hier is meer dan 1 mm speling veel te veel. Snel (laten) vervangen en fuseekogels ook (laten) controleren op speling.

Groet,

Vosje

Geplaatst: 03.01.2007 - 16:55
door marcelg
kunnen de stuurkogels zelf vervangen worden of moeten die ook geperst worden?

hoe kan ik het beste me vering testen?
als ik ze met 90kg indruk en laat opkomen, gaan ze in 2e naar boven (eerste stuk 75% snel en daarna de rest van de veerweg langzamer) dit zowel links als rechts.

Geplaatst: 03.01.2007 - 18:47
door malle pietje
stuurkogels zijn zelf makkelijk te vervangen hoor, ze kosten niets en je bent zo klaar. Misschien heb je een kogeltrekker nodig maar ook dat kost niet veel. Laten doen is minimaal 125,- incl uitlijnen, zelf doen is leuk en max 35,- als je het secuur doet.

Edit; en het is zonder twijfel de oorzaak van je klacht, bij mn vorige XM waaide het iedere dag windkracht 10!!!!! (met andere woorden, zwabberen bij het leven)....Stuurkogel en stang vervangen, 42euro armer en iedere dag windstil.....heerlijk!

Geplaatst: 03.01.2007 - 20:35
door marcelg
volgens h-base.nl kost een stuurkogel 35euro.
morgen langs de autohobbyclub voor een second opinion.

Geplaatst: 05.01.2007 - 16:56
door marcelg
bij de autohobbyclub geen spelling kunnen vinden, kan het aan motorsteunen liggen of versleten voorveren?
km-stand is 180dkm of voorveren en motorsteunen vervangen zijn is niet bekend

Geplaatst: 07.01.2007 - 16:44
door Sylvester
hebben draagarmrubbers hier iets mee te maken?
ik hoor die te vervangen (bij mijn peugeot) en ik heb redelijk onderstuur, maar ook banden die bijna op de diepte-meetpuntjes zijn.
je moet ook niet teveel gas geven in de bocht :P :D

Geplaatst: 07.01.2007 - 18:53
door marcelg
vandaag bij de shell aan me banden lopen sjorren, links geen spelling.
maar rechts voel ik spelling, als ik me handen op de band houdt en links/rechts in rijrichting trek/duw.

graag reacties

Geplaatst: 08.01.2007 - 17:30
door Barry (Grillmeister)
@marcelg, hmmm autohobby club klinkt als defensie.... ::wink:

Geplaatst: 09.01.2007 - 00:04
door marcelg
klopt, zit bij de KLu

Geplaatst: 09.01.2007 - 19:35
door Barry (Grillmeister)
Lachen heb ik ook bij gezeten (vroeger... :wink: ) ik zat op Gilze-Rijen, echt een wereld tijd gehad en leuk autotjes opknappen in de auto hobby club.

Geplaatst: 09.01.2007 - 22:10
door malle pietje
Horizontale speling op je wiel duidt op stuurkogelspeling en dat is makkelijk vervangen hoor! Verticale speling duidt op fuseekogelspeling, maar dat lijk je niet te hebben. Probeer het op een rustige plek (bijvoorbeeld op de brug van de 'hobbyclub' nog maar eens! Ik moest hard trekken om speling te ontwaren maar het verschil met een nieuw was ongelofelijk!

Irritant overigens, die hobbyclubs van defensie, mn vriendin werkte bij de Marine en kon daar gewoon de auto op de brug zetten, ik natuurlijk weer niet terwijl ik HAAR auto moest repareren...............;)

Geplaatst: 10.01.2007 - 10:12
door marcelg
gisteren heeft de garage vastgesteld dat ik spelling op het wiellager heb en een beetje op de fuseekogel.

hun advies was om door te rijden tot het lager geluid begint te maken.
schijnt dat het een lastig klusje is.

@malle pietje; toch niet hobbyclub valkenburg? ik zie dat je in denhaag woont?