Vaag gevoel met remmen.. Rembekrachtiger stuk?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Timmert
2nd Gear member

De laatste tijd valt me op dat het rempedaal van m'n s40 behoorlijk hard aanvoelt, harder dan eerst. Ook merkte ik laatst dat als ik rem en tegelijkertijd mn koppeling op laat komen, m'n rempedaal wegzakt. Mogelijk een vacuumprobleem in de rembekrachtiger?

Ik heb sowieso alle slangetjes even gecontroleerd, maar dat ziet er goed uit. Heb morgen al een afspraak bij de dealer, maar misschien heeft iemand van jullie enig idee?

Thanks!
S40 Phase I 1.8 16v Europa
Battlecruiser
8th Gear member

Elke drie jaar moet de remolie ververst worden. Als je dat niet doet, wordt de olie na verloop van tijd slecht en het water dat er na verloop van tijd inkomt, maakt het er al niet beter op. Dan krijg je dit soort klachten.

De olie is dan niet "stevig" genoeg meer om de grote hydraulische kracht voor langere tijd op te nemen en het pedaal gaat dan "sponzen"
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Mag ik er elke twee jaar van maken? (dit volgens de "vraagbaak")
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Battlecruiser
8th Gear member

Afhankelijk van het type Volvo.
In de VS bv. adviseert Volvo het om de 30.000 mijl te doen. Dat is voor een gemiddelde gebruiker dus 3 jaar.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Timmert
2nd Gear member

Battlecruiser S80 schreef:Elke drie jaar moet de remolie ververst worden. Als je dat niet doet, wordt de olie na verloop van tijd slecht en het water dat er na verloop van tijd inkomt, maakt het er al niet beter op. Dan krijg je dit soort klachten.

De olie is dan niet "stevig" genoeg meer om de grote hydraulische kracht voor langere tijd op te nemen en het pedaal gaat dan "sponzen"
Dat verhaal ken ik idd, op school hebben we dat onlangs behandeld :P

Voor zover ik heb begrepen raken de hygroscopische deeltjes van de vloeistof dan als het ware verzadigd met water waardoor er losse waterdeeltjes in de vloeistof komen in plaats van dat die opgenomen worden. Gevolg is dat bij (veelvuldig) hard remmen vapourlock ontstaat, ofwel de vloeistof wordt samendrukbaar door het verdampen van die waterdeeltjes. Dat zou verklaren dat het pedaal wegzakt bij langer hard remmen (is me 1 keer gebeurd), maar dit verklaart nog niet dat het pedaal wegzakt als ik de koppeling op laat komen en al helemaal niet dat het pedaal hard aanvoelt lijkt me. De kwestie van de koppeling duidt volgens mij op een vacuumprobleem, maargoed.. :)

De auto heeft een maand geleden een beurt gehad bij dezelfde dealer als waar ie morgen heen gaat, en volgens mij hebben ze daar geen remvloeistof vervangen..
S40 Phase I 1.8 16v Europa
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Oke, het gaat op gereden afstand of tijd als ik het goed heb...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”