Wie kan mij zeggen of je de airco moet laten reinigen of bijvullen.
Heb een Volvo V40 uit 11-97. Weet niet of het ooit al eens is gedaan.
De een zegt dat dat de grootste onzin is en de ander zegt weer dat je dat 1 keer paar jaar moet laten uitvoeren bij een erkent bedrijf.
Heb pas zelf een busje gekocht dat een frisse lucht geeft en bacterien doodt in de leidingen van de airco. Moet je in de auto aanzetten, geeft vanzelf een spuitnevel en de airco dan op circuleren zetten en dat zou ook voldoende zijn.
Als ik toch de airco wil laten bijvullen (als dat moet) en laten reinigen waar moet ik dan op rekenen qua kosten??
Enige adressen regio Rotterdam???
airco
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Het wordt vaak aangeraden om eens per jaar de airco te controleren. Men meet dan de werking en capaciteit van de airco. Het systeem kan onder druk worden gezet om te controleren of er geen lekkages zijn. Aan hand van deze testjes en metingen kan worden besloten koudemiddel bij te vullen. Daarna doen ze nog wat metingen. Bij een goed bedrijf krijg je als alles is gebeurd ook een certificaat.
Of het allemaal zin heeft, weet ik natuurlijk niet. Ik denk dat de gebruiksfrequentie van de airco vooral bepalend is. Als je merkt dat het erg lang duurt voordat het eens afkoelt in je auto, is het wellicht raadzaam de airco eens te laten controleren en zonodig bij te laten vullen.
Bij een tekort aan koudemiddel kan je airco problemen krijgen en die kosten zijn heel snel heel hoog.
Mijn ervaring is dat de kosten voor controle en bijvullen nogal uiteenlopen, dus goed zoeken.
Of het allemaal zin heeft, weet ik natuurlijk niet. Ik denk dat de gebruiksfrequentie van de airco vooral bepalend is. Als je merkt dat het erg lang duurt voordat het eens afkoelt in je auto, is het wellicht raadzaam de airco eens te laten controleren en zonodig bij te laten vullen.
Bij een tekort aan koudemiddel kan je airco problemen krijgen en die kosten zijn heel snel heel hoog.
Mijn ervaring is dat de kosten voor controle en bijvullen nogal uiteenlopen, dus goed zoeken.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Na een jaar of vier merk je meestal dat de airco minder goed koelt. De oorzaak zit hem in de afname van het koudemiddel, dat heel erg langzaam langs kieren en naden verdwijnt.
Het is voor het behoud van het systeem zeer noodzakelijk om het koudemiddel te laten bijvullen en tegelijkertijd de gebruikelijke druktesten te laten doen. Dat kost inderdaad wat: in 2001 kostte het mij 386 gulden bij een 940.
Overigens: gebruik ALTIJD ALTIJD de airco. Het is verkeerde zuinigheid om dat ding slechts af en toe te gebruiken. Als het ding te weinig gebruikt wordt, worden de draaiende delen van de pomp e.d. niet gesmeerd en slijten dus veel sneller dan bij een airco die dagelijks draait. Reparaties zijn duur, dus dan kan je maar beter het wat hogere verbruik op de koop toe nemen.
Bovendien heb je bij permanent gebruik nooit last van de vieze geurtjes: die ontstaan juist doordat het systeem te weinig wordt gebruikt, waardoor het vocht op de verdamper te lang blijft zitten.
Enne: vergeet alle humbug: een VOLVO-airco hoef je NOOIT een kilometer of wat vóór je bestemming uit te zetten! Tenminste bij een automatische (als de knop de stand "auto"heeft).
Het is voor het behoud van het systeem zeer noodzakelijk om het koudemiddel te laten bijvullen en tegelijkertijd de gebruikelijke druktesten te laten doen. Dat kost inderdaad wat: in 2001 kostte het mij 386 gulden bij een 940.
Overigens: gebruik ALTIJD ALTIJD de airco. Het is verkeerde zuinigheid om dat ding slechts af en toe te gebruiken. Als het ding te weinig gebruikt wordt, worden de draaiende delen van de pomp e.d. niet gesmeerd en slijten dus veel sneller dan bij een airco die dagelijks draait. Reparaties zijn duur, dus dan kan je maar beter het wat hogere verbruik op de koop toe nemen.
Bovendien heb je bij permanent gebruik nooit last van de vieze geurtjes: die ontstaan juist doordat het systeem te weinig wordt gebruikt, waardoor het vocht op de verdamper te lang blijft zitten.
Enne: vergeet alle humbug: een VOLVO-airco hoef je NOOIT een kilometer of wat vóór je bestemming uit te zetten! Tenminste bij een automatische (als de knop de stand "auto"heeft).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Uit de compressor komt een as die draait in een vetkeerring, bij het niet gebruiken droogt deze uit en ontsnapt je koudemiddel.
Normaal neemt de druk in dit overigens gesloten systeem door lekkages op jaarbasis tussen de 5% en de 10% af.
Het soms laten meten van de druk kan een idee zijn, als je net iets te kort komt dan doet de airco het op vakantie ineens niet meer.
Normaal neemt de druk in dit overigens gesloten systeem door lekkages op jaarbasis tussen de 5% en de 10% af.
Het soms laten meten van de druk kan een idee zijn, als je net iets te kort komt dan doet de airco het op vakantie ineens niet meer.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Dus bij handmatige airco´s geldt dat wel? Die heb ik namelijk en in mijn vorige auto ook en daar stond in het boekje een hele reeks aan handelingen zoals 10 minuten voor het bereiken van de eindbestemming bla bla bla... Of blijft het toch humbug?Battlecruiser S80 schreef:Enne: vergeet alle humbug: een VOLVO-airco hoef je NOOIT een kilometer of wat vóór je bestemming uit te zetten! Tenminste bij een automatische (als de knop de stand "auto"heeft).
Zit er zoveel verschil tussen de automatische variant en de handmatige variant?
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een ecc airco kent een automatische nablaasfunctie, ja dus, er is alleen daardoor al een flink verschil.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Gelukkig, dan doe ik het dus niet voor niets, of toch
Er staat namelijk niets over in het boekje van mijn V40, behalve dat ik hem minstens twee keer per maand moet laten draaien, maar niets over het vroeger uitschakelen ed. Er staat ook niets in het boekje over jaarlijkse controle oid.
Joost.
Er staat namelijk niets over in het boekje van mijn V40, behalve dat ik hem minstens twee keer per maand moet laten draaien, maar niets over het vroeger uitschakelen ed. Er staat ook niets in het boekje over jaarlijkse controle oid.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat laatste is natuurlijk je eigen belang, niets is lulliger als met een niet werkende airco in een heet vakantieland te staan.joost schreef:Gelukkig, dan doe ik het dus niet voor niets, of toch
Er staat namelijk niets over in het boekje van mijn V40, behalve dat ik hem minstens twee keer per maand moet laten draaien, maar niets over het vroeger uitschakelen ed. Er staat ook niets in het boekje over jaarlijkse controle oid.
Joost.
- V40
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 14.03.2005 - 15:37
En is het normaal dat je het een beetje voelt in je gaspedaal als je de airco aandoet? Lijkt net of het gaspedaal ff een ietsiepietsie terugslaat.
En voel je het ook met rijden (minder trekkracht/vermogen)??
Dit is mijn eerste auto met een gewone airco, vandaar.
grtz
En voel je het ook met rijden (minder trekkracht/vermogen)??
Dit is mijn eerste auto met een gewone airco, vandaar.
grtz
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Yep, dat is normaal. Zo´n systeem vraagt vermogen, dus dat kan je wel een beetje voelen.
Joost.
Met de werkplaatstarieven van de Volvo kan ik mij voorstellen dat het ook wel hun belang is. Maar maak je geen zorgen ik zorg ervoor dat mijn airco het wel blijft doen, mij te belangrijk!Dat laatste is natuurlijk je eigen belang
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Je hoeft toch niet bij de Volvodealer langs te gaan? er zijn ook airco specialisten die de hele dag niets anders doen.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Bart, wat ik bedoelde was dat ik in het boekje bij meerdere onderwerpen heb gelezen: "Ga daarvoor naar uw dealer die kan...bla bla" Maar ten aanzien van de airco dus niet.
Een bedrijf wat zich alleen met airco´s bezighoudt heb ik nog niet gezocht. De laatste keer was bij de Ford en dat kostte ongeveer 85 euro incl. (vullen en vacumeren). Ik kreeg daarbij ook een certificaat. Hoewel ik het bedrag niet heel hoog vind, denk ik dat het nog wel goedkoper kan.
Joost.
Een bedrijf wat zich alleen met airco´s bezighoudt heb ik nog niet gezocht. De laatste keer was bij de Ford en dat kostte ongeveer 85 euro incl. (vullen en vacumeren). Ik kreeg daarbij ook een certificaat. Hoewel ik het bedrag niet heel hoog vind, denk ik dat het nog wel goedkoper kan.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Tja, ga naar uw dealer is echt niet zo´n stom advies, men heeft de kennis de onderdelen en de gereedschappen, ik denk dat de dealer het qua diagnose (en daardoor kosten) wint van een universeel garagist.joost schreef:Bart, wat ik bedoelde was dat ik in het boekje bij meerdere onderwerpen heb gelezen: "Ga daarvoor naar uw dealer die kan...bla bla" Maar ten aanzien van de airco dus niet.
Een bedrijf wat zich alleen met airco´s bezighoudt heb ik nog niet gezocht. De laatste keer was bij de Ford en dat kostte ongeveer 85 euro incl. (vullen en vacumeren). Ik kreeg daarbij ook een certificaat. Hoewel ik het bedrag niet heel hoog vind, denk ik dat het nog wel goedkoper kan.
Joost.
Die € 85,-- van de Ford dealer is bepaald niet te duur.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Ik KEN er geen, maar ik heb er wel twee gevonden op internet:V40 schreef:Weet je toevallig er 1 in de buurt van Rotterdam??
http://www.doma.nl/
en
Autoradiateuren...
Vliststr 36
3044ET Rotterdam
Tel: 010-4370706
Rubriek: Airconditioning
Informatie:
Auto airco vulstation
Ruim 1500 radiateuren op voorraad
Erkend inbouwstation. Ook zaterdag geopend
Nogmaals ik ben daar nooit geweest en weet al helemaal niet of het wat is. Ik zou gewoon even bellen voor wat info. Kijk zelf ook nog even op internet (Google, GG of telefoongids).
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
En wat die met de Mondeo kan, kan die natuurlijk ook met de V40!bart simpson schreef: Die € 85,-- van de Ford dealer is bepaald niet te duur.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000