Koppelingsplaten

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
EPCL
2nd Gear member

Dames en heren techneuten,

Ik lees vele posts pver koppelinsplaten. En daarbin lees ik allerlei tips en adviezen over wat je gelijktijdig zou kunnen vervangen. Ik lees eveneens verschillende benamingen die mogelijk duiden op hetzelfde onderdeel.
Mijn vragen:
1. welke onderdelen kunnen of moeten het beste gelijktijdig vervangen worden bij het vervangen van de koppelingsplaten?
2. wat zijn onderstaande onderdelen (waarvoor dienen ze) en wat kan/moet vervangen worden bij het vervangen van koppelingsplaten?
Koppelingsplaten
Drukgroep
Duall mass vliegwiel
Toplager
Druklager
Vingers diaframaveer
Hydraulisch druklager
Keerring
Hydraulisch koppelingscylinder

Graag jullie uitleg aan een niet-techneut.
Ik beschik over een V70 diesel MY 2001 mogelijk dat jullie die als uitgangspunt kunnen gebruiken bij het beantwoorden op bovenstaande vragen.
CeeBee
5th Gear member

Koppelingsplaten: frictieplaat die de krachten van de motor overbrengt naar de versnellingsbak.
Drukgroep: Gedeelte wat aan het vliegwiel gebout zit waar de koppelingsplaat klem tussen zit bij niet ontkoppelen.
Dualmass vliegwiel: Vliegwiel.
Toplager: lager wat in je vliegwiel zit waar de price-as in draait.
Price-as: Hoofdas van de versnellingsbak.
Druklager: Lager wat de diafragmaveren indrukt bij het ontkoppelen, om dat alles draait is dit dus een lager.
Vingers diafragmaveer: De verbinding tussen het frame en de drukrand van de drukgroep, door het indrukken van de vingers wordt tegen een veerkracht in, de drukrand van de koppelingsplaat afgeduwd.
Hydrolisch druklager: lager wat hydrolisch bedient wordt, anders heb je een koppelingskabel.
Keerring: Afdichting , zorgt dat je olie in dit geval niet uit je blok langs je krukas je bak inloopt. Er zit er ook eentje in je bak die de olie in je bak houd.
Hydrolische kopp. cylinder: Zet de vloeistof verplaatsing van je remolie om in een mechanische beweging bij het ontkoppelen.

Zou de drukgroep +lagers +plaat vernieuwen.

Eenvoudiger kon ik het 123 niet verzinnen.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
EPCL
2nd Gear member

Dank voor snelle uitleg. Ik probeer met wat logisch denken hoe het in elkaar zit maar ik kan het behoorlijk volgen.
Begrijp ik het goed dat jij het niet vanzelfsprekend vindt het dual mass vliegwiel te vervangen met de koppelingsplaten?
Heb je misschien ook een indicatie van de kosten voor het vervangen van de drukgroep, lagers, plaat en vliegwiel?
voorheen
V60 T6 Twin Engine MY2023
Polestar 2 first edition
V70 D3 2011 MY2012 Ocean Race automaat
V60 D5 2017 Twin Engine Special Edition
V70 2.5 D 2001 Summum RTi enzovoort
V70 D5 2004 MY 2005 Kinetic
Land Rover Discovery 2004
V70 D5 2006 Momentum, RTI dvd, niveauregeling, imiv, enz.
S80 D2 2014 Summum automaat

actueel
XC60 T6 Twin engine MY2022
EPCL
2nd Gear member

en kan defecte koppelingsplaten ook het slechte starten veroorzaken?

Recentelijk zijn de gloespiralen vervangen maar auto start nog steeds slecht; dit is: voorgloeien en dan start de motor wel maar loopt de eerste seconden zeer moeizaam naar het stationaire toerental. Waarna het toerental bereikt is dan volgt een zware blauwe rookpluim.
voorheen
V60 T6 Twin Engine MY2023
Polestar 2 first edition
V70 D3 2011 MY2012 Ocean Race automaat
V60 D5 2017 Twin Engine Special Edition
V70 2.5 D 2001 Summum RTi enzovoort
V70 D5 2004 MY 2005 Kinetic
Land Rover Discovery 2004
V70 D5 2006 Momentum, RTI dvd, niveauregeling, imiv, enz.
S80 D2 2014 Summum automaat

actueel
XC60 T6 Twin engine MY2022
CeeBee
5th Gear member

Vliegwiel vervangen is niet nodig, slecht starten zal eerder met de klepspeling te maken hebben denk ik, tenzij ze hydrolisch zijn.

Prijs voor een drukgroepset heb ik niet voor je.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Fat Rat
5th Gear member

je kan ook een offerte opvragen via www.mijngarage.nl

En slecht starten heeft niks te maken met je koppeling.
Je koppeling is het systeem wat je motor met versnellingsbak en aandrijfassen verbindt waardoor je dus uiteindelijk vooruit gaat.
Is de accu en startmotor nog goed?
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Vosje
2nd Gear member

[quote="EPCL"]Dank voor snelle uitleg. Ik probeer met wat logisch denken hoe het in elkaar zit maar ik kan het behoorlijk volgen.
/quote]

Om het helemaal duidelijk te maken ook nog een tekening van de koppeling van een 440 / 460 / 480
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
EPCL
2nd Gear member

Fat Rat schreef:je kan ook een offerte opvragen via www.mijngarage.nl

En slecht starten heeft niks te maken met je koppeling.
Je koppeling is het systeem wat je motor met versnellingsbak en aandrijfassen verbindt waardoor je dus uiteindelijk vooruit gaat.
Is de accu en startmotor nog goed?
Bedankt voor je reactie. Voor het moeizame starten heb ik een nieuw topic gemaakt in het V70 gedeelte: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=10231
EPCL
2nd Gear member

Fat Rat schreef:je kan ook een offerte opvragen via www.mijngarage.nl
Wat zijn jouw banden met mijngarage.nl? Tot nu toe heb ik geen goede ervaringen. Ik heb vanmorgen twee aanvragen gedaan: distributieriem en koppelingsplaten. En voor de goede orde: ik rijd een V70 diesel MY 2001 en bouwjaar sept. 2000

Ik ontving de volgende meldingen:
koppelingsplaten:

Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor uw offerteaanvraag op www.mijngarage.nl voor het vervangen van uw koppeling. Onze database geeft aan dat wij helaas niet over informatie beschikken omtrent de toepassing van de koppeling op uw auto. Eén van de volgende redenen kan hiervan de oorzaak zijn:

- Uw auto is van het allernieuwste type en wij beschikken (nog) niet over de gegevens van de koppeling. Als uw auto geen automatische versnellingsbak heeft (en daarom geen koppeling) adviseren wij u te laten controleren of de koppeling wel echt moet worden vervangen. Een koppeling gaat, onder normale omstandigheden, 6-8 jaar (of tenminste 120.000 km) mee. Wellicht is er een andere oorzaak voor uw klacht omtrent het functioneren van uw auto!
- Uw auto is van een zeer bijzonder merk, waarvan er in Nederland slecht een gering aantal geregistreerd zijn.

www.mijngarage.nl is een nieuw initiatief dat onverwacht grote hoeveelheden offerte-aanvragen krijgt. Wij geven u de verzekering dat we er alles aan zullen doen om onze database te vervolmaken.
Met vriendelijke groet,

en voor de ditributieriem:

Geachte heer/mevrouw,
Bedankt voor uw offerteaanvraag op www.mijngarage.nl voor het vervangen van uw distributieriem. Onze database geeft aan dat wij helaas niet over informatie beschikken omtrent de toepassing van de distributieriem op uw auto. Eén van de volgende redenen kan hiervan de oorzaak zijn:
- Uw auto is van het allernieuwste type en wij beschikken (nog) niet over de gegevens van de distributieriem.
- Veel auto’s zijn uitgerust met andere systemen voor de aandrijving van de nokkenas (bijv. ketting of tandwiel). Daarom kan deze informatie in onze database ontbreken.
- Uw auto is van een zeer bijzonder merk, waarvan er in Nederland slecht een gering aantal geregistreerd zijn.
www.mijngarage.nl is een nieuw initiatief dat onverwacht grote hoeveelheden offerteaanvragen krijgt. Wij geven u de verzekering dat we er alles aan zullen doen om onze database te vervolmaken.

Met vriendelijke groet,
Sylvester
Starter

EPCL schreef:en kan defecte koppelingsplaten ook het slechte starten veroorzaken?

Recentelijk zijn de gloespiralen vervangen maar auto start nog steeds slecht; dit is: voorgloeien en dan start de motor wel maar loopt de eerste seconden zeer moeizaam naar het stationaire toerental. Waarna het toerental bereikt is dan volgt een zware blauwe rookpluim.
blauwe rookpluim is olie toch?
vliegwiel zou ik wel bekijken in welke staat het is? als je te lang met versleten koppeling doorrijdt is dit hetzelfde effect als je remblokken bij schijfremmen te lang doorrijden, staal op staal gaat groeven veroorzaken, maar een koppeling gaat de nodige km's mee, gezien de moeite die het kost ze te vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”