De dealer zal ook wel advies hebben, maar een beetje extra en onafhankelijk advies is nooit weg

Tja, daar kan ik niets aan toevoegensanco schreef:Tsja, heren hardrijders, ik weet dat de verleiding in Dld groot is, maar ik zou zeker niet continu 180 gaan rijden in zo'n nieuwe wagen. Overigens, in een ingereden V50 is 180 ook wel zo ongeveer de grens denk ik persoonlijk qua windgeruis en bandenlawaai, nog los van veiligheid. Vooral tijdens die lange nachtelijke ritten naar de WSP hou ik zelf liever een wat lagere snelheid (150) aan, dat vermoeid op den duur veel minder en daarbij is het verbruik dan inderdaad zodanig dat je heen en weer kunt komen met een overall gemm van <7L/100km (in mijn geval incl Swiss). Je komt daarnaast een stuk minder moe en gestressed aan (vakantie toch?), het is het een stukje veiliger (meestal zijn er immers medepassagiers aan boord) en je hebt vaak wat extra bagage mee en/of skies op het dak waardoor de auto net even anders kan reageren en ook winterbanden zijn vaak wat zoekeriger. Ook kunnen de weersomstandigheden snel veranderen in midden en zuid Dld (opvriezen zonder dat je het direkt in de gaten hebt), en zijn de snelheidsverschillen dan wel erg groot tov andere weggebruikers en wij zijn als Nederlanders die hogere snelheden over het algemeen (dus niet Bookkeeper etc ha ha)minder goed gewend (maar wij rijden vast beter file...) kortom: begrijp me niet verkeerd, ieder mag zijn eigen keuzes maken hierin, en ik hou ook best van een beetje opschieten en rij liefst ook in 12 uur de 1200km naar de Savoie, maar de omstandigheden waarin ik mijn topsnelheid test zijn bij voorkeur toch de zomerperiode met zomerbanden, daglicht en geen trip van 10uur voor de boeg...
Voor de rest: geniet van de heerlijke trekkracht in de heuvels, de goede stoelen en alvast een fijne vakantie+reis Koots...
Ik dacht dat de 2.5 TDI schadelijk was. Paar weken geleden naar schoonfamilie tussen kassel en hannover: gemiddeld 1:11 bij 160km/h gemiddeld op de BC de piek ligt op 205 (gaat gewoon niet harder) en dt voor een bak met inmiddels 290k km. 700 km op een tank is dan nog steeds geen probleem bij de 200 draait de diesel volgens de BC nog 1:10marola schreef:180 km is een heerlijke snelheid voor de 20D. De motor maakt dan weinig toeren en is lekker stil.
Jammer is alleen dat het brandstofverbruik schrikbarend toeneemt.
Na 450 km is je tank bijna leeg.
Veel plezier