advies bij aankoop tweedehands V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
buzztalk
Starter

beste forumleden,

ik heb besloten een V50 te kopen, ik vind het een zeer mooie auto. Ik rij momenteel een vw golf variant tdi. Ben zeer tevreden over vw. Ik ga ervan uit dat volvo dezelfde betrouwbaarheid biedt.
ik heb een tweetal v50 zien staan waaruit ik een keuze wil maken:
V50 2D zilver grijs met 50.000 km op de teller voor €23.000
V50 2D Elan, donker blauw met 135.000 km op de teller voor €19.000.
Beide van 2004.

de elan uitvoering heeft lm velgen, leder bekleed stuur met radiobediening erin. de donker blauwe kleur is zeer mooi. Is die 135.000km een probleem of niet? en kan ik hier met een gerust hart nog 100.000km mee rijden... Of zou ik toch voor de zilvergrijze met 50.000km op de teller gaan? en is het de €4000 meerprijs waard? Ik rij ongeveer 25.000 km per jaar.
De zilvergrijze is een standaard uitvoering met 'gewone' wielen (wieldoppen erop).
Heb met mijn vw nu 200.000km gereden zonder problemen, denk dat 'ie die afstand nog eens kan rijden. Ik heb geen ervaring met volvo op dit gebied. Graag jullie advies...

mvg.
FileRijder
1st Gear member

Hallo buzztalk,

Ik kan niet opmaken uit je bericht wat het bouwjaar is van beide Volvo's.
Gezien het prijsverschil zou ik persoonlijk de auto kiezen met de minste kilometers; ergo, 135.000 minus 50.000 = 85.000 km.
- Is dit verschil de 4.000 euro waard?

Zelf rijd ik een Volvo V50 2.0D Momentum. Hiervoor had ik ook een VW Golf Variant TDI (Highline / 110 pk).
De Golf heb ik vier jaar gereden zonder noemenswaardige problemen,; 150.000 km meegereden.
Ook de Volvo V50 zonder noemenswaardige problemen, 49.000 km meegereden.
Mijns inziens is de V50 wel net een klasse hoger dan de VW. De ruimte die de V50 biedt is wat minder dan de Golf Variant, met name de bagageruimte is minder hoog.
Persoonlijk zou ik nu wel minder snel een Golf Variant kiezen... ben misschien ook al een beetje "Volvorised" :D ... of hoe heet dat: Volvo for Life
sanco
5th Gear member

vind je bepaalde opties ook belangrijk? bedoel: kwaliteit radio (er zijn 3 types waarvan je de basis volgens mij beter kunt laten schieten) wel/geen automatische airco en bekleding etc. dat zijn nl wezenlijke verschillen waar je misschien nu nog geen rekening mee hebt gehouden. Als dit voor jou geen verschil maakt zou ik inderdaad overwegen de 85000km voor 4000 euro erbij te kopen. Niet alleen een motor slijt, eigenlijk ben ik daar niet eens zo bang voor, maar ook aandrijfassen en ophanging. Kans dat je in de komende 4 jaar (van 50 naar 150k minder onkosten oploopt (en geen dure distributie vervanging) dan van 135 naar 235k lijkt me groot) los van de inruil daarna.
suc6
( o ja, vraag ook of de EGR klep inmiddels is vervangen, kan je mogelijk voor veel ellende behoeden)
Enige voorbehoud wat ik maak bij een auto met maar 50k en nu al terug is de vraag: waarom is ie nu al ingeruild en is ie ingeruild bij de verkopende dealer. vraag eens of je de vorige eigenaar mag bellen, zegt ook heel veel wat voor reaktie je daarop krijgt.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
buzztalk
Starter

hallo Sanco,

bedankt voor je reply. Wat is die EGR klep dan, en waarom zou die vervangen moeten worden? Toch zie ik redelijk veel V50's te koop staan die nog veel minder dan 50d km gelopen hebben.
gr.
sanco
5th Gear member

Als je eens wat rondkijkt op deze en andere forums zul je zien dat vooral bij de eerste serie MY2004/2005 2.0D nogal wat problemen voorkwamen. De motor ging van het ene op het andere moment in een soort noodloopprogramma waarbij absoluut geen vermogen meer voorhanden was (V max ca 90km/u, altijd prettig als je wilt invoegen of inhalen en het gebeurd net dan, ik weet het uit ervaring)
De algemene opninie is nu dat veel van die problemen achteraf waren terug te voeren naar de zgn EGR klep, dat is een klep tussen uitlaat en inlaat die soms een deel van je uitlaatgassen terugvoert, dit allemaal in het kader van het milieu (minder emmissie) Je kunt je voorstellen dat die klep in bepaalde opstandigheden vervuilt raakt en daardoor soms bleef hangen. Nu wil het verhaal dat de eerste serie kleppen motorbediend waren naar een zijde, met een veer retour. Bij ophopen van kool en andere vervuiling bleef de klep hangen met als gevolg een foutmelding die weer de noodloop tot gevolg had. Als ik het goed heb begrepen heeft men daarom een modificatie uitgevoerd waarbij de klep 2 zijdig word aangedreven. Daarmee zijn de meeste problemen verholpen.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik zelf die klep niet in handen heb gehad, dus wat ik hier weergeef is van horen zeggen, en dat in mijn auto vooralsnog de oorspronkelijke 5/2004 versie van de klep zit. Ik rij rond met een software update van half 2005 en moet je zeggen dat ik er tot op heden nog geen problemen weer mee heb gehad.

Vwbt die 50k km of minder, natuurlijk wil ik hier niet de indruk wekken dat al die wagens met een reden zijn ingeruild, er zullen ook veel company cars etc tussenzitten, of huurwagens. Mijn opmerking over navraag doen bij de vorige berijder is een algemeen geldend advies (dus zeker niet alleen Volvo of de V50) en kan je soms veel duidelijkheid verschaffen over de betrouwbaarheid van de verkopende partij. Een eerlijk dealer met een goede band met zijn klanten zal daar over het algemeen open in zijn.
Ik ben overigens zeer tevreden met mijn prive nieuw aangeschafte V50 en na wat kleine aanloopproblemen (eerste serie), die allemaal keurig zijn opgelost, rij ik er nog steeds met plezier in rond, dus wat dat betreft zou ik zeggen: ga er voor.
Kijk rustig rond en pin je niet direkt vast op de eerste de beste wagen. vooral accessoires/uitrusting kosten vaak niet zoveel extra maar kunnen het rijden er in op de wat langere termijn sterk veraangenamen. Suc6 met je keuze, mijn advies zou zijn de momentum uitvoering of de in 2004 korte tijd gevoerde voorloper hiervan, de Elite met minimaal een high performance audio. Er was destijds een intro actie icm beveiliging geloof ik.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
buzztalk
Starter

beste Sanco,

bedankt voor je heldere uitleg. Ik zal zeker niet van stapel lopen. Heb zojuist nog met een lokale dealer gebeld, die krijgt over 2 wkn een zwarte v50 momentum binnen met 100k op de teller, voor €20.000, die wil ik ook bekijken.

gr.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”