Hallo iedereen,
Afgelopen zomer als ik op de boordcomputer keek verbruikte ik bij een snelheid tussen de 110 - 120 km/u tussen de 4.6 - 4.8 l/100km, gemiddeld verbruik stond op 5.2.
Toen ik na 5000 km toeren (Frankrijk, Spanje, Andorra) thuis kwam (en terug op de grote wegen 140 - 160 had gereden) stond het gem. verbruik op 5.1
Als ik vandaag naar de b.comp. kijk (met 110 - 120 km/u) verbruikt tie 6.4 - 6.6 l/100km en het gem. verbruik is inmiddels gestegen naar 5.6 l/100km.
Is dat een normaal zomer winter verschil (heb er geen verstand van maar gevoelsmatig is het wat veel)?
En wat zijn jullie getallen ?
Groet, Peter
Wat verbruiken jullie, zomer versus winter?
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20782
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik weet haast wel zeker dat de weersinvloeden hierop van toepassing zijn.
Ik heb hetzelfde. Momenteel merk ik gewoon dat de auto meer verbruikt. En dat heb ik altijd al in de winter. (hoewel we daar nu nog niet van kunnen spreken) Maar we hebben wel behoorlijk wat wind en bij tegenwind gebruikt die van mij behoorlijk wat meer.
En dat is blijkbaar vooral bij Diesels het geval.
Ik heb hetzelfde. Momenteel merk ik gewoon dat de auto meer verbruikt. En dat heb ik altijd al in de winter. (hoewel we daar nu nog niet van kunnen spreken) Maar we hebben wel behoorlijk wat wind en bij tegenwind gebruikt die van mij behoorlijk wat meer.
En dat is blijkbaar vooral bij Diesels het geval.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Wanneer kijk je naar de boordcomputer? Je moet wel vergelijken bij warme motor. Als de motor koud is verbruikt hij veel meer, dat kan het verschil in gemiddelde verklaren, want de motor warmt veel langzamer op dan in de zomer. Winterbanden en bandenspanning kunnen ook een verschil maken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 16.07.2006 - 13:36
Ik zal er eens op letten, wat het winterverbruik betreft heb ik inderdaad geen rekening gehouden met het feit dat de motor langer de tijd nodig heeft om echt warm te worden en zoals V480-V40 al zegt we hebben veel wind gehad en ik kan me inderdaad voorstellen ...
Vanmiddag werken en weinig/minder wind vandaag, ik ga eens kijken.
Vanmiddag werken en weinig/minder wind vandaag, ik ga eens kijken.
Volvo V40 1.9D Europa Elegance 2003
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
- Canard
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 18.12.2005 - 23:10
- Locatie: Tilburg
Hier mijn verbruikoverzicht van januari 2006 t/m december 2006. Ik rij gemengd stadsverkeer en snelwegkilometers.
Als je naar de verbruikscijfers kijkt zie je wel een verloop, van april t/m september heb ik toch zo'n 0.5 liter zuiniger gereden.
Nu moet ik zeggen dat ik sinds de 2e helft van het jaar op de snelweg vaak 110 km/u i.p.v. 120 km/u rij met als resultaat een zuiniger verbruik.

Als je naar de verbruikscijfers kijkt zie je wel een verloop, van april t/m september heb ik toch zo'n 0.5 liter zuiniger gereden.
Nu moet ik zeggen dat ik sinds de 2e helft van het jaar op de snelweg vaak 110 km/u i.p.v. 120 km/u rij met als resultaat een zuiniger verbruik.

V40 1.8 Europa | phase II | 01-2001 | Peacock Green metallic
- Maarten
- 5th Gear member
- Berichten: 1412
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
- Locatie: grunn
wat houden jullie dat allemaal goed bij zeg.
ik wil eigenlijk niet eens weten wat ik verbruik,wordt ik nooit zo vrolijk van.
ik rij eigenlijk altijd wel vrij rustig,maar schat dat ik ook echt niet zuiniger kan dan 1:10/1:11
ik wil eigenlijk niet eens weten wat ik verbruik,wordt ik nooit zo vrolijk van.
ik rij eigenlijk altijd wel vrij rustig,maar schat dat ik ook echt niet zuiniger kan dan 1:10/1:11
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ik verbruik in de winter wat meer glühwein, maar verder valt me niets op....
- brambierpul
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 03.12.2005 - 01:31
- Locatie: Nederland
Zomers ongeveer 1:16,5
Winter 1:15,5
Maakt bij niet heel veel uit of ik hard (140-150) of zacht rij (100-110)
Winter 1:15,5
Maakt bij niet heel veel uit of ik hard (140-150) of zacht rij (100-110)
Volvo V40 1.9TD Europa bj 1999 230.000km
- Jur
- 3rd Gear member
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 22.11.2004 - 18:05
- Locatie: Den Haag
Waarschijnlijk ben ik de enige die gewoon gaat tanken als de tank leeg is...
Dat is tevens een van de spaarzame momenten dat ik wel een op de boardcomputer kijk wat het gemiddelde verbruik was. Aangezien ik tegenwoordig alleen nog maar stadskilometers rijd is dat meestal 11 liter op 100 km, dus 1 op 9 (met een V40 2.0) Maar dat is nog altijd beter dan met de vorige V70R aut, want dat was 1 op 6 in de stad. Zo kun je uiteindelijk alles toch weer een positieve wending geven!
Dat is tevens een van de spaarzame momenten dat ik wel een op de boardcomputer kijk wat het gemiddelde verbruik was. Aangezien ik tegenwoordig alleen nog maar stadskilometers rijd is dat meestal 11 liter op 100 km, dus 1 op 9 (met een V40 2.0) Maar dat is nog altijd beter dan met de vorige V70R aut, want dat was 1 op 6 in de stad. Zo kun je uiteindelijk alles toch weer een positieve wending geven!

- Jur
- 3rd Gear member
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 22.11.2004 - 18:05
- Locatie: Den Haag
Ik vergeet nog bijna terug te komen op dit topic: het is natuurlijk geen reele vergelijking om een trip van 5000 km die voornamelijk alleen op snelwegen wordt afgelegd in de zomer, te vergelijken met je dagelijkse kilometers die je hier 's winters in NL aflegt. Maak dan een vergelijkbare trip van 5000 km in de winter en neem de - indien aanwezige- verschillen dan nog eens op. Afgezien van het feit dat een turbo Volvo 's winters beter presteert, is mij over het verschil in verbruik, nog nooit iets opgevallen.Axemen schreef:Hallo iedereen,
Afgelopen zomer als ik op de boordcomputer keek verbruikte ik bij een snelheid tussen de 110 - 120 km/u tussen de 4.6 - 4.8 l/100km, gemiddeld verbruik stond op 5.2.
Toen ik na 5000 km toeren (Frankrijk, Spanje, Andorra) thuis kwam (en terug op de grote wegen 140 - 160 had gereden) stond het gem. verbruik op 5.1
Als ik vandaag naar de b.comp. kijk (met 110 - 120 km/u) verbruikt tie 6.4 - 6.6 l/100km en het gem. verbruik is inmiddels gestegen naar 5.6 l/100km.
Is dat een normaal zomer winter verschil (heb er geen verstand van maar gevoelsmatig is het wat veel)?
En wat zijn jullie getallen ?
Groet, Peter
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 16.07.2006 - 13:36
Daar heb je op zich gelijk in, ik heb echter ook veel in de pyreneeen gereden en de nodige 'binnenlandse' kilometers in Spanje. Een echte valide vergelijking kan je natuurlijk alleen maar in een testomgeving maken.Jur schreef:
Ik vergeet nog bijna terug te komen op dit topic: het is natuurlijk geen reele vergelijking om een trip van 5000 km die voornamelijk alleen op snelwegen wordt afgelegd in de zomer, te vergelijken met je dagelijkse kilometers die je hier 's winters in NL aflegt. Maak dan een vergelijkbare trip van 5000 km in de winter en neem de - indien aanwezige- verschillen dan nog eens op. Afgezien van het feit dat een turbo Volvo 's winters beter presteert, is mij over het verschil in verbruik, nog nooit iets opgevallen.
Maar daarnaast is het voor mij leuk te zien dat dezelfde auto ongeveer hetzelfde doet:
M'n motivatie is om zoveel mogelijk dezelfde types in dit topic te kunnen 'vergelijken'. Mochten daar echte uitschieters uitkomen, kan dat voor de desbetreffende gebruiker een reden zijn om de auto op dat gebied even onder de loep te nemen, iets wat zou kunnen lonen met de huidige brandstofprijzen.v40diesel schreef:bij mij: van de zomer gemiddeld 5,2
nu gemiddeld 5,6 (met winterbanden)
auto: v40 102pk diesel van 2002.
Groet, Peter
Volvo V40 1.9D Europa Elegance 2003
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
-
- 4th Gear member
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
- Locatie: Burgh-Haamstede
Ik hou het niet precies bij.
Maar bij iedere tankbeurt reken ik wel even uit wat het verbruik is. (heb geen bc)
Zit op 1:16 gemiddeld. 19d 1999 95pk
Maar bij iedere tankbeurt reken ik wel even uit wat het verbruik is. (heb geen bc)
Zit op 1:16 gemiddeld. 19d 1999 95pk
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 26.04.2006 - 14:18
- Locatie: Hattem
Ik rij op gas ongeveer 1 op 9 en dat zijn voornamelijk kleinere stukken op 1 dag. Bijna geen snelweg.
Ik heb de indruk dat er bij mij weinig verschil zit in zomer en winterverbruik. Verbruikt wel wat meer benzine omdat het langer duurt voordat hij op gas overschakelt.
Ik heb de indruk dat er bij mij weinig verschil zit in zomer en winterverbruik. Verbruikt wel wat meer benzine omdat het langer duurt voordat hij op gas overschakelt.
- Henk
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 09:28
- Locatie: West-Brabant
Er zijn er blijkbaar die 1 op 19 halen
en nog wel met een 1.8 benz
(zie elders op dit forum)
bij mij normaal gem verbruik 1op10-11
bij veel snelweg met beperkte R-voet (zo'n 110 op cc) 1op13-14
als "boodschappenauto"(korte stukjes dus) 1op7-8
ik praat over een 2.0 ltr
groetjes,
Henk
en nog wel met een 1.8 benz


(zie elders op dit forum)
bij mij normaal gem verbruik 1op10-11
bij veel snelweg met beperkte R-voet (zo'n 110 op cc) 1op13-14
als "boodschappenauto"(korte stukjes dus) 1op7-8
ik praat over een 2.0 ltr

groetjes,
Henk
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 28.09.2006 - 23:08
Ik rijd sinds eind november (toen de boordcomputer ge-reset) gemiddeld 5,6 ltr/100km volgens de bc bij 80% grote weg en rest stad. Dat is ca. 1 op 17,9. Als ik echter ga tanken en dan met behulp van de afgelegde afstand (dagteller) en getankte liters uitreken hoe zuinig ik rijd komt ik steevast ongeveer uit bij 1 op 18,5. Ik heb dat nu 4 keer gedaan dus het zit 'm niet in een bij het tanken niet helemaal gevulde tank ofzo. Mijn conclusie is dus dat de boordcomputer niet helemaal goed meet.
Dat heb ik trouwens ook als de boordcompu (en tankmeter) aangeeft dan de tank echt helemaal leeg is, dan zit er altijd nog wel 10 tot 15 liter in. Ik vind dat een erg forse reservemarge. Herkent iemand deze dingen?
groet, Lucas
_____
V40 1,9D 115pk ph2 - mei 2001 - 192.000km
Dat heb ik trouwens ook als de boordcompu (en tankmeter) aangeeft dan de tank echt helemaal leeg is, dan zit er altijd nog wel 10 tot 15 liter in. Ik vind dat een erg forse reservemarge. Herkent iemand deze dingen?
groet, Lucas
_____
V40 1,9D 115pk ph2 - mei 2001 - 192.000km
- Alex
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 18.04.2005 - 15:53
Zomer ongeveer 1:11, in de winter tussen de 1:9 en 1:10. Veel kortere stukjes met koude motor, vandaar het flinke verschil tussen zomer en winter 

2012 Volvo V40 T4 Summum
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
- v40fan
- 6th Gear member
- Berichten: 3229
- Lid geworden op: 20.07.2006 - 09:19
- Locatie: 't onovertroffen Brabantse land
In de zomer (toch wel geïnspireerd door het consistent gebruik van de boordcomputer) verbruikten we met onze V40 115 pk diesel 5,4 ltr/100 km en nu terwijl het niet echt koud is maar we we, ook voor korte stukjes, vaker de auto pakken 6,1 lltr/100 km. Dat is flink meer maar de motor komt onder die omstandigheden natuurlijk bijna niet echt op temperatuur.
Ben overigen wel een beetje jaloers op de perfecte manier waarop Canard de zaak in beeld brengt =D>
Ben overigen wel een beetje jaloers op de perfecte manier waarop Canard de zaak in beeld brengt =D>
met vriendelijke groet tekent, V40fan
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!
Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!
Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!