Pagina 1 van 2

Ratelende motor

Geplaatst: 05.01.2007 - 17:15
door brambierpul
Goededag ieder. Ik plaats het volgende probleem ook hier in de hoop dat iemand me kan helpen.
ik heb sindskort last van het volgende probleem met mijn v40 1.9td '99:
Vaak bij een koude motor gaat deze ratelen en tekeer als een oude traktor bij ongeveer 1900rpm. Als ik dan gas bij geef of afneem stopt direct. En wanneer de motor stationair loopt lijkt het af en toe of die uit wil gaan vallen een soort haperingen. Hij heeft gewoon zijn regulier onderhoud gehad en alles volgens het boekje gevolgd.
Iemand een idee? Alvast bedankt.
Vandaag de auto terug gekregen. Probleem niet verholpen. De garage (een algemene Bovag garage) had geen id en niets kunnen vinden. De gloeibougies waren iig in orde en waren geen losse onderdelen te vinden. Zelf vertrouwde ik het nog steeds niet en ben langs de Volvo dealer geweest om hem uit te lezen. Daaruit kwamen geen noemenswaardige problemen. Ze hebben er nog een rit mee gemaakt en liep volgens de monteur als en zonnetje en het probleem wat ik hem vertelde kwam hem ook niet bekend voor. Na hij de auto teruggezet had heb ik hem meteen maar gevraagd of hij het irritante service lampje gereset had; nee, maar ging hij direct doen. Lampje reseten, motor starten en..... jawel ratelen als een gek.....
Motorkap weer open en kijken en luisteren maar. Hij vermoeden dat het ergens in de motor zat maar het hoe en waarom daar had hij hem langer voor nodig omdat te onderzoeken. (a E70,- p/u!? ik ga wel naar mn bovag dealer voor E35,-) Het kon volgens hem ook te maken hebben met de stationair regeling (stappenmotor?)
Overigens toen ik het gaspendaal aantikte was het rare geluid direct weg en liep die weer als een zonnetje.
Iemand nog enig idee? Alvast bedankt.

Geplaatst: 06.01.2007 - 14:48
door hollander
Hoi Bram, je kan zelf eens luisteren door middel van een lange schroevendraaier op het punt te zetten daar waar jij denkt dat het geluid vandaan komt en dan je oor tegen het handvat plaatsen, Werking als een stethescoop.
Je kan zo het blok aftasten en het geluid beter lokaliseren.
Ikzelf zit te denken aan een klepstoter die mogelijk defect is.
Laat eens weten wat eruit gekomen is.
Succes Peter

Geplaatst: 06.01.2007 - 15:11
door eaarsen
Als ik je omschrijving zo hoor dan denk ik inderdaad, net als hier al staat aan klepstoters.

Geplaatst: 06.01.2007 - 17:17
door brambierpul
Ok, ik ga het proberen en voorleggen aan mn garage. Ook enig idee dat als het de/een klepstoter is wat dat ongeveer gaat kosten? Weet ook niet wat een klepstoter precies is....
iig tot zover heel veel dank! Ik laat het weten als ik meer weet. Zal denk ik wel even duren omdat ik maandag weer moet gaan varen. 16 januari gaat hij weer terug naar de garage...

Geplaatst: 07.01.2007 - 16:47
door Sylvester
als het bij stationair is (kennis met een mercedes diesel heeft soortgelijk probleem)
staat ie dan niet te traag afgesteld (te wienig toeren)?
want als ik heel weinig gas bijgeef, dan verdwijnt het geluid.

Geplaatst: 07.01.2007 - 20:50
door brambierpul
Sylvester schreef:als het bij stationair is (kennis met een mercedes diesel heeft soortgelijk probleem)
staat ie dan niet te traag afgesteld (te wienig toeren)?
want als ik heel weinig gas bijgeef, dan verdwijnt het geluid.
Ik denk het niet omdat als ik het gas aantik en dus vervolgens weer los laat dan is het weg. En verklaard ook nog niet waarom hij rijdend ook soms dat geluid maakt... Of heeft die mercedes dat ook?

Geplaatst: 08.01.2007 - 13:28
door Vosje
Is de motor van je V40 uitgerust met hydraulische klepstoters? Zo ja, welke olie zit er dan in de motor? Dit is bij een motor met hydraulische klepstoters van groot belang. Met name de viscositeit is bepalend voor de goede (rammelvrije) werking.

Geplaatst: 14.01.2007 - 17:01
door brambierpul
Geen id of die hydraulische klepstoters heeft. Ik denk het niet aangezien ik om de zoveel tijd ook de kleppen moet laten stellen...

Laatst gehad dat hij stationair heel slecht liep en het net leek of die op drie poten aan het lopen was (maar affijn ben geen specialist)
Ik heb de lui van de technische dienst van het schip waar ik werk er ook naar laten kijken en natuurlijk leip de motor toen weer goed. Deze zeiden dat het erg ondenkbaar was dat de klepstoter stuk was omdat hij dan gewoon continue slecht moest lopen.
Heb nu laats op de snelweg ook het gevoel gehad (bij +/- 3000rpm) dat ook slecht en ratelend ging lopen....
Kan dit hetzelfde probleem zijn?
Alvast wederom bedankt!

Geplaatst: 14.01.2007 - 19:55
door lancer
Ik heb een keer meegemaakt dat m'n 1.8GDI een ratelend geluid ging maken. De klepveren waren toen gebroken. De motor liep nog wel normaal, maar hij klonk als een diesel wanneer hij stationair draaide.

Geplaatst: 14.01.2007 - 22:40
door brambierpul
Ok, bedankt.... wat dat een dure grap?

Geplaatst: 15.01.2007 - 07:08
door lancer
Weet ik niet. Is toen onder garantie verholpen

Geplaatst: 15.01.2007 - 13:36
door Vosje
[quote="brambierpul"]Laatst gehad dat hij stationair heel slecht liep en het net leek of die op drie poten aan het lopen was quote]

Controleer dat eerst dan eens. Trek bij draaiende motor een voor een de bougiekabels los en luister naar de motor. Als ie slechter gaat lopen dan doet de betreffende cilinder normaal mee. Als je geen verschil hoort, controleer dan de bougie, bougiekabel, binnenkant stroomverdeler (op inbranden) en de compressie van de betreffende cilinder.

Tip: Trek voor het lostrekken van de bougiekabels een paar dikke rubber huishoud handschoenen aan. Voelt een stuk aangenamer aan!

Geplaatst: 15.01.2007 - 15:00
door IkeV70
Vosje schreef: Controleer dat eerst dan eens. Trek bij draaiende motor een voor een de bougiekabels los en luister naar de motor. Als ie slechter gaat lopen dan doet de betreffende cilinder normaal mee. Als je geen verschil hoort, controleer dan de bougie, bougiekabel, binnenkant stroomverdeler (op inbranden) en de compressie van de betreffende cilinder.

Tip: Trek voor het lostrekken van de bougiekabels een paar dikke rubber huishoud handschoenen aan. Voelt een stuk aangenamer aan!
Volgens mij hebben we het hier over een diesel. :?

Geplaatst: 15.01.2007 - 23:20
door brambierpul
IkeV70 schreef:Volgens mij hebben we het hier over een diesel. :?

:book: Klopt!

Geplaatst: 16.01.2007 - 11:41
door Vosje
brambierpul schreef:
IkeV70 schreef:Volgens mij hebben we het hier over een diesel. :?

:book: Klopt!
Even over het hoofd gezien. Sorry, foutje.

Geplaatst: 16.01.2007 - 14:36
door brambierpul
Staat vandaag (weer) bij de garage. Nu heeft monteur het ook gehoord en zegt dat zowieso de druklager kapot is en waarschijnlijk de koppelingsplaten ook versleten zijn.
Hij hoorde ook nu bij het starten dat hij eerst op drie poten ging lopen, gloeibougies zijn goed en 25.000 km terug zijn er 4 klepbussen weer op maat gemaakt en alles weer goed gezet en nagekeken (is 1 jr terug gebeurd bij de Volvo dealer en deze zegt dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het aan de kleppen cq klepstoters cq klepveren ligt en zit meer te denken aan de brandstof inspuiting). Dus de verstuivers worden nu ook getest...
Als alles klaar is kom ik weer in de lucht....

Geplaatst: 17.01.2007 - 11:44
door brambierpul
Verstuivers nagekeken. Uitkomst 4 slecht, 3 nog te repareren, 1 maal een nieuwe. Tussenstand kosten: E340,- :sad5:

Geplaatst: 17.01.2007 - 11:59
door lancer
Ouch, is dat inc. of exc. druklager en koppelingsplaten?

Geplaatst: 17.01.2007 - 14:26
door brambierpul
ex :sad5:

Geplaatst: 19.01.2007 - 17:01
door brambierpul
Ok auto weer terug.... Eerste indruk: lijkt een stuk beter te lopen en sowiezo hoef ik de koppeling niet meer in te trappen maar kan hem rustig indrukken....
En ja... de monteur vroeg zijn eigen serieus af wat er met die wagen gebeurt was. Zelf zou die ook niet de verstuivers er afgehaald hebben om te testen omdat hem dat ook erg onwaarschijnlijk leek maar heeft ze er op mijn verzoek toch afgehaald en laten testen.... 4 niet goed meer.... Dat verzin je ook niet.... Verstuivers 1x nieuw + 3x reparatie= E340,- ex btw
Koppeling E170,- ex btw + een of ander stanngetje wat erbij hoort +- E20,-
APK (moest ook nog) E30,- + wat lampjes, en wat kleine dinngetjes.... en arbeidsloon.....
Alles bij elkaar (omdat ik het contant betaal) E875,- :deathlyobsessed:
Voorlopig na 50km nog geen problemen meer gehad......Hopende dat het zo blijft....