Veerpootbrug / onderstel V40

Geproduceerd bij NedCar in Born
Rob Bakker
5th Gear member

hey,

Ik ben gisteren langs de dealer geweest om te informeren naar de mogelijkheden om het onderstel van de v40 te verstevigen.

Ik heb een V40 uit okt. 1999 (1.8) en nu ligt het al in de planning om de verzwaarde veren te vervangen, kostprijs € 149,- voor de veren en € 100,- voor de montage.

Ze hadden een veerpootbrug , maar deze is eigenlijk alleen voor de 2.0 T4.
Kan deze ook in de 1.8 en hoeveel verbetering is ermee te behalen in het weggedrag? Kosten van de aanschaf was € 198,- ex. montage

Ps. een mattenset, orgineel voor € 24,95 is niet duur :o , zeker niet als je het vergelijk met marktplaats (29,95 + verzendkosten :roll: )
menjo
7th Gear member

Veerpootbrug is volgens mij 135 euro ex BTW? 198 lijkt me eerder een reeele prijs inclusief montage. Hij past in elk geval wel op een 1.8. Ik zou overigens pas een veerpootbrug overwegen als je helemaal klaar bent met het onderstel en dan nog niet tevreden bent, veel verschil maakt het namelijk niet, er zijn plekken waar je veel beter dat geld kunt investeren (veren, dempers).
Jur
3rd Gear member

Zie hier voor wat meer info over het nut van veerpootbruggen en stabilisatorstangen:

http://www.cartuning-guide.com/veerpootbrug.html

Voor een V40 heb je al een echte Sparco veerpootbrug voor 106 euro.

Afbeelding
Rob Bakker
5th Gear member

wat zijn dan de andere manieren om de wegligging te verbeteren dan?

Zijn daar ook treads/plaatjes e.d. van?
jessev40
3rd Gear member
Contacteer:

die van sparco heb ik ook (wel netjes in de kleur gespoten) en dat bevalt prima...zeker in combinatie met m'n K&W schroefveren set. Hij ligt als een huis op de weg en bochten gedrag is super..= mijn mening. zonder die aanpassingen vond ik 'm nogal 'zweverig' en hangen / zoeken in de bochten

Oja Rob, dat is dus ook een manier andere shox en veren eventueel een iets bredere velg / band... en de boel dus helemaal wat laten zakken, je zwaartepunt van je auto komt lager / dichter bij de weg te liggen.

voordeel van zo'n schroefverenset is dat je zelf kan bepalen wat voor jou ideaal is... ik wilde 'm zoiezo levelen omdat al die phase I modellen met de neus in de lucht staan te wijzen... :D

succes ermee grt J
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V40 1.8 16v // 244 TIC - soon equiped with KMS!!!!! ('81)
life's a gamble, and we're all dice!
Rob Bakker
5th Gear member

ziet er strak uit inderdaad.

Heb je hem in kleur lkunnen bestellen? of later moeten spuiten?
laheije
4th Gear member

Is het echt zo dat er verbetering optreed bij de veerpootbrug of zijn het maar verkoopverhaaltjes om die dingen te verkopen. Zijn er testen mee gedaan om het verschil aan te tonen.
Ik ben nogal sceptisch hier over omdat wij toch geen rally auto`s hebben, ten minste de meesten van ons.
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
jessev40
3rd Gear member
Contacteer:

@ rob: heb 'm daarna laten spuiten, hij komt standaard in heul erg rood ;)

@ laheije ... nee joh die dingen maken ze gewoon voor de lol... heeft echt wel functie en is niet alleen prettig als je een rally auto hebt.
menjo
7th Gear member

jessev40 schreef:nee joh die dingen maken ze gewoon voor de lol...
Heb je al zo'n wervel ding in je luchtinlaat? En een ioniseerder om je benzineleiding?

Zoals ik al zei, als je niet tevreden bent over het onderstel dan gaat een veerpootbrug daar echt geen verandering in brengen.

@Rob, wat bedoel je eigenlijk met verstevigen? Vind je het te slap? Verlagen zou een oplossing kunnen zijn.
Rob Bakker
5th Gear member

jessev40, zit er wel strak uit ja, inclusief nog een complete sticker :)

menjo, ik heb het idee dat hij voor af en toe wat aan het zoeken is, maar dat kan ook komen door het middelpunt. Mijn vorige auto was veel directer met sturen (een Nissan Almera :roll: ). Voor achter staan er zeer binnenkort nieuwe veren op de planning, alleen de vraag of orgineel Volvo, of een ander merk, maark ik weet niet echt wat goede zijn.
Heb ook gekeken naar de niveau regeling maar € 600,- ex inbouw is toch een beetje te duur.
General
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb op een belgisch volvo forum toch echt al diverse positieve verhalen gelezen over het gebruik van een veerpoot brug bij een S/V40.

Dat heeft mij ook aan het twijfelen gemaakt om er eentje aan te schaffen.
Alleen de prijs heeft me er toen van weerhouden (enkele honderden euro's).
Ik ben dan ook verheugd om te lezen dat Sparco ook een betaalbaar exemplaar op de markt heeft.
Afbeelding
_________";Some people and performances are beyond words";________
menjo
7th Gear member

General schreef:Ik heb op een belgisch volvo forum toch echt al diverse positieve verhalen gelezen over het gebruik van een veerpoot brug bij een S/V40.
Tuurlijk helpt het wel, ik heb er zelf ook een :) , maar het is echt niet zo dat de hele wegligging ineens compleet anders is.
Rob Bakker
5th Gear member

Menjo, Heb jij de achterzijde van jouw V40 ook zwaarder geveerd dan eerst, tegelijk met de verlaging voor? en wat heb je er onder gezet?

Bedankt ;)
Rode T4
2nd Gear member

Een veerppotbrug heeft alleen zin in combinatie met stugge veren (eventueel verlaagd) en dikkere stabilsatorstangen. Dan pas gaat de stijfheid van de auto een rol spelen. Een standaard onderstel of bij Ph2 comfooronderstel doe je het voor de show.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
jessev40
3rd Gear member
Contacteer:

@ menjo: mijn opmerking was sarcastisch...mocht je dat nog niet door hebben, anders snap ik je bijzonder flauwe opmerking over dat 'wervelding' in je luchtinlaat niet zo.. die foto's zet ik erbij ter verduidelijking voor Rob, en dan een paar reply's later ineens zeggen dat je er zelf ook een hebt... en nee ik heb ook niet gezegd dat het de wegligging compleet verandert, maar het helpt wel en zoals ik ook al vertelde zeker in combinatie met een verlagingsset.
Oh en ter informatie het zijn oude foto's inmiddels heb ik een op maat gemaakte K57i kit met een rvs bak die hem compleet afschermd, en ook dat werkt! Dus als ik jou was zou ik daar ook snel even een flauwe opmerking over maken ...en dan er zelf ook gauw een kopen he :crazy:

grt J
menjo
7th Gear member

En mijn opmerking was niet sarcastisch?

Ik wilde duidelijk maken dat je het beste eerst je onderstel (veren, demping) kunt aanpassen en daarna nog eens over een veerpootbrug na zou moeten denken. Een veerpootbrug heeft lang niet zo'n grote invloed op het weggedrag als het aanpassen van de veren en demping.

@Rob Bakker, mijn huidige V40 heeft het Volvo sportonderstel met nivomat, daar heb ik niets aan verandert, want dat is gewoon goed. M'n vorige S40 had ik rondom 3 cm verlaagd (alleen veren, geen andere dempers), dit vond ik persoonlijk veel fijner rijden, standaard was de demping hard en de vering te zacht. Met verlagingsveren vond ik het wat beter op elkaar afgestemd. Maar ook wat minder comfortabel.
Rode T4
2nd Gear member

Die een veerpootbrug hebben en er blij mee zijn. Ik was misschien een beetje kort door de bocht....
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Robbocop
2nd Gear member
Contacteer:

Mijn motorruimte. Veerpootbrug is van Volvo, bij europeantuning.com (ET) laten monteren 15 min werk. Wordt ie lekker stijf van!

Afbeelding
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
General
3rd Gear member
Contacteer:

Misschien heb ik er overheen gelezen... maar wat kost de orginele volvo voorpootbrug?
Afbeelding
_________";Some people and performances are beyond words";________
menjo
7th Gear member

Volgens mij rekent iedere volvo dealer wat anders voor die dingen, ik heb hem voor 159 euro, topicstarter zegt 198 en 189 heb ik ook al eens gehoord. Bij european tuning is hij volgens mij iets van 160 euro.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”