achter heb ik verleden jaar volvo progressieve veren geplaatst.
ik merk dat de voorkant aan het verslijten is.
kan ik icm prog. achterveren de voorkant 3cm verlagen, zonder dat ik onbalans krijg?
ik lees dat Merwede veren goed zijn, moet ik dan de veren voor de t4 plaatsen en wat kosten ze ongeveer?
achter progresief, voor verlagen?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat is er aan de voorkant aan het verslijten? Als veren "verslijten" zakken ze door. Als de auto van vorennog steeds hoog staat is er met de veren niets mis. Waarschijnlijk merk je dat de schokbrekers minder worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Ik zou ook de achterveren mee vervangen. Ik heb de auto voor 2cm
verlaagd en progressief achter.
Maar het is een enorm slechte wegligging. De achterkant dweilt heel erg.
En omdat ie voor nu lager is, heeft dat dus veel meer effect op je
stuurgedrag.
Sterker: Ik kan mijn ogen niet van de wegafhouden voor bijv m'n
autoradio, omdat de kant groot is, dat ik naar links of rechts ga, zonder
dat door te hebben, zeker nu met die wind. Ik moet veel corrigeren.
Veel meer dan normaal, want de wegligging van de X40 is sowieso
belabberd.
De uitlijning is goed. Volvo raad het ook sterk af, om achter progressief
te hebben en voor te verlagen.
Ik weet nu waarom.
De auto heb ik rondom voorzien van sportsline dempers. (monroe)
Dus daar kan het niet aan liggen.
De voorveren zijn origineel volvo. (chassisset)
verlaagd en progressief achter.
Maar het is een enorm slechte wegligging. De achterkant dweilt heel erg.
En omdat ie voor nu lager is, heeft dat dus veel meer effect op je
stuurgedrag.
Sterker: Ik kan mijn ogen niet van de wegafhouden voor bijv m'n
autoradio, omdat de kant groot is, dat ik naar links of rechts ga, zonder
dat door te hebben, zeker nu met die wind. Ik moet veel corrigeren.
Veel meer dan normaal, want de wegligging van de X40 is sowieso
belabberd.
De uitlijning is goed. Volvo raad het ook sterk af, om achter progressief
te hebben en voor te verlagen.
Ik weet nu waarom.
De auto heb ik rondom voorzien van sportsline dempers. (monroe)
Dus daar kan het niet aan liggen.
De voorveren zijn origineel volvo. (chassisset)
It's only kinky the first time
- laheije
- 4th Gear member
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
- Locatie: Schimmert gemeente Nuth
Dus als ik het goed begrijp kan je geen progressief veren achter monteren, voor heb ik al nieuwe normale monroe dempers gemonteerd en ik wilde achter dus progressiefe veren monteren i.v.m. een sleurhut.
Gr. Huub
Gr. Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik ken de V40 dan wel niet zo goed, maar het is niet juist dat met progressieve veren achter en lineaire veren voor de auto per definitie gaat dweilen. Het zal ongetwijfeld met de veer-demper combinatie te maken hebben. Als je dempers al een end heen zijn en je monteert stuggere veren dan kan de verhouding tussen vering en demping zoek zijn.
Onder andere Eibach maakt achter bijna altijd progressieve veren, en dat is natuurlijk niet de eerste de beste. Met Eibach veren krijg je zeker geen dweil, maar een strakker sturende auto. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de schokbrekers goed zijn.
Onder andere Eibach maakt achter bijna altijd progressieve veren, en dat is natuurlijk niet de eerste de beste. Met Eibach veren krijg je zeker geen dweil, maar een strakker sturende auto. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de schokbrekers goed zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Dat klopt. De auto is dus ook een dweil zoals ik 'm nu heb.
Zeker omdat het veergedrag van de veren voor en achter
niet bij elkaar horen.
Standaard verlagingsveren Volvo aan de voorzijde en
standaard progressief achterzijde....
Ik zal dus voor de achterzijde op zoek moeten naar
progressieve veren voor 2 cm verlaging.
Die zullen dus stugger zijn in het veergedrag.
Alle schokbrekers zijn afgelopen jaar vervangen, dus daar
ligt het niet aan.
Eibach maakt het zo dat de veer gedragingen voor en achter
kloppen, als je een set koopt.
Dan is het geen probleem.
Dus daar moet je op letten.
Vandaar voor en achter passende veren gebuiken.
Dan maakt het weer niet uit of het lineair of progressief is.
Wat ik eigenlijk bedoelde: Geen Volvo standaard progressief gebruiken
als je aan de voorzijde gaat verlagen.
Koop veren als set, met achter progressief.
Maar zijn ze dan ook niet aan de voorzijde progressief?
Zeker omdat het veergedrag van de veren voor en achter
niet bij elkaar horen.
Standaard verlagingsveren Volvo aan de voorzijde en
standaard progressief achterzijde....
Ik zal dus voor de achterzijde op zoek moeten naar
progressieve veren voor 2 cm verlaging.
Die zullen dus stugger zijn in het veergedrag.
Alle schokbrekers zijn afgelopen jaar vervangen, dus daar
ligt het niet aan.
Eibach maakt het zo dat de veer gedragingen voor en achter
kloppen, als je een set koopt.
Dan is het geen probleem.
Dus daar moet je op letten.
Vandaar voor en achter passende veren gebuiken.
Dan maakt het weer niet uit of het lineair of progressief is.
Wat ik eigenlijk bedoelde: Geen Volvo standaard progressief gebruiken
als je aan de voorzijde gaat verlagen.
Koop veren als set, met achter progressief.
Maar zijn ze dan ook niet aan de voorzijde progressief?
It's only kinky the first time
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Voorzijde is bijna nooit progressief. Een veer wordt progressief gemaakt om een comfortabel veergdrag te krijgen, maar bij zwaardere belasting toch voldoende werstand biedt tegen belading. Aangezien de belading aan de voorkant nauwelijks wijzigt is dit dus niet nodig, tenzij je een Porsche 911 rijdt 

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Hieruit begrijp ik dat Eibach dus een set veren voor de V40 heeft, waarbij de achterzijde progesief is?
Heeft iemand hier ook al ervaring mee?
Heeft iemand hier ook al ervaring mee?
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb even voor je gekeken, maar met Eibach is zowel voor als achter lineair voor de V40. Helaas dus. Je moet dus een ander merk zoeken (Apex, Weitec enz).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Rode T4
- 2nd Gear member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
- Locatie: Zuid-Holland
Nee gaat prima. Sterker nog ik vind dat het weggedrag beter wordt met de progressieve veren achter. De veren van een V40 zijn standaard gewoon te slap. Let maar eens op als de x40 rijders op vakantie gaan. Ze hangen bijna allemaal flink acherover (de andere nivomat of progressief of alleen tandenborstels mee?). Ik heb een T4 met achter progressief en voor 2 cm verlaagd. Ik ken de problemen van Volmar niet.
Eerst had ik Merwede 3,5 cm verlaagd en acher progressief. Dat was werkelijk waardeloos. Vooral bij bobbels in de weg (voor te ver inveren) en bij hoge snelheden (zoeken).
Dus standaard veren voor en progressief achter is een zekere combi. Heb afgelopen zomer 3000 km gereden met een flinke hut erachter 1300 kg met de T4. Ging super.
Ga je verlagen dan ga je experimenteren. Heb intussen wat ervaring/experimenten achter de rug aangezien ik onze andere V40 2000 LPI ook achter voorzien heb van progessief achter en voor iets verlaagd. Ben nog niet helemaal tevreden over die combi. Niet wat betreft wegligging maar wat betreft inveren bij drempels. Hij klapt voor soms op de grond (sleepoog).
Eerst had ik Merwede 3,5 cm verlaagd en acher progressief. Dat was werkelijk waardeloos. Vooral bij bobbels in de weg (voor te ver inveren) en bij hoge snelheden (zoeken).
Dus standaard veren voor en progressief achter is een zekere combi. Heb afgelopen zomer 3000 km gereden met een flinke hut erachter 1300 kg met de T4. Ging super.
Ga je verlagen dan ga je experimenteren. Heb intussen wat ervaring/experimenten achter de rug aangezien ik onze andere V40 2000 LPI ook achter voorzien heb van progessief achter en voor iets verlaagd. Ben nog niet helemaal tevreden over die combi. Niet wat betreft wegligging maar wat betreft inveren bij drempels. Hij klapt voor soms op de grond (sleepoog).
V40 T4 & V40 1.8 LPI
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Met wat voor veren heb je de voorzijde verlaagd?
Ik heb de volvo chassisset gemonteerd, behalve de achterveren,
die heb ik standaard progressief gehouden.
Dat rijd dus niet helemaal goed.
Wordt door Volvo ook sterk afgeraden.
Misschien heb jij minder last, omdat je een gastank achterin hebt.
Vwb het inveren aan de voorzijde: ik kan behoorlijk over drempels
klappen. Ik hoef me niet in te houden. Heb geen problemen daar.
Voorzijde is 2 cm lager.
Ik heb de volvo chassisset gemonteerd, behalve de achterveren,
die heb ik standaard progressief gehouden.
Dat rijd dus niet helemaal goed.
Wordt door Volvo ook sterk afgeraden.
Misschien heb jij minder last, omdat je een gastank achterin hebt.
Vwb het inveren aan de voorzijde: ik kan behoorlijk over drempels
klappen. Ik hoef me niet in te houden. Heb geen problemen daar.
Voorzijde is 2 cm lager.
It's only kinky the first time
- Rode T4
- 2nd Gear member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
- Locatie: Zuid-Holland
Mijn voorveren zijn bijzonder. Ik had de T4 veren van Merwede zoals ik schreef. Ik was niet tevreden over de veren. Ze zaten niet mooi in de schotels en bij inveren vond ik ze te ver inveren. Ik had de veren bij Merwede gehaald. Ze hebben daar obv van de veerpoot nieuwe veren gemaakt. Ik heb toen gevraagd iets minder te verlagen jvm de combinatie progressief achter. Ik denk dat ze nu overgeveer 2 cm zijn verlaagd.
Ik heb geen gastank achter. Het is wel een T4 dus met stuggere dempers en stabilisatorstangen. Misschien heb ik wel een beetje geluk dat het in balans is. Als die speciaal gemaakte veren niet hadden gewerkt had ik de standaard T4 veren weer teruggezet. Hoeft gelukkig niet. Staat namelijk wel mooier zo.
Trouwens daar waar ik de auto laat uilijnen maken ze onderscheid tussen standaard ph1 en "sport" va eind 1997 (T4). Mijn T4 is obv sport uitgelijnd.
Heb je ook de stabilisatoren van de chassisset gemonteerd voor EN achter? Is bij het uitlijnen rekening gehouden met je aangepast onderstel?
Ik heb geen gastank achter. Het is wel een T4 dus met stuggere dempers en stabilisatorstangen. Misschien heb ik wel een beetje geluk dat het in balans is. Als die speciaal gemaakte veren niet hadden gewerkt had ik de standaard T4 veren weer teruggezet. Hoeft gelukkig niet. Staat namelijk wel mooier zo.
Trouwens daar waar ik de auto laat uilijnen maken ze onderscheid tussen standaard ph1 en "sport" va eind 1997 (T4). Mijn T4 is obv sport uitgelijnd.
Heb je ook de stabilisatoren van de chassisset gemonteerd voor EN achter? Is bij het uitlijnen rekening gehouden met je aangepast onderstel?
V40 T4 & V40 1.8 LPI
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 23:05
- Contacteer:
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Je moet het ze bij uitlijnen heel nadrukkelijk uitleggen wat voor
onderstel je hebt. Het verschil zit 'm in de camber achter.
Dit onderstel komt namelijk zeer weinig voor.
En zelfs dan maken ze nog fouten.....
Ben half jaar geleden zelfs 3x teruggeweest, omdat het niet goed stond.
De chassis-set heeft alleen een aangepaste stang achter.
Die is 16mm ipv 13mm standaard.
Ik heb de volledige chassis-set op de achterveren na....
Ik twijfel erg over het uitlijnen.
Ik geloof dat er uiterst weinig bedrijven zijn, die goed kunnen uitlijnen.
Ik weet wel een bedrijf, maar daar moet ik 3 kwartier voor rijden......
Die kwamen er ooit wel achter dat de camber van het rechtervoorwiel
niet goed stond. Terwijl 3 andere bedrijven het gewoon goed vonden......
Dat kostte me dus uiteindelijk een voorband, want die sleet aan de
buitenkant af.... Was m'n rijgedrag, werd verteld.... yeh, right :?
Leer uitlijnen, zou ik zeggen.
Denk dat ik de orignele set veren maar koop, progressief heb ik
namelijk niet meer nodig, rijd inmiddels (bijna) geen zware trailers meer.
De Volvo veren zijn nogal prijzig, weet iemand een alternatief
voor chassis set vervangingsveren?
onderstel je hebt. Het verschil zit 'm in de camber achter.
Dit onderstel komt namelijk zeer weinig voor.
En zelfs dan maken ze nog fouten.....
Ben half jaar geleden zelfs 3x teruggeweest, omdat het niet goed stond.
De chassis-set heeft alleen een aangepaste stang achter.
Die is 16mm ipv 13mm standaard.
Ik heb de volledige chassis-set op de achterveren na....
Ik twijfel erg over het uitlijnen.
Ik geloof dat er uiterst weinig bedrijven zijn, die goed kunnen uitlijnen.
Ik weet wel een bedrijf, maar daar moet ik 3 kwartier voor rijden......
Die kwamen er ooit wel achter dat de camber van het rechtervoorwiel
niet goed stond. Terwijl 3 andere bedrijven het gewoon goed vonden......
Dat kostte me dus uiteindelijk een voorband, want die sleet aan de
buitenkant af.... Was m'n rijgedrag, werd verteld.... yeh, right :?
Leer uitlijnen, zou ik zeggen.
Denk dat ik de orignele set veren maar koop, progressief heb ik
namelijk niet meer nodig, rijd inmiddels (bijna) geen zware trailers meer.
De Volvo veren zijn nogal prijzig, weet iemand een alternatief
voor chassis set vervangingsveren?
It's only kinky the first time
- Rode T4
- 2nd Gear member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
- Locatie: Zuid-Holland
Tijdens mijn zoektocht naar veren ben ik onderweg een keer vervangsveren tegengekomen van een een of ander merk. Ik zal kijken of ik het nog kan terugvinden. Ik heb de boel opnieuw moeten installeren en ben al mijn favorieten kwijt dus .....
V40 T4 & V40 1.8 LPI