Lucht in de brandstofleiding?
Geplaatst: 13.01.2007 - 16:30
Beste mede forummers. Als ik de kunststof kap van de motor trek en ik kijk naar de doorzichte slang vanaf het brandstoffilter naar de HD pomp zie ik verschillende kleine luchtbelletjes (niet slangdik meestal). Als de motor stationair loopt bewegen deze grotere en kleine belletjes van het filter naar de pomp.
Ik ben waarschijnlijk zelf de veroorzaker hiervan, omdat ik met wat poets- en controle acties (even condens aftappen zoals ik vroeger ook altijd zelf deed ivm de a.s. wintersport) aan de nippels heb zitten draaien van het brandstoffilter vorige week. Het starten verliep daarna even moeilijk maar lukte uiteindelijk wel. Voor de rest heb ik deze week probleemloos 500km gereden, incl een aantal keren vol acceleren en continu 140-150, geen enkel probleem.
Ik was er dan ook voor mezelf rustig over, totdat ik vanmiddag opnieuw even onder de kap heb gekeken. Nog steeds zie ik belletjes voorbij schieten. Ben nu erg aan het twijfelen. Ik zal zeker komende werkweek even bellen/langsgaan bij mijn dealer, maar misschien zijn er hier ook technisch onderlegde mensen of mensen met ervaring die weten of dit gewoon zo hoort bij dit type motor. In feite zou ik even bij iemand anders onder de kap willen loeren om te zien of de brandstofslang daar compleet zonder luchtbellen zijn werk doet, of dat het gewoon cavitatie belletjes zijn van de pomp. Ik had overigens verwacht dat het systeem zichzelf na 500km wel had ontlucht via de retour / overstort in de tank, maar misschien is dit wel een foute gedachte omdat het systeem bijv. volledig gesloten is. Zoals gezegd, starten, accelereren en stationair: alles perfect.
Kortom, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? (behalve dat het achteraf gezien een "stomme" acties is..... :oops: )
Ik ben waarschijnlijk zelf de veroorzaker hiervan, omdat ik met wat poets- en controle acties (even condens aftappen zoals ik vroeger ook altijd zelf deed ivm de a.s. wintersport) aan de nippels heb zitten draaien van het brandstoffilter vorige week. Het starten verliep daarna even moeilijk maar lukte uiteindelijk wel. Voor de rest heb ik deze week probleemloos 500km gereden, incl een aantal keren vol acceleren en continu 140-150, geen enkel probleem.
Ik was er dan ook voor mezelf rustig over, totdat ik vanmiddag opnieuw even onder de kap heb gekeken. Nog steeds zie ik belletjes voorbij schieten. Ben nu erg aan het twijfelen. Ik zal zeker komende werkweek even bellen/langsgaan bij mijn dealer, maar misschien zijn er hier ook technisch onderlegde mensen of mensen met ervaring die weten of dit gewoon zo hoort bij dit type motor. In feite zou ik even bij iemand anders onder de kap willen loeren om te zien of de brandstofslang daar compleet zonder luchtbellen zijn werk doet, of dat het gewoon cavitatie belletjes zijn van de pomp. Ik had overigens verwacht dat het systeem zichzelf na 500km wel had ontlucht via de retour / overstort in de tank, maar misschien is dit wel een foute gedachte omdat het systeem bijv. volledig gesloten is. Zoals gezegd, starten, accelereren en stationair: alles perfect.
Kortom, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? (behalve dat het achteraf gezien een "stomme" acties is..... :oops: )