Hallo mede volvo rijders,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier op het forum was, 4 maanden rondgetourd met mijn nieuwe tweede handse volvo zonder problemen, heerlijke auto echt waar. Nu rijd ik niet zo veel, 7000 km in 4 maanden, maar toch.
Afgelopen week reed ik naar huis op een onverlichte weg, omdat de straatlantaarns niet brandden. Ik haalde een scooter in die irritant in de weg reed. Opeens hoor ik van links een klap op mijn voorband. Ik rijd gewoon met 50-60 km per uur tegen een rand van een middenberm op. Een stoeprand zeg maar.
Sinds die tijd schokt het stuur een beetje en trekt de auto een beetje naar links. Het schokken vooral bij lage snelheden in de versnelling en het naar links trekken vooral bij hoge snelheden (120 +).
Het lijkt me onmogelijk dat de schokbreker stuk is, alhoewel ik een bonk hoorde toen ik tegen de stoeprand knalde.
De auto zal waarschijnlijk wel opnieuw uitgelijnd moeten worden.
Magoed, dit even ter informatie. De volvo heeft me tot op heden ontzettend verbaasd eigenlijk met zijn vermogen en comfort. Dat wilde ik even kwijt.
Ik ga deze zomer naar Parijs, dus dan laat ik een grote beurt doen, waaronder d-riem vervangen, airco filters vervangen een dashboard lampje vervangen en natuurlijk uitlijnen van de auto naar aanleiding van het tragisch voorval.
Ik kan natuurlijk ook de kosten doorbelasten voor het uitlijnen aan de gemeente omdat die de straatlantaarns niet had laten repareren. hehe..
magoed, zijn er meer mensen die de auto hebben laten uitlijnen na een zelfde soort gebeurtenis?
Groeten
Joost
Ongeval
-
- 2nd Gear member
Nee, ik had geen lekke band. Het is meer trillen dan schokken. Ik heb de bandenspanning op 2.2 terug gebracht voor beide voorbanden en toen is het trillen minder geworden.
- V70ORD5
- 4th Gear member
Het kan best zijn dat de structuur van de band beschadigd is zonder dat je dit met het oog kan waarnemen.
Als ik jou was zou ik er een bandenexpert na laten kijken, of leg er voor de zekerheid een andere band omheen. Je kans op een klapband is m.i. groter geworden door de klap op je band.
Als ik jou was zou ik er een bandenexpert na laten kijken, of leg er voor de zekerheid een andere band omheen. Je kans op een klapband is m.i. groter geworden door de klap op je band.
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
-
- 2nd Gear member
Dan is nu mijn vraag...hoeveel kost een nieuwe velg?? zal wel een duur grapje zijn.
- MDA
- 5th Gear member
nee hoor... kijk maar op marktplaats... voor ongeveer 100 euro moet je echt wel een nieuwe LM-velg kunnen vinden. Je moet alleen misschien een tijdje zoeken om exact jou model te vinden.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Kromme velgen zijn makkelijk te repareren. Kost meestal iets van vier tientjes.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 4th Gear member
Groot kans dat je band inderdaad beschadigd was.. op de 400 meeting begin dit jaar had iemand met een 440 dezelfde klachten.. bleek dat er in zijn linker voorband een stuk rubber uit was gehapt, waarschijnlijk een stuk glas of een scherpe steen in gekomen en uit gegaan.. thuiskomertje erop en het was weg..
voor jou ook een makkelijke manier om uit te vinden of het aan je band/velg of aan een schokdemper oid ligt, gewoon even thuiskomertje erop en testrijden
voor jou ook een makkelijke manier om uit te vinden of het aan je band/velg of aan een schokdemper oid ligt, gewoon even thuiskomertje erop en testrijden
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
-
- 5th Gear member
Waarschijnlijk een deuk in je velg, lijkt het net alsof je een vierkant wiel hebt. Bandje eraf en naar de banden dokter (van Hans)(die er meteen wat lachgas in pompt ;-])
Grt Barry
Grt Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor jullie vele reacties!
Ik heb net even de bandenspanning getest en de band is lek, het duurde heel lang voordat de band weer op spanning kwam.
Toen ik wegreed was het trillen weg en trok de auto niet meer naar links. Vrijdag effe langs de garage en een nieuwe band eronder laten leggen. Dan kunnen ze ook meteen naar de velg kijken.
Groeten
Joost
Ik heb net even de bandenspanning getest en de band is lek, het duurde heel lang voordat de band weer op spanning kwam.
Toen ik wegreed was het trillen weg en trok de auto niet meer naar links. Vrijdag effe langs de garage en een nieuwe band eronder laten leggen. Dan kunnen ze ook meteen naar de velg kijken.
Groeten
Joost
-
- 2nd Gear member
Afgelopen zaterdag bij profile tire center langs gegaan, volgens de monteur zat er iets in de velg en moest ik naar de bandendokter in Uden gaan.
Daarna meteen even langs de dealer gereden die niks in de velg hebben kunnen vinden, nieuwe band erop gelegd en uitgelijnd. Ze konden de band niet meer repareren, omdat deze al een keer gerepareerd was, waarschijnlijk van voor mijn tijd. Ze hadden overigens wel iets in de rechter achter velg gevonden, wat ik overigens zeer vreemd vind.
Dat het 160 euro bij elkaar zou gaan kosten wist ik van te voren niet, er zal wel een dure band onder liggen, volgens mij een Michelin. Heeft iemand anders ook zulke dure ervaringen hiermee?
Trouwens, ik ga de kosten aan de gemeente doorbelasten omdat de straatverlichting het niet deed en er daardoor zeer beperkt zicht was. Misschien dat ik die 160 euro's alsnog terug krijg
Groeten
Joost
Daarna meteen even langs de dealer gereden die niks in de velg hebben kunnen vinden, nieuwe band erop gelegd en uitgelijnd. Ze konden de band niet meer repareren, omdat deze al een keer gerepareerd was, waarschijnlijk van voor mijn tijd. Ze hadden overigens wel iets in de rechter achter velg gevonden, wat ik overigens zeer vreemd vind.
Dat het 160 euro bij elkaar zou gaan kosten wist ik van te voren niet, er zal wel een dure band onder liggen, volgens mij een Michelin. Heeft iemand anders ook zulke dure ervaringen hiermee?
Trouwens, ik ga de kosten aan de gemeente doorbelasten omdat de straatverlichting het niet deed en er daardoor zeer beperkt zicht was. Misschien dat ik die 160 euro's alsnog terug krijg

Groeten
Joost
-
- 2nd Gear member
wat is een waarborgfonds?
- arnoud
- 8th Gear member
Nouja, dit lijkt me toch wel een beetje iets in de categorie "veroorzaakt door de bestuurder". Ook al is een weg niet verlicht, moet je natuurlijk nog steeds opletten (sterker nog: beter zelfs)... Ik geef je weinig kans bij gemeente of waarborgfonds...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Rode T4
- 2nd Gear member
Ik geef je weinig kans. De scooter reed in de weg en jij haalde in. Dus als er geen scooter was had je genoeg ruimte.
Als je kan aantonen dat de scooter zwabberde geef ik je nog weing kans. Bij een fiets is de auto altijd schuldig. Fijn he onze wetgeving. Of scooters ook onder de kwestbaren op de openbare weg vallen weet ik niet. Gewoon enorm balen. Nou heb ik wel eens verhalen gehoord over auto's (geen volvo) waar de veerpoot door de motorkap heen kwam zetten......
Als je kan aantonen dat de scooter zwabberde geef ik je nog weing kans. Bij een fiets is de auto altijd schuldig. Fijn he onze wetgeving. Of scooters ook onder de kwestbaren op de openbare weg vallen weet ik niet. Gewoon enorm balen. Nou heb ik wel eens verhalen gehoord over auto's (geen volvo) waar de veerpoot door de motorkap heen kwam zetten......
V40 T4 & V40 1.8 LPI