Hallo,
Ik heb een vraagje.
Ik heb net een volvo 460 turbo uit 1994 gekocht, prima autotootje.
Een ding valt mij wel tegen en dat is het verbruik!!
Met een mengsel van stad en autoweg kom ik aan een verbruik van 1 op 8.
met alleen autoweg haal ik 1 op 9, nu snap ik dat een turbootje niet de meest zuinige auto is, maar dat lijkt me dus wel erg veel.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Er branden geen lampjes die een storing zouden kunnen aangeven.
Volvo 460 turbo
- Johan Braziltraveller
- 4th Gear member
- Berichten: 935
- Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Computer al uitgelezen???
VOLVO 440 1.8i '96
- arjen-440
- 3rd Gear member
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24
heb je dr geen rare dingen op zitten die het originele proces verstoren?
zoals een sportinlaat of snel uitlaat systeem ofzo?
ik heb nu ik dr een sportfilter op heb zitten (1.8i)
ook een wat hoger verbruik
ik doe 440km tot aan het eerste rooie streepje,
dan gaat er precies 44 liter in....
eerst wat dit ongeveer 500
zoals een sportinlaat of snel uitlaat systeem ofzo?
ik heb nu ik dr een sportfilter op heb zitten (1.8i)
ook een wat hoger verbruik
ik doe 440km tot aan het eerste rooie streepje,
dan gaat er precies 44 liter in....
eerst wat dit ongeveer 500
-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Een 2 liter turbo (als het echt een 2 liter turbo is, deze zijn namelijk nooit geproduceert door volvo zelf) is over het algemeen een getunende bak waar op alles behalve het gebruik gelet is... waarom zou je anders een turbo op een 2 liter zetten? om hard te gaan natuurlijk! En dan gebruik je veel benzine 

1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20.01.2007 - 03:09
Yep jullie hebben gelijk, het is een 1.7 turbo (stom)YannickvanRooyen schreef:Een 2 liter turbo (als het echt een 2 liter turbo is, deze zijn namelijk nooit geproduceert door volvo zelf) is over het algemeen een getunende bak waar op alles behalve het gebruik gelet is... waarom zou je anders een turbo op een 2 liter zetten? om hard te gaan natuurlijk! En dan gebruik je veel benzine
Maar dan is het verbruik nog veel hoger dan ik dacht
iemand een idee hoe dat zou kunne en hoe ik het kan verhelpen
- bu swier
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 07.01.2007 - 21:30
- Locatie: Hem (Venhuizen)
Ik rij ook 440 turbo met 185 pk maar ik moet zeggen dat mijn verbruik juist super laag ligt gemiddeld 6,5 liter op 100 km oftewel 1 liter op 16 km. En ik rij toch echt niet supper grote stukken hoor. Kijk de mijne rijd al op euro 98 dus ben blij dat hij weinig verbruikt. Wat jou probleem kan zijn weet ik zo niet.
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Verbruik is inderdaad redelijk hoog, dat haal je normaal alleen maar met echt stevig rijden. Het verbruik zal met een beetje normaal rijden toch wel rond de 1 op 11 moeten liggen.
Open luchtfilter kan een oorzaak zijn inderdaad. Anders even de computer uitlezen (knipperend lampje). Het kan zijn dat hij door wat voor oorzaak dan ook op een noodprogramma draait, dan kan je ook een hoog verbruik krijgen.
Open luchtfilter kan een oorzaak zijn inderdaad. Anders even de computer uitlezen (knipperend lampje). Het kan zijn dat hij door wat voor oorzaak dan ook op een noodprogramma draait, dan kan je ook een hoog verbruik krijgen.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20.01.2007 - 03:09
Ik heb nergens knipperende lampjes op het dashboard, die een probleem zouden kunnen aanduiden.Caerbannog schreef:Verbruik is inderdaad redelijk hoog, dat haal je normaal alleen maar met echt stevig rijden. Het verbruik zal met een beetje normaal rijden toch wel rond de 1 op 11 moeten liggen.
Open luchtfilter kan een oorzaak zijn inderdaad. Anders even de computer uitlezen (knipperend lampje). Het kan zijn dat hij door wat voor oorzaak dan ook op een noodprogramma draait, dan kan je ook een hoog verbruik krijgen.
Of moet ik dat ergens anders zoeken (knipperende lamp)
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
1 op 10 moet met een normale rijstijl makkelijk haalbaar zijn. En 1 op 11 en 1 op 12 moet dan ook mogelijk zijn.
Bandenspanning al een keer gecontroleerd? Bij mij scheelde dat genoeg met 1 slechte achterband. Van 1 op 8 met heel veel moeite, naar een 1 op 10 met een normale vlotte rijstijl en heel af en toe de gekke 5 minuten.
arjen-440 schreef:NEEN van het uitleesaparaat onder de motorkap
Van een 4XX met turbo kun je de computer niet uitlezen. De benodigde aansluitingen in het stekkerblokje ontbreken.Johan Braziltraveller schreef:Computer al uitgelezen???
Bandenspanning al een keer gecontroleerd? Bij mij scheelde dat genoeg met 1 slechte achterband. Van 1 op 8 met heel veel moeite, naar een 1 op 10 met een normale vlotte rijstijl en heel af en toe de gekke 5 minuten.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 23:13
- Locatie: Ede
Even voor de duidelijkheid; een turbo zorgt juist voor een lager brandstofverbruik, met name op de langere afstanden. Als je me niet gelooft; even in het turbo-handboek kijken op www.turboworld.nl
Je zou dus een nog lager brandstofverbruik moeten hebben als de standaard 1.7
Bandenspanning scheelt inderdaad héél veel en ook de kwaliteit (merk, slijtage) van de banden kan van invloed zijn.
Je zou dus een nog lager brandstofverbruik moeten hebben als de standaard 1.7
Bandenspanning scheelt inderdaad héél veel en ook de kwaliteit (merk, slijtage) van de banden kan van invloed zijn.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20.01.2007 - 03:09
Ik geloof jeSander_440 schreef:Even voor de duidelijkheid; een turbo zorgt juist voor een lager brandstofverbruik, met name op de langere afstanden. Als je me niet gelooft; even in het turbo-handboek kijken op www.turboworld.nl
Je zou dus een nog lager brandstofverbruik moeten hebben als de standaard 1.7
Bandenspanning scheelt inderdaad héél veel en ook de kwaliteit (merk, slijtage) van de banden kan van invloed zijn.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
impressive... je zou verwachten dat bij zo'n gekietelde bak de 98 er juist doorgeen vliegt!bu swier schreef:Ik rij ook 440 turbo met 185 pk maar ik moet zeggen dat mijn verbruik juist super laag ligt gemiddeld 6,5 liter op 100 km oftewel 1 liter op 16 km. En ik rij toch echt niet supper grote stukken hoor. Kijk de mijne rijd al op euro 98 dus ben blij dat hij weinig verbruikt. Wat jou probleem kan zijn weet ik zo niet.
taz35: wat tank je? 95 of 98, en misschien niet geheel onbelangrijk; waar?
Als je 95 tankt bij de tango oid zou het nog wel eens de oorzaak kunnen zijn van het slechte gebruik.. gooi er eens gewoon 98 van de Shell, BP of Texaco in.. kan een wereld van verschil zijn

1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- sebaswijk
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 22.05.2005 - 15:46
- Locatie: GIETEN (DRENTHE)
- Contacteer:
hallo
ik heb zelf een 440 1,7 turbo gehad met 120 pk's
jaar plezier van gehad todat motor kapot is gelopen
maar de verbruik lag bij mij ongeveer 1 op 9 a 10 in de stadsverkeer en snelwegen 1 op 12 a 1op 13 jah dan zal ik toch even de computer laten uitlezen .
en de volvo's 400 series mag geen gelode 98 benzine in gooien want dan gaan de katalysator kapot alleen een ongelode 95 mag je erin gooien.
groet
sebastiaan
ALTIJD FLUITEND NAAR JE WERK MET JE TURBO EROP
(VOLVO 44O TURBO DIESEL 1994)
ik heb zelf een 440 1,7 turbo gehad met 120 pk's


maar de verbruik lag bij mij ongeveer 1 op 9 a 10 in de stadsverkeer en snelwegen 1 op 12 a 1op 13 jah dan zal ik toch even de computer laten uitlezen .
en de volvo's 400 series mag geen gelode 98 benzine in gooien want dan gaan de katalysator kapot alleen een ongelode 95 mag je erin gooien.
groet
sebastiaan
ALTIJD FLUITEND NAAR JE WERK MET JE TURBO EROP


(VOLVO 44O TURBO DIESEL 1994)
- arjen-440
- 3rd Gear member
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24
sebaswijk schreef:hallo
ik heb zelf een 440 1,7 turbo gehad met 120 pk'sjaar plezier van gehad todat motor kapot is gelopen
![]()
maar de verbruik lag bij mij ongeveer 1 op 9 a 10 in de stadsverkeer en snelwegen 1 op 12 a 1op 13 jah dan zal ik toch even de computer laten uitlezen .
en de volvo's 400 series mag geen gelode 98 benzine in gooien want dan gaan de katalysator kapot alleen een ongelode 95 mag je erin gooien.
groet
sebastiaan
ALTIJD FLUITEND NAAR JE WERK MET JE TURBO EROP![]()
![]()
(VOLVO 44O TURBO DIESEL 1994)
mwah dat van je kat zal wel loslopen hoor
je moet niet iedere keer 98 dr in gooie...
maar zoveel kwaad kan het niet...
ik heb zelfs een 30 liter mengsmering 1 op 50 weg gereden

-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
user volvo440DL tankt alleen maar 98... en daar rijdt (1.8 monopoint geloof ik?) hij als ik het me goed herinner ook 1 op 16 mee.. trouwens, gelode benzine kun je hier in Nederland helemaal niet tanken.. 98 is net zo goed ongelood. BP ultimate bijvoorbeeld is ook 98, ongelood.
Ik rijdt zelf gas en er zit 98 in de benzinetank
Ik rijdt zelf gas en er zit 98 in de benzinetank

1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 23:13
- Locatie: Ede
BP Ultimate is inderdaad 98 maar shell V-power is gewoon 95. Een hoger octaangehalte is voor oudere auto's vaak beter. Als zelfs 98 niet helpt kan je altijd nog naar Duitsland gaan, daar hebben ze zelfs >100!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.11.2006 - 21:25
Mijn 460turbo loopt met een bmc airbox, 1 op 12 bij normale rijstijl.
Dus volgens mij is dat grote onzin dat ie meer gaat verbruiken met een sportfilter.
Dus volgens mij is dat grote onzin dat ie meer gaat verbruiken met een sportfilter.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999
Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
s80 2.9 automaat 1999
Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Uhhhmm...: geloode benzine wordt niet meer verkocht.
Een 440 turbo kan mits hij niet getuned is op ron95 lopen, maar 98 kan echt geen kwaad. Je krijg er echter geen pk's meer van.
Wat bu swier zegt zou kunnen aangezien je bij tunen de motor fijn stelt, dus je ontsteking en het inspuit moment wordt dan beter geregeld. Dit kan dan ook zorgen voor zuiniger lopen.
1 op 9 is echt niet verkeerd hoor ik kreeg het mijn 440 1.8 ook voor elkaar. Best wel schikken met de 740 turbo 1 op 7 bij gemiddeld gebruik
Een 440 turbo kan mits hij niet getuned is op ron95 lopen, maar 98 kan echt geen kwaad. Je krijg er echter geen pk's meer van.
Wat bu swier zegt zou kunnen aangezien je bij tunen de motor fijn stelt, dus je ontsteking en het inspuit moment wordt dan beter geregeld. Dit kan dan ook zorgen voor zuiniger lopen.
1 op 9 is echt niet verkeerd hoor ik kreeg het mijn 440 1.8 ook voor elkaar. Best wel schikken met de 740 turbo 1 op 7 bij gemiddeld gebruik
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07