Pagina 1 van 2

Volvo 460 turbo

Geplaatst: 20.01.2007 - 03:16
door taz35
Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ik heb net een volvo 460 turbo uit 1994 gekocht, prima autotootje.
Een ding valt mij wel tegen en dat is het verbruik!!
Met een mengsel van stad en autoweg kom ik aan een verbruik van 1 op 8.
met alleen autoweg haal ik 1 op 9, nu snap ik dat een turbootje niet de meest zuinige auto is, maar dat lijkt me dus wel erg veel.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Er branden geen lampjes die een storing zouden kunnen aangeven.

Geplaatst: 20.01.2007 - 04:27
door Johan Braziltraveller
Computer al uitgelezen???

Geplaatst: 20.01.2007 - 10:46
door arjen-440
heb je dr geen rare dingen op zitten die het originele proces verstoren?
zoals een sportinlaat of snel uitlaat systeem ofzo?

ik heb nu ik dr een sportfilter op heb zitten (1.8i)
ook een wat hoger verbruik
ik doe 440km tot aan het eerste rooie streepje,
dan gaat er precies 44 liter in....
eerst wat dit ongeveer 500

Geplaatst: 20.01.2007 - 13:12
door YannickvanRooyen
Een 2 liter turbo (als het echt een 2 liter turbo is, deze zijn namelijk nooit geproduceert door volvo zelf) is over het algemeen een getunende bak waar op alles behalve het gebruik gelet is... waarom zou je anders een turbo op een 2 liter zetten? om hard te gaan natuurlijk! En dan gebruik je veel benzine :)

Geplaatst: 20.01.2007 - 16:43
door taz35
YannickvanRooyen schreef:Een 2 liter turbo (als het echt een 2 liter turbo is, deze zijn namelijk nooit geproduceert door volvo zelf) is over het algemeen een getunende bak waar op alles behalve het gebruik gelet is... waarom zou je anders een turbo op een 2 liter zetten? om hard te gaan natuurlijk! En dan gebruik je veel benzine :)
Yep jullie hebben gelijk, het is een 1.7 turbo (stom)
Maar dan is het verbruik nog veel hoger dan ik dacht
iemand een idee hoe dat zou kunne en hoe ik het kan verhelpen

Geplaatst: 20.01.2007 - 19:04
door bu swier
Ik rij ook 440 turbo met 185 pk maar ik moet zeggen dat mijn verbruik juist super laag ligt gemiddeld 6,5 liter op 100 km oftewel 1 liter op 16 km. En ik rij toch echt niet supper grote stukken hoor. Kijk de mijne rijd al op euro 98 dus ben blij dat hij weinig verbruikt. Wat jou probleem kan zijn weet ik zo niet.

Geplaatst: 21.01.2007 - 03:27
door Caerbannog
Verbruik is inderdaad redelijk hoog, dat haal je normaal alleen maar met echt stevig rijden. Het verbruik zal met een beetje normaal rijden toch wel rond de 1 op 11 moeten liggen.
Open luchtfilter kan een oorzaak zijn inderdaad. Anders even de computer uitlezen (knipperend lampje). Het kan zijn dat hij door wat voor oorzaak dan ook op een noodprogramma draait, dan kan je ook een hoog verbruik krijgen.

Geplaatst: 21.01.2007 - 17:00
door taz35
Caerbannog schreef:Verbruik is inderdaad redelijk hoog, dat haal je normaal alleen maar met echt stevig rijden. Het verbruik zal met een beetje normaal rijden toch wel rond de 1 op 11 moeten liggen.
Open luchtfilter kan een oorzaak zijn inderdaad. Anders even de computer uitlezen (knipperend lampje). Het kan zijn dat hij door wat voor oorzaak dan ook op een noodprogramma draait, dan kan je ook een hoog verbruik krijgen.
Ik heb nergens knipperende lampjes op het dashboard, die een probleem zouden kunnen aanduiden.
Of moet ik dat ergens anders zoeken (knipperende lamp)

Geplaatst: 21.01.2007 - 18:03
door arjen-440
NEEN van het uitleesaparaat onder de motorkap ;)

Geplaatst: 21.01.2007 - 20:55
door AndorabLe
1 op 10 moet met een normale rijstijl makkelijk haalbaar zijn. En 1 op 11 en 1 op 12 moet dan ook mogelijk zijn.
arjen-440 schreef:NEEN van het uitleesaparaat onder de motorkap ;)
Johan Braziltraveller schreef:Computer al uitgelezen???
Van een 4XX met turbo kun je de computer niet uitlezen. De benodigde aansluitingen in het stekkerblokje ontbreken.

Bandenspanning al een keer gecontroleerd? Bij mij scheelde dat genoeg met 1 slechte achterband. Van 1 op 8 met heel veel moeite, naar een 1 op 10 met een normale vlotte rijstijl en heel af en toe de gekke 5 minuten.

Geplaatst: 21.01.2007 - 23:09
door Sander_440
Even voor de duidelijkheid; een turbo zorgt juist voor een lager brandstofverbruik, met name op de langere afstanden. Als je me niet gelooft; even in het turbo-handboek kijken op www.turboworld.nl
Je zou dus een nog lager brandstofverbruik moeten hebben als de standaard 1.7

Bandenspanning scheelt inderdaad héél veel en ook de kwaliteit (merk, slijtage) van de banden kan van invloed zijn.

Geplaatst: 22.01.2007 - 05:18
door taz35
Bedankt voor de reacties.

Ga de bandenspanning eens nakijken
En komende dinsdag ga ik naar de garage om de motor afstelling eens te laten nakijken (incl evt computer uitlezen)

Geplaatst: 22.01.2007 - 05:21
door taz35
Sander_440 schreef:Even voor de duidelijkheid; een turbo zorgt juist voor een lager brandstofverbruik, met name op de langere afstanden. Als je me niet gelooft; even in het turbo-handboek kijken op www.turboworld.nl
Je zou dus een nog lager brandstofverbruik moeten hebben als de standaard 1.7

Bandenspanning scheelt inderdaad héél veel en ook de kwaliteit (merk, slijtage) van de banden kan van invloed zijn.
Ik geloof je

Geplaatst: 22.01.2007 - 09:00
door YannickvanRooyen
bu swier schreef:Ik rij ook 440 turbo met 185 pk maar ik moet zeggen dat mijn verbruik juist super laag ligt gemiddeld 6,5 liter op 100 km oftewel 1 liter op 16 km. En ik rij toch echt niet supper grote stukken hoor. Kijk de mijne rijd al op euro 98 dus ben blij dat hij weinig verbruikt. Wat jou probleem kan zijn weet ik zo niet.
impressive... je zou verwachten dat bij zo'n gekietelde bak de 98 er juist doorgeen vliegt!

taz35: wat tank je? 95 of 98, en misschien niet geheel onbelangrijk; waar?

Als je 95 tankt bij de tango oid zou het nog wel eens de oorzaak kunnen zijn van het slechte gebruik.. gooi er eens gewoon 98 van de Shell, BP of Texaco in.. kan een wereld van verschil zijn ;) Maak je geen zorgen over de hogere prijs van 98, je rijdt zuiniger dus op een tank is het over het algemeen goedkoper!

Geplaatst: 22.01.2007 - 10:27
door sebaswijk
hallo

ik heb zelf een 440 1,7 turbo gehad met 120 pk's :D jaar plezier van gehad todat motor kapot is gelopen :(

maar de verbruik lag bij mij ongeveer 1 op 9 a 10 in de stadsverkeer en snelwegen 1 op 12 a 1op 13 jah dan zal ik toch even de computer laten uitlezen .

en de volvo's 400 series mag geen gelode 98 benzine in gooien want dan gaan de katalysator kapot alleen een ongelode 95 mag je erin gooien.

groet

sebastiaan

ALTIJD FLUITEND NAAR JE WERK MET JE TURBO EROP :D :D

(VOLVO 44O TURBO DIESEL 1994)

Geplaatst: 22.01.2007 - 13:59
door arjen-440
sebaswijk schreef:hallo

ik heb zelf een 440 1,7 turbo gehad met 120 pk's :D jaar plezier van gehad todat motor kapot is gelopen :(

maar de verbruik lag bij mij ongeveer 1 op 9 a 10 in de stadsverkeer en snelwegen 1 op 12 a 1op 13 jah dan zal ik toch even de computer laten uitlezen .

en de volvo's 400 series mag geen gelode 98 benzine in gooien want dan gaan de katalysator kapot alleen een ongelode 95 mag je erin gooien.

groet

sebastiaan

ALTIJD FLUITEND NAAR JE WERK MET JE TURBO EROP :D :D

(VOLVO 44O TURBO DIESEL 1994)


mwah dat van je kat zal wel loslopen hoor
je moet niet iedere keer 98 dr in gooie...
maar zoveel kwaad kan het niet...
ik heb zelfs een 30 liter mengsmering 1 op 50 weg gereden :lol:

Geplaatst: 22.01.2007 - 18:36
door YannickvanRooyen
user volvo440DL tankt alleen maar 98... en daar rijdt (1.8 monopoint geloof ik?) hij als ik het me goed herinner ook 1 op 16 mee.. trouwens, gelode benzine kun je hier in Nederland helemaal niet tanken.. 98 is net zo goed ongelood. BP ultimate bijvoorbeeld is ook 98, ongelood.

Ik rijdt zelf gas en er zit 98 in de benzinetank :)

Geplaatst: 24.01.2007 - 23:24
door Sander_440
BP Ultimate is inderdaad 98 maar shell V-power is gewoon 95. Een hoger octaangehalte is voor oudere auto's vaak beter. Als zelfs 98 niet helpt kan je altijd nog naar Duitsland gaan, daar hebben ze zelfs >100!

Geplaatst: 25.01.2007 - 19:10
door 460_turbo
Mijn 460turbo loopt met een bmc airbox, 1 op 12 bij normale rijstijl.
Dus volgens mij is dat grote onzin dat ie meer gaat verbruiken met een sportfilter.

Geplaatst: 25.01.2007 - 20:14
door Michel740Turbo
Uhhhmm...: geloode benzine wordt niet meer verkocht.
Een 440 turbo kan mits hij niet getuned is op ron95 lopen, maar 98 kan echt geen kwaad. Je krijg er echter geen pk's meer van.

Wat bu swier zegt zou kunnen aangezien je bij tunen de motor fijn stelt, dus je ontsteking en het inspuit moment wordt dan beter geregeld. Dit kan dan ook zorgen voor zuiniger lopen.

1 op 9 is echt niet verkeerd hoor ik kreeg het mijn 440 1.8 ook voor elkaar. Best wel schikken met de 740 turbo 1 op 7 bij gemiddeld gebruik :wink: