olietemperatuur meter aansluiten op een Amazone

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
steve010
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.01.2007 - 11:24

Ik wil graag weten of het mogelijk is om een olietemperatuur meter aan te sluiten op een Amazone.

Het gaat om dit metertje:
Afbeelding

En het gaat om dit blok:
Afbeelding

De sensor die erbij zit ziet er hetzelfde uit als de sensor op deze foto:
Afbeelding

Is er een locatie in dit blok om een temperatuursensor in te doen?
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4560
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ik geloof niet dat in de Amazon motor een vaste plaats is voorzien om de sensor voor olietemperatuur te plaatsen; ik wil zelf ook een olietemperatuur in de Amazon monteren, uiteindelijk zie ik liever de olietemperatuur dan de watertemperatuur; ben benieuwd of er ervaringen zijn;
de vraag al op het V44 forum gesteld?
Gebruikersavatar
Birnie F
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 08.09.2006 - 08:07
Locatie: Hilversum

Is geen probleem om deze te monteren, heb dat in het verleden ook gedaan.
Wat je kan doen is het volgende:
Onder het in/uitlaatspruitstuk zit aan de rechterkant v/d motor het oliedrukcontact.
Deze kan je eruit draaien en dan een t-stuk monteren waar je zowel de oliecontactsensor en de nieuwte monteren sensor van de olietemp in schroeft. de derde zijde gaat uiteraard weer op de motor waar eerst het oliedruk contact zat.
Let wel goed op dat je de juiste schroefdraaad types toepast, dit kan je eenvoudig namten met schroefdraad meet app.of gwoon even langs een goede bouten en moeren leverancier.
Laat maar horen of het gelukt is.
Volvo XC70. Platinum, 2016, USA import
Gebruikersavatar
johanrobben
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 11.01.2007 - 20:02
Locatie: drunen
Contacteer:

Birnie F jou verhaal klopt wel het kan zo wel maar dan is ie lang niet zo nauwkeurig meer
volvo 460 1,8 i metallic zwart

herkenbaar aan c.v. nooit meer nuchter op de achter ruit

mijn 460 >>> http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13585
Rene M
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.12.2006 - 07:34

johanrobben schreef:Birnie F jou verhaal klopt wel het kan zo wel maar dan is ie lang niet zo nauwkeurig meer
Dan moet je ook vertellen hoe het dan wel moet, ben ik wel benieuwd naar nl. wil zelf ook diverse meters gaan plaarten in mijn combi.
Gebruikersavatar
johanrobben
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 11.01.2007 - 20:02
Locatie: drunen
Contacteer:

ja hoe het wel moet weet ik nie maar weet wel als je het ergens met een zogenoemdt t splitsingetje bij wil zetten het werkt wel maar het is nooit nauwkeurig althans niet 100 %

het zal best voor 60 % werken
volvo 460 1,8 i metallic zwart

herkenbaar aan c.v. nooit meer nuchter op de achter ruit

mijn 460 >>> http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13585
Gebruikersavatar
Birnie F
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 08.09.2006 - 08:07
Locatie: Hilversum

60% is wel erg weinig.
Ik heb het ooit eens gecontroleerd met een andere VDO meter en dan via de oliepijlstok en dat scheelde nog geen 5°C. Waarbij je dan ook nog eens rekening moet houden met de afwijking in de meter en opnemer zelf.
Natuurlijk zal er een meetfout ontstaan, maar die is bij een bepaalde montage altijd hetzelfde, dus de afwijking die je niet meet kan je meenemen in je waarneming.
Overigens is natuurlijk de "beste"manier om de opnemer in de wand van je carter te monteren en dan wel zodanig dat hij geen rijwind krijgt, anders koelt hij teveel af en heb je ook geen juiste meting.
Oftewel wat je ook doet het zal nooit 100% exact zijn, maar is dat heel erg belangrijk? Volgens mij gaat het om enorme temp. stijging of daling die je meet tijdens het rijden, dan weedat er iets aan de hand is.
Montage via een t-stuk is erg eenvoudig en wat veel belangrijker is de auto blijft autenthiek en dat is voor sommige mensen nog veel belangrijker.
Volvo XC70. Platinum, 2016, USA import
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je kan er een oliepan van een B20 blok onder zetten van na 1970.
Daar zit een aansluiting met schroefdraad voor de sensor op.
Van '70t/m'73 was het UNC schroefdraad en vanaf '74 metrisch schroefdraad.
Kan je onder een latere 1800E(S) of 140er of vroege 240er uithalen.
Of je kan een gat in de zijkant van je eigen oliepan (laten) maken en er een moer met passend schroefdraad op (laten) lassen.
Aansluiting zit links onder het oliefilter.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4560
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

Iroll,
hè hè, t duurde een minuutje maar toen viel het kwartje:
Iroll, ik rol, volvo.....
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

En het lampje ging branden! ::idea:
Sylvester
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.01.2007 - 16:33
Locatie: Utrecht

ik heb nog nooit van een olietemp. meter gehoord (toegepast in een auto) is dit nuttig wanneer je je koelvloeistof temp hebt?
(en wat zou een reden zijn een olietemp. meter te plaatsen?)
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4560
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

is zeker nuttig, deels om dezelfde reden als een watertemperatuurmeter (gaat alles goed in de motor) maar bv ook om te zien of de olie, na een koude start, op bedrijfstemperatuur is; water- en olietemperatuur lopen niet altijd gelijk; zo is bij mijn Amazon de watertemperatuur na 5 minuten al op bedrijfswaarde, maar de olie is dan nog verre van bedrijfsklaar, dat duurt nog minstens 15-20 minuten, en dan mag je het volledige vermogen eigenlijk pas aanspreken
volvop31
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.01.2007 - 16:15
Locatie: Schoten

Hallo,

Een week geleden plaatsten we een identieke sensor in de oliepan door er een gat in te boren en daarna te brazeren. Het resultaat binnen een tweetal weken als hij klaar is.
Rene M
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.12.2006 - 07:34

volvop31 schreef:Hallo,

Een week geleden plaatsten we een identieke sensor in de oliepan door er een gat in te boren en daarna te brazeren. Het resultaat binnen een tweetal weken als hij klaar is.
Wat is brazeren :shock: :oops:
volvop31
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.01.2007 - 16:15
Locatie: Schoten

Brazeren is hardsolderen zie ook: http://www.cloos.be/belimgs/news_nl_0012.pdf
Rene M
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.12.2006 - 07:34

oke weer iets geleerd :P
Gebruikersavatar
Birnie F
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 08.09.2006 - 08:07
Locatie: Hilversum

Brazeren is iets meer dan alleen maar hardsolderen:

Brazeren wordt gedaan door middel van Koper. De te verbinden materialen worden met "gesmolten'koper aan elkaar "gesoldeerd".
Bij mijn werk verkopen we Koper gesoldeerde platenwarmtewisselaars, waarbij de platen aan elkaar gesoldeerd worden door middel van koper dit gebeurd in een vacuumoven, waarna een bijzonder sterke verbinding ontstaaat en waarbij een max. temp toegestaan is van ca. 225gr C.
Dit soort wisselaars vindt je thuis in je combiketel, dit zijn dan de hele kleine uitvoeringen.
Volvo XC70. Platinum, 2016, USA import
steve010
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.01.2007 - 11:24

bedankt voor de reacties zover.
Ik zal de mogelijkheden doorgeven aan de eigenaar.

Welk type blok is dit eigenlijk?
volvop31
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.01.2007 - 16:15
Locatie: Schoten

Bij mij is het een B20A - onderblok met een B20E - kop.
Gebruikersavatar
Birnie F
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 08.09.2006 - 08:07
Locatie: Hilversum

Als je de motor op je foto in je eerst post bedoeld, dat is een B18A (met een automaat, extra oliepijlstok aan de rechterkant ????)
De carburteur die onder het luchtfilter zit is een Zenith 36 uitvoering. Lekt die nog niet bij jou??
Oftewel deze motor is van voor 1966 en heeft 75pk.
Zijn niet snel, maar wel oerbetrouwbaar.
Zou je wel adviseren om de gelijkstroom dynamo te vervangen voor een wisselstroomdynamo, heb je meer laadvermogen over je hele toerenbereik.

BDW. het is AMAZON en niet AMAZONE, dat is dame op een paard.
Volvo XC70. Platinum, 2016, USA import
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”