Ik wil graag weten of het mogelijk is om een olietemperatuur meter aan te sluiten op een Amazone.
Het gaat om dit metertje:
En het gaat om dit blok:
De sensor die erbij zit ziet er hetzelfde uit als de sensor op deze foto:
Is er een locatie in dit blok om een temperatuursensor in te doen?
olietemperatuur meter aansluiten op een Amazone
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4560
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ik geloof niet dat in de Amazon motor een vaste plaats is voorzien om de sensor voor olietemperatuur te plaatsen; ik wil zelf ook een olietemperatuur in de Amazon monteren, uiteindelijk zie ik liever de olietemperatuur dan de watertemperatuur; ben benieuwd of er ervaringen zijn;
de vraag al op het V44 forum gesteld?
de vraag al op het V44 forum gesteld?
- Birnie F
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 08.09.2006 - 08:07
- Locatie: Hilversum
Is geen probleem om deze te monteren, heb dat in het verleden ook gedaan.
Wat je kan doen is het volgende:
Onder het in/uitlaatspruitstuk zit aan de rechterkant v/d motor het oliedrukcontact.
Deze kan je eruit draaien en dan een t-stuk monteren waar je zowel de oliecontactsensor en de nieuwte monteren sensor van de olietemp in schroeft. de derde zijde gaat uiteraard weer op de motor waar eerst het oliedruk contact zat.
Let wel goed op dat je de juiste schroefdraaad types toepast, dit kan je eenvoudig namten met schroefdraad meet app.of gwoon even langs een goede bouten en moeren leverancier.
Laat maar horen of het gelukt is.
Wat je kan doen is het volgende:
Onder het in/uitlaatspruitstuk zit aan de rechterkant v/d motor het oliedrukcontact.
Deze kan je eruit draaien en dan een t-stuk monteren waar je zowel de oliecontactsensor en de nieuwte monteren sensor van de olietemp in schroeft. de derde zijde gaat uiteraard weer op de motor waar eerst het oliedruk contact zat.
Let wel goed op dat je de juiste schroefdraaad types toepast, dit kan je eenvoudig namten met schroefdraad meet app.of gwoon even langs een goede bouten en moeren leverancier.
Laat maar horen of het gelukt is.
Volvo XC70. Platinum, 2016, USA import
- johanrobben
- 2nd Gear member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 11.01.2007 - 20:02
- Locatie: drunen
- Contacteer:
Birnie F jou verhaal klopt wel het kan zo wel maar dan is ie lang niet zo nauwkeurig meer
volvo 460 1,8 i metallic zwart
herkenbaar aan c.v. nooit meer nuchter op de achter ruit
mijn 460 >>> http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13585
herkenbaar aan c.v. nooit meer nuchter op de achter ruit
mijn 460 >>> http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13585
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 21.12.2006 - 07:34
Dan moet je ook vertellen hoe het dan wel moet, ben ik wel benieuwd naar nl. wil zelf ook diverse meters gaan plaarten in mijn combi.johanrobben schreef:Birnie F jou verhaal klopt wel het kan zo wel maar dan is ie lang niet zo nauwkeurig meer
- johanrobben
- 2nd Gear member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 11.01.2007 - 20:02
- Locatie: drunen
- Contacteer:
ja hoe het wel moet weet ik nie maar weet wel als je het ergens met een zogenoemdt t splitsingetje bij wil zetten het werkt wel maar het is nooit nauwkeurig althans niet 100 %
het zal best voor 60 % werken
het zal best voor 60 % werken
volvo 460 1,8 i metallic zwart
herkenbaar aan c.v. nooit meer nuchter op de achter ruit
mijn 460 >>> http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13585
herkenbaar aan c.v. nooit meer nuchter op de achter ruit
mijn 460 >>> http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13585
- Birnie F
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 08.09.2006 - 08:07
- Locatie: Hilversum
60% is wel erg weinig.
Ik heb het ooit eens gecontroleerd met een andere VDO meter en dan via de oliepijlstok en dat scheelde nog geen 5°C. Waarbij je dan ook nog eens rekening moet houden met de afwijking in de meter en opnemer zelf.
Natuurlijk zal er een meetfout ontstaan, maar die is bij een bepaalde montage altijd hetzelfde, dus de afwijking die je niet meet kan je meenemen in je waarneming.
Overigens is natuurlijk de "beste"manier om de opnemer in de wand van je carter te monteren en dan wel zodanig dat hij geen rijwind krijgt, anders koelt hij teveel af en heb je ook geen juiste meting.
Oftewel wat je ook doet het zal nooit 100% exact zijn, maar is dat heel erg belangrijk? Volgens mij gaat het om enorme temp. stijging of daling die je meet tijdens het rijden, dan weedat er iets aan de hand is.
Montage via een t-stuk is erg eenvoudig en wat veel belangrijker is de auto blijft autenthiek en dat is voor sommige mensen nog veel belangrijker.
Ik heb het ooit eens gecontroleerd met een andere VDO meter en dan via de oliepijlstok en dat scheelde nog geen 5°C. Waarbij je dan ook nog eens rekening moet houden met de afwijking in de meter en opnemer zelf.
Natuurlijk zal er een meetfout ontstaan, maar die is bij een bepaalde montage altijd hetzelfde, dus de afwijking die je niet meet kan je meenemen in je waarneming.
Overigens is natuurlijk de "beste"manier om de opnemer in de wand van je carter te monteren en dan wel zodanig dat hij geen rijwind krijgt, anders koelt hij teveel af en heb je ook geen juiste meting.
Oftewel wat je ook doet het zal nooit 100% exact zijn, maar is dat heel erg belangrijk? Volgens mij gaat het om enorme temp. stijging of daling die je meet tijdens het rijden, dan weedat er iets aan de hand is.
Montage via een t-stuk is erg eenvoudig en wat veel belangrijker is de auto blijft autenthiek en dat is voor sommige mensen nog veel belangrijker.
Volvo XC70. Platinum, 2016, USA import
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je kan er een oliepan van een B20 blok onder zetten van na 1970.
Daar zit een aansluiting met schroefdraad voor de sensor op.
Van '70t/m'73 was het UNC schroefdraad en vanaf '74 metrisch schroefdraad.
Kan je onder een latere 1800E(S) of 140er of vroege 240er uithalen.
Of je kan een gat in de zijkant van je eigen oliepan (laten) maken en er een moer met passend schroefdraad op (laten) lassen.
Aansluiting zit links onder het oliefilter.
Daar zit een aansluiting met schroefdraad voor de sensor op.
Van '70t/m'73 was het UNC schroefdraad en vanaf '74 metrisch schroefdraad.
Kan je onder een latere 1800E(S) of 140er of vroege 240er uithalen.
Of je kan een gat in de zijkant van je eigen oliepan (laten) maken en er een moer met passend schroefdraad op (laten) lassen.
Aansluiting zit links onder het oliefilter.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4560
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
Iroll,
hè hè, t duurde een minuutje maar toen viel het kwartje:
Iroll, ik rol, volvo.....
hè hè, t duurde een minuutje maar toen viel het kwartje:
Iroll, ik rol, volvo.....
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4560
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
is zeker nuttig, deels om dezelfde reden als een watertemperatuurmeter (gaat alles goed in de motor) maar bv ook om te zien of de olie, na een koude start, op bedrijfstemperatuur is; water- en olietemperatuur lopen niet altijd gelijk; zo is bij mijn Amazon de watertemperatuur na 5 minuten al op bedrijfswaarde, maar de olie is dan nog verre van bedrijfsklaar, dat duurt nog minstens 15-20 minuten, en dan mag je het volledige vermogen eigenlijk pas aanspreken
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 21.12.2006 - 07:34
Wat is brazeren :shock: :oops:volvop31 schreef:Hallo,
Een week geleden plaatsten we een identieke sensor in de oliepan door er een gat in te boren en daarna te brazeren. Het resultaat binnen een tweetal weken als hij klaar is.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 14.01.2007 - 16:15
- Locatie: Schoten
Brazeren is hardsolderen zie ook: http://www.cloos.be/belimgs/news_nl_0012.pdf
- Birnie F
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 08.09.2006 - 08:07
- Locatie: Hilversum
Brazeren is iets meer dan alleen maar hardsolderen:
Brazeren wordt gedaan door middel van Koper. De te verbinden materialen worden met "gesmolten'koper aan elkaar "gesoldeerd".
Bij mijn werk verkopen we Koper gesoldeerde platenwarmtewisselaars, waarbij de platen aan elkaar gesoldeerd worden door middel van koper dit gebeurd in een vacuumoven, waarna een bijzonder sterke verbinding ontstaaat en waarbij een max. temp toegestaan is van ca. 225gr C.
Dit soort wisselaars vindt je thuis in je combiketel, dit zijn dan de hele kleine uitvoeringen.
Brazeren wordt gedaan door middel van Koper. De te verbinden materialen worden met "gesmolten'koper aan elkaar "gesoldeerd".
Bij mijn werk verkopen we Koper gesoldeerde platenwarmtewisselaars, waarbij de platen aan elkaar gesoldeerd worden door middel van koper dit gebeurd in een vacuumoven, waarna een bijzonder sterke verbinding ontstaaat en waarbij een max. temp toegestaan is van ca. 225gr C.
Dit soort wisselaars vindt je thuis in je combiketel, dit zijn dan de hele kleine uitvoeringen.
Volvo XC70. Platinum, 2016, USA import
- Birnie F
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 08.09.2006 - 08:07
- Locatie: Hilversum
Als je de motor op je foto in je eerst post bedoeld, dat is een B18A (met een automaat, extra oliepijlstok aan de rechterkant ????)
De carburteur die onder het luchtfilter zit is een Zenith 36 uitvoering. Lekt die nog niet bij jou??
Oftewel deze motor is van voor 1966 en heeft 75pk.
Zijn niet snel, maar wel oerbetrouwbaar.
Zou je wel adviseren om de gelijkstroom dynamo te vervangen voor een wisselstroomdynamo, heb je meer laadvermogen over je hele toerenbereik.
BDW. het is AMAZON en niet AMAZONE, dat is dame op een paard.
De carburteur die onder het luchtfilter zit is een Zenith 36 uitvoering. Lekt die nog niet bij jou??
Oftewel deze motor is van voor 1966 en heeft 75pk.
Zijn niet snel, maar wel oerbetrouwbaar.
Zou je wel adviseren om de gelijkstroom dynamo te vervangen voor een wisselstroomdynamo, heb je meer laadvermogen over je hele toerenbereik.
BDW. het is AMAZON en niet AMAZONE, dat is dame op een paard.
Volvo XC70. Platinum, 2016, USA import