relatie elektriek en afslaan bij een volvo 740 2.3i?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
rogier
Starter

Beste Volvo-liefhebbers,

de volgende casus:

Onze 740 2.3i uit 1988 (410.000km) heeft sinds enkele weken zo af en toe de neiging af te slaan tijdens het rijden, zelfs al een keer op de snelweg (enkele seconden). Ook bij stilstaan slaat hij wel eens af. Auto start overigens dan weer vrij vlot. Geen problemen overigens met starten bij koude motor, geen vreemde geluiden.

Verdere kleine kuren al sinds een jaar: binnenverlichting die af en toe uitvalt, de meter van de toerenteller en/of kilometerteller die af en toe op nul blijft staan tijdens rijden, af en toe lichte haperingen (heel subtiele schokjes) tijdens rijden (90-120 km/h), af en toe een foutmelding in dashbord (oranje lampje met kruis).

Kortom ook wat kleine dingetjes, allemaal af en toe, nooit echt hinderlijk geweest.

Kan je het afslaan en de elektrische problemen onder 1 noemer plaatsen?
Startpunt van onderzoek?

Rogier
Fat Rat
5th Gear member

de fouten in de klokkenwinkel komen veel vaker voor bij de 740, daar is op het moment nog een ander topic ook over bezig hier. Oranje lampje met kruis is overigens het gloeilampdefectmeldingslampje (scrabblen iemand).
Op welk moment valt de binnenverlichting uit(neem aan dat je het lampje aan het hemeltje bedoelt). Bij mij is bijvoorbeeld de schakelaar in het bestuurdersportier rot waardoor het lampje niet altijd aangaat als ik in wil stappen.

Kan je het afslaan probleem wat nader toelichten: snelheid, remmen of niet remmen, doet ie op zo'n moment raar met de toeren?
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
rogier
Starter

het afslaan gebeurt bij verschillende snelheden (mn in z'n tweede versnelling bij lage snelheid) maar ook bij stilstaan en thans drie keer op de snelweg bij 100 km/h, dan was je gedurende een aantal seconden controle kwijt over het gas. Maakt geen vreemde geluiden, start wel weer snel. Doet niet raar met de toeren. Vandaag bij de garage geweest, (uiteraard) toen geen kuren. Onverrichterzake auto maar weer meegenomen. Monteur begon er over dat het de "Hall-gever" van het ontstekingsmechanisme zou kunnen zijn, een onderdeel wat moeilijk te bestellen is. Graag verneem ik jullie mening hier over....
Fat Rat
5th Gear member

Hall-gever is een term die me bekent voorkomt, niet direct inverband met motorische problemen, maar mijn kennis is jammer genoeg ook niet super uitgebreid. maar dit vond ik op een ander forum http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Electrical-Ignition1.html#Testing_Hall_Sensor

Ik neem aan dat je een B230F hebt, heb je al geprobeert de storingscodes van het injectie systeem uit te lezen? Ik kan niet direct een howto vinden ofzo.
Maar in een sleutelboek (Vraagbaak 740 van P.H. Olving is bij de grotere bibliotheek te leen) staat het zowiezo in.

Misschien moet je ook even naar de [url 700 vereniging]http:\\www.volvo700vereniging.nl[/url] daar zit veel en veel meer knowhow op dit gebied.

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

rogier
Starter

bedankt voor de tips! Ik ga ermee aan de slag, uiteraard hou ik je (en andere lezers) op de hoogte middels dit forum.
s.koekkoek
Starter

Hee,

Ik had ongeveer hetzelfde uitvalprobleem. Na veel zoeken, geld en andere ellende bleek het uiteindelijk een rot contact in het radio supressie relais (hangt aan het expansievaatje) te zijn. Even openmaken, de grote contacten opnieuw solderen en hoppa, probleem verholpen. Dit relais onderbreekt volgens mij steeds de min verbinding naar de injectors of zoiets. Een nieuw relais kost ook niet veel overigens.
evt heb ik er nog wel een.

groeten

Bas
rogier
Starter

Bas, bedankt voor de tip! Inmiddels kan ik het afslaan op de snelweg iets beter omschrijven, want ik heb het vanmiddag weer ervaren en heb iets beter opgelet (overigens een aantal weken probleemloos gereden): ik reed op de snelweg zo'n 110 km/h en wat er gebeurt is niet zozeer dat de motor "afslaat", maar dat plotseling de aandrijving-van-gaspedaal-op-de-wielen wegvalt . Ik kan dus gas geven wat ik wil, maar er is geen contact in de vorm van acceleratie etc. Ik hoor de motor dus wel reageren als ik gas geef. Er gaan geen lampjes branden in het dashboard. Als ik terugschakel naar 4, hervindt het gaspedaal weer contact...Nou, hopelijk verschaft dit meer inzicht in het probleem.
groeten.
s.koekkoek
Starter

rogier.

dit klinkt wel iets anders. Hou me op de hoogte hoe het afloopt. Mocht je een sensor, halgever, relais of iets dergelijks willen uitproberen om te kijken of dat het probleem oplost laat het even weten dan stuur ik er eentje tegen verzendkosten (6,20) naar je op. Ik heb alle relais, sensors, injectors e.d. van een b230f benzinemotor nog in de kast liggen.

groeten

Bas
Fat Rat
5th Gear member

je zou haast zeggen dat de koppeling het contact tussen de motor en de aandrijflijn naar achter laat vallen.
misschien moet je daar ergens zoeken?

Begrijp ik trouwens goed dat het alleen in de 5e versnelling gebeurt?
Dan zou je ook nog kunnen denken aan bak problemen, meen namelijk dat bij de M47 bak de 5e versnelling op een hulpas zit.

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”