Niet om te zeggen dat ik het beter kan, wel integendeel, de vorige oplossing is heel gaaf, maar wel om te tonen dat het effectief niet zo moeilijk is post ik nu ook mijn foto's.
Extra: ik heb beide zeiden verschillend aangepakt; Per zeide heb je een binnenste en buitenste stuk plastieken houder. Aan de ene kant heb ik het passtuk in het buitenste stuk geplaatst, aan de andere kant in het binnenste stuk.
Maar eerst even een showtje van de werkplek waar het allemaal gebeurde

De laptop met het topic van Edraket geopend in de buurt natuurlijk

Wat heb ik gebruikt: een koperen t-stuk van 14 mm en eentje van 8 mm.
--------------------------------------
Dit is de reparatie van de zeide waar ik het BUITENSTE stuk plastiek aangepast heb. (met t-stuk van 14mm)
Zo ziet het stuk afgebroken plastiek eruit, nog geheel op de as zittend, met een gleuf in het midden.

ander zicht:

Zaag de helft van de zijstukjes eruit:

Zaag even verder door, maar letop dat je nog voldoende steun hebt en zaag niet te ver:

Klop de zijstukjes plat:

zaag nu evenwijdig met de platte stukken het haakse stukje buis eventjes in, zodat je beide zijkantjes schuin kan plooien, in 1 lijn met elkaar, evenwijdig met de zijkant van de plastieken steun zodat de as er mooi in past wanneer het stukje gemonteerd wordt. Op de achtergrond zie je het plastieken buitenstuk:

Zaag nu 2 snedes links en rechts, maar zaag een stuk verder door dan op de foto, en zaag ook een halve cm van de buis (ik heb het achteraf nog moeten inkorten toen bleek dat de rolhoes te breed was en niet in de koffer kon).

En zo moet het gemonteerd worden; door de twee zaagsnedes ontstaat er een pinnetje, plooi dit 90° naar binnen zodat dit kan aangrijpen in de gleuf van de plastieken delen op de as.

Maak de opening in het plastieken stuk zo dat het buisje erdoor kan, en maak in de koperen steunen en in het plastieken stuk 2 boorgaatjes. Ik heb er twee moertjes met platte kop in gestoken, de platte kop heb ik dan nog een stukje moeten inkorten langszij zodat het buisje er nog bijkon.

Aan de andere zijde twee moertjes, het uitstekende deel van de bout heb ik achteraf afgeslepen om de ruit niet te beschadigen bij plaatsing.

Nog eens een binnenzicht, alles gemonteerd.

Dit stuk heb ik aan de kant gelegd, montage gebeurde achteraf.
--------------------------------------
Dit is de reparatie van de zeide waar ik het BINNENSTE stuk plastiek aangepast heb. (met t-stuk van 8mm)
Dit is wat de toestand van de rolhoes was aan de andere kant: binnenste buis mankeerde volledig het plastieken steunasje, de twee plastieken pinnen waren wel nog intact.
Op de foto zijn de 2 boutjes reeds gemonteerd om het stukje op te plaatsen.

Ga volledig analoog te werk tot het plat slaan van de zijstukjes:

Maak een bredere gleuf waar de plastieken pinnen van de binnenbuis moeten in passen.

zo moet het er uit zien:

Aan de binnenzijde heb ik afgeslepen boutjes gemonteerd (dus met een kop van enkele mm hoog). De METALEN binnenbuis bevat een inkeping, ik heb een ring van een paar mm eraf geslepen zodat er geen inkeping meer was, zodat die niet kon blijven haperen aan de koppen van de bouten. Ook de koppen aan de buitenzijde worden best afgeslepen (niet te ver zodat je nog voldoende stevigheid behoudt). Nog niet monteren, maar zoals op deze foto dient de montage te gebeuren.

-----------------------------
Montage van het geheel:
waar het grote plastieken stuk aangepast werd, heb ik het kleine plastieken stuk aan de rolhoes gelaten. Langs de andere kant werden beide stukken gedemonteerd.
De hoes heb ik dan manueel opgerold. Daarna het kleine plastieken stuk aan de andere kant geplaatst, zonder koperstukje.
Nu roep je best de hulp van iemand of wees uiterst creatief om langs de andere zijde de as voor te spannen en voorgespannen te houden ...
want eens op spanning ga je terug aan de kant van het kleine plastieken stuk en monteer je het koperen stukje van 8 mm. (zorg dat de gleuf van de opgespannen staaf horizontaal staat zodat het koperen stukje er van de eerste keer over schuift).
Vervolgens langs de andere zijde het grote plastieken stuk overschuiven, zorgen dat het koperen binnenstuk mooi in de gleuf van de as glijdt, aan de andere kant ook het plastieken stuk erop en klaar is ie!
Zie hier de mooi opgespannen rolhoes:

1 probleempje: vergeten de aanpassing aan het grote plastieken stuk in het zwart te spuiten...

Geen probleem; een stuk oude sok erover en niemand ziet het nog

Hopelijk is deze ingewikkelde uitleg toch een beetje duidelijk, maar vooral krijg ik hopelijk eveneens enkele mensen zo ver om zelf aan de slag te gaan en voor enkele euro's een werkende rolhoes te krijgen!