HELP,geartronic problemen.

peterenjac
2nd Gear member

Ik heb sinds gisteren problemen met de geartronic bak van mijn T6.
Als ik start rijdt ie normaal weg en schakelt hij gewoon op,maar na een tijdje slaat ie vast in 3 en kan ik ook niet handmatig naar 2 of 4 schakelen.
Na de auto opnieuw te starten gaat het weer als hierboven.
Is dit een computerprobleem of zou het met de bak zelf te maken hebben.
Computer geeft"VERSNELLINGSBAK SERVICE VEREIST SPOED" aan.

Ik heb vanochtend de accu pool een tijdje losgehad met het idee te resetten maar dat helpt ook niet.
Ik ga maar even naar de dealer maar wilde het eesrt aan jullie vragen.
Misschien is er iemand bekend met dit probleem?
gr peter
davidjoost
2nd Gear member

versnellingsbakolie? (ATF, misschien kun je het peilen? kijk maar onder de motorkap)

Hoeveel kilometer heeft het ding gereden? welk bouwjaar?

Ik zou geen risico nemen en het ding laten afslepen naar de Volvo-dealer, voor je fatale schade aan de versnellingsbak krijgt.

Groeten en succes er mee!

David Joost
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Ben
Executive Member
Contacteer:

peterenjac schreef: Computer geeft"VERSNELLINGSBAK SERVICE VEREIST SPOED" aan.

Ik heb vanochtend de accu pool een tijdje losgehad met het idee te resetten maar dat helpt ook niet.
De stroom eraf helpt echt niet meer bij de tegenwoordige electronica. Snel Voorzichtig naar de dealer en daar aan de computer lijkt mij.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Battlecruiser
8th Gear member

Je kan de bak alleen maar resetten door onder de motorkap in de grote zekeringenkast de nummers 14, 16, 18, 20 eruit te halen. 10 Minuten wachten en dan weer terug.
Daarna moet ie weer normaal schakelen als er verder geen grote schade is.

Het bericht in de boordcomputer blijft dan wel staan.
Door het resetten gaan de gegevens over de storing in de computer niet verloren.

Vaak is die mededeling in de boordcomputer loos alarm. De waarschuwingssensoren zijn dus wat roomser dan de paus. De resetmethode is daarom ook het eerste wat men in de werkplaats zal doen. Doet ie het dan, dan krijg je 'm terug met de mededeling dat je het verder een tijdje moet uitproberen.

Het allerbeste is natuurlijk naar een dealer te gaan, maar soms moet je wel eens een noodprocedure uitvoeren...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
peterenjac
2nd Gear member

Kom net terug van de dealer,aan de computer gehangen en gereset,12 februari gaat ie naar het ziekenhuis.

@battlecruiser:ik ga die zekeringen er even uit halen straks en kijken wat ie dan doet.
Heb nu weer de melding,staat in het noodprogramma nu dus dat wordt 14 dagen in z'n 3e versnelling rijden.

@davidjoost:1 tip:laat nooit je t6 met geartronic slepen want dan heb je echt een probleem.

Na de zekeringbehandeling straks zal ik laten weten wat er gebeurt.
gr peter
davidjoost
2nd Gear member

1 tip:laat nooit je t6 met geartronic slepen want dan heb je echt een probleem.
Als hij in de N (Neutral) staat mag dat toch geen probleem zijn?

Maar doet je automaat het nu weer gewoon goed?

Groeten,

David Joost
Ben
Executive Member
Contacteer:

@DJ
Een automaat mag nooit gesleept worden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
peterenjac
2nd Gear member

@DJ Het heeft geloof ik met de oliekoeling van je bak te maken,daarom mag je een automaat nooit slepen.

Maar de zekeringen hebben niet geholpen dus hij zal gerepareerd moeten worden.Ik geloof niet dat ik er met een paar tientjes vanaf kom deze reis :evil: :evil: :evil:
gr peter
Battlecruiser
8th Gear member

Denk dan maar eerder aan 2700,-!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
streetie
5th Gear member
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

slepen kan wel maar dan wel met de aangedreven wielen van de grond.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
s80t6
3rd Gear member

Battlecruiser S80 schreef:Je kan de bak alleen maar resetten door onder de motorkap in de grote zekeringenkast de nummers 14, 16, 18, 20 eruit te halen. 10 Minuten wachten en dan weer terug.
Mij is verteld dat de bak niet gereset kan worden, en de bak zich refereert aan de laatst afgelegde 2000km.

Dat de bak niet meer wou schakelen naar de melding is normaal, da's een beveiligingsmodus van de bak.

een kapotte ETM unit kan ook voor versnellingsbak problematiek zorgen. En te lang rijden ook, dan wordt de olie in de bak te heet en gaat ie ruw schakelen tot je de melding ziet. Je kunt dan het beste als je een lang eind rijdt na zo'n 200 km de auto even een uurtje rust gunnen. is mijn ervaring. het maakt niet uit of die 200km amper geschakeld is, bijvoorbeeld bij een lange snelwegrit, die olie/bak wordt altijd warm.

is mijn ervaring iig.

succes ermee, en laat je niet te snel een bak revisie aanpraten. niet eerder dan dat je geen meter meer kan rijden.

Afbeelding

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij

> > > better safe then sorry < < <
peterenjac
2nd Gear member

Staat ETM voor electronic transmission module ?

Is dat de regelunit die de bak aanstuurt of heb ik het helemaal mis?
gr peter
IkeV70
5th Gear member

Nee, Electronic Throttle Module. Dat is de electronisch geregelde gasklep.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Battlecruiser
8th Gear member

s80t6 schreef:
Battlecruiser S80 schreef:Je kan de bak alleen maar resetten door onder de motorkap in de grote zekeringenkast de nummers 14, 16, 18, 20 eruit te halen. 10 Minuten wachten en dan weer terug.
Mij is verteld dat de bak niet gereset kan worden, en de bak zich refereert aan de laatst afgelegde 2000km.

Dat laatste klopt, dat eerste niet.
Alles kan gereset worden, ook de versnellingsbak. Hij wordt immers electronisch aangestuurd.
Bovendien: ik heb het zelf gedaan met bovenstaande procedure afgelopen jaar in Italië en het werkte!
Volvo Rules the Road
peterenjac
2nd Gear member

Battlecruiser S80 schreef:
s80t6 schreef:
Battlecruiser S80 schreef:

Dat laatste klopt, dat eerste niet.
Alles kan gereset worden, ook de versnellingsbak. Hij wordt immers electronisch aangestuurd.
Bovendien: ik heb het zelf gedaan met bovenstaande procedure afgelopen jaar in Italië en het werkte!

Had jij hetzelfde probleem als ik of iets anders?
gr peter
davidjoost
2nd Gear member

Je kunt dan het beste als je een lang eind rijdt na zo'n 200 km de auto even een uurtje rust gunnen. is mijn ervaring. het maakt niet uit of die 200km amper geschakeld is, bijvoorbeeld bij een lange snelwegrit, die olie/bak wordt altijd warm.
Dus in een ruk naar Milaan rijden wil met een S80 T6 niet?!?! (vanwege die geartronic automaat die te heet zou worden?!)
netwerk11
2nd Gear member

Ik ben afgelopen zomer in 1 ruk naar Spanje gereden(1600 km)met een S80 T6, en heb nergens last van gehad, hooguit dat de lamp van de abs begon te branden, maar zeker geen storing van de automatische transmissie, dus het moet wel kunnen
Overgestapt van Saab naar Volvo
IkeV70
5th Gear member

De lamp van de abs begon te branden ?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
netwerk11
2nd Gear member

tja dat gebeurd af en toe, als ik de motor weer afzet en ik wacht even dan is het ook weer weg, het schijnt een onregelmatig signaal naar de abs pomp te zijn zegt de garage,dus ik denk dat de abs module een keer doorgesoldeerd moet worden, maar ik heb gelukkig nog nooit de melding van de automatische transmissie gehad, en hoop hem eigenlijk niet te krijgen ook
Overgestapt van Saab naar Volvo
s80t6
3rd Gear member

davidjoost schreef:
Dus in een ruk naar Milaan rijden wil met een S80 T6 niet?!?! (vanwege die geartronic automaat die te heet zou worden?!)
Ik zou dat met mijn auto niet doen. Ik zou onderweg een paar keer uitgebreid rusten.

Maar gelukkig is het verste weg voor mij zo'n beetje één keer per jaar Boot Dusseldorf met de auto. Dus dat loopt zo'n vaart niet. Voor vakantie prefereer ik toch het vliegtuig boven de auto.

Ik heb met mijn auto nu zo'n 27.000km gereden, en voor mijn etm vervanging heb ik daar regelmatig last van gehad. na die tijd nog maar één keer. en dat was na een lange toch. vandaar mijn veronderstelling. Ook denk ik dat het met het gewicht aan boord te maken heeft. hoemeer gewicht, hoe zwaarder de bak het heeft. 2 man erbij geeft een merkbaar verschil na een redelijk lange toch. zal allemaal wel wat metelkaar te maken hebben.

Ik kan er nu wel 1000'en in gaan investeren om dat opgelost te zien krijgen, maar ik ben nu bekend met de problematiek, die er voor mijn gevoel dus niet is, en heb daar vrede mee. niet eerder dan dat de bak kapot is laat ik de boel reviseren.

Ik steek het geld liever in ander onderhoud van de auto, wat ook al voldoende kost. ik heb de auto bij de volvo dealer in onderhoud en heeft zijn onderhoud van mij tot op de laatste druppel olie gehad. om nog maar te zwijgen wat er zoal al ingegaan is.

Maar ik ben er blij mee, en doe de auto nog lang niet weg... al kost ie nog een x het dubbele aan onderhoud.

Afbeelding

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij

> > > better safe then sorry < < <
Plaats reactie

Terug naar “S80”