Eergisteren nacht bij de koude niet nagedacht en uit gewoonte de handrem gebruikt bij het parkeren. Bij het wegrijden echter in eerste versnelling steeds weer schokken tot en met, alsof de handrem nog een gedeelte aangetrokken was. Ik veronderstel dat dit het zogenaamde bevroren handrem verschijnsel is. Na mijn ritje van een 100km(gelukkig vooral autostrade zodat ik niet steeds weer in eerste moest vertrekken), was het min of meer opgelost.
Maar ik heb de indruk dat mijn handrem nog steeds een klein beetje aanloopt. Hoe kan ik deze zelf terug afstellen. Iemand een figuurtje waar ik de moertjes kan vinden voor deze af te stellen?
Alvast bedankt.
Handrem afstellen
-
- 7th Gear member
die kun je niet stellen,die stelt zichzelf ,NIET aan de kabel draaien dus.....
-
- 7th Gear member
remschoenen?Bij een Sof V 40 werkt dat niet zo,de remblokken zijn tevens handrem,waarschijnlijk is de vertanding van de remcylinders stuk!
- IkeV70
- 5th Gear member
:oops: I stand corrected.Ramon&Ramon schreef:remschoenen?Bij een Sof V 40 werkt dat niet zo,de remblokken zijn tevens handrem,waarschijnlijk is de vertanding van de remcylinders stuk!
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- tonix
- 1st Gear member
Dus als ik het goed begrijp, heeft de V40 geen remtrommels voor de handrem op de achterwielen, maar bedient de handrem de remzuigers op de achterste remklauwen?
Hoe gaat dat juist in zijn werk?
En kan de vertanding van die remzuigers door de vorst plots stuk gaan?
Hoe gaat dat juist in zijn werk?
En kan de vertanding van die remzuigers door de vorst plots stuk gaan?
-
- 7th Gear member
als je er mee gaat rijden als hij op de handrem staat,dan wel ja..
Laat er even iemand naar kijken die er verstand van heeft,voordat men maar weer iets gaat roepen hier
Laat er even iemand naar kijken die er verstand van heeft,voordat men maar weer iets gaat roepen hier

- tonix
- 1st Gear member
Ik ben daarnet even de vraagbak gaan uitlenen en het eens bekeken. Blijkt dat de handrem toch wel werkt met gewone remschoenen en kan dus wel handmatig afgesteld worden met een stelmoertje.
Helaas was dat allemaal in orde en zal het iets anders zijn.
Iemand enig idee?
Helaas was dat allemaal in orde en zal het iets anders zijn.
Iemand enig idee?
- IkeV70
- 5th Gear member
Als Ramon&Ramon zegt dat de handrem van jouw V40 niet met remschoenen werkt,tonix schreef:Ik ben daarnet even de vraagbak gaan uitlenen en het eens bekeken. Blijkt dat de handrem toch wel werkt met gewone remschoenen en kan dus wel handmatig afgesteld worden met een stelmoertje.
ga er dan maar rustig van uit dat de handrem van jouw V40 niet met remschoenen werkt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- tonix
- 1st Gear member
Euhm, ik wil Ramon&Ramon best wel geloven hoor, maar ik ben er wel 100% zeker van dat ik met een V40 rond rijd.
Nu kan er misschien en verschil zijn tussen de verschillende phases, maar in mijn phase I kan ik wel degelijk onder de bekerhouders de handremkabel afstellen met een moertje en volgens de vraagbaak van Olving werkt de handrem met remschoenen. Kan natuurlijk altijd dat er een fout in de vraagbaak staat.
In ieder geval wil ik iedereen al bedanken voor zijn hulp en ik denk dat ik eens best langs mijn garage kan gaan. Nu alleen daar nog de tijd voor vinden in de week.
Nu kan er misschien en verschil zijn tussen de verschillende phases, maar in mijn phase I kan ik wel degelijk onder de bekerhouders de handremkabel afstellen met een moertje en volgens de vraagbaak van Olving werkt de handrem met remschoenen. Kan natuurlijk altijd dat er een fout in de vraagbaak staat.
In ieder geval wil ik iedereen al bedanken voor zijn hulp en ik denk dat ik eens best langs mijn garage kan gaan. Nu alleen daar nog de tijd voor vinden in de week.
-
- 7th Gear member
eigenwijs zijn is ook een vak !:)
Als jij remschoenen op je V40 vindt,betaal ik de repatatie kosten
Als jij remschoenen op je V40 vindt,betaal ik de repatatie kosten

-
- 7th Gear member
en op geen enkele Volvo zit een stelmoertje om de handrem te stellen alleen op Volvo,s uit de jaren 60 

- tonix
- 1st Gear member
Ramon,Ramon&Ramon schreef:en op geen enkele Volvo zit een stelmoertje om de handrem te stellen alleen op Volvo,s uit de jaren 60
Versta mij niet verkeerd. Ik wil zeker niet de wise-ass uithangen, maar het is maar wat ik lees in de vraagbaak.
Ik heb even een foto genomen van het moertje wat ik bedoel:

Maar eigenlijk maakt het allemaal niet uit, want de kabel staat mooi op spanning. Het heeft misschien wel niets met de handrem te maken...
-
- 7th Gear member
Daar mag je niet aan draaien,dan gaat de boel echt stuk...
het is een zelfstellend systeem wat achter in de remzuigers geregeld wordt.
Als je de kabel te strak zet breekt de boel af..
het is een zelfstellend systeem wat achter in de remzuigers geregeld wordt.
Als je de kabel te strak zet breekt de boel af..
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
En zegt die Olving vraagbaak dat je DAAR je handrem kan stellen....pfffff
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013