slecht starten bij koud weer

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
malle pietje
2nd Gear member

De v70 2.5 td van mn vader start slecht met koude motor, de startmotor draait soms bijna 10 seconden rond voordat ie aanslaat. En als ie aanslaat, komt er een goeie blauwe walm uit de uitlaat (die overigens ook te zien is bij plank gas op de snelweg).

Waar kan het aan liggen en wat moeten we er aan doen?
Zelf denk ik aan
- accu
- gloeispiralen
- luchtfilter
- dieselfilter

Nu lijkt mij voor de handliggend dat het of de accu is of de gloeispiralen, gezien de link met het koudere weer. Maar nu de vraag, hoe stel ik vast wat het is?

En kan iemand mn uitleggen wat precies de functie is van de gloeispiralen en hoe ik die moet vervangen (of waar ze zitten) bij een v70 2.5td uit 2000, oude type?

Uiteraard heb ik de zoekfunctie al gebruikt..
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Vosje
2nd Gear member

Voor wat de accu betreft: Is deze in goede conditie zodat de startmotor de dieselmotor voldoende snel (100 / 120 omw. minuut) rond kan draaien om aan te kunnen slaan?

Gloeibougies hebben de functie om bij een koude motor de lucht in de verbrandingsruimte te verwarmen zodat bij de eerste inspuiting de motor direct aanslaat. Bij een koude motor wordt door het koelend oppervlak van de cilinder, de zuigerbodem, de cilinderkop en eventuele voorkamer de compressie-eindtemperatuur niet bereikt. De gloeibougie moet bewerkstelligen dat dit wel het geval is en de motor aanslaat. Eenmaal aangeslagen gaat het door de hoge compressieverhouding verder vanzelf.

Gloeibougies leiden geen aangenaam "leven". Ze moeten bestand zijn tegen hoge temperaturen, hoge drukken, trillingen en chemische vervuiling.

Dus even nakijken / tijdig vervangen is zeker geen overbodige luxe.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”