Hallo!
Mijn 440 liep stationair altijd een beetje te trillen, hoewel het een injectie is, en daarom dus altijd het juiste toerenaantal heeft (1000rpm ongv.) Nou had ik laatst mn auto in zn vrij staan en liet ik het toerenaantal even omhoog lopen naar zo'n 2500 RPM en mn hele auto voelde als een oude houten achtbaan die al 10 jaar geen onderhoud had gehad.. schokken en trillen dus.
Dit kan uiteraard niet goed zijn, niet goed voor de motorsteunen, niet goed voor de motor en versnellingsbak zelf. Het maakt niet uit of ik de auto met de koppeling in getrapt 2500rpm of in zn vrij, dus wel enig contact met de versnellingsbak, met de koppeling omhoog laat lopen, beide evenveel getril.
Waar is de oorzaak van dit euvel te vinden denken jullie? Motorsteunen, demper of is er gewoon iets met de krukas oid aan de hand waardoor het blok uit balans is?
Ik heb nog een extra demper liggen thuis, die zal ik er om te beginnen dit weekend eens in monteren, misschien dat het scheelt..
bvd!
Ongebalanceerde motor? Of steunen/demping kastuk?
-
- 4th Gear member
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
-
- 4th Gear member
Dit motorblok heeft nog geen 2000km op G3 gelopen en de kleppen zijn een maand geleden gesteld. bougiekabels zien er goed uit, verdelerkap en rotor zal ik eens nakijken.. deze heb ik nog reserve namelijk.C 30 T5 schreef:1996 440DL 1.8i G3, Airco, koplamp wis/was installatie, is het lang geleden dat de kleppen zijn gesteldt, bougies vervangen ,controle van bougiekabels,verdelerkap,rotor ?
-
- 4th Gear member
De computer meld niets mis (als een cilinder niet mee zou doen zou de computer dit melden neem ik aan?) ontsteking lijkt in orde, maar zoals boven al gezegd zal ik de rotor en verdelerkap even verwisselen, ook de bobine heb ik nog extra liggen, compressie in orde.. tja.. dat kan alleen de garage nameten neem ik aan?Vosje schreef:Doen alle cilinders wel even goed mee? Ontsteking in orde? Compressie in orde? Ingebrande verdelerkap?
Het blok gebruikt trouwens normaal gemiddelde waardes brandstof en ook de prestaties zijn prima...
- Fat Rat
- 5th Gear member
als ie op 3 poten loopt merk je juist meestal dat de motor stationair ongebalanceerd overkomt en gaat dan stabieler lopen als ie hoger in de toeren komt.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 4th Gear member
inderdaad, maar juist op 2500 rpm komt ie extra ongebalanceerd over, of bedoel je met stationair in stilstand...? Ik ga dit weekend in ieder geval (als het weer het toelaat) even flink onderdelen swappen etc. hopen dat het iets opleverdFat Rat schreef:als ie op 3 poten loopt merk je juist meestal dat de motor stationair ongebalanceerd overkomt en gaat dan stabieler lopen als ie hoger in de toeren komt.

Europeantuning heeft al iridium bougies en nieuwe kabels voor me klaar liggen, dus die haal ik dan ook even op, wordt een volledig frisse ontsteking zaterdag

-
- 2nd Gear member
YannickvanRooyen schreef:De computer meld niets mis (als een cilinder niet mee zou doen zou de computer dit melden neem ik aan?) compressie in orde.. tja.. dat kan alleen de garage nameten neem ik aan?Vosje schreef:Doen alle cilinders wel even goed mee? Ontsteking in orde? Compressie in orde? Ingebrande verdelerkap?
quote]
Hoi Yannick,
Denk dat de computer niet aangeeft als een van de cilinders niet / niet voldoende meedoet. Heb een soortgelijk probleem gehad. Compressie van 1 cilinder was ver onder de maat. Compressie nameten in garage kostte mij 75 euro. Heb nu zelf een compressiemeter gekocht voor de helft van dat geld. Meter + BTW + verzendkosten = 39,14 euro. Al vele malen plezier van gehad. Weet niet of je vaak aan auto's zit te sleutelen maar dan is de aanschaf zeker de moeite waard. Meten is weten!
Succes
Vosje.
-
- 4th Gear member
Vosje schreef:Waar heb je die meter gekocht dan? En hoe werkt dat ongeveer?YannickvanRooyen schreef:De computer meld niets mis (als een cilinder niet mee zou doen zou de computer dit melden neem ik aan?) compressie in orde.. tja.. dat kan alleen de garage nameten neem ik aan?Vosje schreef:Doen alle cilinders wel even goed mee? Ontsteking in orde? Compressie in orde? Ingebrande verdelerkap?
quote]
Hoi Yannick,
Denk dat de computer niet aangeeft als een van de cilinders niet / niet voldoende meedoet. Heb een soortgelijk probleem gehad. Compressie van 1 cilinder was ver onder de maat. Compressie nameten in garage kostte mij 75 euro. Heb nu zelf een compressiemeter gekocht voor de helft van dat geld. Meter + BTW + verzendkosten = 39,14 euro. Al vele malen plezier van gehad. Weet niet of je vaak aan auto's zit te sleutelen maar dan is de aanschaf zeker de moeite waard. Meten is weten!
Succes
Vosje.
Sleutelen doe ik aardig veel, dus dat zit wel goed
Als de compressie niet goed is, waar ligt dan de oorzaak? gescheurde koppakking of die ringen om de zuigers niet goed?
-
- 2nd Gear member
YannickvanRooyen schreef:Hoi Jannick,Vosje schreef:Waar heb je die meter gekocht dan? En hoe werkt dat ongeveer?YannickvanRooyen schreef: De computer meld niets mis (als een cilinder niet mee zou doen zou de computer dit melden neem ik aan?) compressie in orde.. tja.. dat kan alleen de garage nameten neem ik aan?
quote]
Hoi Yannick,
Succes
Vosje.
Als de compressie niet goed is, waar ligt dan de oorzaak? gescheurde koppakking of die ringen om de zuigers niet goed?
Voor de compressiemeter kijk op BCCP Webshop. De werking wijst zichzelf (staat trouwens ook op de verpakking).
Enkele mogelijke oorzaken van onvoldoende / geen compressie:
Lekke / weggeblazen koppakking
Gescheurde cilinderkop / cilinder
Verbrande / ingebrande kleppen / klepzetels
Te strak gestelde kleppen
Overmatige cilinderslijtage
Versleten / gebroken / vastzittende zuigerveren
-
- 4th Gear member
Vosje schreef:Thnx allemaal, maar heb de oorzaak al gevonden, niet gedacht dat het het geval zou zijn ivm voldoende aanwezige power... maarja, assumption is the mother of all ****upsYannickvanRooyen schreef:Hoi Jannick,Vosje schreef: Waar heb je die meter gekocht dan? En hoe werkt dat ongeveer?
Voor de compressiemeter kijk op BCCP Webshop. De werking wijst zichzelf (staat trouwens ook op de verpakking).
Daarnet de "trek de kabel eruit en see what happens" test gedaan, resultaat: cilinder 1 (rechtse cilinder dus, die naast de verderkap) doet niet mee.
Met een schroevendraaier in de bougiekabel trekt ie wel mooie vonken van zo'n 4-5 centimeter (wat dus uitkomt op 40-50.000 volt)
Ik heb dit weekend er nieuwe bougies in geschroefd, Denso Iridium. Voordat ik dit deed liep de motor hetzelfde.. dus de cilinder doet echt niet mee.. hoe is dit eventueel op te lossen? Het lijkt me sterk dat er 1 van de 4 oude bougies defect was en de nieuwe Denso ook defect is... als ik er morgen aan toe kom zal ik eens twee bougies omwisselen en kijken of dat het probleem verplaatst.. maar ik denk van niet.
Ik gok van niet, maar het vervangen van de volledige injectie (singlepoint) zal weinig effect hebben toch?
-
- 2nd Gear member
YannickvanRooyen schreef:Dus volgende stap: compressie meten.Vosje schreef:Thnx allemaal, maar heb de oorzaak al gevonden, niet gedacht dat het het geval zou zijn ivm voldoende aanwezige power... maarja, assumption is the mother of all ****upsYannickvanRooyen schreef: Hoi Jannick,
Daarnet de "trek de kabel eruit en see what happens" test gedaan, resultaat: cilinder 1 (rechtse cilinder dus, die naast de verderkap) doet niet mee.
Met een schroevendraaier in de bougiekabel trekt ie wel mooie vonken van zo'n 4-5 centimeter (wat dus uitkomt op 40-50.000 volt)
Ik heb dit weekend er nieuwe bougies in geschroefd, Denso Iridium. Voordat ik dit deed liep de motor hetzelfde.. dus de cilinder doet echt niet mee.. hoe is dit eventueel op te lossen? Het lijkt me sterk dat er 1 van de 4 oude bougies defect was en de nieuwe Denso ook defect is... als ik er morgen aan toe kom zal ik eens twee bougies omwisselen en kijken of dat het probleem verplaatst.. maar ik denk van niet.
Ik gok van niet, maar het vervangen van de volledige injectie (singlepoint) zal weinig effect hebben toch?
-
- 4th Gear member
Ik heb gister de compressie laten meten, alles in orde.. kleppen heb ik een aantal weken geleden gesteld, maar mijn monteur raadde mij aan dit toch maar opnieuw na te kijken, aangezien dit eigenlijk het enige is dat nog rest..
Namelijk om het circuit van ontbranding even te volgen:
benzine tank - injectie = ok, want de motor draait etc.
injectie - cilinders = ok, want de andere drie cilinders draaien prima
kleppen en stoters = ok, compressie gemeten, alle cilinders hebben hetzelfde gedrag, meting kwam op 8 ??.
bougies, kabels, bobine, verderkap allemaal oke, alles vonkt en erg sterk ook (auw)
Het enige dat ik kan bedenken nu is dat er toch een klep niet goed werkt waardoor er geen ontbranding plaats vind met verschillende redenen (geen brandstof, geen lucht, of overdruk.
Een erg onwaarschijnlijke oorzaak zou dat het kanaal voor lucht en benzine naar de beteffende cilinder verstopt zit.. een of andere onverlaat die er een boutje in heeft laten vallen?
Klepspeling zoals al gemeld enkele weken geleden al gesteld, (25 inlaat, 45 uitlaat aangezien ik op gas rijdt) ik ga het van het weekend maar even nameten dus (als ik mn voelermaatjes kan vinden
) en heel misschien toch maar even de injectie er af schroeven om te kijken of er echt niet iemand zo stom is geweest om er iets in te laten vallen zodat het kanaal naar de cilinder geblokkeerd is..
Ik houd jullie op de hoogte! Tips en suggesties zijn altijd welkom!
Namelijk om het circuit van ontbranding even te volgen:
benzine tank - injectie = ok, want de motor draait etc.
injectie - cilinders = ok, want de andere drie cilinders draaien prima
kleppen en stoters = ok, compressie gemeten, alle cilinders hebben hetzelfde gedrag, meting kwam op 8 ??.
bougies, kabels, bobine, verderkap allemaal oke, alles vonkt en erg sterk ook (auw)
Het enige dat ik kan bedenken nu is dat er toch een klep niet goed werkt waardoor er geen ontbranding plaats vind met verschillende redenen (geen brandstof, geen lucht, of overdruk.
Een erg onwaarschijnlijke oorzaak zou dat het kanaal voor lucht en benzine naar de beteffende cilinder verstopt zit.. een of andere onverlaat die er een boutje in heeft laten vallen?
Klepspeling zoals al gemeld enkele weken geleden al gesteld, (25 inlaat, 45 uitlaat aangezien ik op gas rijdt) ik ga het van het weekend maar even nameten dus (als ik mn voelermaatjes kan vinden

Ik houd jullie op de hoogte! Tips en suggesties zijn altijd welkom!
-
- 4th Gear member
IK WEET HET!!!
Ik heb vandaag ongeveer 5 uur lang zitten googlen en searchen op allerhande sites, gelukkig ben ik degene op mijn afdeling die mensen in de gaten moet houden
Op problemcar.nl alle topics met 440 afgezocht.. na 4 pagina's aan topics doorgespit te hebben kwam ik iemand tegen met EXACT hetzelfde probleem... heeft alleen geen oplossing gepost maar een s60 gekocht en is verder onvindbaar.. verder geploegt.. ja hoor! weer eenzelfde topic, waar de oplossing meerdere malen genoemd wordt! inlaatspruitstukpakking (galgjewoord) is hoogstwaarschijnlijk lek! Zelfde symptonen overal, en dit was de oplossing. Ik ga straks eens kijken hoe het in elkaar zit allemaal (heb nog een oud blok in de tuin liggen) dus ik hoop dat ik dat zonder brug e.d. op kan lossen..
De pakking zal ik, als nodig, morgenbij volvo bestellen, zodat ik m dit weekend er in kan zetten
once again, houdt jullie op de hoogte...
Ik heb vandaag ongeveer 5 uur lang zitten googlen en searchen op allerhande sites, gelukkig ben ik degene op mijn afdeling die mensen in de gaten moet houden

Op problemcar.nl alle topics met 440 afgezocht.. na 4 pagina's aan topics doorgespit te hebben kwam ik iemand tegen met EXACT hetzelfde probleem... heeft alleen geen oplossing gepost maar een s60 gekocht en is verder onvindbaar.. verder geploegt.. ja hoor! weer eenzelfde topic, waar de oplossing meerdere malen genoemd wordt! inlaatspruitstukpakking (galgjewoord) is hoogstwaarschijnlijk lek! Zelfde symptonen overal, en dit was de oplossing. Ik ga straks eens kijken hoe het in elkaar zit allemaal (heb nog een oud blok in de tuin liggen) dus ik hoop dat ik dat zonder brug e.d. op kan lossen..
De pakking zal ik, als nodig, morgenbij volvo bestellen, zodat ik m dit weekend er in kan zetten

once again, houdt jullie op de hoogte...
- C 30 T5
- 4th Gear member
En hoe kontroleren we dat ? :tool: ..................................... met een busje remreiniger natuurlijk.
Motor stationair laten draaien, en dan met de remreiniger op het inlaatspruitstuk spuiten als de pakking lek is zal de motor hier op reageren door "anders " te gaan lopen, reageerd de motor hier niet op zal de pakking niet lek zijn.
kontroleer ook eens de vacuum slangen onder de singelpoint eens met name waar ze net op het pijpje zitten, kunnen soms hard geworden zijn en scheuren dan net af waar het pijpje op houd.
Motor stationair laten draaien, en dan met de remreiniger op het inlaatspruitstuk spuiten als de pakking lek is zal de motor hier op reageren door "anders " te gaan lopen, reageerd de motor hier niet op zal de pakking niet lek zijn.
kontroleer ook eens de vacuum slangen onder de singelpoint eens met name waar ze net op het pijpje zitten, kunnen soms hard geworden zijn en scheuren dan net af waar het pijpje op houd.
-
- 4th Gear member
Bedankt voor de tip C30T5! Had hetzelfde ergens gelezen.. maar dan met kruipolie..
Het eerste wat ik zou gaan proberen is alle moertjes ff controleren, zou een blunder zijn als er eentje maar half vast zit en deze problemen veroorzaakt, toch? Remmenreiniger truuk probeer ik morgen zeker even uit!
vaccuum slangetjes zijn allemaal gecontroleerd + doorgeblazen
Ook heb ik net van het blok dat nog in mn tuin ligt daarnet het in en uitlaatspuitstuk afgehaald (helaas is deze pakking ook beschadigd, waarschijnlijk door het eruit slopen
) maar het valt best tegen, zelfs bij een motor die vrij ligt... maar ik verzuimde van te voren de bouten en moeren te verzuipen in de kruipolie, dus dat ligt misschien daar aan 

vaccuum slangetjes zijn allemaal gecontroleerd + doorgeblazen

Ook heb ik net van het blok dat nog in mn tuin ligt daarnet het in en uitlaatspuitstuk afgehaald (helaas is deze pakking ook beschadigd, waarschijnlijk door het eruit slopen

-
- 4th Gear member
Zo, de pakking ligt klaar, 31 eurotjes bij de volvo dealer, da's 3 euro GOEDKOPER dan de imitatieshit van de brezan
Vanavond dus de auto alvast naast het huis zetten en de zooi verzuipen in de kruipolie, misschien alvast wat dingetjes los halen, morgen gaan de spruitstukken er af en wordt alles weer gemonteerd.. jeuj! Hoop dat het lukt zonder brug of put.. zeker de onderste twee moeren maak ik me zorgen over.. met dat blok dat ik heb dat vrij ligt was het al lastiger.. maar goed, ik houd jullie wederom op de hoogte!