• Meer luxe verhoogt de premium-uitstraling
• Sportiever exterieur – zonder in te boeten aan functionaliteit
• Nieuwe, handige bagageklep
• Ook de bagage reist eersteklas
Beesd, 2 februari 2007 - Toen de ontwikkeling van de nieuwe Volvo V70 van start ging, kwam het designteam van Volvo Cars voor een enorme uitdaging te staan: leg meer nadruk op luxe en dynamiek, maar maak het model tegelijkertijd nog veelzijdiger en functioneler. ‘De stationwagen is de parel in de kroon van onze modellenreeks. Onze opdracht was om de auto zorgvuldig te verfijnen zodat de nieuwe V70 nog meer allure zou krijgen’, aldus Steve Mattin, Design Director van Volvo Cars.

Volvo’s stationwagens zijn nauw verbonden met de geschiedenis van het merk. Ze werden doorlopend ontwikkeld en verfijnd sinds 1953, het jaar dat Volvo de PV 445 (Duett) introduceerde. Oorspronkelijk was de stationwagen boven alles een functioneel en ruim model. Volvo heeft het concept echter continu aangepast, zodat de V70 een hoogwaardig comfort en een dynamisch karakter biedt. Daardoor maakt de V70 nu deel uit van de klasse waartoe ook de grote luxe sedanmodellen behoren. Sterker nog: de nieuwe Volvo V70 zet een gigantische stap vooruit op het vlak van intelligente functionaliteit.
‘De V70 van nu wordt gekenmerkt door de juiste proporties en een bijzonder aantrekkelijk, tweeledig karakter met ruimte en veelzijdigheid enerzijds en sportieve dynamiek anderzijds. We hebben beide elementen versterkt en de nieuwe V70 tegelijkertijd een flinke dosis extra luxe gegeven om zijn premium-uitstraling nog verder te vergroten’, aldus Steve Mattin.
Sportievere uitstraling
De voorzijde van de nieuwe V70 bestaat uit een unieke, zachte neus met een zwarte grille met verchroomde verticale spijlen. Dit geeft de luxe stationwagen een nieuw, en veel sportiever gezicht. De oplopende heuplijn versterkt de naar voren gerichte, dynamische houding, die bovendien wordt geaccentueerd door de zwarte raamstijlen. ‘Door de zwarte stijlen lijken de zijruiten samen te smelten. Samen met de verchroomde omlijsting van de raampartijen resulteert dit in een uitstraling die tegelijk luxueus én sportief is’, zegt Stefan Jansson, verantwoordelijk voor het exterieurdesign van de V70.
Dynamische achterzijde
Van opzij gezien heeft de bovenzijde van de bagageklep een sportievere, schuin naar voren gerichte uitstraling. ‘Maar we hebben geen enkel compromis gesloten ten aanzien van de functionaliteit die onze stationwagens kenmerkt. In de nieuwe, overlappende bagageklep beweegt het bovenste gedeelte van de achterlichtunits mee omhoog waardoor een nog grotere opening ontstaat. Op deze manier is de ruimte achter de bagageklep groter dan voorheen en makkelijk toegankelijk. Het laadvolume is met 55 liter toegenomen ten opzichte van dat van het huidige model’, zegt Jansson.
Aan de achterzijde is de naam Volvo op de bagageklep beter leesbaar, met meer ruimte tussen de letters. Dit was voor het eerst te zien op de XC60 Concept tijdens de Detroit Motor Show van dit jaar. Recht van achteren gezien doet de bagageklep sterk denken aan de nieuwe Volvo C30. Alle lampen boven de heuplijn van de V70, zowel die aan weerszijden als het hooggeplaatste derde remlicht, zijn led-lichten. De vaste lichtunits aan de zijkant fungeren tevens als extra remlichten wanneer de lading dermate groot uitvalt dat er met gedeeltelijk geopende bagageklep gereden moet worden.
Een ander slim detail betreft de achterruit die aan de zijkanten verder naar onderen doorloopt, zodat de bestuurder een beter zicht naar achteren heeft.
Nieuwe in- en exterieurkleuren
De nieuwe V70 is leverbaar in zestien carrosseriekleuren, waarvan er twee geheel nieuw zijn. De nieuwe kleuren ‘Seashell’ en ‘Glacier Blue’ zijn ontwikkeld om de sportievere en luxueuzere uitstraling van de stationwagen te benadrukken. Binnen is er keuze uit zes typen bekleding in drie kleuren. Behalve ‘Sandstone Beige en antracietzwart is er de accentkleur Cranberry Red, waarmee de rode afwerking van stoelen en deurpanelen fraai contrasteert met de zwarte bekleding. ‘De inspiratie voor deze warmrode tint is geput uit een typisch Zweeds fenomeen – de roodgeverfde huisjes die je overal tegenkomt op het Zweedse platteland. We kozen deze kleur als uitgangspunt en zijn erin geslaagd een tint te creëren die precies de goede kenmerken heeft om ook internationaal aan te slaan’, zo legt Boel Hermansson uit, die verantwoordelijk is voor het hoofdstuk Colour & Material Design voor de nieuwe V70.
Lees hier meer: >>>>>klik<<<<<