Mede naar aanleiding van de recente postings mbt afwijkineg tussen gps snelheids signaal en de snelheid aangegeven door de snelheids meter
afwijkingen bij mijn auto (2002 S60 D5); het verschil is zo'n 10 % tot een max van ca 17 km/h bij flat out.
Dit is niet lijkt niet alleen de snelheidsmeter te zijn maar volgens mij ook de ook de kilometerteller. Met andere woorden alle lease maatschappijen factureren 10 % te veel per km en mijn auto heeft geen 202.000 km gelopen maar slechts zo'n 180.000 km :?
afwijkingen snelheidsmeter / kilometer teller
- MDA
- 5th Gear member
Nou.. dat hoeft helemaal niet zo te zijn... De kilometerteller telt totale omwentellingen van het wiel. De snelheidsmeter telt omwentellingen per seconde. De manier waarop beide signalen worden omgezet in een echte "beweging" van een naald of een teller speelt ook nog zwaar mee. Zo zie je ook dat je snelheidsmeterafwijking (scrabble 3x woordwaarde!) niet lineair is (de afwijking loopt op bij hogere snelheden). Je kan die afwijking dus zeker niet 1 op 1 overzetten op de kilometerteller.
Je zou eens een keer de dagteller moeten vergelijken met de gemeten afstand van de GPS...
Je zou eens een keer de dagteller moeten vergelijken met de gemeten afstand van de GPS...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- NielsPHEV
- 7th Gear member
MDA dat ben ik in beginsel met je eens maar als het aantal omwentelingen per seconde niet klopt met het aantal afgelegde meters per seconde (lees snelheid) lijkt het logisch te verwachten dat het gemeten aantal afgelegde meters een zelfde fout kent.
Nadeel van het tomtom ding zoals ik dat nu heb is dat deze geen afgelegde weg bijhoudt anders dan nog te rijden km's het gaar wel maar vraagt assitentie van een bijrijder.
Zal het testje binnekort eens doen !
Nadeel van het tomtom ding zoals ik dat nu heb is dat deze geen afgelegde weg bijhoudt anders dan nog te rijden km's het gaar wel maar vraagt assitentie van een bijrijder.
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
Als je 'm een route vraagt, geeft ie toch wel hoeveel km het nog is, toch?NielsS60 schreef:MDA dat ben ik in beginsel met je eens maar als het aantal omwentelingen per seconde niet klopt met het aantal afgelegde meters per seconde (lees snelheid) lijkt het logisch te verwachten dat het gemeten aantal afgelegde meters een zelfde fout kent.
dat doet elke routeplanner op het web iig wel.....
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- IkeV70
- 5th Gear member
Dit klopt niet. Beide tellers gebruiken hetzelfde pulssignaal (afkomstig van de ABS). Er is geen technische reden waarom de een nauwkeuriger zou zijn dan de ander. Wel is het natuurlijk een feit dat snelheidsmeters altijd overdrijven.MDA schreef:Nou.. dat hoeft helemaal niet zo te zijn... De kilometerteller telt totale omwentellingen van het wiel. De snelheidsmeter telt omwentellingen per seconde. De manier waarop beide signalen worden omgezet in een echte "beweging" van een naald of een teller speelt ook nog zwaar mee. Zo zie je ook dat je snelheidsmeterafwijking (scrabble 3x woordwaarde!) niet lineair is (de afwijking loopt op bij hogere snelheden). Je kan die afwijking dus zeker niet 1 op 1 overzetten op de kilometerteller.
Mijn ervaring is dat de overdrijving geen % is, maar een exact aantal km/h. Mijn meter overdrijft altijd 5 km/h, ongeacht of ik 30 k/m of 150 km/h rijd. Ik heb nooit onderzocht of dezelfde overdrijving ook voor de kilometerteller telt.
Wel is het zo dat mijn HU803 een verborgen optie heeft die de huidige snelheid in km/h laat zien. Deze snelheid komt uiteraard ook van hetzelfde snelheidssignaal en klopt wel precies.
m.a.w., die auto weet wel hoe hard hij rijdt, hij wil het je alleen niet precies vertellen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
De mijne heeft ook een vaste afwijking tov GPS: +/- 7 km/u te veel, (van 40 tot 125 km/u in ieder geval)IkeV70 schreef:Dit klopt niet. Beide tellers gebruiken hetzelfde pulssignaal (afkomstig van de ABS). Er is geen technische reden waarom de een nauwkeuriger zou zijn dan de ander. Wel is het natuurlijk een feit dat snelheidsmeters altijd overdrijven.MDA schreef:Nou.. dat hoeft helemaal niet zo te zijn... De kilometerteller telt totale omwentellingen van het wiel. De snelheidsmeter telt omwentellingen per seconde. De manier waarop beide signalen worden omgezet in een echte "beweging" van een naald of een teller speelt ook nog zwaar mee. Zo zie je ook dat je snelheidsmeterafwijking (scrabble 3x woordwaarde!) niet lineair is (de afwijking loopt op bij hogere snelheden). Je kan die afwijking dus zeker niet 1 op 1 overzetten op de kilometerteller.
Mijn ervaring is dat de overdrijving geen % is, maar een exact aantal km/h. Mijn meter overdrijft altijd 5 km/h, ongeacht of ik 30 k/m of 150 km/h rijd. Ik heb nooit onderzocht of dezelfde overdrijving ook voor de kilometerteller telt.
Wel is het zo dat mijn HU803 een verborgen optie heeft die de huidige snelheid in km/h laat zien. Deze snelheid komt uiteraard ook van hetzelfde snelheidssignaal en klopt wel precies.
m.a.w., die auto weet wel hoe hard hij rijdt, hij wil het je alleen niet precies vertellen.
Ik ga ook eens proberen of die optie van de HU803 ook te doen is met mijn HU1205 (ik dacht ergens op dit forum gelezen te hebben dat het daar ook mee kan....)
Groet, Rik.
-
- 6th Gear member
volges Vadis is hier een vaste formule voor:IkeV70 schreef:
Dit klopt niet. Beide tellers gebruiken hetzelfde pulssignaal (afkomstig van de ABS).
Snelheid (km/u): Toerental (omwentelingen/seconde) x bandomtrek (m) x 3,6 / Overbrengingsverhouding x eindaandrijvingsverhouding.
- fluz
- 3rd Gear member
Ik heb dezelfde ervaring als Ike, namelijk een constant snelheidsverschil. 54 op teller is 50 op TT en 220 op teller is 216 op TT. (Ja, ja, waren duitse km's)Mijn ervaring is dat de overdrijving geen % is, maar een exact aantal km/h. Mijn meter overdrijft altijd 5 km/h, ongeacht of ik 30 k/m of 150 km/h rijd. Ik heb nooit onderzocht of dezelfde overdrijving ook voor de kilometerteller telt.
- 2.5D
- 1st Gear member
Heren,
Ik ben eruit, volgens mijn TT was mijn rit van gister 320 km heen en terug en wat blijkt......op mijn dagteller klopt dit ook nog. Dus de afwijking zit in de snelheidsmeter zelf en niet in de kilometerteller.
Gelukkig kan ik dus toch bijna 1400 km rijden op een tank.
Ik ben eruit, volgens mijn TT was mijn rit van gister 320 km heen en terug en wat blijkt......op mijn dagteller klopt dit ook nog. Dus de afwijking zit in de snelheidsmeter zelf en niet in de kilometerteller.
Gelukkig kan ik dus toch bijna 1400 km rijden op een tank.
Volvo V70 2.5D (2000) 140 + 38 pk
- MDA
- 5th Gear member
dat hoeft zeker niet... de pulsdraad kan best wel het goeie aantal pulsen geven per seconde, maar dan heb je nog geen waarde voor de snelheid in de vorm van een naald die wijst op een getal. Ten eerste moet het aantal puslen per seconde worden geteld (niet het totaal, zoals voor de kilometerstand; nee: per seconde. Er komt dus ook nog een klok ergens bij kijken die definieert wat 1 seconde is). Vervolgens moeten die "pulsen per seconde" worden omgezet in een voltage waarbij 0 Volt gelijk staat aan stilstaan, en bijvoorbeeld 12 Volt gelijk aan 240 km/u. Dan moet het naaldje middels dit voltage worden bewogen, en die beweging moet over de volledige range lineair zijn. Dat zijn allemaal redelijk eenvoudige stappen, maar de opgetelde fout van al deze stappen kan best aanzienelijk worden. En om te voorkomen dat jij geflitst wordt als je meter netjes 120 aangeeft, nemen de meeste fabrikanten een marge naar beneden van een paar procent...NielsS60 schreef:MDA dat ben ik in beginsel met je eens maar als het aantal omwentelingen per seconde niet klopt met het aantal afgelegde meters per seconde (lees snelheid) lijkt het logisch te verwachten dat het gemeten aantal afgelegde meters een zelfde fout kent.
Een abolute telling (voor de echte kilometerstand) is ten eerste gemakkelijker en nauwkeuriger, en ten tweede is die marge daar niet nodig tegen het per ongeluk geflitst worden.
Conclusie: als we alles digitaal zouden uitlezen zou het een stuk nauwkeuriger kunnen, want de grootste fout zit absoluut zeker in het aansturen van de naald middels een voltage. En dat als we een hele kleine marge zouden nemen of willen, we voor iedere gesleten milimeter van het bandenprofiel naar de dealer zouden moeten om de omzetting van pulsen naar snelheid opnieuw te laten afstellen...
En als laatste: je snelheid meten middels GPS of een HU-model blijft een duur geintje vergeleken met een analoge dashboardklok... geen wonder dat dat nauwkeuriger is....
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- Auk
- 6th Gear member
En GPS is ook niet altijd het nauwkeurigste wat er is... GPS (systemen die je koopt in de winkel) kan max. op 5 meter precies zijn.. dus niet op de CM.. dus reken maar niet dat ze ook je preciese snelheid weten!
Gebruik zelf een Garmin gps met mountainbiken, of als we de bergen weer in gaan. snelheid klopt vaak niet! Zit ik ergens rustig, ben k gewoon nog 1 km/h aan het bewegen... terwijl er meestal 8 a 9 satelieten in mijn bereik zijn! Doet ie met meerdere Gps systemen die ik tot mijn beschikking heb...
De "politieapparatuur" werkt ook doormiddel van laser/gps verbindingen, vandaar gaat er vaak nog 5% correctie van af.. omdat het nooit precies is..
Gebruik zelf een Garmin gps met mountainbiken, of als we de bergen weer in gaan. snelheid klopt vaak niet! Zit ik ergens rustig, ben k gewoon nog 1 km/h aan het bewegen... terwijl er meestal 8 a 9 satelieten in mijn bereik zijn! Doet ie met meerdere Gps systemen die ik tot mijn beschikking heb...
De "politieapparatuur" werkt ook doormiddel van laser/gps verbindingen, vandaar gaat er vaak nog 5% correctie van af.. omdat het nooit precies is..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

- MDA
- 5th Gear member
Dat was vroeger, toen de amerikanen nog niet wilden dat anderen hun GPS systeem voor militaire doeleinden zouden kunnen gebruiken... Nu is de maximale nauwkeurigheid ongeveer 30 cm.Auk schreef:En GPS is ook niet altijd het nauwkeurigste wat er is... GPS (systemen die je koopt in de winkel) kan max. op 5 meter precies zijn.. dus niet op de CM.. dus reken maar niet dat ze ook je preciese snelheid weten!
Gebruik zelf een Garmin gps met mountainbiken, of als we de bergen weer in gaan. snelheid klopt vaak niet! Zit ik ergens rustig, ben k gewoon nog 1 km/h aan het bewegen... terwijl er meestal 8 a 9 satelieten in mijn bereik zijn! Doet ie met meerdere Gps systemen die ik tot mijn beschikking heb...[\quote]
Juist bij lage snelheden krijg je deze afwijkingen... dat ga ik verder niet in detail uitleggen anders wordt het erg technisch (behalve natuurlijk als mensen dat leuk vinden om te lezen)
Dat is een wettelijke verplichte correctie en is eigenlijk een beetje achterhaald. De politie werkt trouwens niet met GPS maar met radar of laser. Beide methodes (vooral de laser) zijn veel nauwkeuriger dan 5%.De "politieapparatuur" werkt ook doormiddel van laser/gps verbindingen, vandaar gaat er vaak nog 5% correctie van af.. omdat het nooit precies is..
- Auk
- 6th Gear member
Hmm, ja ben sinds vorig jaar zomervakantie niet meer in de bergen geweest... dan zal hij inderdaad nu wel nauwkeuriger moeten zijn. Ik zal vandaag eens kijken wat de Garmin aangeeft, of ik nog steeds doorloop als ik stil sta...
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

- MDA
- 5th Gear member
Dit zou over de hele wereld moeten gelden... behalve "bepaalde plekken". Jullie mogen zelf invullen welke dat zouden kunnen zijn.740v70 schreef:Is dit niet het systeem dat met waas werkt ? en werkt dat al in nederland.Nu is de maximale nauwkeurigheid ongeveer 30 cm.
- MDA
- 5th Gear member
Die ene km/u zal ie waarschijnlijk inderdaad nog steeds fout aangeven, maar dat heeft meer te maken met de detectie en verwerking van de verschillende sattelietsignalen, dan met de daadwerkelijke nauwkeurigheid. Dit systeem is ooit bedacht om geleide wapens (kruisraketten) op hun doel te krijgen, en tja... die staan zelden stil...Auk schreef:Hmm, ja ben sinds vorig jaar zomervakantie niet meer in de bergen geweest... dan zal hij inderdaad nu wel nauwkeuriger moeten zijn. Ik zal vandaag eens kijken wat de Garmin aangeeft, of ik nog steeds doorloop als ik stil sta...
- Auk
- 6th Gear member
waar ik zelf niet veel van begrijp is dat je met Google Earth bijvoorbeeld op Area 51 kunt inzoomen, en het AWAX vliegveld in Geilenkirchen staat geheel geblokt op Google Earth!?
Als je je hoofd bij Area 51 al over een bergje steekt komen er al diverse helicopters om je heen circeleren en schieten ze je voor je raap, terwijl ik al vaker bij Geilenkirchen gestaan heb om te kijken naar die Boeing vliegtuigen...
Iemand een suggestie waarom dat zo is?
Als je je hoofd bij Area 51 al over een bergje steekt komen er al diverse helicopters om je heen circeleren en schieten ze je voor je raap, terwijl ik al vaker bij Geilenkirchen gestaan heb om te kijken naar die Boeing vliegtuigen...
Iemand een suggestie waarom dat zo is?
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT