Hallo,
Ik heb sinds kort een Becker Traffic Pro High Speed in mijn auto die eerst in mijn Puegeot 307 SW zat.
Nadat ik mijn V70 gekocht heb, heeft de dealer deze navigatie radio voor mij ingebouwd. In eerste instantie leek het navigatie gedeelte goed te werken, maar nu na een aantal weken problemen heb ik maar een los navigatiesysteem gekocht omdat de Becker constant de weg kwijt is.
Wat is er aan de hand:
Het apparaat werkt op de snelweg redelijk goed als ik boven de 90 km/uur blijf. Bij lagere snelheden gaat de radio regelmatig opnieuw de route berekenen en kan het zijn dat de af te leggen afstand optelt ipv aftelt. De kompasroos draait er dan ook lustig op los en binnen 1 minuut kan er wel 4 keer opnieuw een route berekend worden.
De storing komt in de stad vaker voor omdat ik daar natuurlijk langzaamer rijd.
Het vervelende is dat de storing niet altijd plaatsvindt. Het kan zijn dat het een paar dagen goed gaat om vervolgens weer per dag regelmatig mis te gaan.
De Becker is goed gekalibreerd en de ontvanger ziet voldoende satelieten.
Ik heb toevallig 2 van deze Becker radio's en ze doen beide hetzelde. De andere Becker komt uit onze camper en geeft daar geen problemen. In de Peugeot heb ik deze problemen nooit eerder gehad.
De dealer die het apparaat heeft ingebouwd weet niet wat het kan zijn, Becker ook niet en de reparatiedienst van Becker ook niet.
Wie weet wat dit kan zijn? Elke tip is welkom!
Alvast bedankt!
Bart
Problemen met Becker navigatieradio
- plim
- 4th Gear member
Er vanuit gaande dat de radio niet defect is:
-snelheidpuls goed aangesloten ?
-achteruitrijsignaal aangesloten ?
-klopt de bandenmaat met hetgeen in de auto is ingesteld (maw) het aantal pulsen dat de auto genereerd is dat in overeenstemming met de daadwerkelijk afgelegde afstand ?
Als de navigatie vaak opnieuw de route moet berekenen, met name in de stad, waar je veel bochten maakt, zou het laatste wel eens de oorzaak kunnen zijn. Op de snelweg maak je niet veel bochten (althans ik rijd meestal rechtdoor). Daar wordt de onnauwkeurig van de pulsen gecorrigeerd door GPS posititebepaling.
-klopt de bandenmaat met hetgeen in de auto is ingesteld (maw) het aantal pulsen dat de auto genereerd is dat in overeenstemming met de daadwerkelijk afgelegde afstand ?
Als de navigatie vaak opnieuw de route moet berekenen, met name in de stad, waar je veel bochten maakt, zou het laatste wel eens de oorzaak kunnen zijn. Op de snelweg maak je niet veel bochten (althans ik rijd meestal rechtdoor). Daar wordt de onnauwkeurig van de pulsen gecorrigeerd door GPS posititebepaling.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- plim
- 4th Gear member
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
-
- 1st Gear member
Ja, volgens mij wel. bij de set-up procedure gaat de teller op de radio in ieder geval tellen op het moment dat de auto gaat rollen
Volgens mij niet. Is dat een belangrijk gegeven? De fout komt meestal aan het ligt als ik vooruit rijd: meestal in de stad maar ook op de snelweg.
Ja, de wielmaat en de banden zijn gelijk aan de banden die ik op de Peugeot had. Ik zal dat nog eens nakijken.....
Ja, volgens mij wel. bij de set-up procedure gaat de teller op de radio in ieder geval tellen op het moment dat de auto gaat rollen
Volgens mij niet. Is dat een belangrijk gegeven? De fout komt meestal aan het ligt als ik vooruit rijd: meestal in de stad maar ook op de snelweg.
Ja, de wielmaat en de banden zijn gelijk aan de banden die ik op de Peugeot had. Ik zal dat nog eens nakijken.....
-
- 5th Gear member
Ligt het niet gewoon aan een gps die geen goed signaal kan krijgen?
Grt Barry
Grt Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- plim
- 4th Gear member
Als het achteruitrijsignaal niet is aangesloten onstaat er bij iedere keer achteruitrijden een onnauwkeurigheid, die dubbel zo veel is op de kaart. Bij het achteruitrijden worden namelijk ook gewoon pulsen afgegeven. Rijd je tien meter achteruit, maar krijg je geen achteruitrijsignaal, zal je op de kaart 10 meter vooruitrijden.... een positieverschil van 20 meter !Bartacus schreef:-achteruitrijsignaal aangesloten ?
De auto zelf geeft pulsen af aan de hand van de ingestelde bandenmaat. Dit is iets de dealer kan instellen/uitlezen.Bartacus schreef: -klopt de bandenmaat met hetgeen in de auto is ingesteld (maw) het aantal pulsen dat de auto genereerd is dat in overeenstemming met de daadwerkelijk afgelegde afstand ?
- plim
- 4th Gear member
Bartacus geeft aan dat hij genoeg satelieten ziet.Barry (Grillmeister) schreef:Ligt het niet gewoon aan een gps die geen goed signaal kan krijgen?
Grt Barry
Echter bij een navigatie radio en alle andere vaste navigatiesystemen is de sateliet iets minder kritisch dan bij de TomTom-achtigen, die alleen op GPS werken.
Vaste navigatiesystemen behoren het namelijk ook heel goed te doen in gebieden met veel hoogbouw e.d. waar bijna geen GPS ontvangst mogelijk is. Hoe ?
- snelheidssignaal van de auto,
- Gyroscoop die aangeeft of er een bocht wordt gemaakt
- GPS
- detail kaart.
Wanneer eenmaal een positie is bepaald, moet aan de hand van deze signalen tezamen continue de goede positie bepaald kunnen worden. Ook wanneer er geen of weinig satelieten "zichtbaar" zijn.
Wanneer het snelheidssignaal niet goed is, moet er steeds een correctie worden uitgevoerd. Zo ook als je bijvoorbeeld de achteruitrijsensor niet hebt aangesloten. Na achteruit rijden klopt de positie niet meer. Dit wordt pas opgemerkt wanneer je bijvoorbeeld een bocht maakt (Gyroscoop geeft aan er wordt een bocht gemaakt, maar volgens de berekende positie kan dat niet, want er is geen straat op die positie op de detail kaart). En dan begint de gehele positiebepaling weer opnieuw (met route berekening e.d.). Op de snelweg heb je hier minder last van. Om de zoveel tijd ziet het systeem een afwijking van de GPS positie met de berekende positie en past die gewoon aan. Maar je bevind je nog steeds op dezelfde snelweg, dus merk je daar niets van.
Zo heb je met een vast navigatiesysteem bijvoorbeeld ook vaak een probleem wanneer je in een parkeergarage een aantal verdiepingen naar beneden rijd. Veel bochten gemaakt en afstand afgelegd terwijl je GPS positie niet veel veranderd is. Wanneer je uit de garage rijd kan het dus voorkomen dat het systeem niet weet waar je bent en zal opnieuw positie worden bepaald.
-
- 1st Gear member
Via een andere site heb ik begrepen dat het kan komen doordat het puls signaal ninet "zuiver" is. Daardoor kan de route niet nauwkeurig berekend worden en kunnen er problemen ontstaan.
Wie weet waar ik een "schone" puls vandaan kan halen....?
Groeten,
Bart
Wie weet waar ik een "schone" puls vandaan kan halen....?
Groeten,
Bart