Trillen in D stand aut4.

evd
2nd Gear member

De automatische 4 bak automaat van mijn S80 2,5 diesel uit 2000 loopt in de N stand mooi rustig 800 toeren als ik dan in D schakel met voet op de rem blijven de toeren hetzelfde maar gaat de motor treken, meer geluid en hinderlijk trillende auto tot gevolg, dus schakel ik steeds weer in de N stand!
En inderdaad een beetje is niet erg maar dit is storend, dus wie heeft hier ook ervaring mee voordat ik naar de dealer ga?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Vind het wel normaal klinken, de hydrauliek van de bak geeft resonanties door aan de carrosserie
Volvo for life
davidjoost
2nd Gear member

ja de auto wil altijd rollen in de 'D' dus het klinkt mij ook niet vreemd in de oren.... dus of je zet de bak in de 'N' of je trapt de rem wat harder in?
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Oceanracer
Geartronic member

Klinkt mij ook niet vreemd in de oren. Het is normaal dat het toerental gelijk blijft, dit wordt namelijk electronisch geregeld/bijgesteld als je de D inschakelt. Maar hij heeft dan wel weerstand, in elk geval meer dan in de N. Vandaar dat dit merkbaar is aan de motor. Als het je erg stoort, kun je wel het stationairtoerental laten aanpassen. Bij een iets hoger of juist lager toerental kan het trillen minder zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
olympus1
3rd Gear member

Wou net dezelfde vraag stellen !!! Heb zelfde probleem zelfde bak en modeljaar !!! Maar bij mij trilt hij dus wel héél erg storend, voelbaar doorheen ganse auto, en voor zo'n auto zou het eigenlijk niet mogen hé !!! Mss eens de versnellingsbakolie een keer verversen ???? Alleen spijtig dat ik het zelf niet kan doen... Ik zou het eerst toch eens moeten gezien heben hé...
Vovlo S80 bj 2000 AUT 2.5D 140pk
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
evd
2nd Gear member

evd schreef:De automatische 4 bak automaat van mijn S80 2,5 diesel uit 2000 loopt in de N stand mooi rustig 800 toeren als ik dan in D schakel met voet op de rem blijven de toeren hetzelfde maar gaat de motor treken, meer geluid en hinderlijk trillende auto tot gevolg, dus schakel ik steeds weer in de N stand!
En inderdaad een beetje is niet erg maar dit is storend, dus wie heeft hier ook ervaring mee voordat ik naar de dealer ga?
Ben bij de dealer geweest en de chef werkplaats vond inderdaad ook dat hij te veel trilde in de D stand. Hij gaat volgende week om te beginnen de eerste uitlaatsteun vervangen met een die is voorzien van rubbers aan het chassis zodat er minder trilling doorkomt. Als dit niet helpt gaat hij software matig de D stand hetzelfde instellen als de N stand zodat de motor niet meer trekt in D. Ik laat weten of het heeft geholpen.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ evd, vooral dat laatste zou ik knap vinden, is dit een exercitie die je zelf moet gaan betalen of zit je nog in een garantie?
Volvo for life
olympus1
3rd Gear member

Echt raar hoor dat je dat zegt van de uitlaat !! Ik heb ook last van een kloppende onderdeel net onder de versnellingspook. Dus bij een kleine oneffenheid gaat dat dus altijd op en neer en ik denk dat dit door de uitlaat komt, mss ergens een steun los ofzo, ik heb er al eens naar gezocht van ik vond nietss abnormaal, alhoewel ik dezelfde geluid heb kunnen nadoen... En toen heb ik om zeker te zijn van de oorzaak, er iets tussen gedaan zodat hij nie meer klopte.... En het werkte dus wel, geen geklop niet meer, maar wel trillingen in de auto... Zal het ook nog eens moeten onderzoeken... laat maar weten hoe je het hebt opgelost... ben nl zeer benieuwd naar de oorzaak...
Full option
Hu-801
Frumpy
5th Gear member

bart simpson schreef:@ evd, vooral dat laatste zou ik knap vinden
Waarschijnlijk bedoelde de monteur dat softwarematig de lock-up functie wordt geinstalleerd. Nou, daar wordt je ook niet vrolijk van.
evd
2nd Gear member

evd schreef:
evd schreef:De automatische 4 bak automaat van mijn S80 2,5 diesel uit 2000 loopt in de N stand mooi rustig 800 toeren als ik dan in D schakel met voet op de rem blijven de toeren hetzelfde maar gaat de motor treken, meer geluid en hinderlijk trillende auto tot gevolg, dus schakel ik steeds weer in de N stand!
Ben bij de dealer geweest en de chef werkplaats vond inderdaad ook dat hij te veel trilde in de D stand. Hij gaat volgende week om te beginnen de eerste uitlaatsteun vervangen met een die is voorzien van rubbers aan het chassis zodat er minder trilling doorkomt. Als dit niet helpt gaat hij software matig de D stand hetzelfde instellen als de N stand zodat de motor niet meer trekt in D. Ik laat weten of het heeft geholpen.
Daar is dan het antwoord op het probleem. Er zijn twee motorsteunen vervangen deze waren niet sterk genoeg meer om de trillingen van het blok op te vangen en de software van de automatische bak is aangepast. Nu trilt de auto niet meer in de D stand wat bij dit soort auto's dus ook niet de bedoeling is!! Alles onder garantie uitgevoerd.
olympus1
3rd Gear member

Weet er iemand hoeveel zo'n werkje zou kunnen kosten ??? Mijn garantie is nl al afgelopen.... Moet heel de motorblok omhoog getild worden om deze werk te kunnen uitvoeren ???? Wat houdt dit eigenlijk in ,motorsteunen vervangen ??? Moet de mijn ook dringend laten nakijken...
Full option
Hu-801
VolvoZoeker
3rd Gear member

Heeft echt niemand op het forum een idee wat het kost? Ik wil ze namelijk ook laten vervangen.
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
Oceanracer
Geartronic member

Ik weet niet hoor, maar als ik wil weten wat iets kost, bel ik gewoon de dealer en post de bedragen hier op de site. Klaar!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
VolvoZoeker
3rd Gear member

Die gaven geen prijs op. Die wilde hem eerst zien, om te kijken of het nodig is, voordat ze een prijs geven. :-(
Gr
Menno

peterenjac
2nd Gear member

Reken maar dat je zuur bent,motrdteunen zijn een bekend probleem bij volvo(kijk maar eens op het 850 forum)
gr peter
edraket
7th Gear member

Het ligt er helemaal aan welke motorsteun er vervangen moet worden. De bovenste wordt het zwaarst belast, en gaat ook het eerste stuk. Vervangen ervan is tientjes werk, dus waarom je op voorhand al zuur bent is mij een raadsel #-o
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
VolvoZoeker
3rd Gear member

En als het de onderste is? In wat voor richting zou ik dan moeten denken? Ruwweg.
Gr
Menno

bas80
1st Gear member

Beste mede-forummers,

Mijn S80 2.5 D Aut heeft ook die hinderlijke trilling gehad. Bij mij deed zefs het dashboardkastje mee...
Ik heb begin deze week twee motorsteunen laten vervangen door de dealer. De onderste en bovenste. Totale kosten waren 317 euro (incl. BTW). Best duur, maar je merkt het verschil goed!
marcvr
2nd Gear member

Haai forummers,
heb in mijn s80 d5 ook de motor steunen laten vervangen. Was volgens de dealer de oorzaak van resonanties. Nu was eerder de bovenste motor reeds vervangen wegens gescheurd. Enfin het kostenplaatje kwam op dik 448€€€ en wat blijkt? Juist de resonanties zijn gebleven. Nu zit in deze prijs het uitlezen van storingscode (8,40 + BTW) een slangetje, mileubijdrage en verder nog "kleine benodigdheden" 23,46 €€€ + btw. BTW is in 21%.
De resonanties zijn het meest voorkomend tussen 1500 en 2000 toeren en lijken niet altijd even permanent aanwezig. Boven de 2000o/min hoor je er niets meer van en is de wagen gehoorsmatig echt comforttabel.
Wagen heeft nu dik 100.000 km. :glasses5:
Frumpy
5th Gear member

Jammer dat het euvel zich na zo'n kostbare ingreep nog steeds voordoet.

Het zou ook nog aan de uitlaatophanging kunnen liggen. Kijk even of de voorste pijp vrij hangt, of het flexibele deel geen rare geluiden/bijgeluiden maakt. Controleer ook nog even de hitteschilden in de buurt van de motor en uitlaat of daar misschien iets trilt.
Plaats reactie

Terug naar “S80”