Koelsysteem werkt niet meer (na toevoegen bars leaks)

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Macmarsje
Starter

Afgelopen week signaleerde ik een klein lek in mijn radiateur. Op advies van de garage en een vriend heb ik toen een blikje Bars Leuks toegevoegd in mijn koelsysteem. Dit is speciaal voor het dichten van kleine gaatjes in het koelsysteem.
Netjes alles gedaan zoals beschreven...

Echter...sinds ik dit heb gedaan is mijn motor binnen 4 minuten overhit. Het koelvloeistoflampje gaat branden en de temperatuur meter staat gelijk in het rood.
Volgens mij circuleert de koelvloistof niet meer.
- Verwarming wordt niet warm
- Ventilator achter radiateur slaat niet aan

Weet iemand wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen???

Marcel
Marcel
4th Gear member

Uit elkaar halen, schoonmaken en hopen dat de kleinere en onbereikbare kanalen niet verstopt zitten.....

Als je in een dikke slang knijpt, borrelt het koelwater dan in het expansievat?
Gr. Marcel
Macmarsje
Starter

Nee dat borrelt dan niet.... ZZit er in de dikke slangen lucht of koelvloeistof?

Heeft iemand misschien een duidelijke tekening en beschrijving van hoe het koelsysteem werkt??

Groet,
malle pietje
2nd Gear member

Hoi Macmarsje,

dat spul is in principe goed...Heb je erop gelet dat de dichter zelf (die onderin het blikje ligt) goed door de vloeistof is geschud voordat je het in de radiator gooide? Je meot echt HEEL hard schudden namelijk. Als het een groot blok is gebleven en het erin gegooid hebt, is de kans groot dat dat nu de aanvoer naar het blok blokkeert. Met andere woorden, het spul doet zn werk op de verkeerde plek :wink: Aangezien het lijkt alsof je vloeistof helemaal niet circuleert, is dat de meest aannemelijke oorzaak van je probleem, een klein kanaaltje blokkeren resulteert namelijk niet in een dircet oververhitte motor.

Wat je in ieder geval kan doen om te beginnen, is proberen of je met een tuinslang druk kan zetten op het systeem en zo eventuele opstoppingen kunt wegspoelen. Lukt dat niet, probeer dan, door de auto te starten en warm te laten worden, de koude plaatsen in het systeem te ontdekken, op de slangen en je radiator dus. Kan je koude slangen vinden, dan zit daar in de buurt de blokkade.

Als dat alles niet lukt, dan zul je de radiator moeten demonteren om de tuinslangtruc te herhalen direct op het systeem.

Meest voor de hand liggend mjins inziens is dat er een grote klont in de radiator ligt en dat die de toevoer van koelvloeistof blokkeert.

(je kunt overigens ook nog die toevoerslang naar het blok loshalen en kijken of het water er dan uit loopt, de kant van de radiator zou dan verstopt kunnen zijn).

Succes!
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
malle pietje
2nd Gear member

Even voor de duidelijkheid, nu ik toch aan het typen ben;

je kunt je koelsysteem zien als 3 losse systemen.

het 1e systeem is dat van de motor, met kanaaltjes door het blok neemt de koelvloeistof (KV) de warmte van de motor mee. Als de KV een bepaalde temperatuur heeft bereikt (meestal cirac 89 graden) dan gaat er een klep open, de thermostaat. Dat is waar het 2e gedeelte erbij wordt gehaald.

het 2e deel is de radiator. Het water loopt daar door buisjes tussen de flensjes van de radiator waardoor de wind die erlangs en erdoorheen blaast de warmte meeneemt van het koelwater, dat daardoor afkoelt. Als de thermostaat open is gegaan, stroomt het water door naar de radiator. Als het water eenmaal weer opgewarmd is door de motor, (doordat het bij de radiator kwam was het even weer afgekoeld), slaat de fan aan. Die zorgt ervoor dat er genoeg afkoeling door de wind komt zodat het water weer op 90grande komt. Zo circuleert het systeem, aangedreven door de waterpomp die alles rondpompt. Het complete koelsysteem is een gesloten circuit dat druk opbouwd, lucht koelt namelijk veel slechter dan water dus lucht moet buitengehouden worden. En een lekje in de leiding is geen probleem zolang de motor koud is, maar zodra de waterpomp draait, wordt er druk opgebouwd en is dat kleine gaatje ineens voldoende om het KV eruit te spuiten...

Het 3e deel is de kachel. Onder je dashboard zit een soortgelijke radiator als in de neus maar kleiner, daardoorheen loopt de koelvloeistof. Als je de blower aanzet, blaas je lucht langs de radiator (de kleine dus) en krijg je warme lucht binnen.

De radiator, de kachelradiator en het blok hebben hele dunne kanaaltjes, waar de koelvloeistof doorheen spoelt. Een kleine vuiligheid kan de boel al verstoppen. Het spul dat jij erin hebt gegooid doet alleen zn werk als het compleet is opgelost in de vloeistof in het blikje, heel goed schudden dus. Doe je dat niet voldoende, dan blijft er een prop in de radiator liggen, die de boel natuurlijk verstopt.

heb je hier wat aan?
Macmarsje
Starter

jeeemig dank je wel voor je uitgebreide reactie!

Ik heb vanmiddag de auto toch maar naar de garage gebracht.. Hier spuiten ze de leidingen door.. (zie het zelf niet zo zitten om hier voor op straat koelvloistof uit te spoelen met alle rommel van dien..:-(

Ik hoop dat het ze lukt!
malle pietje
2nd Gear member

Groot gelijk heb je! Ik heb twee weken geleden de oprit van mn ouders en die van de buren nog staan schoonspuiten omdat ik zo nodig de kachelradiator van de peugeot moest vervangen.......

Enfin, succes ermee!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”