Pagina 1 van 2

Nut van 6e versnelling?

Geplaatst: 15.02.2007 - 14:54
door Pritchard
Heb daarnet eens wat uitegetest met mijn nieuwe V50 2.0d (2500km): als ik op snelweg aan 120-125 km/u heb ik een lager verbruik in 5e dan in 6e. Is dat omdat wegen nieuw is? In garage konden ze me geen antwoord geven. Een 6e versnelling lijkt me dan toch nutteloos. Ik had dit wel niet met vorige V50.

Geplaatst: 15.02.2007 - 15:01
door Marcel
Twee mogelijkheden, het compenseren van de (te kleine) vermogensbandbreedte van de motor, of het realiseren van een lager verbruik.

Geplaatst: 15.02.2007 - 16:55
door IkeV70
Het is hier al eens eerder ter sprake gekomen. Ook toen werd geconstateerd dat een 6-bak minder zuinig is dan een 5-bak (staat volgens mij zelfs in de officiele specs). Ook toen kon niemand aangeven wat nu eigenlijk het nut is van 6 versnellingen.

Geplaatst: 15.02.2007 - 17:04
door malle pietje
Misschien een hogere topsnelheid of zuiniger verbruik bij hoge snelheden?

Geplaatst: 15.02.2007 - 17:09
door Pritchard
Zou misschien kunnen, maar met mijn vorige V50 was de 6e versnelling wel veel zuiniger vanaf 120 hoor... Ik denk dat het komt door het feit dat de wagen gloednieuw is.

Geplaatst: 15.02.2007 - 17:37
door IkeV70
Pritchard schreef:Zou misschien kunnen, maar met mijn vorige V50 was de 6e versnelling wel veel zuiniger vanaf 120 hoor... Ik denk dat het komt door het feit dat de wagen gloednieuw is.
Ik vergis me, ik vergeleek een 5-bak met een 6-bak, niet de 5e versnelling met de 6e versnelling.

Geplaatst: 15.02.2007 - 19:36
door Oceanracer
Het scheelt je in elk geval in 't motorgeluid, wat tussen 5 en 6 ca 400 tpm scheelt. Lekker rustig toeren is ook wat waard...

Geplaatst: 15.02.2007 - 19:40
door TaxiGilbert
Idd, 6e versnelling is een comfortschakeling, stiller cruisen op de snelweg...

Geplaatst: 16.02.2007 - 10:29
door Pritchard
Maar er zou dus geen verschil in verbruik zijn? Integendeel zelfs...

Geplaatst: 16.02.2007 - 12:30
door Oceanracer
Mijn VW Golf van een paar jaar geleden had ook een zesbak en daarmee reed ik volgens de boardcomputer wel zuiniger in 6 dan in 5. Auto had een koppel van 285 NM bij 1850 RPM. Het zou kunnen dat als een andere motor te hard moet "zwoegen" om de auto in 6 vooruit te krijgen, dat dit ten koste gaat van het brandstofverbruik. Dit kun je eenvoudig controleren. Hij moet in 6 nog makkelijk versnellen bij gasbijgeven. Reageert de auto niet of erg traag op versnellen, kan het zijn dat je niet voldoende toeren maakt om makkelijk op te pakken. Wat een hoger brandstofverbruik tot gevolg kan hebben.

Geplaatst: 16.02.2007 - 12:58
door lancer
Ik heb ook een tijdje een 2.0D gehad. Gemiddeld was de auto zuiniger in de 6e versnelling. Alleen bij 100 en wind tegen red ik wel eens een 5.

Geplaatst: 16.02.2007 - 13:41
door Barry (Grillmeister)
Kun je dan deze 6e versnelling een överdrive"noemen?

Geplaatst: 16.02.2007 - 14:18
door Oceanracer
Zeker kan dat. Als extra overdrive, zeg maar. Bovenop de 5. Bij mijn Golf was de 5 precies de zelfde overbrenging als bij een "normale" 5-bak. De zesde versnelling komt er vaak dus echt als extra bij. Maar let wel op het woordje "vaak". Ik ken ook auto's van Toyota met een sportbak en dan is de 6 niet extra, maar hebben alle overige versnellingen en kleiner verzet. Je blijft dan werkelijk schakelen. Wel sportief, zegmaar...

Geplaatst: 16.02.2007 - 14:52
door V70ORD5
Barry (Grillmeister) schreef:Kun je dan deze 6e versnelling een överdrive"noemen?
De 6e is zeker geen overdrive.
Als ik 120 in de 6 rijd en wil gasgeven om in te halen, kan dat gewoon in de 6 zonder terugschakelen.
Tuurlijk gaat dat in 5 sneller maar in 4 nog sneller.
Er zit voldoende power in de 6 dus wil ik niet spreken van een overdrive, maar van een volwaardige 6e versnelling.

Maar ik heb dan natuurlijk wel wat paarden en koppel onder de kap liggen.
Misschien maakt het per motor wel verschil.

Geplaatst: 16.02.2007 - 16:44
door bart simpson
Barry (Grillmeister) schreef:Kun je dan deze 6e versnelling een överdrive"noemen?
Vroegguh was een overdrive een versnelling die een reductie onder de 1:1 had, zie je die 1:1 nog steeds als basis heeft hij 3 versnellingen daaronder hij heeft dus feitelijk 3 "overdrives"

Geplaatst: 16.02.2007 - 19:39
door Oceanracer
V70ORD5 schreef: Er zit voldoende power in de 6 dus wil ik niet spreken van een overdrive, maar van een volwaardige 6e versnelling.
Een overdrive is gewoon een volwaardige versnelling, dus die opmerking is mij niet duidelijk.

Zoals Bart uitlegt met de 1:1 verhouding, moet je alle versnellingen die er voor zorgen dat de aandrijflijn na de versnellingbak (aan de wielen-kant)langzamer draait dan voor de versnellingsbak (aan de motor-kant), zien als een overdrive. Bij de ene auto is dat vanaf 4, maar bij andere 5 of 6. De fabrikant kiest de verhoudingen van de bak mede afhankelijk van het koppel van de motor.

Geplaatst: 16.02.2007 - 20:30
door bart simpson
Bij de 6 bak van de 2.0D is dat al vanaf de 3e versnelling, zowel de 4, de 5 als de 6 zitten onder die 1, vandaar dat in 6 een 2.0D tamelijk futloos is

Geplaatst: 16.02.2007 - 20:33
door Oceanracer
Maar het is wel lekker rustig als je met net 2000 toeren per minuut 120 op de snelweg kunt cruisen.

Geplaatst: 16.02.2007 - 20:36
door bart simpson
Oceanracer schreef:Maar het is wel lekker rustig als je met net 2000 toeren per minuut 120 op de snelweg kunt cruisen.
dat is ook de gedachte achter die 6 bak, toch is die 2.0D er nu ook als 5 bak, is hij net een slag zuiniger door en heeft hij net een lagere uitstoot

Geplaatst: 16.02.2007 - 20:39
door Oceanracer
Ik ging toch nogsteeds voor de 6-bak. Ik heb 3 jaar in een 6-bak gereden en heb er ca 3 jaar aan moeten wennen dat m'n nieuwe auto geen 6 versnellingen meer had. Wat een verschil. Je houdt enorm lang het gevoel dat je nog "moet" doorschakelen.