Pagina 1 van 2

5 cylinderblok vs. 4 cylinder

Geplaatst: 17.02.2007 - 19:27
door Remco29
Hallo iedereen,omdat ik later dit jaar een volvo c30 wil bestellen heb ik een vraag hierover.
Je kan de c30 bestellen met 5-cylinder 2.4/t5 en een 1.6/1.8/2.0 4-cylinders.
Welk blok is sterker,dus kan meer hebben,en welk blok kan meer kilometers aan?
Ik als volvo leek heb van volvo bezitters gehoord dat volvo bekend staat om zijn 5-cylinder blokken.
Hoe is jullie visie hierop?Kortom waarom zou ik geen 4 maar een 5-cylinder moeten kopen?

Geplaatst: 17.02.2007 - 20:07
door volvorider
Volvo staat vooral bekend om zijn B230XX 4 cilinder. Maar die 5 cilinders alsmede de 6 cilenders kunnen zeer hoge km standen aan.

De loopcultuur van een 5 cilinder is wel mooier dan die van 4.

Geplaatst: 17.02.2007 - 20:24
door Remco29
Is de B230XX4 de 4-cilinder die ook in de c30 ligt?
Ik heb proefgereden in beide en de 5 cilinder heeft mooie roffel.

Geplaatst: 17.02.2007 - 20:46
door NOS
Nee, de Bserie lag in de 200/700/900.

Geplaatst: 17.02.2007 - 21:03
door volvorider
Remco29 schreef:.... de 5 cilinder heeft mooie roffel.
Klopt, daar staat de 5 cilinder bekent om.

Geplaatst: 17.02.2007 - 21:39
door 244DL2.0
Da's heel simpel: als je budget het toestaat, ga voor de 5-pitter! Waarom dacht je dat Ford die ook in de snelle Focus en S-Max legt? Maximale fun en duurzaamheid.

De reputatie van Volvo werd gevestigd door de B18 (Amazon, 544 Katterug, vroege 140's) waarvan de latere B-blokken de 'nazaten' zijn. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de B23-blokken geweldig zijn. Maar de roffels zijn helemaal ongehoord duurzaam. Vele bekend met ruim boven 5 ton. Mijn eigen is na 468-duizend ook nog heel gezond.

Geplaatst: 17.02.2007 - 21:45
door volvorider
En als je budget het echt toelaat ga je voor een 6 cilinder......

Geplaatst: 17.02.2007 - 21:53
door 244DL2.0
volvorider schreef:En als je budget het echt toelaat ga je voor een 6 cilinder......
In een c30? Dat moet ik zien :wink:

Geplaatst: 17.02.2007 - 22:05
door volvorider
Nee, dat zal niet gaan.......maar er zijn volvo modellen genoeg waar er een in zit.
Kies je gewoon motor boven model!

Geplaatst: 17.02.2007 - 23:09
door Jeroentje
Sja ik zou voor dit gaan:
Afbeelding
Maja ik mag niets zeggen this me eigen blok. De 5cyl kan veel KMtes aan die van mij heeft er nu 398dznd gelopen op gas. Maja lust ook wat meer dan een 4cyl. Denk dat je daar ook je keuze op moet maken.

Geplaatst: 18.02.2007 - 00:51
door Keesjan36
De vijfcilinders zijn gruwelijk goede blokken. Bijna alleen met een bijl kapot te krijgen.
Ik vind de 6-cilinders over het algemeen nogal zuiperds. Mijn oude S70 2.5 automaat reed gemiddeld 1 op 11 en dat vind ik niet verkeerd voor zo'n auto.
En tja de diesel onder de diesels is natuurlijk de vijfcilinder D5. Ik rijd niet eens zoveel kilometers, maar ik heb de D5 puur gekozen vanwege z'n fantastische motor.

Als je voor een C30 gaat en genoeg budget hebt om een 5-cilinder te kopen, zou ik er geen seconde over twijfelen.

Geplaatst: 18.02.2007 - 10:45
door michel-C30
de 4 cilinders zijn Ford blokken uit de Focus. Niet slecht maar wel anders.

Geplaatst: 18.02.2007 - 10:50
door Keesjan36
michel-S40 schreef: Niet slecht maar wel anders.
Dat zeggen ze ook altijd tegen Martijn Krabbé als de verbouwing van de huiskamer tegenvalt..... Tja het is ehhh anders.

Maar alle gekheid op een stokje, de 4-pitters zijn natuurlijk ook geen slechte blokken. Slechte motoren zijn er ook volgens mij niet meer.
Ik vind alleen het verschil tussen de vier en vijfpitters erg groot en ik zou niet anders meer willen.

Geplaatst: 18.02.2007 - 13:29
door Remco29
Jullie hebben me omgepraat,ik ga tegen die tijd ook voor een 5 cylinder.(nu het vrouwtje nog)

Geplaatst: 18.02.2007 - 19:02
door Jeroentje
Dat laatste zal geen probleem zijn denk ik. Gewoon kwest van starten motor en roffelen maar dat overtuigd iedereen.

Geplaatst: 18.02.2007 - 21:58
door Johann
Ik heb vorig jaar een keer 3 S40's vrij kort achter elkaar gereden. Een 170 PK automaat, een T5 automaat en een 140 PK 5 cylinder met handbak. Uiteindelijk moet ik zeggen dat de 140 PK eigenlijk de leukste was. Nu ben ik niet zo'n automaat fan maar de meerwaarde van de T5 icm automaat ontging mij eigenlijk, had bij de 140 PK versie het gevoel dat ie vrijwel net zoveel trekkracht had in de gebieden waar je er het meeste gebruik van maakt. Tuurlijk wou de T5 wel sneller maar minder snel dan je van een 220 PK auto zou verwachten.

Pas geleden in een C30 2.0 handbak mogen sturen en was totaal niet onder de indruk. De motor voelde slap aan, hele smalle powerband, had het idee dat de bakverhoudingen ook niet goed op de motor waren afgestemd..

De 2.0 zou 145 PK hebben, 5 PK meer dan de 5 cylinder, maar er zat weinig fut in en koppel was ook duidelijk minder dan de 5 cylinder.

Geplaatst: 18.02.2007 - 22:25
door bart simpson
Johann schreef:De 2.0 zou 145 PK hebben, 5 PK meer dan de 5 cylinder, maar er zat weinig fut in en koppel was ook duidelijk minder dan de 5 cylinder.
Dat klopt, die 2.0 is vanwege de veel lagere uitstoot geintroduceert, hij mag ook 150kg minder trekken dan een 2.4.
Die 2.4 140pk is alleen helemaal niet beschikbaar op een C30 en op de S40/V50 alleen nog maar met een automaat.
Als je op een C30 voor een 5 cilinder gaat is een ruimer budget wenselijk.

Geplaatst: 19.02.2007 - 00:38
door Remco29
Sorry,maar volgens mij is 2.4i in de c30 toch echt 170pk.

Geplaatst: 19.02.2007 - 00:40
door Remco29
Ik vond trouwens de 2.0 in c30 wel lekker fel,en ook mooi geluidje vanachter.

Geplaatst: 19.02.2007 - 08:57
door Johann
Remco29 schreef:Sorry,maar volgens mij is 2.4i in de c30 toch echt 170pk.
In de S40/V50 was er ook een 2.4 zonder i en deze hadden 140 PK.
Volvo heeft deze motor vervangen door de 2.0 Ford Duratec, alleen de automaat is nog met de 2.4 5 cylinder leverbaar nu zoals Bart al aangaf.