Net terug van vakantie en heb wederom een heel raar probleem vastgesteld:
Op het moment dat ik in het buitenland tank (gewoon ongelood met octaan 98 ) gaat bij mij na het wegrijden mijn lambda lampje branden is mijn turbo druk weg en gaat het verbruik omhoog.
Bij het uitlezen blijkt de voorste lambda sensor betroffen.
Het is mij al twee keer eerder gebeurt en heb er toen niets aangedaan. Op het moment dat ik NL benzine tank is het probleem weer weg.
Maar ja, nu moest ik naar Zuid Frankrijk en dat werd dan toch wel duur met een verbruik van 1 op 6 (ipv 1 op 10). Dus moest ik iedere keer na het tanken de accupolen los koppelen en tien seconden tegen elkaar aanhouden om de boel te resetten.
Net de volvo dealer gebeld en die vind het een raar verhaal. Hij had het nog nooit gehoord.
Aangezien ik al heel wat slechte ervaringen heb met verschillende volvo dealers wilde ik eerst maar hier eens navragen of mensen een idee hebben waar het aan kan liggen voordat ik weer een torenhoge rekening van de dealer krijg.
Oftewel heeft iemand dit al eens meegemaakt of weet iemand waar dit aan kan liggen?
Is iemand op de hoogte of benzine in het buitenland een andere samenstelling heeft (en echt waar ik tank super ongelood RON98)?
Alvast hartelijk bedankt.
V70R 1997 Lambda problemen bij tanken in het buitenland
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@ VanZ, is je R getuned?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
daar zit vrijwel altijd het probleem van het emissielampje
Volvo for life
- V70R-obert
- 3rd Gear member
Ik heb dit probleem nu ook al een tijdje. Bij uitlezen kwam naar voren dat de lambda in de kat niet aan zijn waardes komt. Deze lambda is in 2005 al eens vervangen geweest valt te lezen in de historie.
De vorige eigenaar heeft 2 jaar gewoon 95 getankt ipv 98. Je merkt niets aan de auto, alles functioneert prima.
Kan iemand mij vertellen of ik hiermee schade kan krijgen aan de motor, of dat het geen kwaad kan?
€200,- voor het 'uitzetten' van een lampje is nogal wat.
Of toch maar gewoon laten vervangen?
De vorige eigenaar heeft 2 jaar gewoon 95 getankt ipv 98. Je merkt niets aan de auto, alles functioneert prima.
Kan iemand mij vertellen of ik hiermee schade kan krijgen aan de motor, of dat het geen kwaad kan?
€200,- voor het 'uitzetten' van een lampje is nogal wat.
Of toch maar gewoon laten vervangen?
- V70R-obert
- 3rd Gear member
p.s.in tegenstelling tot de ts is onze R erg zuinig. Gemiddeld verbruik over 1800 km is nu 10.2/100km. Daarbij rij ik echt niet als een jurk.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
de andere bradstof (anders dan je gewent bent) schijnt er ook mee te maken hebben... Lampje betekent gewoon dat de compu niets kan met de signalen die ie krijgt. Dus zoals Bart zegt, tunen kan dit ook veroorzaken, laat staan de combi tunen en buitenland.
Voor de critici die zeggen "brandstof buitenland is hetzelfde": waarom gebeurd dit vaker zodra er in buitenland getankt is...
Voor de critici die zeggen "brandstof buitenland is hetzelfde": waarom gebeurd dit vaker zodra er in buitenland getankt is...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- Starter
Het verhaal gaat verder....
De voorste sensor heb ik laten vervangen.
Maar het probleem blijft. Het ligt echter niet aan de benzine in het buitenland. Het probleem treed op als ik langer dan 2 uur auto rij.
Als ik daarna de auto uitzet (dat was voor mij meestal om tijdens de vakantie voor het eerst te tanken in belgie (vandaar het vermoeden dat het aan de benzine lag)) en weer aan zet gaat het lampje aan en het verbruik om hoog.
De laatste vakantie ging naar Zuid Frankrijk dus erg storend. Uitgebreid op het probleem gelet en het volgende geconstateerd.
Als ik een lange rit maak, stop, de motor uit zet, weer start en weg rijd gaat het lampje aan en is verbruik omhoog.
Dan stop ik om de accupolen tegen elkaar te houden.
Vervolgens geen probleem. Auto rijdt prima tot dat ik weer eens moet afremmen, vervolgens blijft het lampje weliswaar uit echter het verbruik gaat wel weer omhoog.
Als ik dan weer eens stop en de motor uit zet gaat het lampje weer aan.
En begint het weer van voren.
Nu weer terug in Nederland is gaat na drie korte ritten, het lampje niet meer aan. Vermogen is weer terug, verbruik is ook weer normaal.
Waar kan dit aan liggen?
Technisch heb ik twee linker handen, maar veel vertrouwen in de volvo dealer heb ik niet meer.
Is er iets als een brandstof computer?
Word na een lange rit, de turbo misschien te heet en gaat daardoor het verbruik omhoog (overigens komt er dan ook zwarte roet uit de uitlaat)?
Ik wil gewoon probleemloos lange ritten kunnen maken.
Gemiddeld verbruik tussen vakanties is overigens (met af en toe flink gas geven en voornamlijk ritten van 30 minuten) 13L op 100km.
Is dat normaal of erg veel?
Wederom veel dank voor eventuele tips en of oplossingen.
De voorste sensor heb ik laten vervangen.
Maar het probleem blijft. Het ligt echter niet aan de benzine in het buitenland. Het probleem treed op als ik langer dan 2 uur auto rij.
Als ik daarna de auto uitzet (dat was voor mij meestal om tijdens de vakantie voor het eerst te tanken in belgie (vandaar het vermoeden dat het aan de benzine lag)) en weer aan zet gaat het lampje aan en het verbruik om hoog.
De laatste vakantie ging naar Zuid Frankrijk dus erg storend. Uitgebreid op het probleem gelet en het volgende geconstateerd.
Als ik een lange rit maak, stop, de motor uit zet, weer start en weg rijd gaat het lampje aan en is verbruik omhoog.
Dan stop ik om de accupolen tegen elkaar te houden.
Vervolgens geen probleem. Auto rijdt prima tot dat ik weer eens moet afremmen, vervolgens blijft het lampje weliswaar uit echter het verbruik gaat wel weer omhoog.
Als ik dan weer eens stop en de motor uit zet gaat het lampje weer aan.
En begint het weer van voren.
Nu weer terug in Nederland is gaat na drie korte ritten, het lampje niet meer aan. Vermogen is weer terug, verbruik is ook weer normaal.
Waar kan dit aan liggen?
Technisch heb ik twee linker handen, maar veel vertrouwen in de volvo dealer heb ik niet meer.
Is er iets als een brandstof computer?
Word na een lange rit, de turbo misschien te heet en gaat daardoor het verbruik omhoog (overigens komt er dan ook zwarte roet uit de uitlaat)?
Ik wil gewoon probleemloos lange ritten kunnen maken.
Gemiddeld verbruik tussen vakanties is overigens (met af en toe flink gas geven en voornamlijk ritten van 30 minuten) 13L op 100km.
Is dat normaal of erg veel?
Wederom veel dank voor eventuele tips en of oplossingen.
-
- 1st Gear member
Ik heb het zelfde fenomeen gehad met een BMW525i, ook na een stevige lange rit in Italie/Oostenrijk.
Bij sommige pompen in het buitenland gebruiken ze geen benzine damp retour bij de pomp. Zodra je na het tanken start, motor goed warm, detecteerd het systeem de benzine dampen die hij uit de buitenlucht oppikt wat het motor management in de war brengt.
Komt vaker voor volgens de BMW dealer. In mijn geval liep de auto normaal, geen hoger verbruik, alleen euro 37 kwijt bij de dealer om de melding uit mijn computer te krijgen. Het is me twee keer overkomen.
Bij sommige pompen in het buitenland gebruiken ze geen benzine damp retour bij de pomp. Zodra je na het tanken start, motor goed warm, detecteerd het systeem de benzine dampen die hij uit de buitenlucht oppikt wat het motor management in de war brengt.
Komt vaker voor volgens de BMW dealer. In mijn geval liep de auto normaal, geen hoger verbruik, alleen euro 37 kwijt bij de dealer om de melding uit mijn computer te krijgen. Het is me twee keer overkomen.
- edraket
- 7th Gear member
Ik heb het vermoeden dat er een elektrische storing is. Ik heb het zelf ook eens gehad met mijn V70R. Heel heftig schokken, afslaan en beroerd verder rijden. Er zitten een aantal massa punten aan de motor die o.a. de inspuit computer van spanning (of eigenlijk massa) voorzien. Als die massa niet goed meer is kan de spanning op de computer dalen tot bijvoorbeeld 8 volt ipv 12. Deze zal dan niet meer juist functioneren en teveel of teweinig brandstof inspuiten. Dat registreerd de lambda sensor weer en het lampje gaat branden. Bij remmen veranderd de stand van de motor en maakt de massa draad weer goed contact.
Wat ook nog zou kunnen is dat de lucht massa meter geen goed contact maakt. Er is een modificatie geweest dat deze met een tie-wrap vastgezet hoort te zijn zodat deze goed contact maakt. Check dat ook even.
Wat ook nog zou kunnen is dat de lucht massa meter geen goed contact maakt. Er is een modificatie geweest dat deze met een tie-wrap vastgezet hoort te zijn zodat deze goed contact maakt. Check dat ook even.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15