V40 1,9D olie overloopje versnellingsbak vervangen, revisie?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Augusto
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.02.2007 - 12:32

Volvo V40, 1,9D jaar 2000, 180.000 km (is een renault motor en versnellingsbak)

Ik zit met handen in mijn haar. Dit is bijna ongelooflijk.

De situatie is als volgt: de 5e versnelling sprong vanzelf terug in zijn vrij.
Naar de garage gegaan, bekend probleem kan een boutje zijn. Echter na het openen van de buiten deksel van de versnellingsbak (achter linker voorwiel) zagen we netjes de tandwielen ed. Alles zat goed, maar er was wat olie weggelekt via de rubbers bij linker voorwielas. Nu heeft de hitte ontwikkeling ervoor gezorgd, dat het plastic olie overloopje (die vanaf de bovenkant olie druppelt op de tandwielen, vooral op de 5e versnelling) gesmolten is. Deze zit vanaf de binnenkant IN de versnellingsbak gemonteerd, dus als die opnieuw geplaatst moet worden, moet de bak open (en dan natuurlijk reviseren, ff nw koppelingsplaten, etc.) zegge € 2000,-

Onderdeeltje (plastic olie overloopje) 90 eurocenten.

I rest my case.

Heeft er iemand een oplossing/modificatie of ook dit mooie huzerenstukje gehad?

Augusto :cry:
Gebruikersavatar
Maarten
5th Gear member
Berichten: 1412
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
Locatie: grunn

vreemd verhaal,je zou toch denken dat zo'n plastic overloopje,als dat in de versnellingsbak zit,ook tegen de daarbinnen geldende temperaturen moet kunnen :-k
ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat zoiets eerder gebeurd is.
de versnellingsbak is ook niet heel erg heet geweest door zonder olie te draaien o.i.d?
feit blijft dat een reparatie van zo'n € 2000 wel bizar is voor een onderdeeltje van nog geen euro :-s
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
Augusto
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.02.2007 - 12:32

Een kleine update, ik heb gisteren en vandaag nog wat rond gebeld om extra info te verkrijegen (volov dealers, volvo nederland, revisie specialisten).
Bijna standaard antwoord: ja klopt dus alles laten doen (€ 2000,-)
Ik heb nu van een revisie specialist doorgekregen: zorgen dat er via het stukje/gedeelte olie-overloopje wat er nog zit, wel nog olie van het binnendeel (versnellingsbak) naar het tand wielen compartiment kan vloeien, ook genoeg olie afvullen. Het draaien van de tandwielen en het "hotsen/klotsen" zorgt er dan voor dat eea wel "nat" genoeg blijft............
Grootste risico, zou kunnen zijn dat ie alsnog vastloopt, maar ja dan kan het me maximaal alsnog die € 2000,- kosten............

Opnies/ideëen?

Augusto
Gebruikersavatar
Maarten
5th Gear member
Berichten: 1412
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
Locatie: grunn

maar zo te horen komt dit dus meer voor?
ben benieuwd of er hier op het forum mensen zijn die dit verhaal kennen.is het probleem met die vijfde versnelling wel opgelost nu of ook nog niet?
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
Augusto
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.02.2007 - 12:32

Er zat nog wel wat olie in (smering) maar er was gewoon meer hitte als normaal, helaas is dat plastic overloopje gesmolten. Ook de twee plastic dopjes aan de bovenkant van de schakel vork, dat zorgde ervoor dat ie uit zijn vijf schoot. Die moet dus sowieso vervangen worden, maar dat kan zonder de hele bak op te splitsen. Dat overloopje niet.......
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Het probleem met loslopen van het tandwiel van de 5 heb ik ook gehad, was bij mij een kwestie van deksel eraf en aandraaien. Dat van het smelten van het overloopje heb ik nog nooit van gehoord. Mij lijkt, maar ik weet niet precies hoe het zit, dat als je kunt zien dat het pijpje gesmolten is dat je er ook met wat kunst en vliegwerk bij moeten kunnen. Desnoods schuif je er een rubberslangetje (constructie á la een ventielslangetje) overheen. Hoe dan ook lijkt me 2000,- wat veel van het goede. Ik zou, gelet op het feit dat het een Renault-bak is, ook nog eens e.e.a. navragen bij de Renaultdealer.

Dan komt mij voor dat het verhaal van het "hotsenklotsen" moet kloppen. Sterker nog, als je ervoor zorgt dat er genoeg olie op de bak zit gaan de tandwielen toch als vanzelf door een "oliebadje". Ik zou in jouw geval, mede gelet op de dagwaarde van jouw vehikel, het risico nemen om de reparatie achterwege te laten. Als je bak onverhoopt toch stuk mocht lopen kun je altijd nog op zoek gaan naar een ruilversnellingsbak en die dan (laten) monteren.

Als je echt gaat laten repareren zou ik dat hoe dan ook niet bij de dealer laten doen, die trekt je per definitie een poot uit. Ik zou daarvoor naar een goede Volvospecialist gaan.

Succes en vooral veel geluk!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20782
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oudegroen,
Graag zou ik zien dat je je uitspraak iets nuanceert met betrekking tot een poot uittrekken van de dealer.
Natuurlijk is een dealer duur(der) dan een onafhankelijke garage. Maar bedenk even wat ze moeten betalen aan overige kosten. Dus een poot uittrekken vind ik te ver gaan. Trouwens een echte VOLVO-specialist is ook niet goedkoop.

Nu even on topic.
Dit is een heel vreemd verhaal. Dat door één zo'n onderdeel zoveel moet gebeuren. Vraag eens bij Ramon&Ramon per PM die weten heel veel van VOLVO af.

Succes.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Theo,

Ik vind het wat te ver gaan om mij te vragen mijn uitspraak te nuanceren zonder dat je weet waarop ik die fundeer. Als je het niet erg vind houd ik hem dus nog even overeind.

Respectvolle groet,

Joost
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat plastic dopje smelt niet door oververhitting van de bak,dat is een duimzuig verhaal.
Het schakel probleem komt heel vaak voor en heeft echt een andere oorzaak.
Als het oververhitting zou zijn loopt de bak vast en smelten alle plastic delen van de bak,er zit namelijk meer plastic in.
Ik heb er nog nooit van gehoord en ik repareer dagelijks die bakken.
mad_manic
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40

Het probleem van het loslopende tandwiel bij de 5e versnelling, bij welke motoren / typen versnellingsbakken komt dit voor? Ik heb zelf een MY 2003 V30 1.9D 115pk maar ik zag ook iemand met een 1.9td.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

komt bij alle renault bakken voor!
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Ik had een 1.9D, 95 pk van eind 1999. Zeg maar de Renault TDI.
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Augusto
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.02.2007 - 12:32

Beste Heren,

Ik moet antwoord/instructies geven aan de garage waar mijn auto (al een week) staat. Ik heb ondertussen met twee revisie specialisten contact gehad en ik ga het erop "gokken". Zij gaven aan dat het olie overloopje belangrijk is,maar zolang er maar olie van de bak in de tandwielen compartiment loopt en er genoeg olie in zit, ik wel genoegen kan nemen met een half gesmolten overloopje.

Ik laat dit item nog even openstaan, want ik ben toch wel nieuwsgierig of er anderen zijn met deze mooie situatie.

Ik laat wel de vork en zeg maar het contra tandwiel en de hoes bij het linker voorwiel vervangen (daar is immers de olie gedeeltelijk (hij stond nog niet helemaal droog)wegggelopen). Op de vork zijn de twee plastic dopje aan de bovenkant weg. Dus de vork rammelt nogal in de gleuf van het contra tandwiel. Om speling problemen te voorkomen laat ik die dus ook vervangen.

Dan zou hij dus ook niet meer uit zijn vijf moeten schieten.
Ik keep you all posted.
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Succes!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
mad_manic
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40

Ramon&Ramon schreef:komt bij alle renault bakken voor!
Dat klopt, maar ik ben erachter gekomen dat er in mijn v40 een M56 bak ligt en dat is een volvo bak en daar schijnt het 5e versnellingsprobleem niet te kunnen voorkomen.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”