ABS

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
BARNEY
Starter

Dag allemaal , ik zou U allen willen vragen wie heeft er wel eens een abs
pomp van en V40 TD los gehaald van BJ 1999. En dan bedoel ik dus de controleunit die aan of op de pomp zit.

Reden is dus , mijn ABS lampje en remlichtlampje branden, dus heb ik hem laten uitlezen bij de garage , conclusie van het uitlezen was dus , dat de abspomp geen stroom (12 volt)kreeg , echter meet ik op de 2 rode stroomdraden , in de stecker van de abspomp gewoon 12 volt.

Ben dus bang , als ik een andere abspomp ga halen , dat straks blijkt dat het iets anders is dan de pomp .

Heeft iemand een idee ,waar ik kan kijken of meten of het iets anders
is .

Alvast bedankt allemaal
barney :P
DeEend
Starter

Hier ook zo dat het lampje brand maar de ABS doet het prima en de pomp werkt naar behoren.
Naar mijn mening en ervaring met auto's die met/zonder ABS zijn uitgerust rij ik persoonlijk liever zonder ABS.
REDE: bewering dat het veiliger is klopt maar dan heb je naar mijn mening niet genoeg rijervaring, ABS verlengt de remafstand toch tamelijk veel volgens mij.

MAAR Volvo blijft een zaligheid om met te rijden :wink:
appiedriver
1st Gear member

heb je zeker nog nooit een noodstop moeten maken op een spiegelgladde weg!
want geloof me dan dank je god op je blote knieen dat ut er op zit!!

groet Jan.
it,s nice to be important but it,s more important to be nice
MartenS40
4th Gear member

DeEend schreef: REDE: bewering dat het veiliger is klopt maar dan heb je naar mijn mening niet genoeg rijervaring, ABS verlengt de remafstand toch tamelijk veel volgens mij.

Dat kan wel jou mening zijn, maar dat zijn niet helemaal de feiten.

quote: wikipedia
ABS zorgt in de meeste gevallen ook voor een kortere remafstand. Een nog net rollende band levert meer wrijving op dan een geblokkeerde glijdende band. In de eerste situatie (rollen zonder glijden) is sprake van statische wrijving. Als de wielen blokkeren treedt echter echter dynamische wrijving op. De statische wrijvingscoëfficiënt is groter dan de dynamische.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antiblokkeersysteem

(dan kan je nog zoveel ervaring hebben, je red het niet op maximale remkracht toe te passen, zonder dat de remmen blokkeren. Tenzij je bovenmenselijke skills hebt natuurlijk, dan heb ik niks gezegd)
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
appiedriver
1st Gear member

dat weet ik allemaal ook wel [.ik ben n.l beroepschauffeur]
maar het probleem is dat je op het moment dat het in werking treed je waarschijnlijk van schrik vol op de rem trapt!
en ga me niet vertellen dat gebeurd mij niet want dat is onzin.
maar als het gebeurd en je voelt het trillen van het pedaal weet je gelijk dat je te hard remt en kan je pedaaldruk verminderen.
maar de auto is al die tijd wel bestuurbaar gebleven!!
it,s nice to be important but it,s more important to be nice
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”