D5,24d

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
ivo
Starter

ik ben nieuw of deze site en weet dus niet af dit al aangehaald is.
ik ben van plan om een S60 aan te schaffen , maar je hebt natuurlijk D5 en 24 d , maar je hebt ook het prijs verschil .
als ik een 24 D zou aanschaffen.....zou dit een verkeerde keuze zijn.
nergens zie ik trouwens het verschil in rijplezier ergens genoteerd.
ik heb al verschillende sites afgesurfd , maar nergens een vergelijkende test
Ludo
6th Gear member

hier staat wel een test van de 2.4D in de V70.
hier ook nog wat leesplezier...
the fonz
4th Gear member

omdat mijn pa een V70 D5 heeft sinds een jaartje, kan ik toch wel zeggen; maak eens een proefrit met beide motortypen. Ik heb nooit in een 2,4d gereden, maar ik kan je wel zeggen dat de D5 orgineel (dus zonder Chip) op zich al een raket is. Zeer snel optrekken voor zo een grote bak en vooral een lekkere kracht in elke versnelling. Wel moet je rekening houden met een geluid dat zich voordoet bij de 2900 toeren. Dit is alleen van toepassing op de D5. je kunt dit testen door of simpelweg door te trekken in elke gewenste versnelling, maar het beste hoor je het bij 140 Km/h. Ikzelf, en mijn vader ook, vinden het geluid best wel storend. Echter is het geluid weg als je 160 rijdt.

M.a.w. raad ik je aan om met beide soorten te testrijden en let goed op het genoemde bromgeluid bij 2900 toeren. En durf te wedden dat je weg bent van een van beide, maar misschien meer van de D5 :)

Succes ermee en we horen het wel wat het geworden is!

Maurice
ivo
Starter

bedankt voor uw ervaring .
Ik ben van plan om een D 5 automaat aan te schaffen.
Ik werk en woon in Tsjechie en als ik nar Belgie kom , baal ik van die file's ....en een automaat zou minder vermoeiend zijn .
Op 7 mei heb een afspraak met de volvo dealer .
We zullen zien wat het word
Groetjes
the fonz
4th Gear member

graag gedaan. maar wat je zegt, een automaat is inderdaad wat relaxter rijden als je vaak in file staat en veel rijdt. Ik denk dat de D5 automaat niet onderdoet bij zijn handgeschakelde tweeling broer.

Ook rijdt de wagen vrij zuinig als je toch hem toch pittig behandeld, wat wel zo lekker is als je veel rijdt. Succes ermee, maar zoals ik al zei, let wel op het bromgeluid dat zich voordoet bij 140 km/h. Misschien vind je het wel of niet storend, maar ik wil je er toch op wijzen dat het er is.

Succes,

Maurice
Ben
Executive Member
Contacteer:

D5 + automaat horen gewoon bij elkaar. Ik heb nu de 2e auto met die combinatie :wink:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Marinus
4th Gear member

Gewoon 2.4D automaat en een chipje halen bij Rica, dan ben je sneller dan een orginele D5 voor minder centjes. :D
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Marinus schreef:Gewoon 2.4D automaat en een chipje halen bij Rica, dan ben je sneller dan een orginele D5 voor minder centjes. :D
En met minder garantie
Marinus
4th Gear member

Da's een kwestie van de juiste dealer uitzoeken, maar kan inderdaad een consequentie zijn.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Marinus schreef:Da's een kwestie van de juiste dealer uitzoeken, maar kan inderdaad een consequentie zijn.
Dat heeft niets met de dealer te maken (je blijft op dat vlak een betweter) die hele discussie is (uiteraard voor belangstellenden) met de zoekfunctie terug te vinden.
Er stond ten aanzien het chippen van diesels een buitengewoon aardig artikel in de Autobild van 1 of 2 weken terug, hier werd de Ford Mondeo diesel over een langere periode bekeken en in die test (die over een grotere hoeveelheid Modeo's gaat) sneuvelden ongewoon veel turbo's waarbij daar de conclusie getrokken werd dat e.e.a met chiptunen te maken zou kunnen hebben.
Battlecruiser
8th Gear member

En dus is een gechipte 2.4D op de langere duur weer duurder dan een ongechipte D5.
Het is namelijk niet voor niets dat een autofabrikant een wat minder ambitieus programma in een autocomputer stopt; ze willen natuurlijk niet dat al die auto's binnen de garantietermijn met opgeblazen turbo's en kapotte aandrijflijnen terugkomen.
Het kost een fabrikant bijna niks extra om een auto zelf te chippen, maar ze doen het niet. Dat is voor mij al reden genoeg om het zelf dus zeker niet te doen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Aatje
1st Gear member

Dat van die turbo sneuvelaars is niet zulk prettig nieuws... :cry:

Wast nl ook van plan met myntus.
Hmm, toch nog maar even overwegen dus.

Heeft er al iemand ervaring met het tunen van een 2.4d?

Edit: Of gaan we nu verder bij het 'chiptuning-gedeelte'? (om het even centraal te houden)
AndreK
2nd Gear member

Net mijn laatste bevindingen op chipgebied er bij gezet in andere onderwerp
Marinus
4th Gear member

bart simpson schreef:
Marinus schreef:Da's een kwestie van de juiste dealer uitzoeken, maar kan inderdaad een consequentie zijn.
Dat heeft niets met de dealer te maken (je blijft op dat vlak een betweter) die hele discussie is (uiteraard voor belangstellenden) met de zoekfunctie terug te vinden.
Er stond ten aanzien het chippen van diesels een buitengewoon aardig artikel in de Autobild van 1 of 2 weken terug, hier werd de Ford Mondeo diesel over een langere periode bekeken en in die test (die over een grotere hoeveelheid Modeo's gaat) sneuvelden ongewoon veel turbo's waarbij daar de conclusie getrokken werd dat e.e.a met chiptunen te maken zou kunnen hebben.
Deze betweter heeft een nieuwe Volvo S40 1.9d aangeschat in 2001, die kon desgevraagd (en betaald) gechipt geleverd worden door de dealer, waarbij me het hart gedrukt is, dat de volvogarantie echt wel behouden zou blijven, maar dat het verstandig was rechtstreeks met hen contact op te nemen in geval van storingen in plaats van met volvo assistance.

Maar Bart gaat zometeen waarschijnlijk vertellen dat ik dit uit m'n duim gezogen heb.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Marinus schreef:Deze betweter heeft een nieuwe Volvo S40 1.9d aangeschat in 2001, die kon desgevraagd (en betaald) gechipt geleverd worden door de dealer, waarbij me het hart gedrukt is, dat de volvogarantie echt wel behouden zou blijven, maar dat het verstandig was rechtstreeks met hen contact op te nemen in geval van storingen in plaats van met volvo assistance.

Maar Bart gaat zometeen waarschijnlijk vertellen dat ik dit uit m'n duim gezogen heb.
Volvo garantie omvat uitsluitend Volvo componenten, dus iets wat je niet aan te bieden hebt moet je als dealer ook niet aanbieden.
Het gegeven dat in geval van nood Volvo assistance je geen hulp zou moeten komen bieden maar dat je de dealer moet bellen geeft je toch op zijn minst te denken? Sta je toch mooi op zondag of in het buitenland, maar dit antwoord van de dealer zegt mij voldoende.
Voor de rest is het jouw Volvo en zijn het jouw centen.
Philken
5th Gear member

Aatje schreef: .

Heeft er al iemand ervaring met het tunen van een 2.4d?

Edit:
ja ikke, ik heb nu op 10 maand 67500km bijeengefietst & no problem
In de garage hebben ze me zelf aangeraden om een 2.4 d te nemen & te chippen:was 1800€ goedkoper en ze vroegen 1000€ om te chippen
ervaring: verbruik: 6.7l /100km(rekening houdend dat er in totaal 5000km een autotransporter met auto aangehangen heeft)olieverbruik +/- 0.5l per 10.000km
1 belangrijke vereiste:auto goed warm rijden voor je begint te pezen
1 belangrijk nadeel: voorbanden slijten wel rapper :-x
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Marinus
4th Gear member

Philken schreef:1 belangrijk nadeel: voorbanden slijten wel rapper :-x
*grinnikt* Da's rijstijl, daarvoor hoef je niet gechipt te zijn....ik kan het weten. Heb van leaseauto binnen 7000 km de voorbandjes opgerookt. (Okay dat wilde ik dan ook wel graag omdat het hele nare banden waren in mijn ogen.)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Marinus schreef:
Philken schreef:1 belangrijk nadeel: voorbanden slijten wel rapper :-x
*grinnikt* Da's rijstijl, daarvoor hoef je niet gechipt te zijn....ik kan het weten. Heb van leaseauto binnen 7000 km de voorbandjes opgerookt. (Okay dat wilde ik dan ook wel graag omdat het hele nare banden waren in mijn ogen.)
Volvogarantie zeker?
AndreK
2nd Gear member

Inmiddels wat kilometers met de tune-box gemaakt.
Bevalt goed. Zit potmeter aan de unit waarmee je kunt fine-tunen.

Moet nog wat daarmee experimenteren om te kijken wat de beste afstelling voor mij is (verhouding vermogen, top, koppel, verbruik, souplesse etc)

Tot nu toe verloopt het prima en heb ik geen goedkopere alternatieven gezien met dezelfde mogelijkheden
juweeltje
1st Gear member

ik rij met een 2.4D van sinds januari2005.

het vermogen van 130pk gaat lekker, doch net iets te weinig.
ik heb de 2.4D gekocht omdat hij goedkoper was dan de D5 en minder biv in Belgenland.

ik heb met een nagelnieuwe gechipte 2.4d gereden die nu een 180pk had.Voor mij meer dan voldoende en toch nog reserve genoeg.

Binnen 14dagen gaat hij binnen voor een vitaminekuur! :D
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”