Er is al er veel over retrofit roetfilters geschreven maar ik heb nauwelijks iets gelezen over de levensduur van retrofit-filters. Ik kwam ergens tegen dat hij na 100.000 km vol zou zitten, elders staat dat de 'filterende' werking van retrofit filters minder is dan origineel geplaatste filters, waardoor dichtslibben wordt voorkomen en dus langer meegaan?
Ik wil best meewerken aan een beter milieu (de actie van Volvo maakt dat ook erg makkelijk), maar ik ben ook wel benieuwd wat dit mij in de toekomst gaat kosten: in hoeverre nemen de onderhoudskosten toe en hoe lang gaat zo'n filter mee?
levensduur roetfilter (retro)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik vraag het me ook af. Binnenkort wordt er bij mij ook een filter geplaatst. Ik heb de werkplaatschef gevraagd wat zijn verwachtingen zijn. Hij vermoed ook dat het filter op een gegeven moment vervangen moet worden.
De retrofit filter echter werken naast het filter met een bypass. Daardoor gaat maar een deel door het filter, en als deze verstopt zou zitten is er natuurlijk de bypass. De grote vraag is natuurlijk of de roetmeting voor auto's met een filter ook strenger is dan zonder. Als dat niet het geval is zou het filter gewoon stuk kunnen zijn, en toch geen probleem geven. Bedoel, wanneer kan de garage zien dat het filter zijn werking niet meer heeft?
De retrofit filter echter werken naast het filter met een bypass. Daardoor gaat maar een deel door het filter, en als deze verstopt zou zitten is er natuurlijk de bypass. De grote vraag is natuurlijk of de roetmeting voor auto's met een filter ook strenger is dan zonder. Als dat niet het geval is zou het filter gewoon stuk kunnen zijn, en toch geen probleem geven. Bedoel, wanneer kan de garage zien dat het filter zijn werking niet meer heeft?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het navolgend stukje is afkomstig van Volvo NL:
De roetfilters mogen uiteraard alleen gemonteerd worden onder auto’s waar een goedwerkende
katalysator onder zit. Heeft u twijfels over de werking hiervan, door fysieke beschadiging van de
katalysator, controleer dan het motormanagement systeem op foutcodes. Een defecte katalysator
heeft tot gevolg dat de auto niet voldoet aan de wettelijke eisen en daar mag geen roetfilter onder
gemonteerd worden.
De filters die geleverd worden zijn onderhoudsvrij en hoeven na verloop van tijd niet vervangen te
worden. De garantieperiode op het filter en de montage is 12 maanden en ook de fabrieksgarantie
blijft onverminderd van kracht. Montage van dit roetfilter heeft geen negatieve invloed op het
motorvermogen
De roetfilters mogen uiteraard alleen gemonteerd worden onder auto’s waar een goedwerkende
katalysator onder zit. Heeft u twijfels over de werking hiervan, door fysieke beschadiging van de
katalysator, controleer dan het motormanagement systeem op foutcodes. Een defecte katalysator
heeft tot gevolg dat de auto niet voldoet aan de wettelijke eisen en daar mag geen roetfilter onder
gemonteerd worden.
De filters die geleverd worden zijn onderhoudsvrij en hoeven na verloop van tijd niet vervangen te
worden. De garantieperiode op het filter en de montage is 12 maanden en ook de fabrieksgarantie
blijft onverminderd van kracht. Montage van dit roetfilter heeft geen negatieve invloed op het
motorvermogen
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
"Onderhoudsvrij" is daarentegen weer tamelijk concreet
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Gaat dat niet voor alles op?VolvoXC70 schreef:Dat klopt maar dan wel tot einde levensduur, daarna is het "groot onderhoud"bart simpson schreef:"Onderhoudsvrij" is daarentegen weer tamelijk concreet
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ VolvoXC70, stuur Volvo eens een mailtje..
Doorgaans zijn je koppeling, dynamo, uitlaat, airco en zo zijn er nog wel wat delen ook eerder op.
Doorgaans zijn je koppeling, dynamo, uitlaat, airco en zo zijn er nog wel wat delen ook eerder op.
Volvo for life
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 15.01.2007 - 20:51
- Locatie: Twente
Hallo allemaal,
Ook ik ben nog in afwachting van een roetfilter en had vragen over de roetmeting. Ik heb daarom de RDW gebeld met de vraag of de Volvo met een retrofit roetfilter aan een strengere norm voor de roetmeting moet voldoen dan standaard zonder roetfilter. Het antwoord was bijzonder duidelijk NEE. De grenswaarde voor de auto wordt NIET door de overheid aangepast.
Groet,
v70d5
Ook ik ben nog in afwachting van een roetfilter en had vragen over de roetmeting. Ik heb daarom de RDW gebeld met de vraag of de Volvo met een retrofit roetfilter aan een strengere norm voor de roetmeting moet voldoen dan standaard zonder roetfilter. Het antwoord was bijzonder duidelijk NEE. De grenswaarde voor de auto wordt NIET door de overheid aangepast.
Groet,
v70d5
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
De overheid is meer dan eens een onbetrouwbare partner gebleken...
Volvo for life
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat het met deze filters hetzelfde gesteld is als een catalysator. Sommigen gaan een autoleven me, anderen na 50.000 stuk. De stelling dat de roetfilters geen gegeven levensduur hebben zegt natuurlijk niets over de werkelijke levensduur. Maar zoals door het RDW al is aangegeven wordt er met een roetfilter niet anders gemeten. Dat zal ook niet anders worden voor de voertuigen die nu met roetfilter worden uitgerust. Je hoeft ook niet met je Mercedes Benz diesel van 1970 door de roetmeting heen. Voor nieuwe voertuigen kan dat wel anders worden. Ik verwacht hier geen problemen mee.bart simpson schreef:Het navolgend stukje is afkomstig van Volvo NL:
De roetfilters mogen uiteraard alleen gemonteerd worden onder auto’s waar een goedwerkende
katalysator onder zit. Heeft u twijfels over de werking hiervan, door fysieke beschadiging van de
katalysator, controleer dan het motormanagement systeem op foutcodes. Een defecte katalysator
heeft tot gevolg dat de auto niet voldoet aan de wettelijke eisen en daar mag geen roetfilter onder
gemonteerd worden.
De filters die geleverd worden zijn onderhoudsvrij en hoeven na verloop van tijd niet vervangen te
worden. De garantieperiode op het filter en de montage is 12 maanden en ook de fabrieksgarantie
blijft onverminderd van kracht. Montage van dit roetfilter heeft geen negatieve invloed op het
motorvermogen
Over het vermogen ben ik het niet eens. Vooral bij gechipte auto's is enig vermogens verlies merkbaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het is allemaal een kwestie van perceptie, vooral als je in een rechtzaak mogelijk je gelijk niet gehad hebt.VolvoXC70 schreef:Tja, wat zal ik eens zeggen over auto leveranciers....bart simpson schreef:De overheid is meer dan eens een onbetrouwbare partner gebleken...
Als dat het enige is wat je met je gechipte diesel gaat overkomen heb je geluk.edraket schreef:Over het vermogen ben ik het niet eens. Vooral bij gechipte auto's is enig vermogens verlies merkbaar.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ja ja dat verhaaltje kennen we wel onderhand!bart simpson schreef:Het is allemaal een kwestie van perceptie, vooral als je in een rechtzaak mogelijk je gelijk niet gehad hebt.VolvoXC70 schreef:Tja, wat zal ik eens zeggen over auto leveranciers....bart simpson schreef:De overheid is meer dan eens een onbetrouwbare partner gebleken...Als dat het enige is wat je met je gechipte diesel gaat overkomen heb je geluk.edraket schreef:Over het vermogen ben ik het niet eens. Vooral bij gechipte auto's is enig vermogens verlies merkbaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ edraket, je hebt dat stukje over gesmolten roetfilters na chippen zeker gemist? daar doelde ik namelijk in het byzonder op, in Autobildt was men geschrokken van de hoeveelheid RPF problemen
(en als je RPF door chippen overleden is zal het ook 0,0 Volvogarantie zijn, dat kan additionele omzet van RPF's zijn, dus ga vooral je gang!! :evil: )
(en als je RPF door chippen overleden is zal het ook 0,0 Volvogarantie zijn, dat kan additionele omzet van RPF's zijn, dus ga vooral je gang!! :evil: )
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bart, Heb ik wel gelezen, alleen je lobby tegen het chippen is wel eens teveel van het goede
. De "gevaren" zijn me (en ik denk het hele forum wel) inmiddels bekend.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Wen er dan aan dat iedere keer dat er een pro chippenstukje geschreven wordt er een antistukje tegenover zal staan, meer als een soort evenwicht is er dan niet, ik blijf me verbazen over die mensen die alles dat gaat over de vele "voordelen" van chippen en het niet hebben van enige nadelen maar kritiekloos aannemen, iets van een kritische houding ten aanzien van chippen is jou dan al weer snel teveel, jammer....edraket schreef:Bart, Heb ik wel gelezen, alleen je lobby tegen het chippen is wel eens teveel van het goede. De "gevaren" zijn me (en ik denk het hele forum wel) inmiddels bekend.