Pagina 1 van 2
levensduur roetfilter (retro)
Geplaatst: 01.03.2007 - 11:57
door Skip
Er is al er veel over retrofit roetfilters geschreven maar ik heb nauwelijks iets gelezen over de levensduur van retrofit-filters. Ik kwam ergens tegen dat hij na 100.000 km vol zou zitten, elders staat dat de 'filterende' werking van retrofit filters minder is dan origineel geplaatste filters, waardoor dichtslibben wordt voorkomen en dus langer meegaan?
Ik wil best meewerken aan een beter milieu (de actie van Volvo maakt dat ook erg makkelijk), maar ik ben ook wel benieuwd wat dit mij in de toekomst gaat kosten: in hoeverre nemen de onderhoudskosten toe en hoe lang gaat zo'n filter mee?
Geplaatst: 01.03.2007 - 12:18
door edraket
Ik vraag het me ook af. Binnenkort wordt er bij mij ook een filter geplaatst. Ik heb de werkplaatschef gevraagd wat zijn verwachtingen zijn. Hij vermoed ook dat het filter op een gegeven moment vervangen moet worden.
De retrofit filter echter werken naast het filter met een bypass. Daardoor gaat maar een deel door het filter, en als deze verstopt zou zitten is er natuurlijk de bypass. De grote vraag is natuurlijk of de roetmeting voor auto's met een filter ook strenger is dan zonder. Als dat niet het geval is zou het filter gewoon stuk kunnen zijn, en toch geen probleem geven. Bedoel, wanneer kan de garage zien dat het filter zijn werking niet meer heeft?
Geplaatst: 01.03.2007 - 12:26
door bart simpson
Het navolgend stukje is afkomstig van Volvo NL:
De roetfilters mogen uiteraard alleen gemonteerd worden onder auto’s waar een goedwerkende
katalysator onder zit. Heeft u twijfels over de werking hiervan, door fysieke beschadiging van de
katalysator, controleer dan het motormanagement systeem op foutcodes. Een defecte katalysator
heeft tot gevolg dat de auto niet voldoet aan de wettelijke eisen en daar mag geen roetfilter onder
gemonteerd worden.
De filters die geleverd worden zijn onderhoudsvrij en hoeven na verloop van tijd niet vervangen te
worden. De garantieperiode op het filter en de montage is 12 maanden en ook de fabrieksgarantie
blijft onverminderd van kracht. Montage van dit roetfilter heeft geen negatieve invloed op het
motorvermogen
Geplaatst: 01.03.2007 - 13:02
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 01.03.2007 - 15:16
door bart simpson
"Onderhoudsvrij" is daarentegen weer tamelijk concreet
Geplaatst: 01.03.2007 - 15:31
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 01.03.2007 - 15:49
door bart simpson
VolvoXC70 schreef:bart simpson schreef:"Onderhoudsvrij" is daarentegen weer tamelijk concreet
Dat klopt maar dan wel tot einde levensduur, daarna is het "groot onderhoud"

Gaat dat niet voor alles op?
Geplaatst: 01.03.2007 - 17:52
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 01.03.2007 - 17:55
door bart simpson
@ VolvoXC70, stuur Volvo eens een mailtje..
Doorgaans zijn je koppeling, dynamo, uitlaat, airco en zo zijn er nog wel wat delen ook eerder op.
Geplaatst: 01.03.2007 - 19:31
door v70d5
Hallo allemaal,
Ook ik ben nog in afwachting van een roetfilter en had vragen over de roetmeting. Ik heb daarom de RDW gebeld met de vraag of de Volvo met een retrofit roetfilter aan een strengere norm voor de roetmeting moet voldoen dan standaard zonder roetfilter. Het antwoord was bijzonder duidelijk NEE. De grenswaarde voor de auto wordt NIET door de overheid aangepast.
Groet,
v70d5
Geplaatst: 01.03.2007 - 20:12
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 01.03.2007 - 20:48
door bart simpson
De overheid is meer dan eens een onbetrouwbare partner gebleken...
Geplaatst: 01.03.2007 - 21:14
door edraket
bart simpson schreef:Het navolgend stukje is afkomstig van Volvo NL:
De roetfilters mogen uiteraard alleen gemonteerd worden onder auto’s waar een goedwerkende
katalysator onder zit. Heeft u twijfels over de werking hiervan, door fysieke beschadiging van de
katalysator, controleer dan het motormanagement systeem op foutcodes. Een defecte katalysator
heeft tot gevolg dat de auto niet voldoet aan de wettelijke eisen en daar mag geen roetfilter onder
gemonteerd worden.
De filters die geleverd worden zijn onderhoudsvrij en hoeven na verloop van tijd niet vervangen te
worden. De garantieperiode op het filter en de montage is 12 maanden en ook de fabrieksgarantie
blijft onverminderd van kracht. Montage van dit roetfilter heeft geen negatieve invloed op het
motorvermogen
Ik denk dat het met deze filters hetzelfde gesteld is als een catalysator. Sommigen gaan een autoleven me, anderen na 50.000 stuk. De stelling dat de roetfilters geen gegeven levensduur hebben zegt natuurlijk niets over de werkelijke levensduur. Maar zoals door het RDW al is aangegeven wordt er met een roetfilter niet anders gemeten. Dat zal ook niet anders worden voor de voertuigen die nu met roetfilter worden uitgerust. Je hoeft ook niet met je Mercedes Benz diesel van 1970 door de roetmeting heen. Voor nieuwe voertuigen kan dat wel anders worden. Ik verwacht hier geen problemen mee.
Over het vermogen ben ik het niet eens. Vooral bij gechipte auto's is enig vermogens verlies merkbaar.
Geplaatst: 01.03.2007 - 21:15
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 01.03.2007 - 22:38
door bart simpson
VolvoXC70 schreef:bart simpson schreef:De overheid is meer dan eens een onbetrouwbare partner gebleken...
Tja, wat zal ik eens zeggen over auto leveranciers....
Het is allemaal een kwestie van perceptie, vooral als je in een rechtzaak mogelijk je gelijk niet gehad hebt.
edraket schreef:Over het vermogen ben ik het niet eens. Vooral bij gechipte auto's is enig vermogens verlies merkbaar.
Als dat het enige is wat je met je gechipte diesel gaat overkomen heb je geluk.
Geplaatst: 01.03.2007 - 22:57
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 01.03.2007 - 23:26
door edraket
bart simpson schreef:VolvoXC70 schreef:bart simpson schreef:De overheid is meer dan eens een onbetrouwbare partner gebleken...
Tja, wat zal ik eens zeggen over auto leveranciers....
Het is allemaal een kwestie van perceptie, vooral als je in een rechtzaak mogelijk je gelijk niet gehad hebt.
edraket schreef:Over het vermogen ben ik het niet eens. Vooral bij gechipte auto's is enig vermogens verlies merkbaar.
Als dat het enige is wat je met je gechipte diesel gaat overkomen heb je geluk.
Ja ja dat verhaaltje kennen we wel onderhand!
Geplaatst: 02.03.2007 - 07:43
door bart simpson
@ edraket, je hebt dat stukje over gesmolten roetfilters na chippen zeker gemist? daar doelde ik namelijk in het byzonder op, in Autobildt was men geschrokken van de hoeveelheid RPF problemen
(en als je RPF door chippen overleden is zal het ook 0,0 Volvogarantie zijn, dat kan additionele omzet van RPF's zijn, dus ga vooral je gang!! :evil: )
Geplaatst: 02.03.2007 - 08:31
door edraket
Bart, Heb ik wel gelezen, alleen je lobby tegen het chippen is wel eens teveel van het goede

. De "gevaren" zijn me (en ik denk het hele forum wel) inmiddels bekend.
Geplaatst: 02.03.2007 - 10:42
door bart simpson
edraket schreef:Bart, Heb ik wel gelezen, alleen je lobby tegen het chippen is wel eens teveel van het goede

. De "gevaren" zijn me (en ik denk het hele forum wel) inmiddels bekend.
Wen er dan aan dat iedere keer dat er een pro chippenstukje geschreven wordt er een antistukje tegenover zal staan, meer als een soort evenwicht is er dan niet, ik blijf me verbazen over die mensen die alles dat gaat over de vele "voordelen" van chippen en het niet hebben van enige nadelen maar kritiekloos aannemen, iets van een kritische houding ten aanzien van chippen is jou dan al weer snel teveel, jammer....