APK vragen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
henky_Z
1st Gear member

Ik heb wel eens wat vragen over APK en daar zitten vast meer mensen mee, misschien dus een idee voor een vast topic met vragen en antwoorden.
mijn eerste vraag, moet de achterruit verwarming het doen? ook als hiervopor geen knop in de auto zit. In mijn 145 is die er namelijk uit gehaald.
Oceanracer
Geartronic member

De electrische achterruitverwarming op een personenauto is niet verplicht. Het is dan ook niet verplicht dat deze functioneert, wanneer deze op de wagen aanwezig is maar bijvoorbeeld defect of (deels) onklaar is geraakt.

Er is volgens het Voertuigreglement art. 5.2.44 slechts een verplichting voor auto's van na 30 september 1971 om een goed werkende installatie ter ontdooiing en ontwaseming van de voorruit te hebben. Over andere ruiten wordt niet gesproken.

Echter, art. 5.2.45 verplicht een rechter buitenspiegel wanneer met de binnenspiegel het achergelegen weggedeelte niet voldoende kan worden overzien. De reden van het onverminderde zicht via de binnenspiegel wordt hierbij niet genoemd. Te denken valt bijvoorbeeld aan hoge lading achterin de auto, of een (hoge) aanhanger. Maar bijvoorbeeld ook aan het ontbreken van een binnenspiegel of beslagen achterruit. Wanneer je dus al over een rechterbuitenspiegel beschikt, is er niets aan de hand!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
malle pietje
2nd Gear member

Mijn apkmeester is wat makkelijker, bij hem volstaat een passagier met een doekje op de achterbank al, net als de ruitesproeier. Als je maar zo af en toe een mond vol water op de voorruit kunt spugen is hij al tevreden :D

Maar ik ga ook niet naar hem toe voor een veilige auto, enkel voor een papiertje, de rest doe ik zelf wel.
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
henky_Z
1st Gear member

Jammer dat je in den-haag zit, malle pietje. gelukkig is mn auto van 1970, dat scheeld al een hoop aan regeltjes.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”