LS,
Nu de S80 al weer een aantal jaartjes meedraait moet het ook duidelijk worden of ook deze versie de levensduur gaat waarmaken die de oudere modellen al bewezen hebben.
Getriggerd door Dirk's commentaar op een eerder topic ben ik wel nieuwsgierig naar jullie ervaringen op het gebied van onderhoud/levensduur voor deze serie.
Onze 'raket' S80-T6 uit 2001 is met 200K op de teller positief. De complete historie is bekend en het onderhoud was tot zover normaal te noemen: Motor in goede conditie, aantal blokken/schijven/banden etc. verbruikt, nieuwe schokbrekers voor. Lichte gebruikssporen op stoelen (beige leer) en interieur. Alle electronica storingsvrij. Kan er nog prima mee voor de dag komen!
Benieuwd naar jullie ervaring voor zowel diesels als benzine, vaak genoemd is de ABS electronica, wat komen we nog meer tegen als extra aandachtspunten?
Lucien
Hoge verwachtingen voor levensduur waargemaakt?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
De centrale portiervergrendeling geeft wel eens storingen, maar dat was ook al bij de 940 en 960.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Lucien, of een S80 een lange levensduur kan je nog niet zeggen, daarvoor is deze simpelweg te kort op de markt. Als hij zijn voorouders moet volgen zit het wel goed. > 22 jaar moet dan gewoon lukken. Lange levensduur is wel een van de peilers van Volvo.
KLIK VOOR GROTE FOTO
editor: foto gelinkt ivm leesbaarheid
KLIK VOOR GROTE FOTO
editor: foto gelinkt ivm leesbaarheid
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Volvorider, een prachtige foto hoor maar zou die ietsje kleiner mogen?
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Reitse schreef:Volvorider, een prachtige foto hoor maar zou die ietsje kleiner mogen?
Nee sorry, kan niet groot genoeg zijn......
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Laat ik me voorzichtig uitdrukken....
De kwaliteit van vroeger vind je in de meeste goederen sowieso niet meer terug. Voorbeeldje, denk aan zaken als je inboedel (keuken, bankstel etc etc). Ook de auto's worden niet meer gemaakt om zó lang mee te gaan
De kwaliteit van vroeger vind je in de meeste goederen sowieso niet meer terug. Voorbeeldje, denk aan zaken als je inboedel (keuken, bankstel etc etc). Ook de auto's worden niet meer gemaakt om zó lang mee te gaan

- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Klop Bart. Helaas moeten modellen er al weer na een paar jaar worden vervangen. De ontwikkelingskosten mogen niet te hoog zijn en de prijs van de auto mag ook niet explosief stijgen. Derhalve beknibbelen op de materiaalkeuze en dergelijk ligt voor de hand.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
T'is maar hoe je het bekijkt.
Als je 25 jaar terug een 6 jaar oude Volvo bereed, dan voelde je aan alles dat hij oud was. ook de bekleding was dan al ver door.
Nu zien Volvo's van dezelfde leeftijd er nog bijna nagelnieuw uit!
Vroeger had je geen electronica, dus daar had je geen storingen aan., De weinige electrische onderdelen gaven wél regelmatig problemen.
Nu zit een auto vol electronica die inderdaad af en toe problemen geeft, maar, in verhouding tot de zeer grote hoeveelheid electronica, toch heel weinig problemen.
Vroeger waren de motoren allemaal geknepen, dus in staat om het een miljoen kilometers uit te houden.
Dat kan nu ook, mits je geen gekke dingen, zoals chiptuning e.d., doet. Ook langdurig zeer hoge snelheden zijn niet aan te bevelen voor de levensduur.
Oftewel: als je geen extreem hoge eisen aan je auto stelt (dat deed men vroeger immers ook niet) , dan kan zo'n moderne Volvo ook nog best wel heel oud worden.
Als je 25 jaar terug een 6 jaar oude Volvo bereed, dan voelde je aan alles dat hij oud was. ook de bekleding was dan al ver door.
Nu zien Volvo's van dezelfde leeftijd er nog bijna nagelnieuw uit!
Vroeger had je geen electronica, dus daar had je geen storingen aan., De weinige electrische onderdelen gaven wél regelmatig problemen.
Nu zit een auto vol electronica die inderdaad af en toe problemen geeft, maar, in verhouding tot de zeer grote hoeveelheid electronica, toch heel weinig problemen.
Vroeger waren de motoren allemaal geknepen, dus in staat om het een miljoen kilometers uit te houden.
Dat kan nu ook, mits je geen gekke dingen, zoals chiptuning e.d., doet. Ook langdurig zeer hoge snelheden zijn niet aan te bevelen voor de levensduur.
Oftewel: als je geen extreem hoge eisen aan je auto stelt (dat deed men vroeger immers ook niet) , dan kan zo'n moderne Volvo ook nog best wel heel oud worden.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Dat de huidige generatie Volvo's niet zo veel elektronische problemen hebben ben ik helemaal niet met je eens......helaas.
Een kwaal bij de S80 is bijv. het elektronische gasklephuis. Die vervang je bij de bosjes. Voor de rest storingen in de CCM waarbij de je complete regeleenheid à € 605,- bruto ex. mag vervangen. De ABS kast die er de breu aangeeft (niet zo gek als hij vol stroomt met water door z'n ongunstige plaats onder je kap). En nog meer van die gekke dingen allemaal. Van de ene kant (zoals jezelf zegt) is dit redelijk laag te noemen als je weet wát er allemaal voor een elektronica in je auto zit. Daar heb je gelijk in, maar neemt niet weg dat er gewoon nog steeds teveel problemen zijn op elektrisch gebied.
Kijk eens naar de plastic delen van zo'n auto's.......een ramp gewoon. Ik wil wel eens een S80 zien naderhand van 10 jaar. Al het plastic materiaal onder je kap is dan gewoon zo goed als weg. De huidige generatie kun je gewoon niet meer vergelijken met vroeger......echt niet.
Een kwaal bij de S80 is bijv. het elektronische gasklephuis. Die vervang je bij de bosjes. Voor de rest storingen in de CCM waarbij de je complete regeleenheid à € 605,- bruto ex. mag vervangen. De ABS kast die er de breu aangeeft (niet zo gek als hij vol stroomt met water door z'n ongunstige plaats onder je kap). En nog meer van die gekke dingen allemaal. Van de ene kant (zoals jezelf zegt) is dit redelijk laag te noemen als je weet wát er allemaal voor een elektronica in je auto zit. Daar heb je gelijk in, maar neemt niet weg dat er gewoon nog steeds teveel problemen zijn op elektrisch gebied.
Kijk eens naar de plastic delen van zo'n auto's.......een ramp gewoon. Ik wil wel eens een S80 zien naderhand van 10 jaar. Al het plastic materiaal onder je kap is dan gewoon zo goed als weg. De huidige generatie kun je gewoon niet meer vergelijken met vroeger......echt niet.
Gisteren toevallig bij de importeur geweest en de nieuwe conceptcars bekeken (SCC en de 3CC), net als de nieuwe showroom.
De nieuwe snufjes klinken allemaal enorm mooi en spannend, maar ik denk als er ergens een storing in komt te zitten dat je toch wel een groot probleem krijgt
De nieuwe snufjes klinken allemaal enorm mooi en spannend, maar ik denk als er ergens een storing in komt te zitten dat je toch wel een groot probleem krijgt

- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
De plastic delen van een Volvo kunnen tientallen jaren mee. Vroeger zat er ook kunststof in een Volvo, dat al heel snel poreus werd. In vroegere Volvo's zaten ook heel veel minderwaardige onderdelen i.p.v. het huidige plastic. De deurpanelen bv. waren van karton met kunstleer of goedkope stof bespannen. dat werd altijd lelijk na een jaar of vijf.
Kijk maar eens goed naar een NIET gerestaureerde Volvo 140 uit de jaren 70, dan zie je wat ik bedoel. Allemaal heel romantisch, maar vele onderdelen waren prut.
Ook roestte er van alles aan de Volvo's tot ongeveer het bouwjaar 1981. Dat is nu niet meer.
Een oude Volvo roest door, als je niet hééél veel maatregelen neemt. En dan heb je niks meer aan die goede motor.
Een moderne Volvo roest niet door (ook al doe je er niks aan). En ja: af en toe moet je een onderdeel vervangen.
Maarre: ook vroeger moesten er vitale onderdelen vervangen worden: dynamo's leefden niet zo lang (meestal minder dan 10 jaar); ruitesproeierpomjes gingen kapot; koppelingskabels braken spontaan af na 5 of 6 jaar; het stuurhuis kreeg plotseling heel erg veel speling of brak; de wiellagers waren veeel eerder kapot dan nu; de kleppen moesten om de haverklap gesteld worden (vooral bij de gietijzeren motorblokken van vóór 1975). Carburateurs waren snel kapot en er moesten regelmatig veel dure onderdelen in. Schokbrekers waren soms binnen 2 jaar kapot. Kruiskoppelingen in de aandrijflijn die na 5 jaar zomaar kapot gingen. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Nee: het idee dat een oude Volvo zoveel beter was, is een romantisch idee, mogelijk gebaseerd op mooi gerestaureerde exemplaren.
Ik rijd al vanaf 1978 onafgebroken in Volvo's, maar de beste zijn toch echt de recente (vooral vanaf de 940 ging het stukken vooruit).
Kijk maar eens goed naar een NIET gerestaureerde Volvo 140 uit de jaren 70, dan zie je wat ik bedoel. Allemaal heel romantisch, maar vele onderdelen waren prut.
Ook roestte er van alles aan de Volvo's tot ongeveer het bouwjaar 1981. Dat is nu niet meer.
Een oude Volvo roest door, als je niet hééél veel maatregelen neemt. En dan heb je niks meer aan die goede motor.
Een moderne Volvo roest niet door (ook al doe je er niks aan). En ja: af en toe moet je een onderdeel vervangen.
Maarre: ook vroeger moesten er vitale onderdelen vervangen worden: dynamo's leefden niet zo lang (meestal minder dan 10 jaar); ruitesproeierpomjes gingen kapot; koppelingskabels braken spontaan af na 5 of 6 jaar; het stuurhuis kreeg plotseling heel erg veel speling of brak; de wiellagers waren veeel eerder kapot dan nu; de kleppen moesten om de haverklap gesteld worden (vooral bij de gietijzeren motorblokken van vóór 1975). Carburateurs waren snel kapot en er moesten regelmatig veel dure onderdelen in. Schokbrekers waren soms binnen 2 jaar kapot. Kruiskoppelingen in de aandrijflijn die na 5 jaar zomaar kapot gingen. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Nee: het idee dat een oude Volvo zoveel beter was, is een romantisch idee, mogelijk gebaseerd op mooi gerestaureerde exemplaren.
Ik rijd al vanaf 1978 onafgebroken in Volvo's, maar de beste zijn toch echt de recente (vooral vanaf de 940 ging het stukken vooruit).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ik heb mijn S80 2.9 uit '99 met 107000 km op de teller nu een half jaar en er is nog niets kapot gegaan. Een keer had de centrale portiervergrendeling kuren maar dat ging vanzelf weer over. Dat is nu een week of vier geleden en sinds niets meer aan de hand. Verder vind ik de auto zeer goed in elkaar steken, geen rammeltjes of gekraak uit het dashboard ( in tegenstelling tot de V40 T4 van '97 die ik hiervoor reed, daar rammelde hier en daar wel wat).
- Lucien
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 20.01.2005 - 22:01
Mooi om de reacties hier te zien. Kennelijk leeft het in wel! Punt is denk ik niet of de oude Volvo's het lang volhouden of niet. Hoewel ik geen statistisch bewijs heb, is mijn indruk dat in vergelijking met andere autos van DIE tijd, de oude Volvo's het goed doen.
Nu de vraag of de moderne Volvo's het in vergelijking met hun huidige concurrentie ook zo goed zullen gaan doen... tenslotte zal dat voor vele bezoekers hier (ook die nog geen volvist zijn) de doorslag geven of ook voor hen zo'n moderne Volvo een goede keus is. Dat was voor mij ook De grote vraag bij de aanschaf van onze S80. Uiteindelijk het vertrouwen aan Volvo gegeven en iets meer uitgegeven voor een auto met in verhouding redelijk wat KM's (180K) die in eerste indruk nog heel fris is. Als dank daarvoor een erg prettige auto gekregen en nog een heel forum aan gelijkgestemden op de koop toe. Tot nu toe is dat vertrouwen terecht gebleken...
Blijf schrijven!
Nu de vraag of de moderne Volvo's het in vergelijking met hun huidige concurrentie ook zo goed zullen gaan doen... tenslotte zal dat voor vele bezoekers hier (ook die nog geen volvist zijn) de doorslag geven of ook voor hen zo'n moderne Volvo een goede keus is. Dat was voor mij ook De grote vraag bij de aanschaf van onze S80. Uiteindelijk het vertrouwen aan Volvo gegeven en iets meer uitgegeven voor een auto met in verhouding redelijk wat KM's (180K) die in eerste indruk nog heel fris is. Als dank daarvoor een erg prettige auto gekregen en nog een heel forum aan gelijkgestemden op de koop toe. Tot nu toe is dat vertrouwen terecht gebleken...
Blijf schrijven!
Greetz,
Lucien
Lucien
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
Volgens mij is het meer hoe de vorige eigenaar ermee omgegaan is.
Mijn eerste S80 was een op het oog erg mooie en dealeronderhouden auto, door mij gekocht bij dezelfde dealer. Werkelijk onvoorstelbaar wat er in een paar maanden allemaal kapot kon. Van een binnenspiegel die met warm weer naar beneden zakte tot een radio die uitviel, een gaspedaal die niet reageerde tot een nieuwe automatische versnellingsbak, een kontactsleutel die niet rond te draaien was tot een airco niet niet werkte, een serieuze rammel in de ophanging tot deuren die niet meer op slot wilden, raamrubbers die gescheurd waren tot een defecte luchtmassameter enz.
alles werd keurig hersteld door de dealer, die er ook al een nieuw motorblok in hadden moeten zetten voor aflevering......
De auto is niet meer van mij, heb hem in mogen leveren en een andere uitgezocht. Stukje nieuwer, pietje precies als eerste eigenaar en stukje bij beetje komt mijn vertrouwen terug in volvo......
Mijn eerste S80 was een op het oog erg mooie en dealeronderhouden auto, door mij gekocht bij dezelfde dealer. Werkelijk onvoorstelbaar wat er in een paar maanden allemaal kapot kon. Van een binnenspiegel die met warm weer naar beneden zakte tot een radio die uitviel, een gaspedaal die niet reageerde tot een nieuwe automatische versnellingsbak, een kontactsleutel die niet rond te draaien was tot een airco niet niet werkte, een serieuze rammel in de ophanging tot deuren die niet meer op slot wilden, raamrubbers die gescheurd waren tot een defecte luchtmassameter enz.
alles werd keurig hersteld door de dealer, die er ook al een nieuw motorblok in hadden moeten zetten voor aflevering......
De auto is niet meer van mij, heb hem in mogen leveren en een andere uitgezocht. Stukje nieuwer, pietje precies als eerste eigenaar en stukje bij beetje komt mijn vertrouwen terug in volvo......
Gr. Marcel
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Maar dat gebeurde 30 jaar geleden ook al bij zelfs Volvo: daarom is het woord "maandagauto" ook al zo lang ingeburgerd.
Maar ik ben het in principe wel met je eens: de eerste eigenaar kan de auto maken of breken.
Maar ik ben het in principe wel met je eens: de eerste eigenaar kan de auto maken of breken.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
Dit zijn altijd hele boeiende discussies waarbij vaak een zelfde auto door de een wordt opgehemeld en door de ander tot het bot toe wordt afgekraakt; enne.....iedereen heeft gelijk. Graag wil ik ook bijdragen aan deze discussie, maar ik geef geen mening, alleen wel mijn ervaringen met auto's. En die ervaring is een kleine 40 jaar en ik heb in die tijd ook zo'n 40 (eigen) auto's versleten; alle soorten en maten en merken.
Kijk ik naar de klassieke auto's dan kan ik twee categorieën ontdekken: de europese en de amerikaanse auto. En als we het dan hebben over degelijkheid dan stak in mijn geval de amerikaan met kop en schouder boven de europeaan uit: oversized, roest nauwelijks en onverwoestbaar.
Mijn Amazon echter roest net zo hard als alle andere europeanen die ik heb gehad (ondanks de goede preventieve conservering) en heeft evenveel onderhoud en vervanging nodig. Was wellicht qua veiligheid de anderen iets voor. Het is overigens een zeer praktische auto en je kan er prima rally's mee rijden. Wel heeft de oude Volvo een grote groep liefhebbers die een onverwoestbare wil hebben het ding rijdend te houden, maar zelden zie ik een echte strakke roestvrije Amazon.
Kijk je naar de modernere auto's, dan zijn de verschillen tussen amerikanen en europeanen kleiner geworden maar is er een groep bijgekomen: de verre oosterlingen. En die hebben toch een hogere standaard als het gaat over betrouwbaarheid. Ik heb ooit twee auto's gehad die opvallend weinig (lees: geen) problemen kenden en oerbetrouwbaar en goedkoop reden: een Mazda 626 coupé en een Nissan 100NX. En zelfs in het land met het hoogste niveau van autonationalisme, Duitsland, zijn ze er achter gekomen dat als je een betrouwbare auto wil rijden, je het beste een Toyota kan kopen. En maak je borst maar nat als de chinezen op stoom komen met hun autoproductie.....
Maar we vergeten vaak dat een fabrikant een concept maakt, en verder alleen nog maar assembleert. Waarom stonden de engelse auto's zo vaak stil? omdat ze de fout maakten Lucas (The Inventor of Darkness) te monteren. Hadden de engelsen Bosch gemonteerd, dan was de engelse auto veel beter geweest. Steeds meer is de fabrikant m.b.t. imago afhankelijk van de toeleveranciers. Maar daar kijk je niet naar als je een auto koopt. En bij één type auto kan je verschillende toeleveranciers tegenkomen, zodat de een nooit problemen heeft en de ander wel. Ander voorbeeld is bv de Audi TT van mijn echtgenote: op de originele Conti's rijdt het ding voor geen meter, maar op Michelins is de auto onherkenbaar, en rijdt klassen beter; maar ja, Pon is toevallig ook importeur van Conti.
Anderzijds worden de verschillen ook minder omdat steeds meer fabrikanten samenwerken en elkaars (basis)produkten gebruiken.
We kopen echter nog steeds EMOTIE en ILLUSIE, vandaar dat dit forum nog een lang leven zal hebben!
Kijk ik naar de klassieke auto's dan kan ik twee categorieën ontdekken: de europese en de amerikaanse auto. En als we het dan hebben over degelijkheid dan stak in mijn geval de amerikaan met kop en schouder boven de europeaan uit: oversized, roest nauwelijks en onverwoestbaar.
Mijn Amazon echter roest net zo hard als alle andere europeanen die ik heb gehad (ondanks de goede preventieve conservering) en heeft evenveel onderhoud en vervanging nodig. Was wellicht qua veiligheid de anderen iets voor. Het is overigens een zeer praktische auto en je kan er prima rally's mee rijden. Wel heeft de oude Volvo een grote groep liefhebbers die een onverwoestbare wil hebben het ding rijdend te houden, maar zelden zie ik een echte strakke roestvrije Amazon.
Kijk je naar de modernere auto's, dan zijn de verschillen tussen amerikanen en europeanen kleiner geworden maar is er een groep bijgekomen: de verre oosterlingen. En die hebben toch een hogere standaard als het gaat over betrouwbaarheid. Ik heb ooit twee auto's gehad die opvallend weinig (lees: geen) problemen kenden en oerbetrouwbaar en goedkoop reden: een Mazda 626 coupé en een Nissan 100NX. En zelfs in het land met het hoogste niveau van autonationalisme, Duitsland, zijn ze er achter gekomen dat als je een betrouwbare auto wil rijden, je het beste een Toyota kan kopen. En maak je borst maar nat als de chinezen op stoom komen met hun autoproductie.....
Maar we vergeten vaak dat een fabrikant een concept maakt, en verder alleen nog maar assembleert. Waarom stonden de engelse auto's zo vaak stil? omdat ze de fout maakten Lucas (The Inventor of Darkness) te monteren. Hadden de engelsen Bosch gemonteerd, dan was de engelse auto veel beter geweest. Steeds meer is de fabrikant m.b.t. imago afhankelijk van de toeleveranciers. Maar daar kijk je niet naar als je een auto koopt. En bij één type auto kan je verschillende toeleveranciers tegenkomen, zodat de een nooit problemen heeft en de ander wel. Ander voorbeeld is bv de Audi TT van mijn echtgenote: op de originele Conti's rijdt het ding voor geen meter, maar op Michelins is de auto onherkenbaar, en rijdt klassen beter; maar ja, Pon is toevallig ook importeur van Conti.
Anderzijds worden de verschillen ook minder omdat steeds meer fabrikanten samenwerken en elkaars (basis)produkten gebruiken.
We kopen echter nog steeds EMOTIE en ILLUSIE, vandaar dat dit forum nog een lang leven zal hebben!
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Lucien schreef:Mooi om de reacties hier te zien. Kennelijk leeft het in wel! Punt is denk ik niet of de oude Volvo's het lang volhouden of niet. Hoewel ik geen statistisch bewijs heb, is mijn indruk dat in vergelijking met andere autos van DIE tijd, de oude Volvo's het goed doen.
Blijf schrijven!
Heb daar een leuk over geschreven. Interesse? stuur een mailtje naar volvorider@hetgesprek.nl
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Ik denk ook dat het veel uitmaakt hoe iemand met de auto omgaat. Ik denk dat je met een moderne Volvo meer kans maakt om over 20 á 25 jaar nog rond te rijden dan met een moderne Mercedes. Mijn vader rijd veel is een 280 S van '79. Dit is een probeemloze auto. Net zoals een hebeboel oude Volvo's het goed doen. Maar kijk ik naar de moderne Mercedessen, een kennis heeft een E 270 van de laatste generatie en die staat nu al altijd in de garage. Hoe zal dat over 25 jaar gaan? Wie heeft er dan nog verstand van de (dan) prehistorische computers en dergelijke in zo'n auto. Om nog een keer die S van mijn vader te noemen, daar zit weinig in dat kapot kan gaan en dat heb je bij de huidige generatie auto's niet meer.
- Niels 940
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:31
- Locatie: boxtel/oosterhout
kan ik over meepraten. damn, wat een problemen met mn 940, mijn grote trots, meteen al toen ik r net had;
t was n automaat. een handelaar uit amersfoort verkocht de auto. met een bevriende autopmonteur alles nagelopen. die dingetjes netjes laten vervangen voor aflevering (CV rechtse deur achter, pakking automaatbak en wat meer) proefrit gemaakt, niets aan t handje.
reed op de snelweg terug naar huis, moest tanken, rem af op de uitvoegstrook naar de pomp en de hele auto begint keihard te trillen... slaat af... (een automaat KAN niet afslaan dacht ik altijd) met veel moeite weer aan de gang gekregen richting pomp. starten na tanken met veel moeite, veel gasggeven en hij sloeg af, via vluchtstrook de snelweg op, en vanaf ongeveer 60 was er ineens geen probleem. ik dacht dat t over was maar wilde t nog ff proberen, volgende tankstation weer de weg af, weer trillen, de pook klapte op en neer. niet normaal. ik anwb bellen, man zoeken, kon niets vinden. "sja volvo's gaan echt nooit kapot, zeker 940's niet" uiteindelijk wat contactspray tussen de verdelerkap gespoten; lopen als n zonnetje, optrekken geen probleem, de man van de anwb reed nog ff een testrondje op de parkeerplaats. hij vertok, ik koelde even af. drankje gepakt. opnieuw starten; weer bonken en niet eens aanslaan. weer anwb gebeld. man terug, verdelerkap beschermkapje erfagehaald en t oranje plastic eronder schoongemaakt. was normaal volgens de anwb man dat er vuil tussen kwam na 10 a 15 jaar en dan kreeg je kortsluiting in de verdelerkap dus geen vonken, dus afslaan.
ik naar huis. handelaar gebeld, die vond t natuurlijk niet zijn probleem. paar weken goed gegaan. toen ineens weer niet willen starten, en met lage toerentallen uitvallen, midden op kruisingen etc. levens gevaarlijk! uiteindelijk heeft de Volvo dealer waar ik in de weekenden mn bijbaan heb de boel netje opgelost, maar dat heeft veel tijd gekost.
Nogsteeds komen we bij onderhoud zaken tegen waaraan te zien is dat er is beknibbelt op onderhoud, geen orginele onderdelen etc. de les die ik heb geleerd: ook een volvo word soms niet goed onderhouden (had te veel vertrouwen in de mensen die volvo reden) dus de volgende auto word er een die dealer onderhouden is. boekjes ingevuld en met garantie.
(pff ff mn vingers laten afkoelen nu)
t was n automaat. een handelaar uit amersfoort verkocht de auto. met een bevriende autopmonteur alles nagelopen. die dingetjes netjes laten vervangen voor aflevering (CV rechtse deur achter, pakking automaatbak en wat meer) proefrit gemaakt, niets aan t handje.
reed op de snelweg terug naar huis, moest tanken, rem af op de uitvoegstrook naar de pomp en de hele auto begint keihard te trillen... slaat af... (een automaat KAN niet afslaan dacht ik altijd) met veel moeite weer aan de gang gekregen richting pomp. starten na tanken met veel moeite, veel gasggeven en hij sloeg af, via vluchtstrook de snelweg op, en vanaf ongeveer 60 was er ineens geen probleem. ik dacht dat t over was maar wilde t nog ff proberen, volgende tankstation weer de weg af, weer trillen, de pook klapte op en neer. niet normaal. ik anwb bellen, man zoeken, kon niets vinden. "sja volvo's gaan echt nooit kapot, zeker 940's niet" uiteindelijk wat contactspray tussen de verdelerkap gespoten; lopen als n zonnetje, optrekken geen probleem, de man van de anwb reed nog ff een testrondje op de parkeerplaats. hij vertok, ik koelde even af. drankje gepakt. opnieuw starten; weer bonken en niet eens aanslaan. weer anwb gebeld. man terug, verdelerkap beschermkapje erfagehaald en t oranje plastic eronder schoongemaakt. was normaal volgens de anwb man dat er vuil tussen kwam na 10 a 15 jaar en dan kreeg je kortsluiting in de verdelerkap dus geen vonken, dus afslaan.
ik naar huis. handelaar gebeld, die vond t natuurlijk niet zijn probleem. paar weken goed gegaan. toen ineens weer niet willen starten, en met lage toerentallen uitvallen, midden op kruisingen etc. levens gevaarlijk! uiteindelijk heeft de Volvo dealer waar ik in de weekenden mn bijbaan heb de boel netje opgelost, maar dat heeft veel tijd gekost.
Nogsteeds komen we bij onderhoud zaken tegen waaraan te zien is dat er is beknibbelt op onderhoud, geen orginele onderdelen etc. de les die ik heb geleerd: ook een volvo word soms niet goed onderhouden (had te veel vertrouwen in de mensen die volvo reden) dus de volgende auto word er een die dealer onderhouden is. boekjes ingevuld en met garantie.
(pff ff mn vingers laten afkoelen nu)

Niels
940 GLE 16V 155 pk Automaat
04-1991
940 GLE 16V 155 pk Automaat
04-1991
- Hans Beekman
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 24.02.2006 - 22:54
Ben het helemaal met VolvoBart eens. De kwaliteit van de Volvo's van nu is niet te vergelijken met de kwaliteit van de 'oudere' Volvo's. Zelf heb ik bijna 5 ton met een 740 gereden. Ook mijn latere 940 was onverwoestbaar. Als ik deze auto's vergelijk met mijn huidige S80 uit '99 winnen ze! Een paar voorbeelden: de velgen en de leren bekleding van mijn 740 waren na 5 ton nog als nieuw. Bij de S80 zie je al snel bij het ventiel corrosie ontstaan en vooral de huidige leren bekleding is 2x zo snel versleten. Ook de lakkwaliteit is (door milieuwetgeving) veel minder. Steenslag op de plastic voorbumper is erger, vocht in de koplampen etc. I hate to say it, maar na de 940 en de V70 classic is het minder geworden.... Is trouwens ook de mening van de meeste volvo experts.
740 GL '87, 940 polar '97, V70 2,4 '02,
NU:
S80 2,5D exclusive/mobility line '99
S80 2,5T tuned summum '06
NU:
S80 2,5D exclusive/mobility line '99
S80 2,5T tuned summum '06