Volvo 240

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
flippie102
Starter

Ik heb de search al gebruikt maar ik geen antwoord op mn vraag vinden dus stel ik hem hier maar eens.

Is het mogelijk om de 165 pk turbo motor uit een 740 uit 1989/1990 in een volvo 240 te plaatsen. Zoja in hoe verre zou de auto aangepast moeten worden.
En hoe zit het met de injectie. De 740 motor draait naar mijn weten op multi point injectie. Terwijl veel versies van de 240 carbeurateur gestuurd zijn. Moet er dan ook de draadboom uit de 740 mee verhuizen?

mvg
dopdedouwer
3rd Gear member

Voor die vragen moet je eens gaan searchen op www.volvolvo.nl en www.turbobricks.com. De 740 TIC wordt veelvuldig toegepast. Er zijn overigens ook genoeg 240's die van zichzelf al een injectie hebben.
JW240
2nd Gear member

zoals gezegd, het is goed mogelijk om een latere turbo motor in te bouwen.
Zelf heb ik een 240 uit 1991 en ik ben van plan om deze zomer de LPT motor van een 940 in te bouwen.

Wat ik zou doen:
Kabelboom van een 240 met LH 2.4 (1989-199?), die licht aanpassen (voorweerstanden voor de injectoren erin, luchtmassameter verplaatsen (van bestuurderskant naar de bijrijderskant ivm met luchtinlaat turbo) en heel eventueel een kabeltje van de gasklepschakelaartje loshalen, alhoewel veel mensen dat laten zitten zonder negatieve gevolgen).
Ik heb een kabelboom van de 940 turbomotor en die is veel te ingewikkeld om te gebruiken, dat is erg veel werk.
Zorg wel dat de turbomotor+computers ook LH 2.4 zijn, dan is de swap best te doen. LH 2.2 injectie zou ook kunnen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Wel nog een benzinepomp in de tank monteren (en eventueel de 2e onder de auto ook)

Hoe de kabelboom van een LH 2.4 240 motor met de rest van de auto verbonden is weet ik niet precies, maar volgens mij is het een grote stekker, gewoon even opzoeken wat welk pinnetje doet en dan kun je em gewoon aansluiten.

Aan het blok zelf moet een beetje gesleuteld worden, de tussenas moet vervangen worden voor een exemplaar met aandrijftandwiel voor een stroomverdeler, en een stroomverdeler van een LH 2.4 240 erop. Dan dopje in de achterkant van de cylinderkop (is bij volvo te koop), temperatuursensor van een 240 erin schroeven, motorsteunen van een 240 erop en voila, klaar!.

Downpipe past net niet d8 ik, daar moet je een paar cm vanaf halen bij de lambdasonde.

Een mooie gelegenheid om het blok netjes in orde te maken en met verse motorsteunen ed. te monteren.
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”