geartronic

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
jasld5
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 22.03.2007 - 20:43
Locatie: haarlemmermeer

Heeft iemand ervaring met een geartronicbak.
Mijn d5 remt op de motor bij gasloslaten af tot 1500 toeren en ontkoppeld dan waarna je alles op de rem moet vertragen.
Garage zegt dat het ontkoppelmoment zo hoort en niet te programmeren is tot bv 1100 toeren.
Snelheid is dan nog ong 70 km/u.
Dit is in de gewone D stand uiteraard en niet in +,- modus
Gebruikersavatar
robertslaat
3rd Gear member
Berichten: 333
Lid geworden op: 26.02.2006 - 16:03
Locatie: Twente

Klopt, heb ik ook. Is vervelend maar je went er wel aan. Gewoon iets eerder op het gas in een bocht zodat je tractie houdt.
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
jasld5
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 22.03.2007 - 20:43
Locatie: haarlemmermeer

jasld5 schreef:Heeft iemand ervaring met een geartronicbak.
Mijn S 60 d5 remt op de motor bij gasloslaten af tot 1500 toeren en ontkoppeld dan waarna je alles op de rem moet vertragen.
Garage zegt dat het ontkoppelmoment zo hoort en niet te programmeren is tot bv 1100 toeren.
Snelheid is dan nog ong 70 km/u.
Dit is in de gewone D stand uiteraard en niet in +,- modus
Ja bedankt,dit trucje probeer ik ook in de bocht,maar het blijft zo"n
ongeleid projectiel gevoel geven als hij VRIJ doorrijd bij uitrijden!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

waarom niet zelf handmatig terugschakelen? een geartronic biedt die mogelijkheid tenslotte
Volvo for life
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

jasld5 schreef:Heeft iemand ervaring met een geartronicbak.
Mijn d5 remt op de motor bij gasloslaten af tot 1500 toeren en ontkoppeld dan waarna je alles op de rem moet vertragen.
Garage zegt dat het ontkoppelmoment zo hoort en niet te programmeren is tot bv 1100 toeren.
Snelheid is dan nog ong 70 km/u.
Dit is in de gewone D stand uiteraard en niet in +,- modus
Voeg maar toe aan Minpunten van je Volvo (pijnlijk topic??), want zoals je al had uitgevonden is er waarschijnlijk niets aan te doen.
(ja, handmatig schakelen, maar daar koop je neem ik aan geen automaat voor)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

is dit niet iets dat iedere automaat doet?
Volvo for life
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41020
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Maar waarom zou je willen dat hij verder op de motor afremt?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Je wilt dat een automaat dat gaat doen wat je zelf met een handbak ook kan, te weten het over het hele toerenbereik af kunnen remmen op de motor, daarvoor koop je toch ook geen automaat?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41020
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dat vind ik ook Bart. En dat is dan weer het aardige van zo'n geartronic. Hoewel ik dat handmatige gedoe nooit gebruik. Ik vertrouw helemaal op de kaboutertjes in het vooronder.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
jasld5
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 22.03.2007 - 20:43
Locatie: haarlemmermeer

Ben schreef:Dat vind ik ook Bart. En dat is dan weer het aardige van zo'n geartronic. Hoewel ik dat handmatige gedoe nooit gebruik. Ik vertrouw helemaal op de kaboutertjes in het vooronder.
Ben jij hebt dus niet dat gevoel als ongeleid projectiel,terwijl je met een
handbak NOOIT met ingetrapte koppeling zou willen uitrijden!
volvo 240 GL,740 GL,V40 gas,V40 1.9D,S60 2.4D,S60 D5 gtr momentum,audio 2005 zilvergrijs.
Gebruikersavatar
plim
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
Locatie: San Jose, California, USA

Er is toch nix ongeleid projectiels aan ? Als je nog langzamer wil, remmen. Wil je sneller, geef je gas. Alles met 1 voet. Werkt prima. Overal ter wereld.

Vraag me trouwens af wat er wereldwijd het meest wordt gebruikt: automaat of "stick shift"
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41020
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

jasld5 schreef:
Ben schreef:Dat vind ik ook Bart. En dat is dan weer het aardige van zo'n geartronic. Hoewel ik dat handmatige gedoe nooit gebruik. Ik vertrouw helemaal op de kaboutertjes in het vooronder.
Ben jij hebt dus niet dat gevoel als ongeleid projectiel,
Nee, nooit gehad. En zoals Plim zegt, altijd een voetje bij de rem. Daar is dat ding voor.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik gebruik de Geartronic wel in de bergen. Dan vooral bij berg af... Dat ik hem lekker in zijn 2 naar beneden laat kruipen anders veel te snel eraf lig!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

met een geartronic kun je zelfs in je 1 afdalen, dat is iets dat met een gewone automaat niet kan
Volvo for life
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Paul schreef:Ik gebruik de Geartronic wel in de bergen. Dan vooral bij berg af... Dat ik hem lekker in zijn 2 naar beneden laat kruipen anders veel te snel eraf lig!
Mijn schoonvader beweert dat hij in de bergen nooit handmatig terug hoeft te schakelen in zijn Nissan Primera automaat, dat hij uitstekend op de motor kan afremmen. (Zullen we minder steile afdalingen geweest zijn)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

waarschijnlijk van die hellingen waarbij je bij het parkeren de handrem ook niet nodig hebt :wink:

Een helling af heeft een automaat toch echt de neiging op te schakelen, en daarbij-daardoor te versnellen, of je zet hem een tandje lager of je remt, het zonder verder handelingen afremmen op een automaat bij een afdaling lijkt mij stug
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Zijn 1 gebruik ik inderdaad ook vaak, maar als je hem los laat naar beneden toe ga je veel te hard. Anders zit je veel te veel op je rem, volgens mij is dat ook niet zo goed.
Overigens maakt het niks uit als je de W indrukt voor bergafwaarts. Volgens mij is dat alleen voor berg op dat hij het wat rustiger aan doet.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik twijfel niet aan zijn bewering. Ben vorig jaar samen met hem in Duitsland geweest in een heuvel-achtig / berg-achtig gebied. Daar kwamen we een aantal redelijk steile afdalingen tegen waarvoor ik in mijn handgeschakelde Volvo terugschakelde naar 3. Ik vraag dus uit interesse of hij nu steeds zijn automaat handmatig aan het bedienen was. Tot mijn verbazing was het antwoord dus nee.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
putters
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 15.01.2007 - 21:59
Locatie: Hoofddorp

Die vrijloop van de automaat zit er bij mij ook in ( D5 met met normale automaat ) terwijl als ik stil sta er wel kruip van de aut is , ik heb laatst ook in de garage gevraagd of dit normaal is waar een volmondig ja op gegeven werd , hiervoor heb ik een Mazda 6 aut gehad die deze vrijloop niet had . Wil je afremmen op de motor dan moet je terug schakelen dit is gedaan volgens zeggen om het brandstof verbruik te verlagen , een bijkomend voordeel volgens mij is hiermee dat je remmen niet zo erg belast worden , want bij de Mazda moest ik om de 20 a 25000 km de schijven laten afdraaien of vernieuwen.
gr Karel
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik heb mijn schoonvader vanmiddag nog even gesproken:

Hij heeft dus een Nissan Primera uit 2000 met een "tronic" automaat, dus met een + / - schakelmogelijlheid.

De enige keer dat hij gebruik maakt van handmatig schakelen is wanneer hij met de caravan in de bergen rijdt, en dan niet eens voor bergaf, maar voor bergop, om te voorkomen dat de automaat opschakelt en daarmee de trekkracht uit de motor gaat.
Afdalingen rijdt hij altijd op de automaat, zelfs met caravan, de auto remt uitstekend af op de motor.
Voorts komt hem het 'probleem' wat door de topicstarter gemeld werd, dat de automaat vrij snel ontkoppelt en het daarmee feitelijk onmogelijk maakt om op de motor af te remmen, absoluut niet bekend voor.

Zelf heb ik onlangs een dagje in een V50 geartronic gereden. O.a. in de file. Daar viel me op dat ik de automaat zelf in de 2e versnelling vast moest zetten omdat het ding behoorlijk zenuwachtig schakelde, file rijdend tussen 0 en 30 km/h.

Daarnaast lees je op dit forum ook berichten over mensen die niet helemaal tevreden zijn over het gedrag van de automaat, en dat er dan oplossingen worden aangedragen als "iets eerder het gas erop".

M.a.w., misschien is het gewoon wel zo dat Volvo's geartronic niet de meest slim geprogrammeerde verfijnde automaat is die er te krijgen is.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”