Pagina 1 van 2
geartronic
Geplaatst: 22.03.2007 - 21:44
door jasld5
Heeft iemand ervaring met een geartronicbak.
Mijn d5 remt op de motor bij gasloslaten af tot 1500 toeren en ontkoppeld dan waarna je alles op de rem moet vertragen.
Garage zegt dat het ontkoppelmoment zo hoort en niet te programmeren is tot bv 1100 toeren.
Snelheid is dan nog ong 70 km/u.
Dit is in de gewone D stand uiteraard en niet in +,- modus
Geplaatst: 24.03.2007 - 04:23
door robertslaat
Klopt, heb ik ook. Is vervelend maar je went er wel aan. Gewoon iets eerder op het gas in een bocht zodat je tractie houdt.
Re: geartronic
Geplaatst: 24.03.2007 - 14:10
door jasld5
jasld5 schreef:Heeft iemand ervaring met een geartronicbak.
Mijn S 60 d5 remt op de motor bij gasloslaten af tot 1500 toeren en ontkoppeld dan waarna je alles op de rem moet vertragen.
Garage zegt dat het ontkoppelmoment zo hoort en niet te programmeren is tot bv 1100 toeren.
Snelheid is dan nog ong 70 km/u.
Dit is in de gewone D stand uiteraard en niet in +,- modus
Ja bedankt,dit trucje probeer ik ook in de bocht,maar het blijft zo"n
ongeleid projectiel gevoel geven als hij VRIJ doorrijd bij uitrijden!
Geplaatst: 24.03.2007 - 20:24
door bart simpson
waarom niet zelf handmatig terugschakelen? een geartronic biedt die mogelijkheid tenslotte
Re: geartronic
Geplaatst: 24.03.2007 - 20:38
door IkeV70
jasld5 schreef:Heeft iemand ervaring met een geartronicbak.
Mijn d5 remt op de motor bij gasloslaten af tot 1500 toeren en ontkoppeld dan waarna je alles op de rem moet vertragen.
Garage zegt dat het ontkoppelmoment zo hoort en niet te programmeren is tot bv 1100 toeren.
Snelheid is dan nog ong 70 km/u.
Dit is in de gewone D stand uiteraard en niet in +,- modus
Voeg maar toe aan
Minpunten van je Volvo (pijnlijk topic??), want zoals je al had uitgevonden is er waarschijnlijk niets aan te doen.
(ja, handmatig schakelen, maar daar koop je neem ik aan geen automaat voor)
Geplaatst: 24.03.2007 - 20:44
door bart simpson
is dit niet iets dat iedere automaat doet?
Geplaatst: 24.03.2007 - 20:45
door Ben
Maar waarom zou je willen dat hij verder op de motor afremt?
Geplaatst: 24.03.2007 - 20:48
door bart simpson
Je wilt dat een automaat dat gaat doen wat je zelf met een handbak ook kan, te weten het over het hele toerenbereik af kunnen remmen op de motor, daarvoor koop je toch ook geen automaat?
Geplaatst: 24.03.2007 - 20:55
door Ben
Dat vind ik ook Bart. En dat is dan weer het aardige van zo'n geartronic. Hoewel ik dat handmatige gedoe nooit gebruik. Ik vertrouw helemaal op de kaboutertjes in het vooronder.
Geplaatst: 24.03.2007 - 21:41
door jasld5
Ben schreef:Dat vind ik ook Bart. En dat is dan weer het aardige van zo'n geartronic. Hoewel ik dat handmatige gedoe nooit gebruik. Ik vertrouw helemaal op de kaboutertjes in het vooronder.
Ben jij hebt dus niet dat gevoel als ongeleid projectiel,terwijl je met een
handbak NOOIT met ingetrapte koppeling zou willen uitrijden!
Geplaatst: 24.03.2007 - 22:04
door plim
Er is toch nix ongeleid projectiels aan ? Als je nog langzamer wil, remmen. Wil je sneller, geef je gas. Alles met 1 voet. Werkt prima. Overal ter wereld.
Vraag me trouwens af wat er wereldwijd het meest wordt gebruikt: automaat of "stick shift"
Geplaatst: 24.03.2007 - 22:38
door Ben
jasld5 schreef:Ben schreef:Dat vind ik ook Bart. En dat is dan weer het aardige van zo'n geartronic. Hoewel ik dat handmatige gedoe nooit gebruik. Ik vertrouw helemaal op de kaboutertjes in het vooronder.
Ben jij hebt dus niet dat gevoel als ongeleid projectiel,
Nee, nooit gehad. En zoals Plim zegt, altijd een voetje bij de rem. Daar is dat ding voor.
Geplaatst: 25.03.2007 - 09:51
door Paul
Ik gebruik de Geartronic wel in de bergen. Dan vooral bij berg af... Dat ik hem lekker in zijn 2 naar beneden laat kruipen anders veel te snel eraf lig!
Geplaatst: 25.03.2007 - 10:02
door bart simpson
met een geartronic kun je zelfs in je 1 afdalen, dat is iets dat met een gewone automaat niet kan
Geplaatst: 25.03.2007 - 10:26
door IkeV70
Paul schreef:Ik gebruik de Geartronic wel in de bergen. Dan vooral bij berg af... Dat ik hem lekker in zijn 2 naar beneden laat kruipen anders veel te snel eraf lig!
Mijn schoonvader beweert dat hij in de bergen nooit handmatig terug hoeft te schakelen in zijn Nissan Primera automaat, dat hij uitstekend op de motor kan afremmen. (Zullen we minder steile afdalingen geweest zijn)
Geplaatst: 25.03.2007 - 10:31
door bart simpson
waarschijnlijk van die hellingen waarbij je bij het parkeren de handrem ook niet nodig hebt
Een helling af heeft een automaat toch echt de neiging op te schakelen, en daarbij-daardoor te versnellen, of je zet hem een tandje lager of je remt, het zonder verder handelingen afremmen op een automaat bij een afdaling lijkt mij stug
Geplaatst: 25.03.2007 - 10:38
door Paul
Zijn 1 gebruik ik inderdaad ook vaak, maar als je hem los laat naar beneden toe ga je veel te hard. Anders zit je veel te veel op je rem, volgens mij is dat ook niet zo goed.
Overigens maakt het niks uit als je de W indrukt voor bergafwaarts. Volgens mij is dat alleen voor berg op dat hij het wat rustiger aan doet.
Geplaatst: 25.03.2007 - 10:38
door IkeV70
Ik twijfel niet aan zijn bewering. Ben vorig jaar samen met hem in Duitsland geweest in een heuvel-achtig / berg-achtig gebied. Daar kwamen we een aantal redelijk steile afdalingen tegen waarvoor ik in mijn handgeschakelde Volvo terugschakelde naar 3. Ik vraag dus uit interesse of hij nu steeds zijn automaat handmatig aan het bedienen was. Tot mijn verbazing was het antwoord dus nee.
Geplaatst: 25.03.2007 - 12:26
door putters
Die vrijloop van de automaat zit er bij mij ook in ( D5 met met normale automaat ) terwijl als ik stil sta er wel kruip van de aut is , ik heb laatst ook in de garage gevraagd of dit normaal is waar een volmondig ja op gegeven werd , hiervoor heb ik een Mazda 6 aut gehad die deze vrijloop niet had . Wil je afremmen op de motor dan moet je terug schakelen dit is gedaan volgens zeggen om het brandstof verbruik te verlagen , een bijkomend voordeel volgens mij is hiermee dat je remmen niet zo erg belast worden , want bij de Mazda moest ik om de 20 a 25000 km de schijven laten afdraaien of vernieuwen.
gr Karel
Geplaatst: 25.03.2007 - 14:30
door IkeV70
Ik heb mijn schoonvader vanmiddag nog even gesproken:
Hij heeft dus een Nissan Primera uit 2000 met een "tronic" automaat, dus met een + / - schakelmogelijlheid.
De enige keer dat hij gebruik maakt van handmatig schakelen is wanneer hij met de caravan in de bergen rijdt, en dan niet eens voor bergaf, maar voor bergop, om te voorkomen dat de automaat opschakelt en daarmee de trekkracht uit de motor gaat.
Afdalingen rijdt hij altijd op de automaat, zelfs met caravan, de auto remt uitstekend af op de motor.
Voorts komt hem het 'probleem' wat door de topicstarter gemeld werd, dat de automaat vrij snel ontkoppelt en het daarmee feitelijk onmogelijk maakt om op de motor af te remmen, absoluut niet bekend voor.
Zelf heb ik onlangs een dagje in een V50 geartronic gereden. O.a. in de file. Daar viel me op dat ik de automaat zelf in de 2e versnelling vast moest zetten omdat het ding behoorlijk zenuwachtig schakelde, file rijdend tussen 0 en 30 km/h.
Daarnaast lees je op dit forum ook berichten over mensen die niet helemaal tevreden zijn over het gedrag van de automaat, en dat er dan oplossingen worden aangedragen als "iets eerder het gas erop".
M.a.w., misschien is het gewoon wel zo dat Volvo's geartronic niet de meest slim geprogrammeerde verfijnde automaat is die er te krijgen is.