vervangen thermostaat...

Alles over de 440 / 460
940Bas
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 06.09.2006 - 19:06

Hi mensen,

Ik ga morgen even mn thermostaat vervangen, maar nou heb ik even een blik geworpen op het bevestigingsblokje ervan. Bij de thermostaat zit een pakking, in de vorm van een ring rond de thermostaat, maar nou vraag ik me af of er geen pakking meer moet tussen het bevestigingsblokje en motorblok. Is dit gewoon staal op staal??

Gr,

Bas
Gebruikersavatar
Edwin Volvo 440
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07.02.2007 - 11:31

toen ik die vervangen heb ( 4 wken geleden) halde wij ook de handel eraf zat er ook geen pakking tussen

dus die er bij geleverd zat bij de temrmostaat niet gebruikt

let wel op dat je of je koelvloeistof eerst onder uit je radiator laat lopen
want als als je de handel eraf schroeft loopt alles eruit en daarboven kun je hiet niet opvangen
940Bas
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 06.09.2006 - 19:06

Dus als ik het goed begrijp is de pakking die je erbij krijgt onnodig? Da's wel vreemd ;)

Hoeveel litertjes slokt het radiatortje op?


Gr,

Bas
Gebruikersavatar
Edwin Volvo 440
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07.02.2007 - 11:31

ik moest er iets minder dan 5 liter terug ingooien
heb die gewoon meteen ververst

heb je dit forum al gelezen staat alles precies beschreven..

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11761
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

940Bas schreef:Dus als ik het goed begrijp is de pakking die je erbij krijgt onnodig? Da's wel vreemd ;)

Hoeveel litertjes slokt het radiatortje op?


Gr,

Bas
wel degelijk nodig. De rubberen ring gaat om de thermostaat heen, dit is de waterafdichting van alle twee de kanten af. Dan is het aluminium op aluminium.

En! staat niet in het topic dat degene voor mij aan geeft, maar er zit een soort uitsparing met een balletje in de thermostaat, deze moet aan de bovenkant zitten volgens VADIS!!
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
Elke rijke rijdt er twee
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.04.2007 - 15:49
Locatie: Utrecht

Hallo,

ik heb vandaag de thermostaat vervangen, maar het probleem dat ik had, meter in het rood na een kilometer en ventilator die niet aanslaat blijft bestaan. Ik heb nu een thermocontact besteld bij Brezan en hoop dat het hiermee opgelost is. Het zou ook de temperatuurzenden kunnen zijn, werd me verteld. Is dat iets wat ik zelf kan?
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

klinkt meer naar dat ie gewoon niet koelt.. dus of geen koelwater, of geen beweging in het koelwater. (waterpomp).

Wat gebeurt er als je je auto met exspansievat open laat warm draaien?
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
Elke rijke rijdt er twee
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.04.2007 - 15:49
Locatie: Utrecht

Waterpomp, daar heb ik niet aan gedacht! Met het vat open wordt ie ook meteen warm. Of moet je dan iets zien stromen oid? Ik dacht dat die koeling passief was, dwz dat het water vanzelf ging stromen, maar achteraf is dat een beetje dom gedacht. Maar ook springt de ventilator niet aan en je zou denken dat hij dat onmiddellijk doet als het koelwater te heet is.
Volvo 440 1.8i CVT 1995
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

je hoort er wel wat stroming in te zien...
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
Elke rijke rijdt er twee
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.04.2007 - 15:49
Locatie: Utrecht

Ik ga het nu meteen controleren voor het donker. Hopelijk is het dan alleen een zekering...
Volvo 440 1.8i CVT 1995
Gebruikersavatar
Elke rijke rijdt er twee
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.04.2007 - 15:49
Locatie: Utrecht

Doet inderdaad niets. Maar waarom schiet de ventilator niet aan?
Volvo 440 1.8i CVT 1995
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

er wordt geen water langs de tempsensor gepompt, en dus gaat de ventilator niet aan.. het water in het expansievat als de motor warm is... da's koud?
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nou ben ik helemaal een leeghoofd wat de 940 betreft, maar het lijkt mij dat de waterpomp gewoon op een (mulit?)riem zit aangesloten. Als deze slipt of je pomp defect is, wordt het water niet rondgepompt. Daar komt dus geen zekering aan te pas. Als er meer stroop als koelwater uit je radiator kwam bij het vervangen van de thermostaat kan het ook zijn dat de pomp wel funtioneert, maar door interne vervuiling in het koelsysteem deze niet in staat is het koelwater goed rond te pompen.

Doet je kachel het wel?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Elke rijke rijdt er twee
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.04.2007 - 15:49
Locatie: Utrecht

De kachel doet het prima. Maar ook als ik rijdt met kachel en aanjager vol open zakt de temperatuur niet. Afijn, ik breng de auto vandaag weg. Aan mijn Dafjes (elke maf rijdt in een Daf en elke rijke rijdt er twee) kon ik het sleutelen nog aan, maar nu wordt het me te ingewikkeld. Dank voor meedenken.
Volvo 440 1.8i CVT 1995
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Laat je dan nog wel even weten wat het was/is?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Elke rijke rijdt er twee
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.04.2007 - 15:49
Locatie: Utrecht

Volgens mijn mannetje (Auto & Emotie in Westbroek) ligt het schoepenrad eraf. Ik hoor ook een vreemd extra pingeltje. Ik laat de afloop weten.
Volvo 440 1.8i CVT 1995
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Schoepenrad er na wissel van koelvloeistof? Kan in principe niet.

Had je dit van tevoren niet of heb je juist je goede thermostaat verwisseld voor een andere goede omdat je blok te warm werd,-> ja dan begrijp ik het wel.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Elke rijke rijdt er twee
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.04.2007 - 15:49
Locatie: Utrecht

Nee. Ik had een probleem met de koeling en dacht dat de thermostaat kapot was. Was niet. Na vragen in dit forum werd voorgesteld dat het een kapotte waterpomp kon zijn en volgens mijn garage is dit mogelijk. Op aanraden daarvan goed geluisterd en er zit inderdaad een pingeltje dat er eerst niet was. Morgen wordt hij bekeken. Ik laat de afloop weten.
Volvo 440 1.8i CVT 1995
Gebruikersavatar
Elke rijke rijdt er twee
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.04.2007 - 15:49
Locatie: Utrecht

Zoals beloofd de oplossing. Ik had zelf de thermostaat vervangen, maar dat loste niets op. Naar Auto & Emotie (Westbroek) ermee en die vond het na 8 uur knutselen. Daarbij werd een stukje rubberslang in het koelsysteem gevonden, maar dat was het niet. De waterpomp is gedemonteerd en die bleke het ook niet te zijn. De temperatuurvoeler was inderdaad ook kapot en die is vervangen, maar de motor bleef te heet en ontluchten lukte ook niet. Het was de thermostaat. IK had de verkeerde meegekregen, zonder dat ontluchtingsballetje, waardoor de motor niet ontluchtte en meteen heet werd. Gelukkig werd er een symbolisch bedrag voor de uren in rekening gebracht, anders was een het een extreem dure grap geworden. Nu alleen een dure.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zo veel tijd en geld kwijt door een futiliteit. Toch fijn dat je nog wat gematst bent, dan. En dat het probleem uiteindelijk toch is opgelost!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”