Motorkeuze V50
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Ben nu toch weer aan het twijfelen geslagen... Ben een vervent dieselrijder (ben 265nm gewoon in m'n huidige 1.9d/115pk S40), maar het jaar kilometrage is eigenlijk te laag voor diesel (rond 20.000km/jaar). Heb ondertussen gereden in de 2.0/145pk en die viel op zich niet tegen maar ik maak me toch wat zorgen over de trekkracht met name in de bergen. Ik trek overigens geen aanhangers of caravans... Maar om nu voor de zo'n duurdere 2.0d/136pk te gaan... Of zie ik spoken? Iemand ervaringen met name met de 2.0/145pk?
S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Nope, gaat om een nieuwe lease-auto (en ik zie het niet alleen maar als van A naar B rijden... oja, de bijtelling moet natuurlijk zo laag mogelijk blijvenNOS schreef:Een ocassion is geen optie?

S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
het koppel van een 2.0B ligt tamelijk ongunstig en hij mag slechts 1350kg trekken, een 2.0D mag 1500kg trekken
Volvo for life
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Wat is ongunstig; ik was op zich redelijk onder de indruk van deze nieuwe motor (op de vlakke weg en in Nederland). Maar wat en met name als ik met deze motor op hellingen (Alpen gebied e.d.) ga rijden? Heb overigens ook de 2.0D geprobeerd en die is gewoon helemaal top (overstijgt de 1.9d ruimschoots en logisch ook als je kijkt naar de meer dan 300 Nm).bart simpson schreef:het koppel van een 2.0B ligt tamelijk ongunstig en hij mag slechts 1350kg trekken, een 2.0D mag 1500kg trekken
S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Als het dieselgeluid je niet stoort zou ik de extra bijtelling (en eigen bijdrage?) per maand uitrekenen en kijken of het je dit waard is.
Ik denk dat de 2.0d de lekkerdere motor is maar er hangt inderdaad een prijskaartje aan.
Ik denk dat de 2.0d de lekkerdere motor is maar er hangt inderdaad een prijskaartje aan.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Zoek de verschillen:wtbril schreef:Wat is ongunstig; ik was op zich redelijk onder de indruk van deze nieuwe motor (op de vlakke weg en in Nederland). Maar wat en met name als ik met deze motor op hellingen (Alpen gebied e.d.) ga rijden? Heb overigens ook de 2.0D geprobeerd en die is gewoon helemaal top (overstijgt de 1.9d ruimschoots en logisch ook als je kijkt naar de meer dan 300 Nm).bart simpson schreef:het koppel van een 2.0B ligt tamelijk ongunstig en hij mag slechts 1350kg trekken, een 2.0D mag 1500kg trekken
2.0B 185Nm bij 4000 t/min, trekvermogen 1350kg
2.0D 340Nm bij 2000 t/min, trekvermogen 1500kg
Ik had een v40 1.9d (2003) en sinds 2 weken een v50 1.6 d (2007) en vind de 1.6 d vooruitgang t.o.v. de oude 1.9dwtbril schreef:Heb overigens ook de 2.0D geprobeerd en die is gewoon helemaal top (overstijgt de 1.9d ruimschoots en logisch ook als je kijkt naar de meer dan 300 Nm).
v50 1.6d 240 Nm bij 1750 toeren
v40 1.9d 215 Nm bij 1750 toeren
2.0d 320 Nm bij 2000 toerenbart simpson schreef:Zoek de verschillen:wtbril schreef:Wat is ongunstig; ik was op zich redelijk onder de indruk van deze nieuwe motor (op de vlakke weg en in Nederland). Maar wat en met name als ik met deze motor op hellingen (Alpen gebied e.d.) ga rijden? Heb overigens ook de 2.0D geprobeerd en die is gewoon helemaal top (overstijgt de 1.9d ruimschoots en logisch ook als je kijkt naar de meer dan 300 Nm).bart simpson schreef:het koppel van een 2.0B ligt tamelijk ongunstig en hij mag slechts 1350kg trekken, een 2.0D mag 1500kg trekken
2.0B 185Nm bij 4000 t/min, trekvermogen 1350kg
2.0D 340Nm bij 2000 t/min, trekvermogen 1500kg
2.0B 185 Nm bij 4500 toeren
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Hmm, heb de 1.6d eigenlijk nog niet geprobeerd; ik rij zelf overigens in de 115pk versie van de 1.9d (285Nm/1750-2500); misschien is het het proberen waard? De 1.6d is natuurlijk extreem zuinig wat dat betreft. Hoe trekt ie vanaf 100km/h naar zeg 120km/h?never_stop_exploring schreef:Ik had een v40 1.9d (2003) en sinds 2 weken een v50 1.6 d (2007) en vind de 1.6 d vooruitgang t.o.v. de oude 1.9dwtbril schreef:Heb overigens ook de 2.0D geprobeerd en die is gewoon helemaal top (overstijgt de 1.9d ruimschoots en logisch ook als je kijkt naar de meer dan 300 Nm).
v50 1.6d 240 Nm bij 1750 toeren
v40 1.9d 215 Nm bij 1750 toeren
S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
Vlot, bijzonder vlot.wtbril schreef:
Hoe trekt ie vanaf 100km/h naar zeg 120km/h?
Een 1.6 kan je voor 475 euro chippen naar 146 PK en een hoger koppel: kijk maar eens rond op het forum.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Je hebt gelijk, het is nog erger dan ik dacht.never_stop_exploring schreef:2.0d 320 Nm bij 2000 toeren
2.0B 185 Nm bij 4500 toeren
Die 1.6 diesel is std. al een erg prettige motor, ikzelf zou hem boven de 2.0 verkiezen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ze zullen kwa prestaties niet voor elkaar onder doen in de bergen, alleen de diesel is wat makkelijker te berijden. Als je zonder caravan op pad gaat denk ik dat de benzine zelfs fijner rijdt. Gewoon iets hger in toeren rijden en de benzine gaat de diesel voorbij.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Tja... ik denk dat ik gewoon even moet wennen aan die hoge toerentallen en significant meer schakelen... Benzine klinkt af en toe zo zenuwachtig en nooit meer in z'n 2 (voorzichtig) optrekken, grinnik... Maar ach, ik ga 1 keer per jaar naar de bergen dus eh... en in NL kom je toch nauwelijks meer vooruit op de snelwegen... Misscien is de 2.0B dan toch niet zo'n verkeerde keuze eigenlijk...edraket schreef:Ze zullen kwa prestaties niet voor elkaar onder doen in de bergen, alleen de diesel is wat makkelijker te berijden. Als je zonder caravan op pad gaat denk ik dat de benzine zelfs fijner rijdt. Gewoon iets hger in toeren rijden en de benzine gaat de diesel voorbij.
S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
In combinatie met een caravan erachter is het zeker niet de goeie keuswtbril schreef:Tja... ik denk dat ik gewoon even moet wennen aan die hoge toerentallen en significant meer schakelen... Benzine klinkt af en toe zo zenuwachtig en nooit meer in z'n 2 (voorzichtig) optrekken, grinnik... Maar ach, ik ga 1 keer per jaar naar de bergen dus eh... en in NL kom je toch nauwelijks meer vooruit op de snelwegen... Misscien is de 2.0B dan toch niet zo'n verkeerde keuze eigenlijk...
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20537
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
De moraal van dit verhaal:bart simpson schreef:In combinatie met een caravan erachter is het zeker niet de goeie keuswtbril schreef:Tja... ik denk dat ik gewoon even moet wennen aan die hoge toerentallen en significant meer schakelen... Benzine klinkt af en toe zo zenuwachtig en nooit meer in z'n 2 (voorzichtig) optrekken, grinnik... Maar ach, ik ga 1 keer per jaar naar de bergen dus eh... en in NL kom je toch nauwelijks meer vooruit op de snelwegen... Misscien is de 2.0B dan toch niet zo'n verkeerde keuze eigenlijk...
De 2.0 benzine is gewoon een auto die je alleen solo moet rijden.
Er moet echt (en dat benadruk ik zeker) geen caravan achter. Dat is vragen om problemen. Hij kwam bij de caravantrekkertest dan ook zeer onverwacht als slecht uit de bus.
Caravanrijders zijn dan ook niet blij dat Volvo toegegeven heeft aan Ford om de 2.0 inplaats van de eigen 2.4 te gebruiken. (Ook al had dat met emissies te maken.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Ok, dus samengevat:V480-S60 schreef:De moraal van dit verhaal:bart simpson schreef:In combinatie met een caravan erachter is het zeker niet de goeie keuswtbril schreef:Tja... ik denk dat ik gewoon even moet wennen aan die hoge toerentallen en significant meer schakelen... Benzine klinkt af en toe zo zenuwachtig en nooit meer in z'n 2 (voorzichtig) optrekken, grinnik... Maar ach, ik ga 1 keer per jaar naar de bergen dus eh... en in NL kom je toch nauwelijks meer vooruit op de snelwegen... Misscien is de 2.0B dan toch niet zo'n verkeerde keuze eigenlijk...
De 2.0 benzine is gewoon een auto die je alleen solo moet rijden.
Er moet echt (en dat benadruk ik zeker) geen caravan achter. Dat is vragen om problemen. Hij kwam bij de caravantrekkertest dan ook zeer onverwacht als slecht uit de bus.
Caravanrijders zijn dan ook niet blij dat Volvo toegegeven heeft aan Ford om de 2.0 inplaats van de eigen 2.4 te gebruiken. (Ook al had dat met emissies te maken.)
- - aan caravans en aanhangers doe ik niet, dus trekkracht niet echt nodig daarvoor;
- - een theoretisch verbruik van 1:13.5 is redelijk;
- - rond de 20.000km/jaar en diesel gaat niet zo goed samen...
S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
De 2.0 is door zijn beperkte vermogens/prestatiewinst feitelijk zijn meerprijs ook niet echt waard t.o.v. een 1.8.V480-S60 schreef:De moraal van dit verhaal:
De 2.0 benzine is gewoon een auto die je alleen solo moet rijden.
Er moet echt (en dat benadruk ik zeker) geen caravan achter. Dat is vragen om problemen. Hij kwam bij de caravantrekkertest dan ook zeer onverwacht als slecht uit de bus.
Caravanrijders zijn dan ook niet blij dat Volvo toegegeven heeft aan Ford om de 2.0 inplaats van de eigen 2.4 te gebruiken. (Ook al had dat met emissies te maken.)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Ja, maar heb beide getest en ik vind toch een 2.0 net even wat meer pit hebben t.o.v. een 1.8. Toegegeven, voor 2300 Euro (prijsverschil base versies) kan je wel weer wat meer mooie opties regelenbart simpson schreef:De 2.0 is door zijn beperkte vermogens/prestatiewinst feitelijk zijn meerprijs ook niet echt waard t.o.v. een 1.8.V480-S60 schreef:De moraal van dit verhaal:
De 2.0 benzine is gewoon een auto die je alleen solo moet rijden.
Er moet echt (en dat benadruk ik zeker) geen caravan achter. Dat is vragen om problemen. Hij kwam bij de caravantrekkertest dan ook zeer onverwacht als slecht uit de bus.
Caravanrijders zijn dan ook niet blij dat Volvo toegegeven heeft aan Ford om de 2.0 inplaats van de eigen 2.4 te gebruiken. (Ook al had dat met emissies te maken.)

S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het is aan jou of je een "beetje meer pit" die € 2.300,-- waard vind, ikzelf zou settelen voor de 1.8...
Volvo for life