"Volumeknop" op dashboard 140 serie

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
swiersma
Starter

Beste volvorijders,

Sinds kort ben ik eigenaar van een turkooise/groene Volvo 145 De Luxe uit 1973, het laatste type dus, met enorme richtingaanwijzers naast de koplampen. Uiteraard gelijk alle knopjes en schakelaars uitgeprobeerd, maar er is er eentje waarvan ik de functie nog niet heb gevonden.

Op het middengedeelte van het dashboard, boven de verwarmingsschuiven en links naast de schakelaars voor achterruitenwisser, mistlamp e.d., zit een klein draaiknopje waar niks bij staat behalve een volumeregeling-achtige gekromde driehoek. Volgens mij heeft elke 145 van dit type zo'n knopje, maar wie kan me vertellen waar hij voor dient, of heeft gediend? Er aan draaien heeft geen effect dat ik kan ontdekken.

Alvast bedankt!

Groet, Sybolt
Battlecruiser
8th Gear member

Misschien het knopje van de niveauregeling. Die doet het meestal niet meer bij zo'n oude auto.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Dashboardverlichting? Volgens mij zit dat op mijn 240 ook.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Battlecruiser
8th Gear member

Ik heb nog even wat beter gekeken op een oude foto van een 1973-er. Als ik je beschrijving goed begrijp (helemaal linksboven), dan is het het knopje van de regelbare dashboardverlichting. Bij de latere 240 zat het op precies dezelfde plek.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Ja, dat zeg ik.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Battlecruiser
8th Gear member

Ik zeg het dus ook maar...
Volvo Rules the Road
Henri144
3rd Gear member

Jawel, het is de dashboardverlichting..... Bij mij draait die trouwens traploos door, er zit dus geen 'eind' aan het knopje (als U begrijpt wat ik bedoel..... :wink:)
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
oudegroen
3rd Gear member
Contacteer:

zeker weten!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km

......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
swiersma
Starter

Heren, bedankt voor de reacties! Bij mij heeft de knop wel duidelijk een begin- en een eindstand, maar er verandert niks aan de dashboardverlichting. Zal wel niet meer werken dus... Vind het geen probleem, en niet zo vreemd ook, na 34 jaar.
Battlecruiser
8th Gear member

Werkt de dashboardverlichting dan wel goed? Misschien staat ie nu op een gedimde stand. Je kan het proberen door de knop eruit te halen en de JUISTE draden dóór te verbinden. Dan moet de verlichting op maximale stand werken.

Verder is het vaak mogelijk omdie dingen weer werkend te krijgen met contactspray.
Volvo Rules the Road
dopdedouwer
3rd Gear member

Welke draden zijn dat en waar moet je de contact spray inspuiten. (ik heb het nu over de lintsnelheidsmeter, waarbij alles in een zit.) Is dit voor alle modellen het zelfde?
Battlecruiser
8th Gear member

Nee, mijn antwoord had betrekking op de dashboardverlichtingsdimmer. Als je daar de knop afhaalt, kun je met contactspray vaak nog wat bereiken.
En aan de achterkant zitten een paar draden. Als je de juiste draden loshaalt en aan elkaar verbindt, dimt de knop niet en brandt de verlichting op volle sterkte.
Ik heb zo'n knop hier niet binnen handbereik, maar volgens het electrisch schema moeten er maar 2 draden aan zitten, dus dan is het makkelijk!
Volvo Rules the Road
mightyspawn
5th Gear member

Doe eens wat foto's, ik houd wel van dat oude spul.
dopdedouwer
3rd Gear member

Battlecruiser S80 schreef:Nee, mijn antwoord had betrekking op de dashboardverlichtingsdimmer. Als je daar de knop afhaalt, kun je met contactspray vaak nog wat bereiken.
En aan de achterkant zitten een paar draden. Als je de juiste draden loshaalt en aan elkaar verbindt, dimt de knop niet en brandt de verlichting op volle sterkte.
Ik heb zo'n knop hier niet binnen handbereik, maar volgens het electrisch schema moeten er maar 2 draden aan zitten, dus dan is het makkelijk!
Ow dat is jammer. Ik vind mijn dash board verlichting ook wat zwakjes. Maar bij mij (144 uit '70) zit het draaiknopje voor de verlichting geintegreerd in de tellerunit. En er gaan dan ook heel wat draden naartoe waarbij ik de laatste keer niet heb gekeken naar de kleuren.
Wellicht is met wat logisch redeneren en een electrisch schema erbij een en ander wel te achter halen. (juiste 2 draadjes)
pwassink
1st Gear member

dopdedouwer schreef:
Battlecruiser S80 schreef:Nee, mijn antwoord had betrekking op de dashboardverlichtingsdimmer. Als je daar de knop afhaalt, kun je met contactspray vaak nog wat bereiken.
Ow dat is jammer. Ik vind mijn dash board verlichting ook wat zwakjes. Maar bij mij (144 uit '70) zit het draaiknopje voor de verlichting geintegreerd in de tellerunit. En er gaan dan ook heel wat draden naartoe waarbij ik de laatste keer niet heb gekeken naar de kleuren.
Wellicht is met wat logisch redeneren en een electrisch schema erbij een en ander wel te achter halen. (juiste 2 draadjes)
Dan is het heel simpel, bij dat tellerblok gaat t asje van de potentiometer dwars door de tellerunit heen (zit linksonder dat knopje)
De feitelijke regelweerstand zit achterop t tellerblok en is vaak stuk of gammel. Ik zou iig opppassen met contactsprays zeker als de knop al
wat hakkelig loopt. Bovendien laten de meeste contactspray achtigen een film achter die dus slechter stroom geleid.

Heb zo geen foto bij de hand, moet nog wel ergens een blok hebben liggen.

Heb in mijn 164 waar die regelweerstand dus ook naar zijn grootje was een stel vaste weerstanden als vervanger op die plek gemonteerd.
Is t niet meer regelbaar maar brand ook niet alles voluit, scheelt lampies..
Oostelijke Volvo gek met zweefvliegneigingen.
huidig vervoer:
850 2.3 T-5 mte uit 95 roofrail en spoilerloos voor dagelijks vervoer
164 E 3.0 6-in-lijn uit 72 knikbumper voor pret en prutsen
De rest hieronder is commercieel te huur, aanbiedingen per pb !
Battlecruiser
8th Gear member

Ik weet niet meer goed of de dimunit bij Volvo uit elkaar kan. Bij oude Mercedessen kan dat in ieder geval wel: daar bestaat hetzelfde probleem en als contactspray niet helpt, kun je de dimunit gewoon openmaken, goed schoonmaken en hoppa, hij doet het weer.
Dus misschien is dat mogelijk? Als de dimunit aan je dashboard zit, zul je helaas wel eerst je dash moeten losnemen, meestal geen fijn klusje, maar wel mogelijk.
Volvo Rules the Road
volvo144deluxe
2nd Gear member

Ik heb een volvo 144, en bij mij is dat voor de interval te regelen hoe snel die ruitewisser wappert
[rainbow]Just a girl who loves her car[/rainbow]
Volvo 144 deluxe 1973
dopdedouwer
3rd Gear member

Dat is inderdaad een vaker gebruikte modificatie. Wel handig lijkt me.
twaintje
2nd Gear member

Blijkt dus al behoorlijk aan de '73-er geklooid te zijn.
Er hoort geen bandteller in!, maar een klokkenblok met ronde klokken.
Haal die potmeter er maar gerust uit, dat ding heb je alleen maar last van.
Bovendien is het verstandig om de blauwe folie die de lampjes afdekt, te verwijderen, dan zie 's-avonds tenminste eens wat op je teller.
Een Hella intervalschakelaar uit de accesoirehandel is inderdaad een prima alternatief om het gat in het dashboard te vullen, en daar heb je wèl wat aan!

Groetjes Twan. ('73-er 145 kleur 109 oceangruen met 5-bak uit 2-serie, ATS velgen en lederen interieur uit 164, op gas 1 op 10)
keep them old tanks rolin'
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”