Pagina 1 van 1

"Volumeknop" op dashboard 140 serie

Geplaatst: 02.04.2007 - 18:08
door swiersma
Beste volvorijders,

Sinds kort ben ik eigenaar van een turkooise/groene Volvo 145 De Luxe uit 1973, het laatste type dus, met enorme richtingaanwijzers naast de koplampen. Uiteraard gelijk alle knopjes en schakelaars uitgeprobeerd, maar er is er eentje waarvan ik de functie nog niet heb gevonden.

Op het middengedeelte van het dashboard, boven de verwarmingsschuiven en links naast de schakelaars voor achterruitenwisser, mistlamp e.d., zit een klein draaiknopje waar niks bij staat behalve een volumeregeling-achtige gekromde driehoek. Volgens mij heeft elke 145 van dit type zo'n knopje, maar wie kan me vertellen waar hij voor dient, of heeft gediend? Er aan draaien heeft geen effect dat ik kan ontdekken.

Alvast bedankt!

Groet, Sybolt

Geplaatst: 02.04.2007 - 18:23
door Battlecruiser
Misschien het knopje van de niveauregeling. Die doet het meestal niet meer bij zo'n oude auto.

Geplaatst: 02.04.2007 - 19:02
door geestschrijver
Dashboardverlichting? Volgens mij zit dat op mijn 240 ook.

Geplaatst: 02.04.2007 - 19:05
door Battlecruiser
Ik heb nog even wat beter gekeken op een oude foto van een 1973-er. Als ik je beschrijving goed begrijp (helemaal linksboven), dan is het het knopje van de regelbare dashboardverlichting. Bij de latere 240 zat het op precies dezelfde plek.

Geplaatst: 02.04.2007 - 20:10
door geestschrijver
Ja, dat zeg ik.

Geplaatst: 02.04.2007 - 20:40
door Battlecruiser
Ik zeg het dus ook maar...

Geplaatst: 03.04.2007 - 11:32
door Henri144
Jawel, het is de dashboardverlichting..... Bij mij draait die trouwens traploos door, er zit dus geen 'eind' aan het knopje (als U begrijpt wat ik bedoel..... :wink:)

Geplaatst: 03.04.2007 - 21:26
door oudegroen
zeker weten!

Geplaatst: 11.04.2007 - 11:26
door swiersma
Heren, bedankt voor de reacties! Bij mij heeft de knop wel duidelijk een begin- en een eindstand, maar er verandert niks aan de dashboardverlichting. Zal wel niet meer werken dus... Vind het geen probleem, en niet zo vreemd ook, na 34 jaar.

Geplaatst: 11.04.2007 - 11:31
door Battlecruiser
Werkt de dashboardverlichting dan wel goed? Misschien staat ie nu op een gedimde stand. Je kan het proberen door de knop eruit te halen en de JUISTE draden dóór te verbinden. Dan moet de verlichting op maximale stand werken.

Verder is het vaak mogelijk omdie dingen weer werkend te krijgen met contactspray.

Geplaatst: 11.04.2007 - 21:56
door dopdedouwer
Welke draden zijn dat en waar moet je de contact spray inspuiten. (ik heb het nu over de lintsnelheidsmeter, waarbij alles in een zit.) Is dit voor alle modellen het zelfde?

Geplaatst: 12.04.2007 - 08:38
door Battlecruiser
Nee, mijn antwoord had betrekking op de dashboardverlichtingsdimmer. Als je daar de knop afhaalt, kun je met contactspray vaak nog wat bereiken.
En aan de achterkant zitten een paar draden. Als je de juiste draden loshaalt en aan elkaar verbindt, dimt de knop niet en brandt de verlichting op volle sterkte.
Ik heb zo'n knop hier niet binnen handbereik, maar volgens het electrisch schema moeten er maar 2 draden aan zitten, dus dan is het makkelijk!

Geplaatst: 12.04.2007 - 18:57
door mightyspawn
Doe eens wat foto's, ik houd wel van dat oude spul.

Geplaatst: 12.04.2007 - 21:21
door dopdedouwer
Battlecruiser S80 schreef:Nee, mijn antwoord had betrekking op de dashboardverlichtingsdimmer. Als je daar de knop afhaalt, kun je met contactspray vaak nog wat bereiken.
En aan de achterkant zitten een paar draden. Als je de juiste draden loshaalt en aan elkaar verbindt, dimt de knop niet en brandt de verlichting op volle sterkte.
Ik heb zo'n knop hier niet binnen handbereik, maar volgens het electrisch schema moeten er maar 2 draden aan zitten, dus dan is het makkelijk!
Ow dat is jammer. Ik vind mijn dash board verlichting ook wat zwakjes. Maar bij mij (144 uit '70) zit het draaiknopje voor de verlichting geintegreerd in de tellerunit. En er gaan dan ook heel wat draden naartoe waarbij ik de laatste keer niet heb gekeken naar de kleuren.
Wellicht is met wat logisch redeneren en een electrisch schema erbij een en ander wel te achter halen. (juiste 2 draadjes)

Geplaatst: 13.04.2007 - 10:02
door pwassink
dopdedouwer schreef:
Battlecruiser S80 schreef:Nee, mijn antwoord had betrekking op de dashboardverlichtingsdimmer. Als je daar de knop afhaalt, kun je met contactspray vaak nog wat bereiken.
En aan de achterkant zitten een paar draden. Als je de juiste draden loshaalt en aan elkaar verbindt, dimt de knop niet en brandt de verlichting op volle sterkte.
Ik heb zo'n knop hier niet binnen handbereik, maar volgens het electrisch schema moeten er maar 2 draden aan zitten, dus dan is het makkelijk!
Ow dat is jammer. Ik vind mijn dash board verlichting ook wat zwakjes. Maar bij mij (144 uit '70) zit het draaiknopje voor de verlichting geintegreerd in de tellerunit. En er gaan dan ook heel wat draden naartoe waarbij ik de laatste keer niet heb gekeken naar de kleuren.
Wellicht is met wat logisch redeneren en een electrisch schema erbij een en ander wel te achter halen. (juiste 2 draadjes)
Dan is het heel simpel, bij dat tellerblok gaat t asje van de potentiometer dwars door de tellerunit heen (zit linksonder dat knopje)
De feitelijke regelweerstand zit achterop t tellerblok en is vaak stuk of gammel. Ik zou iig opppassen met contactsprays zeker als de knop al
wat hakkelig loopt. Bovendien laten de meeste contactspray achtigen een film achter die dus slechter stroom geleid.

Heb zo geen foto bij de hand, moet nog wel ergens een blok hebben liggen.

Heb in mijn 164 waar die regelweerstand dus ook naar zijn grootje was een stel vaste weerstanden als vervanger op die plek gemonteerd.
Is t niet meer regelbaar maar brand ook niet alles voluit, scheelt lampies..

Geplaatst: 13.04.2007 - 11:28
door Battlecruiser
Ik weet niet meer goed of de dimunit bij Volvo uit elkaar kan. Bij oude Mercedessen kan dat in ieder geval wel: daar bestaat hetzelfde probleem en als contactspray niet helpt, kun je de dimunit gewoon openmaken, goed schoonmaken en hoppa, hij doet het weer.
Dus misschien is dat mogelijk? Als de dimunit aan je dashboard zit, zul je helaas wel eerst je dash moeten losnemen, meestal geen fijn klusje, maar wel mogelijk.

Geplaatst: 17.04.2007 - 14:38
door volvo144deluxe
Ik heb een volvo 144, en bij mij is dat voor de interval te regelen hoe snel die ruitewisser wappert

Geplaatst: 18.04.2007 - 00:32
door dopdedouwer
Dat is inderdaad een vaker gebruikte modificatie. Wel handig lijkt me.

Geplaatst: 19.06.2007 - 11:32
door twaintje
Blijkt dus al behoorlijk aan de '73-er geklooid te zijn.
Er hoort geen bandteller in!, maar een klokkenblok met ronde klokken.
Haal die potmeter er maar gerust uit, dat ding heb je alleen maar last van.
Bovendien is het verstandig om de blauwe folie die de lampjes afdekt, te verwijderen, dan zie 's-avonds tenminste eens wat op je teller.
Een Hella intervalschakelaar uit de accesoirehandel is inderdaad een prima alternatief om het gat in het dashboard te vullen, en daar heb je wèl wat aan!

Groetjes Twan. ('73-er 145 kleur 109 oceangruen met 5-bak uit 2-serie, ATS velgen en lederen interieur uit 164, op gas 1 op 10)