XC70 (2003) vast in parkeerstand

Plaats reactie
denhur
Starter

XC70 (2003) probleem in 2 stappen:

(A) Stap in, start de auto, voet op de rem, pook-knop indrukken maar.... pook weigert uit de 'parkstand' te komen (pook bewoog een beetje richting de "r"). Geen foutmelding. Dus ik bel volvo assistance en er komt (binnen 30 minuten) iemand van de ANWB.

* hij controleert of ik alles wel goed heb gedaan (ja)
* hij controleert zekeringen (goed)
* hij trekt heel hard aan de pook en krijgt hem in "R" (auto rijdt ook)
* hij trekt de conclusie dat het mechanisch is
* zegt iets in de trend van 'bekend probleem bij oudere volvo's'
* demonteert pook-console
* stopt een lange schroevendraaier in de versnellingsbak en duwt de ontgrendeling naar achter (zegt hij), trekt aan de pook, de pook schuift door naar de "D" (auto rijdt ook).
* volgens de anwb-man is de pook-knop kapot, deze ontgrendelt niet meer tussen de "P" en de "R" (tussen de "R" en "N" doet ie het wel)
* auto rijdt weer dus de anwb-man neemt afscheid, zegt dat ik de auto vooral NIET in de "P" moet zetten want dan zit ie weer vast en dus rij ik naar huis

(B) Eenmaal thuis aangekomen (pasen = alles dicht) blijkt dat ik de sleutel niet uit het contact krijg (dashboardverlichting blijft dus aan). Sleutel komt niet verder dan halverwegen van I (contact) naar 0 (release), waarschijnlijk omdat ik de auto niet in "P" kan zetten.

Nu de vragen:
(1) enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, het kapotte-pook-knopje-verhaal lijkt plausible maar misschien heeft iemand anders een ander idee? (softwarematige/electronisch vergrendeling?)

(2) In het boekje van de XC70 staat niets over hoe je de sleutel uit het contact krijgt als de auto niet in park staat/kan, weet iemand een manier om die sleutel eruit te krijgen (zonder iets te slopen)?
XC70 2.4 (2401cc) AWD D5 Geartronic - Comfort Line (Bouwjaar 2003)
Exterieur 454 Ruby Red
Interieur B080 Oak
5 cylinders / 120kW 163 pk / 1714 kg / wielbasis 276 centimeter
Verbruik folder: 8,5/100
Verbruik realiteit: 10,3/100 - ik ben assertief op de weg ;p
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik heb het even voor je geprobeerd.
De sleutel gaat er inderdaad alleen maar uit als de bak in P staat.

Lijkt me inderdaad een puur mechanisch probleem. Toch maar in P zetten dan en tot na de Paas thuisblijven?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
C 30 T5
4th Gear member

als het iets mechanisch kan je daar achter komen door de accu los te nemen ,dan de contactsleutel in stand een te draaien. Doordat je accu is losgenomen worden alle electo blokkeringen ongedaan gemaakt.

Op dit moment kan je de keuzehandel in r,n of d zetten, kan dit niet dat is de verbinding van je contactslot naar je keuzehandel niet goed meer,kan dit wel dan is het electonisch iets niet goed.

succes !
Ber
3rd Gear member

het kan zijn dat het kleine knopje rechts boven in je bak-consol ingedrukt staat of niet volledig om hoog staat.
kijk even of dat het is (of laat kijken),
dit kleine knopje geeft inmense problemen heb ik hier al eens ondervonden...

elke automaat kan je alleen de sleutel bij uit het slot halen in P of N,
dat is een beveiliging.

succes ber
V70 Classic 2.5 TDI 1999 Exclusive Line ";Dessert wind pearl";

http://i21.photobucket.com/albums/b276/ ... age001.jpg
Alfettasjaan
Starter

Kijk eens of je remlichtschakelaar nog functioneerd!
Gr Jan
denhur
Starter

Ik kon op paasmaandag mijn auto langsbrengen en een leenauto meekrijgen. De XC70 staat nu bij de dealer en ik tuf rond in een mooie S60 2.0T (2006). Ben vandaag even langs de dealer geweest om de vorderingen te bekijken en kreeg van een van de jongens aldaar te horen dat er het een electronische beveiliging zou zijn geweest. Het feit dat de motorkap en het pook-console open stonden geeft aan dat het geen 1.2.3. klusje is. Gelukkig valt dit nog onder de 6 maanden bovag garantie.

Ik kan bovenstaande tips dus niet uitproberen maar kan wel zeggen dat:
- de sleutel in de "N" ook niet uit het contact kwam
- ik heb geen idee wat een 'bak-console' is, als het het gebied rondom de pook is dan kan ik zeggen dat daar geen enkele knop zit behalve de "W" van de winterstand
- de remlichten doen het (via de rempedaal, remlichtschakelaar ken ik niet)
- maandagochtend was de accu helemaal leeg en nog zat de sleutel vast, als je niet in de P komt kan je het in een XC70 blijkbaar schudden om de sleutel uit het contact te krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte....
Exterieur 454 Ruby Red
Interieur B080 Oak
denhur
Starter

Ik heb mijn auto terug, alles lijkt weer prima te functioneren... hier de uitslag:

De bowdenkabel tussen het contactslot en de vernellingspookvergrendeling is los geraakt bij het contactslot.

Voor wat algemene informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bowdenkabel
Exterieur 454 Ruby Red
Interieur B080 Oak
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”